KissanKulmasta

Harhaanjohtamisen aakkoset - Perustuslain muutosesitys ja uutisointi

Harhaanjohtamisen aakkoset - Perustuslain muutosesitys ja uutisointi
Harhaanjohtamisen aakkoset - Perustuslain muutosesitys ja uutisointi

Eduskunta käsittelee tänään keskiviikkona Suomen perustuslain muutosesitysta LJL3/2011 (aiemmin tunnuksilla HE60/2010 ja LA44/2010). Yleisradio keskittyy uutisoinnissaan harhaanjohtavasti pohdiskelemaan pelkästään presidentin valtaoikeuksien kaventamista. Perustuslakiin - joka on tärkein lakimme - ollaan kuitenkin kirjaamassa merkittävämpiäkin muutoksia. Perustuslakimuutoksen äänestys on viimeisten tietojen mukaan eduskunnassa perjantaina.

Toimittaja: Riikka Söyring
19.10.2011, Verkkomedia.org



Harhaanjohtamisen aakkoset

Valtiosääntöoppineet arvostelevat kovin sanoin presidentin valtaoikeuksia koskevaa perustuslakiuudistusta, joka hyväksytään tällä viikolla eduskunnassa. Professori Kaarlo Tuorin mielestä presidentin valta saattaa uudistuksen myötä jopa kasvaa - toisin kuin oli tavoitteena, kertoi Ylen uutiset 17.10 2011.

Ylen uutisten mukaan "Tällä viikolla todennäköisesti hyväksytään presidentin valtaoikeuksia kaventava perustuslain muutos, joka on ollut lepäämässä viime eduskunnan jäljiltä. Perustuslakiasiantuntijat arvostelevat kovin sanoin uudistuksen keskeistä kohtaa."

YLE:n jutun otsikko "Asiantuntijat: Perustuslakimuutos kummallinen" johtaa sivuraiteille pähkäilemaan lakimuutosesityksen sisällön epäoleellisia puolia, jos ei tunne itse asiaa. Oleellinen sisältö on kätketty tekstiin ja tulkittu neutraloiden sen merkitys. Presidentin valtaoikeuksia kaventamalla sekä sisä- että ulkopoliittinen valta riisutaan presidentiltä viimeisiä rippeitä myöten. Eduskunnan valtaa siirretään valtioneuvostolle.

Asiantuntijat sen sijaan ovat huolissaan siitä, että eduskunnan oppositiolle on jäänyt valitettava aukko vastustaa hallitusta yhdessä presidentin kanssa: "Uudistus antaisi eduskunnalle erotuomarin roolin, jos presidentti ja hallitus jäävät jossakin kysymyksessä erimielisiksi keskenään. Ideana on, että jos presidentti ei suostu tekemään hallituksen ehdotuksen mukaista päätöstä, hallituksen kanta voittaa, mikäli eduskunta on hallituksen kanssa samaa mieltä."

Yle kertoo: "Helsingin yliopiston valtiosääntöoikeuden professori Tuomas Ojanen että akatemiaprofessori Kaarlo Tuori kiinnittävät huomiota siihen, että parlamentarismiin kuuluu oletus, jossa toimiva hallitus nauttii eduskunnan luottamusta ja siis lähtökohtaisesti esittää eduskunnan kannan.

- Minun mielestäni pitäisi lähteä myös ulkopolitiikassa siitä, että jos valtioneuvosto ehdottaa jotain tasavallan presidentin päätettäväksi, niin myös tältä osin valtioneuvosto nauttii eduskunnan luottamusta. Nyt on omaksuttu hyvin konstikas, kummallinen konstruktio, Ojanen sanoo.

- Presidentille ikään kuin annetaan mahdollisuus testata valtioneuvoston eduskunnassa nauttimaa luottamusta. Tämä on hyvin merkillistä parlamentarismia, säestää Tuori."

Tosiasiassa Yle sanoo - kylläkin tarkoittamattaan - meillä olevan ylivahvan hallituksen, jonka toimivalta ja valtuudet ovat laajentuneet kuin pullataikina ilman, että niiden käytön parempaa valvontaa on edes ehdotettu mutta herrat Oikeustieteilijät eivät edes katso koko asiaa siitä näkökulmasta.

Alaotsikon "Pieniä uudistuksia" alla Yle kertoo: "Lakimuutos sisältää paitsi ratkaisun presidentin ja hallituksen riitatilanteiden varalle, myös presidentin valtaa sieltä täältä karsivia uudistuksia. Presidentiltä esimerkiksi poistuu valta nimittää ministeriöiden kansliapäälliköt, minkä jälkeen valtioneuvosto nimittää itse kaikki alaisensa virkamiehet."

Tampereen yliopiston valtio-opin professori Heikki Paloheimo näkeekin asian hieman toisin kuin Tuori ja Ojanen. Paloheimon mukaan uusi kirjaus tarkoittaa, että hallitus voittaa aina mahdolliset kädenväännöt presidentin kanssa, ainakin niin kauan kuin vuosikymmeniä kestänyt vahvojen enemmistöhallitusten aika jatkuu.

Presidentin valtaa kavennettiin jo edellisessä perustuslakiuudistuksessa erittäin perusteellisesti. Presidentti ei osallistu hallituksen muodostamiseen eikä presidentin ole helppo hajottaa eduskuntaa, edes aiheesta. Presidentiltä poistuu "uudistuksen" mukana valta nimittää ministeriöiden kansliapäälliköt. Tulevaisuudessa valtioneuvosto nimittää itse kaikki alaisensa virkamiehet. Presidentillä ei siis ole mahdollisuutta saada luottohenkilöitä lähelleen tai lainsäädännön virkakoneistoon vaan hänet eristetään päätöksenteosta ja vaikuttamisesta.

Nykyisilläkään presidentin valtaoikeuksilla ei ole olemassa minkäänlaista uhkakuvaa siitä, että voimakastahtoinen presidentti kaappaisi vallan ja kävisi toimimaan itsevaltaisesti. Presidentti ei saa jalkaa oven väliin: ei,  jos hän ei ole ministerien kanssa hyvissä väleissä, jotta saisi edes riittävästi tietoa asioiden taustoista.

EU:n päätöksentekokoneistoon presidentti ei pääse edes paikalle; se tehtävä on siirretty pääministerille (ns. lautaskiista). Ulkopolitiikan johtaminen on sidottu valtioneuvostoon, ja EU-asiat kuuluvat pelkästään hallitukselle.

Presidenttiys on jo nykyisellään pitkälti leppoisa eläkevirka, jossa presidentillä on oikeus päästä erinäisiin kekkereihin edustustehtävissä, eikä juuri muuta. Presidentti ei pääse vaikuttamaan edes opposition kanssa. Hallitusmuotomme on jo tätä nykyä varsin yksinvaltainen, ja on muuttumassa pahemmaksi on perustuslain "uudistuksen" myötä. Presidentille jää "lasnäolo-oikeus" virallisissa tilaisuuksissa. Siihen kelpaisi pr-ihminenkin.

Lakimuutos siis heikentää vallan kolmijakoa, ja keskinäistä valvontaa (ns. checks and balances). Samalla se siirtää kohtuuttomasti valtaa valtioneuvostolle. Ilmaus "sisäinen vallankaappaus" ei ole suurestikaan liioiteltu kuvattaessa perustuslain muutoksen merkityksiä vallan tasapainossa.

 

Tärkein unohtui

Ylen uutinen keskittyy harhaanjohtavasti pohdiskelemaan pelkästään presidentin valtaoikeuksien kaventamista. Perustuslakiin - joka on tärkein lakimme - ollaan kuitenkin kirjaamassa merkittävämpiäkin muutoksia.

Näitä on esimerkiksi 1§ tuleva maininta siitä, että "Suomi on Euroopan Unionin jäsen".

Tällaisen maininnan sijoittaminen 1§:n kertoo siitä, että se koetaan koko perustuslain olemusta luonnehtivaksi kohdaksi, ja että sillä on valtaa yli muiden, sen jälkeen tulevien pykälien yli.

Kun 1§ koplataan yhteen 94§ ja 95§:ssa ehdotettujen muutosten kanssa, joissa lakiesityksen 94§ ja 95§ esittävät: "…valtakunnan alueen muuttamista taikka Suomen täysivaltaisuuden kannalta merkittävää toimivallan siirtoa Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai kansainväliselle toimielimelle…" viesti on: Suomen itsenäisyys ollaan luovuttamassa toisaalle, tarkemmin määrittelemättömälle taholle.

Tässä yhteydessä perustuslakiin nyt halutut muutokset poikkeustilan julistamisen helpottamisesta sekä kansalaisen syyteoikeutta lakeja laatineita virkamiehiä vastaan kaventava kohta alkavat vaikuttaa todella huolestuttavilta.

Hallituksen esityksen Perustuslain muuttamisesta voi katsoa olevan Suomen lain vastainen. Laki Maanpetosrikoksista kieltää yksiselitteisesti Suomen itsemääräämisoikeuden vaarantamisen sekä Suomen valtion alueen saattamisen vieraan vallan alaiseksi.

Kommentti:

Yleisradion toimintaa ohjaa laki, joka vaatii Yleä toimimaan puolueettomana ja tasapuolisena tiedottajana. En keksi Ylen menettelyn puolustukseksi muuta kuin sen että Ylen hallintoneuvostossa on poliittiset kiintiöpaikat ja että Ylen rahoitus on riippuvainen poliitikkojen mielisuosiosta.

 

Lähde: YLE Uutiset / Matti Tyynysniemi

http://yle.fi/uutiset/talous_ja_politiikka/2011/10/asiantuntijat_perustuslakiuudistus_kummallinen_2958564.html

Juttu on julkaistu myös Verkkomediassa http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=1587

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

Käyttäjän riikkasoyring kuva

Talouslehti Financial Timesin mukaan avainkysymyksenä viikonlopun euroalueen huippukokouksessa on 'ovatko uudet taloudelliset järjestelyt riittävät hoitamaan kolme erillistä ongelmaa: Kreikan velkojen alaskirjaukset, euroalueen pankkien uudelleen pääomittaminen ja yksityisen rahoituksen järjestäminen Italialle ja Espanjalle, joilla on järisyttävän suuri budjettialijäämä?'

Toimittaja: Riikka Söyring
19.10.2011, Verkkomedia.org

Lisää tyhjiä puheita, onttoja lupauksia ja veronmaksajien kurittamista

Euroopan unionin komissio on laatinut viiden kohdan ohjelman, joka on perustana ensi viikonlopun kriisineuvotteluille. Komission listaamat viisi kohtaa ovat Kreikan auttaminen, kriisinhallintavälineiden ja ensi sijassa Euroopan rahoitusvakausvälineen (ERVV) vahvistaminen, pankkien vahvistaminen, rakenneuudistusten tekeminen ja talouspolitiikan ohjaamisen parantaminen.

Taloussanomien analyysitoimittaja Jan Hurri listaa Euroopan talouden kolme kohtalon kysymystä seuraasti:

1) Miten ratkaista Kreikan ja muiden kriisimaiden yhä vaikeammaksi ja pahemmaksi kehittyvä velkakriisi?

2) Miten estää velkakriisiä leimahtamasta Euroopan laajuiseksi pankkikriisiksi?

3) Miten estää Kreikan, Portugalin ja Irlannin eli kolmen pienehkön maan rahoituskriisiä laajenemasta Espanjaan ja varsinkaan Italiaan?

Taloussanomien mukaan vastauksilla alkaa olla kiire, sillä merkkejä tartuntavaaran muuttumisesta tartunnaksi on näkyvissä.

Vähemmän lohdullisesti talouspaniikissa vellovalle väestönosalle Euroopan unionin talouskomissaari Olli Rehnillä ei ole muuta kerrottavaa kuin että "on vielä epäselvää, kuinka pelastusrahasto ERVV voitaisiin tehdä nykyistä joustavammaksi ja tehokkaammaksi. Myös se, mitä vaaditaan pankkien pääomittamiseksi, on edelleen keskusteltavana."

Euroopan komission puheenjohtajan Jose Manuel Barroson mukaan loppua kriisille ei ole odotettavissa, mutta voimme odottaa tärkeitä, pitkänäköisiä päätöksiä.

Vain yksi pieni este...

Ongelmien ratkaisun esteenä on vain yksi pikku asia: euroalueen ylivelkaisilla jäsenmailla eikä vararikkoisilla pankeilla ei ole yhteensäkään tarvittavaa rahasummaa, eikä myöskään realistisia mahdollisuuksia tuon summan lainaamiseen. Rahaa tarvittaisiin tuhansia miljardeja.

Suursijoittajia neuvova analyysiyhtiö Independent Strategy sanoo asiakkailleen laatimassaan Eurooppa-raportissa, että euroalueen kriisin ratkaiseminen rahalla vaatisi jo nyt 2400-3300 miljardin euron tukitoimia. Arvio perustuu yksinkertaiseen yhteenlaskuun, jossa on ynnätty yhteen ylivelkaisten kriisivaltioiden ja kriisivaltioita luotottaneiden pankkien lähivuosien rahoitustarpeet sekä pankkien uudelleen pääomittamiseen tarvittavat rahat.

Vaikka rahat saataisiin jostain, ne riittäisivät vain noin vuoteen 2015 asti, jolloin alkaa uusi tukipakettiralli, sanoo Independent Strategy, ja suosittaa asiakkailleen eurosotkusta erossa pysymistä.

Pähkinänkuoressa euroalueen ongelmavyyhteä voisi summata seuraavasti: ylivelkaiset valtiot ovat velkaa ylivelkaisille rahoittajille eikä kellään ole "maksua". Ongelman ratkaisuyritykset taas ovat olleet lisävelka, lisävelka ja lisävelka. Entiset keinot eli euromaiden parlamenttien kiristäminen eivät nyt riitä, arvioi Independent Strategy.

Valikoimaan astuvat vippaskonstit. Tällainen on Independent Strategyn mukaan rahoitusvakausväline ERVV.

ERVV.n kasvattamista ja joustavuuden parantamista on ehdotettu mediassa joka päivä milloin kenenkin suulla. Indepent Strategyn mukaan ehdotukset ovat toteutuskelvottomia.

Se siitä markkinoiden rauhoittamisesta.

Eduskunta lupasi laittomia

Komissio puhuu yhtä, valtiovarainministerit toista, sijoitusneuvojat kolmatta ja asiantuntijat neljättä. Markkinat ovat yhä selättämättä ja kriisi kasvaa ääntäkin nopeammin.

Helsingin Sanomien haastattelema Eurooppa-oikeuden tutkija Klaus Tuori pitää eduskunnan hyväksymää lakia Euroopan väliaikaiselle rahoitusvakausvälineelle (ERVV) annettavien takuiden korottamisesta ongelmallisena perustuslain kannalta.

Klaus Tuorin mukaan laki Euroopan väliaikaisesta rahoitusvakausväline ERVV:sta on puitesopimuksen merkityksen huomioon ottaen kohtuuttoman epäselvästi kirjoitettu.

- Valtiovarainministeriön tulkinta puitesopimuksesta on valtiosääntöoikeudellisesti ongelmallinen. Lisäksi sopimustekstissä vaikuttaisi olevan sisäisiä ristiriitoja. Yhtäällä sanotaan, että jäsenmaan takausvastuu kaikki kulut mukaan lukien voi olla Suomen osalta enintään 14 miljardia euroa. Toisaalla sanotaan, että ERVV:n varainhankinnan kulut korottavat takausvastuuta mutta vastuun enimmäismäärää ei mainita laissa.

Taloussanomat kirjoitti asiasta jo kaksi viikkoa sitten

Suomen ERVV-vastuut eivät rajoitu eduskunnan lupaamiin 14 miljardiin euroon, vaan voivat paisua kaksinkertaisiksi tai ylikin. Todelliset vastuut riippuvat ERVV:n korkomenoista, jotka kuuluvat Suomen takausvastuisiin mutta eivät sisälly 14 miljardin euron "enimmäismäärään". Pääoman lisäksi ERVV joutuu maksamaan omille rahoittajilleen korkoa.

ERVV:n varainhankintakulut, kuten korkomenot, eivät sisälly puitesopimuksen Suomelle jyvittämään noin 14 miljardin euron nimellispääoman takaukseen. Silti sopimus edellyttää ja Suomi on sitoutunut tarvittaessa maksamaan myös takaamansa pääoman korot, kirjoittaa Taloussanomat.

Eduskunnan hyväksymän ERVV-sopimuksen osalta tilanne on siis muuttunut ennalta arvaamattomaan suuntaan, jossa vastuut voivat paisua astronomisiin summiin.

Suomen ERVV-takausvastuiden todellinen enimmäismäärä riippuu tästä lähin ERVV:n varainhankinnan määrästä, kestosta ja korosta. Velkasampo on alkanut jauhaa.

Näistä avainmuuttujista on ennalta tiedossa ainoastaan Suomen takaaman varainhankinnan nimellispääoman enimmäismäärä.Takausvastuiden kesto samoin kuin Suomen takaaman pääoman päälle kertyvien korkojen määrä ovat arvoituksia, Taloussanomat kertoi.

Vielä erikoisemmaksi rahoitussotkun ja eduskunnan ERVV-näytelmän käänteet muuttuvat, kun tarkastellaan EU:n tiedotetta, joka on julkaistu jo 22.syyskuuta 2011. Tiedotteesta saa sen vaikutelman, että jo tuolloin oli käytössä eurobondi.

"Euroopan Unioni antoi tänään 4 miljardin euron ( € 4 billion) arvoisen bondin 15 vuoden maturiteetilla sijoittajien vaatimuksesta. Operaatio pantiin toimeen Euroopan rahoitusvakausvälinemekanismi ERVV:n (EFSM) myötä ja sen toteutti Euroopan komissio Euroopan Unionin puolesta.

Irlannille ja Portugalille annetaan kummallekin 2 miljardia euroa jatkolainoina, jotka ovat osa niiden tukipaketteja (...) kyseessä on ensimmäinen eurobondi (euroalueen joukkovelkakirja) jonka maturiteetti on enemmän kuin 10 vuotta.

Maturiteettiajan pidennyksen uskotaan edistävän kestävyysvajeen kontrolloimista ja parantavan molempien maiden likviditeettiä." sanotaan MEMO/11/604 of 14 September-tiedotteessa.

Onko jossain paha tiedotuskatkos?

Lähteet:

http://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=MEMO/11/629
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/10/19/rehn-viisi-asiaa-perus...
http://www.taloussanomat.fi/politiikka/2011/10/19/tutkija-hslle-ervv-lak...
http://www.taloussanomat.fi/kansantalous/2011/10/19/velkakriisi-voi-olla...

Velkakriisin sammuttaminen vaatii tolkuttomasti rahaa
 
Euroalueen kriisivaltioiden (Kreikka, Irlanti, Portugali, Espanja ja Italia) ja suurpankkien rahoitus- ja pääomatarpeet 2014 loppuun asti. Valtioiden velkavastuiden leikkaus arvioitu 40 prosentiksi.
 
Valtioiden rahoitustarve (alijäämät ja vanhojen velkojen hoito ja uusiminen)
1000-1300

Valtioiden velkakirjamarkkinoiden tukitarpeet (EKP:n tai ERVV:n tukiostot)
350-700

Euroalueen pankkien rahoitustarve (vanhojen velkojen hoito ja uusiminen)
800

Euroalueen pankkien pääomitustarve (ennen kriisimaiden velkasaneerauksia)
250-500

Kriisimaiden ja pankkien rahoitus- ja pääomatarpeet yhteensä
2400-3300

Lähde: Independent Strategy

Käyttäjän petrisalo kuva

Kiitoksia Riikka Söyringille hyvästä ajankuvaisesta tietopaketista.

Valtavaksi tuntuvat nuo eurokuplan paikkuuseen tarvittavat summat pumpsahtelevan.

Perustuslaista. Olen ihmetellyt avoimesti pidemmän aikaan, että eivätkö valtapuoleiden kansanedustajat saa tajuta perustuslakiin piilottettua talousasioiden koplausta?

Tuo sutkisti tehty koplaus mahdollistaa itsemäärämisoikeuden kannalta merkittävimmän toimivallan eli talousasioiden vallan siirtämisen vieraisiin käsiin.

Kyse on perustuslain kohdista 1§, 94§ ja 95§. Jos rinnakkain laitetaan vanha ja uusi teksti. Niin niiden koplaus ja vaikuttavuus paljastuvat kiistatta muillekin kuin vain perussuomalaisten ja vasenryhmän kansan edustajille.

Tässä linkkaus tänään eduskunnassa asiasta käydylle keskustelulle.

Täysistunnon pöytäkirja PTK 55/2011 vp
< Paluu | Sivun loppuun
Tarkistamaton versio 1.1 PTK 55/2011 vp
55. KESKIVIIKKONA 19. LOKAKUUTA 2011 kello 14.04
1) Lepäämässä oleva ehdotus Suomen perustuslain muuttamisesta
Lepäämässä oleva lakiehdotus LJL 3/2011 vp
Perustuslakivaliokunnan mietintö PeVM 3/2011 vp

Keskusteluun tästä linkistä:
http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_55_2011_ke_p_1.shtml

Minun käsitykseni mukaan vieläkään ei ole selvillä, miksi Suomi edes varautuu perustuslaissaan luovuttamaan itsemäärämisoikeutensa kannalta merkittävää toimivaltaa vieraisiin käsiin?

Tässä avoin linkkaus perustuslain koplausta valottavaan katsaukseen:
http://twitter.com/Suomi2017/status/126664836485619713/photo/1/large

Käyttäjän hxx kuva

Riikalle kiitos hyväästä artikkelista jälleen!

Myös sinulle Petri S. kiitokset, että jaksat tuoda näitä asioita esille.

Käyttäjän markuslehtipuu kuva

Pelkäänpä, että Riikka on tässä (jälleen) täysin oikeassa, ja olemme todistamassa kaikkien aikojen kusetusta.

Iltalehti jo yritti lööpittää, että "Mr Bean" on tehnyt persuvastaisen elokuvan.

Kansaa kusetetaan nyt rajusti, kaikkialla, koko ajan.

Ikävää aikaa, vaikka nyt jos koskaan sopisi aikaamme kiinalainen kirous:

"Toivottavasti elät mielenkiintoista aikaa".

Totta tosiaan!

Käyttäjän riikkasoyring kuva

Tässä nähtäväksi eduskunnan käsiteltävänä olleen Perustuslain muutosesityksestä käydyn keskustelun ydinkohdat ja viihdyttävimmät palat. Itse äänestys on perjantaina.

Puheenvuoroista käy ilmi kansanedustajien olevan tietoisia siitä, että suomalaisia äänestäjiä ei ole otettu mukaan tähän keskusteluun ja että se ei ole ollut vahinko.

Selväksi tulee myös se, että suomalaiset itse ovat olleet hyvinkin aktiivisia ja ottaneet runsain mitoin yhteyttä kansanedustajiin. Samoin tulee selväksi se, että tietyillä kansanedustajilla ei ole aikeitakaan kuunnella äänestäjiä, koska nämä "eivät ymmärrä".

Ymmärtämättömyyden - jos sellaista esiintyy - voi katsoa johtuvan siitä, ettei ole tiedotettu riittävästi tai ollenkaan, ja ettei kansalaisia ole otettu mukaan keskustelemaan kansalaisia koskevista asioista.

Vaikka perustuslain muuttamista on perusteltu myös "parlamentarismia parantavana" .

Puheenvuorot löytyvät kokonaisuudessaan "toimitetun" tekstin alla olevasta lähdeviitelinkistä.

Johannes Koskisen /sd esittelypuheenvuoron jälkeen päästään varsinaiseen asiaan.

-

Vesa-Matti Saarakkala /ps:
Arvoisa herra puhemies! Meillä on nyt käsiteltävänä vaalien yli lepäämään jätetty perustuslain muutosehdotus. Siihen ei voi enää tehdä muutoksia, vaan ehdotukseen sisältyvät muutosesitykset on joko kaikki hyväksyttävä sellaisinaan tai hylättävä.

Lakiesitykset koskettavat lähinnä Suomen luonnetta osana kansainvälistä ja ylikansallista yhteistyötä sekä tasavallan presidentin valtaoikeuksia.
Perustuslain 1 §:ään, joka käsittelee valtiosääntöämme, esitetään lisättäväksi maininta siitä, että Suomi on Euroopan unionin jäsen.

Maininnan lisäämistä on perusteltu perustuslain täydellisyysperiaatteella.

Se tarkoittaa sitä, että kansa ikään kuin tehtäisiin virallisesti tietoiseksi EU-jäsenyyden vaikutuksista lainsäädäntöömme ja Suomen kansainväliseen asemaan.

Lisäksi EU-jäsenyyden ajatellaan olevan Suomelle valtiollinen perusratkaisu, vaikka EU-jäsenyys voidaan koska tahansa irtisanoa eduskunnan enemmistön päätöksellä. (Timo Soini: Aivan oikein!)

EU-jäsenyyden mainitsemisella valtiosääntömme yhteydessä on kuitenkin tulkinnallista potentiaalia, eli emme edes tiedä, mitä kyseisellä kirjauksella jatkossa perusteltaisiin.

Ainakin maininta saattaisi yhdessä perustuslain 94 ja 95 §:iin ehdotettujen muutosten kanssa antaa nykyistä väljemmät mahdollisuudet tulkita muun muassa toimivallan siirrot Euroopan unionille siten, ettei niistä tarvitsisi päättää eduskunnassa tavanomaisessa perustuslain säätämisjärjestyksessä vaan eduskunta voisi hyväksyä toimivallan siirrot äänten enemmistöllä tai päätöksellä, jota on kannattanut kaksi kolmasosaa annetuista äänistä.

(...) Lissabonin sopimuksen ei katsottu olevan vaikutuksiltaan niin merkittävä, että se vaatisi tavanomaista perustuslain säätämisjärjestystä, vaikka sopimus kavensi eduskunnan lainsäädäntövaltaa.

Niinpä sopimuksesta päätettiin suoraan kahden kolmasosan enemmistöllä, ja siksi onkin pidettävä outona, että Lissabonin sopimuksen astuttua voimaan on kuitenkin ilmeisesti kaikkien vanhojen puolueiden ja vihreiden mielestä syntynyt tarve kirjata EU-jäsenyys perustuslakimme valtiosääntöön edellä mainittuun täydellisyysperiaatteeseen vedoten.

Arvoisa herra puhemies! Perussuomalaiset vastustavat tiukasti EU-jäsenyyden kirjaamista perustuslakiimme ja samoin 94 ja 95 §:iin esitettyjä muutoksia, joilla entisestään helpotetaan toimivallan siirtoja Euroopan unionille, kansainväliselle järjestölle tai toimielimelle. Merkittävä toimivallan siirto saattaa vaarantaa kansainvälisen velvoitteen muodossa valtiosäännönkin tarkoittamia kansanvaltaisia perusteita. (...)

Vastustamme myös tasavallan presidentin valtaoikeuksien merkittävää karsimista. Presidentti-instituutio on vallankäyttöä tasapainottava ja täyttää nykyisellään kansanvaltaisuuden ja edustuksellisuuden kriteerit hyvin. (...)

Kaiken kaikkiaan presidentin ja varsinaisen hallituksen välisiin suhteisiin esitetyt muutokset vaikuttavat sellaisilta, että ne eivät tule esitetyssä muodossa olemaan pitkäikäisiä vaan johtavat mahdollisesti hyvin lyhyessäkin ajassa perustuslain muuttamiseen uudestaan.

(...)

Arvoisa herra puhemies! Edellä olevan perusteella esitän, että lakiehdotukset hylätään perustuslakivaliokunnan mietintöön jätetyn vastalauseen pohjalta.

---------

Tom Packalén /ps:
Arvoisa puhemies! Hyvät kansanedustajat! Kannatan edustaja Saarakkalan hylkäysesitystä perustuslain muutoksesta. (...)

Arvoisa puhemies! Hyvät kollegat! Kuten edustaja Saarakkala ansiokkaasti perusteli, EU-jäsenyyttä ei tule sisällyttää valtiosääntöömme. (Timo Soini: Ei missään nimessä!) Lisäksi ei ole oikein tehdä perustuslaista valtaoikeuksienkaan puitteissa näin sekavaa, etenkään näin kiireellisessä järjestyksessä. (...)

---------

Maarit Feldt-Ranta /sd:
Arvoisa puhemies, herr talman! Edellä puhuneet edustajat ovat edustaneet kantaa, jonka mukaan EU:n mainitseminen perustuslaissa olisi jollain tavalla suuri asia. (Välihuutoja perussuomalaisten ryhmästä)

Aikanaan silloin, kun perustuslaki säädettiin, monet asiantuntijat olivat sitä mieltä, että perustuslaista pitäisi rehellisesti käydä kaikki ilmi. (Timo Soini: Miksei yya-aikaan käynyt?)

Kun kuitenkin EU:lle on siirretty tuntuvasti lainsäädäntö-, tuomio- ja hallintovaltaa, on sen mainitseminenkin korrektia. Perustuslakivaliokunta toteaa aivan oikein mietinnössään, että tämän säännöksen luonne on lähinnä toteava, ei oikeustilaa muuttava. (...)

--------

Tuija Brax /vihr:
Arvoisa puhemies! (...)
Suomi otti merkittäviä askeleita kohti parlamentarismia jo presidentti Koiviston aikana, mutta merkittävä ja kaikista tärkein muutos on jo nykyisessä perustuslaissa. Se, mitä me nyt teemme, on vielä muutamien välttämättömien asioiden korjaaminen tai tarkistaminen, mutta kuitenkin se perusvalinta tehtiin jo 2000. Se, että sinne silloin 2000 jäi valuvika, oli kiusallista.

-----

Kimmo Sasi /kok:
Arvoisa puhemies! Eduskunta on nyt ottamassa pienen askeleen kohti parlamentarismia, eduskunnan vaikutusvallan vahvistamista. Se on pieni askel, mutta se on kuitenkin askel aivan oikeaan suuntaan. (Timo Soini: EU:n suuntaan!)

(...) Täällä on myöskin tuotu esille sitten se, että Euroopan unionin jäsenyys kirjataan perustuslakiin. Täytyy sanoa, että kaikkien pitäisi nyt tunnustaa - ja sähköposteja on tullut, joissa on täysin väärä käsitys tästä asiasta - että perustuslaki ei muutu Suomen EU-jäsenyyden osalta lainkaan.

Meillä on tällä hetkellä jo kirjattuna perustuslakiin 50, 93, 96 ja 97 §:ssä, että Suomi on jäsen Euroopan unionissa. Se, että jos se nyt laitetaan perustuslain alkuun toteamuksena, (Timo Soini: Se on nöyristelyä!) koska on merkittävä vaikutus kuitenkin tällä jäsenyydellä Suomen lainsäädäntöön direktiivien, säännösten kautta, on rehellistä ja tunnustaa tosiasiat. (Timo Soini: Nöyristelyä!)

--------

Mauri Pekkarinen /kesk:
Arvoisa puhemies! (...) Mutta, arvoisa puhemies, tämä on erinomainen yhteys kuitenkin tarkastella sitä, mitä EU-jäsenyys ja erilaiset EU-sopimukset ja asiakirjat meiltä, eduskunnalta, edellyttävät. Tähän on erityinen ja ajankohtainen syy.

Muutama päivä sitten täällä käsiteltiin Euroopan rahoitusvakausvälineeseen liittyvän lainsäädännön muutokset, jotka olivat aika merkittäviä asiakirjoja eduskunnan käsittelyssä. Meillä tässä yhteydessä täällä, kun asiat esiteltiin, oli se käsitys, että se takausvastuu, mihin Suomi sitoutettiin, oli se noin 14 miljardia euroa, ja että se takausvastuu sisälsi sekä sen nimellisen takauksen että tavalla taikka toisella sen lisäksi myöskin ne korot, mitkä tästä nimellisestä takauksesta seuraavat. (Pentti Kettunen: Ei sisältänyt!)

Lopputulos kuitenkin nyt on uusimman tulkinnan mukaan, olen sen valtiovarainministeriöstä omalta osaltani tänä päivänä varmistanut, että se ei ole noin kuin meillä monilla - ja huomasin myöskin, kun kävin läpi valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajan Kimmo Sasin esittelypuheenvuoron eduskunnassa - oli käsitys, että se 14 miljardia kattaa molemmat, sekä nimellisen takauksen että korot.

Nyt kuitenkin se tulkinta on se, että korot ovat erikseen ja että kun ERVV:stä myönnettävien lainojen maturiteetiksi siinä sopimuksessa sanotaan, että se on 15-30 vuotta, niin voidaan laskea, että sen 14 miljardin lisäksi todelliset takausvastuut voivat teoriassa nousta lähelle 20:tä miljardia ja siitä aina tuonne 28 miljardiin euroon saakka. (...) kun pysyvästä, nyt vielä voimassa olevasta, siis unionin laajuisesti voimassa olevasta ERVV:stä, Euroopan rahoitusvakausvälineestä päätettiin, silloin niissä asiakirjoissa, joissa eduskunta siitä täällä meillä päätti, sanotaan yksiselitteisesti se, että se 7,9 miljardia kattoi sekä itse sen nimellisen lainapääoman, joka taataan, että siihen liittyvän koron.

Nyt se oli vähän hämärästi sanottu tässä uudistetussa, sekä määrällisesti laajennetussa että joustavoitetussa uudessa lakiesityksessä, ja kun siitä annettiin tuo jo pariin kolmeen kertaan kertomani tulkinta, niin väitän nyt, arvoisa puhemies - ja tämä on erittäin radikaali asia - että me teimme Suomea ja Suomen osalta myöskin euroaluetta koskeva päätöksen, jonka päätöksen taustainformaatio oli ainakin ihan erilainen kuin miltä pohjalta me luulimme sen päätöksen tekevämme. (...)

-----------

Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten debatti.

----------

Ben Zyskowicz /kok
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! Perustuslakivaliokunnan mietinnössä sanotaan, että perustuslain täydellisyysperiaatteen toteuttamisen kannalta valiokunta pitää edelleen tärkeänä myös sitä, että Suomen jäsenyys Euroopan unionissa nimenomaisesti mainitaan perustuslain tekstissä.

Herra puhemies! Tästä asiasta ja tämän asian tärkeydestä voi olla montaa mieltä. En ole täysin vakuuttunut siitä, että on tärkeätä, että tämä mainitaan, mutta siitä olen täysin vakuuttunut, että tällä maininnalla ei ole oikeutta luovaa ja oikeustilaa muuttavaa merkitystä, ja tämä perussuomalaisten antama väärä käsitys pitää tässä yhteydessä tältäkin osin pyrkiä oikaisemaan. (...)

----------

Johannes Koskinen /sd
(vastauspuheenvuoro): Herra puhemies! (...)

Sitten, edustaja Pekkarinen, tämä selvitetään varmasti lähipäivinä. Siinä on ollut virhe aineistossa, jota eduskunnalle on toimitettu näistä takauksista, (Puhemies: Minuutti!) ja katsotaan, tarvitaanko uusi hallituksen esitys sen korjaamiseksi.

Joka tapauksessa tämä enimmäismäärä nykyisellään on Suomessa voimaan saatettu sellaisena kuin eduskunta sen on ymmärtänyt. (Puhemies koputtaa) Se on eri asia, mitä hallitus on tehnyt.

--------- 

Erkki Virtanen /vas
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Edustaja Soini, vasemmistoliitto hyväksyi tämän perustuslain muutoksen kokonaisuutena. Siellä on muutakin kuin tämä EU:n kirjoittaminen sinne.

Minä pidän edelleen tarpeettomana sitä mutta kannatan tätä sen vuoksi, että siellä on muun muassa kansalaisaloite ja kaikkea muuta olennaista.

-----------

Pertti Salolainen /kok
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Minä ymmärrän sen yleisen kritiikin, joka on kohdistunut Euroopan unionin taloudellisten asioitten hoitamiseen, ja itsekin yhdyn siihen voimakkaaseen kritiikkiin, että kaikkea ei ole hoidettu kunnolla.

Mutta sitä minä en ymmärrä, että Euroopan unionista on perussuomalaisten toimesta haluttu tehdä jonkunlainen kirosana, joka on Suomen etujen vastaista.

Ellei Euroopan unionia olisi, se olisi perustettava ja Suomen olisi liityttävä siihen välittömästi. Esimerkiksi otan vain yhden alueen, joka liittyi hyvin vahvasti siihen perustuslakiin, jonka muutoksia olemme käsittelemässä.
Ajatelkaa Suomea, joka olisi Naton ja Euroopan unionin ulkopuolella. Siinä Suomessa ei olisi oikein turvallista olla. (...)

--------

Anni Sinnemäki /vihr
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Me kaikki varmasti tässä salissa ymmärrämme käytännön työmme kautta aika hyvin sen, että Suomen jäsenyys Euroopan unionissa vaikuttaa päätöksentekoomme hyvinkin paljon.

Me käytännössä toimimme lainsäädäntötyössä yhdessä muiden jäsenmaiden kanssa, ja eduskunta osallistuu siihen aktiivisesti. Tiedän, että monet asiantuntijat ovat sitä mieltä, että tätä jäsenyyttä ei silti tarvitsisi kirjata perustuslakiin, mutta omasta mielestäni se kyllä toimii tosiasioiden kuvaajana, koska yhteiskunnallisessa päätöksenteossa Euroopan unionin jäsenyydellä kerta kaikkiaan on niin suuri merkitys.

Edustaja Soini totesi, että tämä kirjaaminen kuvastaa orjamentaliteettia.

Itsestäni tuntuu siltä, että tämän kirjaamisen vastustaminen kuvastaa pahimmanlaatuista vainoharhaisuusmentaliteettia, että tässä nyt tapahtuisi joitain sellaisia muutoksia, Ne päätökset tosiasiassa on tehty vuonna 1995.

-----------

Timo Soini /ps
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! (...)
Hyvät kollegat, kun nyt katsotaan tätä asiaa, kuinka ollenkaan me olemme tulleet viisitoista vuotta EU:ssa jotenkuten toimeen ilman tätä kirjausta? Kuinka ollenkaan on tulltu toimeen?

Sitten vielä toinen asia: Kun sitä ei kukaan vaadi, kun meillä on iso määrä eurooppalaisia demokratioita, joissa tätä ei ole kirjattuna, niin vapaaehtoisesti uittamalla uitetaan se tänne. (...)

Entäs jos unioni hajoaa? No, meillä vielä Suomen perustuslaissa se on edelleen olemassa.

----------

Sauli Ahvenjärvi /kd
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! (...) Itsekin olen sitä mieltä, että tämä EU-kirjaus ei ole tarpeellinen mutta ei se tässä mikään kynnyskysymyskään ole.

Sen takia me emme ole kannattamassa koko tämän perustuslakiuudistuksen kaatamista.

--------------

Markus Mustajärvi /vr
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Tätä EU-jäsenyyden kirjaamista perustuslakiin voi arvioida juridisesti ja poliittisesti.

Poliittisestihan se on osa sitä ketjua. EU-jäsenyyden ei pitänyt tarkoittaa yhteistä valuuttaa, yhteisen valuutan ei pitänyt tarkoittaa yhteisiä vastuita, mutta missä tilanteessa tänä päivänä ollaan?

Selvyyden vuoksi sanon, että en missään nimessä tule hyväksymään EU-jäsenyyden kirjaamista perustuslakiin elikkä vastustan tätä esitystä ja äänestän vastaan nyt kakkoskäsittelyssä, se on selvä.

Mutta kun edustaja Pekkarinen peräsi sitä, kuka tiesi näistä talousvastuista, niin vasenryhmän ryhmäpuheessa 10.10. viittasin siihen Euroopan vakausmekanismiäänestykseen, lausumaäänestykseen, jossa haluttiin, että selvitetään kaikki vastuut ERVV:stä, EVM:stä ja Euroopan keskuspankin aiheuttamista toimista.

Me tiesimme, että kaikki meidän vastuumme eivät ole kirjoissa ja kansissa, ja siksi halusimme tätä puolueetonta selvitystä.

----------

Kari Rajamäki /sd
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Kesäkuussa 2010 SDP esitti, edustaja Pekkarinen, että perustuslakivaliokunnan on arvioitava Euroopan rahoitusvakausväline. Hallituspuolueet estivät tämän SDP:n esityksen toteutumisen. Valtiovarainvaliokunnassa nimenomaan äänestettiin tästä asiasta ja vihreät myös vastustivat tätä SDP:n esitystä. (...)

----------

Pirkko Ruohonen-Lerner /ps
(vastauspuheenvuoro): (...) Perussuomalaiset kannattavat lähidemokratiaa toisin kuin ne, jotka kannattavat sitä, että se demokratia on EU-tasolla. Sieltä tulee meille lainsäädäntöä, ja me joudumme sen sitten ratifioimaan täällä Suomessa.

Nyt kun täällä on kovasti puhuttu siitä EU:n kannattavuudesta, niin tämän päivän Helsingin Sanomissa oli kustannuslaskentaa siitä, kuinka paljon Suomen takausvastuut kattavat nyt näistä rahoitusvakausvälineen lainoista, eli korot ovat unohtuneet ilmeisesti, niistä ei ole kerrottu täällä eduskunnassa, niin kuin olisi pitänyt. (Puhemies koputtaa)

Loppulasku EU:sta ei ole vielä meidän tiedossamme, joten ei voida oikeastaan puhua siitä kannattavuudesta järin paljoa.

-----------

Tuija Brax /vihr
(vastauspuheenvuoro): (...)
Mitä tulee siihen asiaan, mistä puhemies haluaa, ettei nyt keskustella, niin luen vain perustuslakivaliokunnan tuoreen lausunnon koskien takausvastuita: "Valiokunta korostaa lisäksi sitä, että kaikissa tapauksissa Suomen valtion vastuun yläraja - mukaan lukien ylitakausten kattaminen - on määritelty laissa."

Näin ollen, edustaja Pekkarinen, tänään saamanne vastaus valtiovarainministeriöstä on väärä, (Puhemies koputtaa) eduskunnan kanta on perustuslakivaliokunnan tuore kanta.

------------

Kimmo Kivelä /ps
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Perustuslakiuudistus on kuin halkopino. Jos yhden tai toisen halon ottaa pois, ei se vielä tunnu missään. Mutta kun niitä halkoja otetaan riittävästi, niin paluuta entiseen ei ole. Hivutustaktiikalla viedään kansallista päätösvaltaa pois.

Presidentin valtaoikeuksien karsiminen on osa tätä prosessia ja on osaltaan viemässä kohti liittovaltiokehitystä. Kokeneet parlamentaarikotkin ovat sanoneet, että ei tällaista kansalaispalautetta ole aivan äskettäin tullut, mitä kansalaisilta on tullut tästä EU:n kirjaamisesta perustuslakiin.

Missä on ryhtinne keskusta? Missä on ryhtinne vasemmisto?

Vasemmistolle sanon, että sehän on alkeellinen juttu, että kun valhetta toistetaan tarpeeksi usein, niin se muuttuu totuudeksi. (...)

---------

Juho Eerola /ps
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! Edustaja Tölli, ja aikaisemmin jo edustaja Kalmari, puhui siitä, että EU:sta voi edelleen tämän salin yksinkertaisella enemmistöllä erota, mutta voiko siitä enää sen jälkeen erota, kun se on perustuslain vastaista?

Eikö se olisi vähän kummallista, jos perustuslain vastaisia päätöksiä sitten alettaisiin tekemään? Eli yksinkertaisella enemmistöllä voitaisiin EU:sta edelleen erota, mutta silti siitä jäisi maininta sinne perustuslakiin, jos ei vaadittavaa enemmistöä sitten siihen löydettäisi.

Asiantuntijat, joihin täällä on viitattu, ovat olleet monessa asiassa väärässä: ERVV, nämä ovat osoittaneet, että perussuomalaiset ovat pikemminkin näissä asioissa olleet oikeassa, asiantuntijat väärässä.

Nyt ovat asiantuntijat samaa mieltä kuin me näistä asioista. (...)

------------

Kimmo Sasi /kok
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa puhemies! EU-jäsenyyden kannalta olennaista on se, että Suomi on tehnyt sopimuksen Euroopan unionista. Sinä päivänä, kun Suomi ilmoittaa, että eroamme Euroopan unionista, se sopimus Suomen osalta päättyy ja emme ole enää Euroopan unionin jäseniä.

Sillä, mitä Suomen perustuslaissa seisoo, ei ole ratkaiseva merkitystä, vaan sillä, onko se sopimus Suomen osalta voimassa vai ei, ja se päätös voidaan tehdä eduskunnassa yksinkertaisella enemmistöllä. (...)

------------

Mika Niikko /ps
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! Haluaisin vastata ministeri Henrikssonin aikaisempaan puheenvuoroon, että tämä perustuslain muutos ei tarkoita hallituksen mainitsemaa parlamentin ja sitä kautta kansanvallan vahvistamista, kuten hallitus on täällä esittänyt.

Perustuslain muutos kaventaa presidentin valtaa EU:n ulkopoliittisessa päätöksenteossa merkittävästi. Koska Suomen presidentti valitaan suoralla kansanvaalilla, presidentin vallan vähentäminen heikentää suoraan myös kansan valtaa.

Jos presidentti ei jatkossa voi vaikuttaa eduskunnan ja hallituksen päätöksentekoon entiseen tapaan, presidentin valta murenee ja eduskunnasta tulee pääministerin kumileimasin. (...)

---------

Vesa-Matti Saarakkala /ps
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! Meillä on siellä ollut asiantuntija, joka on muun muassa todennut tällä EU-jäsenyyden kirjaamisella olevan tulkinnallista potentiaalia, eli se tarkoittaa sitä, että tulevaisuudessa emme tiedä tasan tarkkaan, mitä tällä tullaan oikeuttamaan.

Sitä se tarkoittaa, ja nämä asiantuntijat tulkitsevat ja antavat omat näkemyksensä siitä pitkästä perspektiivistä, millä poliittisilla päätöksillä on perustuslakia tulkittu tässä maassa perustuslakivaliokunnassa.

Joka muuta väittää, valehtelee. Siksi on aivan turha vetää tähän tämän tyyppisiä argumentteja mukaan.

Ja mitä tulee esimerkiksi ERVV-ratkaisuun, niin kyllä siellä edustaja Tölli ja edustaja Lohi olivat pihalla, kun oli puhe tästä korkojen kuulumisesta takausvastuisiin.

Meillä on valtiovarainministeriön muistio tästä asiasta, että ne ovat mukana eli että nämä takaukset voivat olla kymmeniä miljardeja euroja.

Joka muuta väittää, palataan tähän asiaan vielä myöhemmin. Minulla on mustaa valkoisella.

----------

Toinen varapuhemies Anssi Joutsenlahti:
Ja sitten siirrytään varsinaisiin puheenvuoroihin.

-------

Timo Soini /ps:
Arvoisa puhemies! (...)
Yleensä kun EU:sta tulee direktiivi tai joku muu ukaasi, niin se vaatii toimenpiteitä, ja vaikkei niistä tykättäisikään, niin se vaatii toimenpiteitä. Nyt EU ei vaadi tätä, kukaan ei vaadi tätä.

Vanhat puolueet myötäjuoksijoineen haluavat tämän. Sitten tämä on sikälikin vielä mielenkiintoista, että vasemmistoliitto ja kristillisdemokraatit vielä ennen kuin hallituskyydissä olivat, olivat toista mieltä.

Se on aivan mahtava kyyti se hallituskyyti: voi käydä keräämässä eduskuntavaaleissa äänet toisella politiikalla ja sitten tehdä aivan toisenlaista politiikkaa. Ei kannata vielä kovin paljon tuuletella, mitä tästä seuraa.
(...)

Ja mitkä on ne konkreettiset lautasongelmat? Minä olisin paljon enemmän huolissani siitä lautasesta, jota Suomella ei ole missään, kun Sarkozy ja Merkell kokoontuvat. Puhutaan, onko kahden lautasen ongelmaa Brysselissä, kun pitäisi kysyä, missä se meidän lautanen on Berliinissä tai Pariisissa. Ei missään! Tästä on kysymys.

(...) Jos nyt ajatellaan sitten vielä - tämä asia ei nyt käsittelyssä olekaan, mutta sanon sen kuitenkin - että kehittyneitä demokratioita, kuten Norja, Sveitsi, ei ole maa nielaissut, vaikka eivät ole EU:n jäseniä, Ruotsia, Tanskaa, Isoa-Britanniaa, ei ole maa nielaissut, vaikka eivät ole rahaliiton jäseniä.
Mutta me olemme tässä Titanicissa mukana munaskuitamme myöden.

Tämä onnellisuus tulee Suomen kansalle kalliiksi. Eilen putosi Espanjan luottoluokitus. Luullaanko täällä salissa todella, että nämä vakuuspaketit toimivat? Ne eivät toimi.

Jokainen, joka taloustieteestä jotain ymmärtää, tietää, että on insolvenssi-, maksukyvyttömyysongelmasta kysymys, tietää Kreikan yli 300 miljardin velat. Ikinä eivät tule selviämään tästä, mutta härkäpäisesti uskotellaan, että kyllä se siitä. Ei se tule autetuksi.

Arvoisa puhemies! Kannatan siis edustaja Saarakkalan tekemää hylkäysesitystä. Ja on hyvä historiaa varten, että jokaisen edustajan mielipide tässä asiassa merkitään eduskunnan pöytäkirjoihin ihan vain sen takia, mitä mieltä todellisuudessa oltiin.

(...) On sekin mahdollista, mutta ei politiikassa kysytä, mikä on oikea mielipide ja väärä mielipide. Siellä äänestetään siitä, minkälaista suosiota kansan keskuudessa erilaiset mielipiteet nauttivat. Tästä on kysymys.

Tässä yritetään koko ajan sanoa, että valistetaan nyt teitä perussuomalaisia, kun te ette oikein ymmärrä. Me ymmärrämme erittäin hyvin, mistä tässä on kysymys.

Me olemme siitä eri mieltä, ja meidän kanssa kansa on enenevästi samaa mieltä. (Perussuomalaisten ryhmästä: Aamen!)

----------

Ben Zyskowicz /kok
(vastauspuheenvuoro): Arvoisa herra puhemies! Täällä käydään erikseen keskustelu tästä kansalaisaloitelaista, mutta haluan jo tässä vaiheessa hieman hillitä edustaja Sinnemäen innokkuutta puoltaa tätä kansalaisaloitemahdollisuutta.

Itse koen, että tässä kansalaisaloitteen mahdollistamisessa ja luomisessa on kyse eräänlaisesta näennäisdemokratiasta, ja pelkäänpä, että käytännössä tulemme näkemään, että mitä populistisinta politiikkaa tullaan tekemään puolueiden toimesta tai puolueiden ulkopuolelta sellaisten erilaisten populististen asioiden ajamiseksi poliittiselle agendalle.

Siinä vaiheessa, kun tulemme näkemään kansalaisaloitteita pakkoruotsin poistamiseksi, humanitäärisen maahanmuuton rajoittamiseksi ja muiden paljon keskustelussa olleiden asioiden edistämiseksi, niin luulen, että innokkuus tähän kansalaisaloitekeinoon kyllä tulee vähenemään.

---------

Anne Louhelainen /ps:
Arvoisa herra puhemies! Äänestämme ensi perjantaina Suomen perustuslain muuttamisesta varsin oleellisesti. Tämä lakimuutos on kiehuttanut kansalaisia ympäri Suomen, ja olemme varmasti kaikki saaneet erilaisia yhteydenottoja.

Monissa on kysytty, miksi tämä lakimuutos tehdään, kuka on tämän lakimuutoksen takana, ja varsin usein, miksi ei kansaa ole otettu vai eikö sitä ole haluttu mukaan tähän keskusteluun.

Arvoisa puhemies! Tässä salissa on paljon kuultu kommentteja, että EU-jäsenyyden kirjaaminen Suomen perustuslakiin ei olisi suuri asia. Se nimenomaan on suuri asia ja puhuttanut kansalaisia erityisesti.

EU:n kirjaamisesssa Suomen perustuslakiin pitää ottaa huomioon muun muassa se, että se on instituutio, joka on tosin ollut jo olemassa toisen maailmansodan jälkimaininkien jälkeen, mutta ajat ja tavat ovat muuttuneet.

Alun perin tavoitteena oli yhteismarkkinoiden luominen, kaupan kasvu ja rauhan aika. Tunnelma on jo kyllä ollut pitkään kaikkea muuta kuin rauhallinen.

EU:ta on täällä tänään kuvattu möröksi, mutta kaikki Muumien ystävät tietävät, että Mörön jäljiltä jää vain hyhmäinen jälki.

EU-vuosien aikana olisi syytä ollut noudattaa yhteisiä pelisääntöjä ja lakeja, mutta kuten tiedämme, näin eivät kaikki jäsenmaat ole toimineet. On eletty valheessa ja epätotuudessa kertomalla vain hyviä ja miellyttäviä asioita.

Nyt on äkät housussa monessa maassa ja huuto kuuluu: Saa tulla pyyhkimään!

Suomalaiset ovat sen vuoksi hieman epätietoisia EU-jäsenyyden kannattavuuden kanssa, koska olemme joutuneet EU:n talouskriisien siivoustalkoisiin.

EU:n alkuperäinen idea on läjähtänyt ympäriinsä, kuten ne kuuluisat Jokisen eväät. Särpimet on lennätetty Etelä-Eurooppaan, ja suomalaiset aloittavat pettuleivän teon.

Eliitti Suomessa karppaa, joten heitä ei leivän puuttuminen kosketa.

Arvoisa herra puhemies! Suomessa isien tekemä työ ollaan perustuslakimuutoksella luovuttamassa kevein mielin EU:lle.

EU on jo pikkuhiljaa vienyt päätösvallan, ja nyt sille ollaan siirtämässä laput silmissä loppukin.

Tämä perustuslakimuutos vie Suomen itsenäisyydeltä pohjan. Itsenäisyys on meille kaikille suomalaisille ensiarvoisen tärkeä asia.

Nyt kyseessä oleva perustuslakimuutos olisi pitänyt kierrättää kansalaisten keskustelun kautta ja suoda tälle asialle enemmän julkisuutta mediassa.

Meistä kukaan ei pysty sanomaan, mitä tulevaisuus tuo tullessaan ja mitä vaikutuksia nyt äänestykseen tulevilla perustuslakimuutoksilla on tulevaisuudessa.

Itsenäisyys ja vapaus muodostavat Suomen kansalle tärkeän henkisen pääoman, jonka eteen on taisteltu.

Arvoisa puhemies! Kun tästä lakimuutoksesta perjantaina äänestetään, toivoisin meidän kaikkien palauttavan mieleemme sen tunnelman, mikä vallitsi Edvin Laineen Tuntemattomassa sotilaassa, kun sota päättyy ja tykkien pauhu loppuu. Se on samaan aikaan loppu ja uuden alku.

Jaa-nappia painamalla sinetöitte Suomen kohtalon. Se on lopun alku Suomen itsenäisyyden murenemiselle.

Arvoisa puhemies! Kannatan edustaja Saarakkalan tekemää lakiehdotuksen hylkäystä.

------

Kimmo Kivelä /ps:
Arvoisa puhemies! Ihmettelen sitä runsautta, kun jaksetaan hokea mantraa, että tosiasiallisesti EU-jäsenyyden kirjaaminen perustuslakiin ei muuta mitään, että se on vain olemassa olevan tilanteen toteamista.

Ihmettelen myös sitä naiiviutta, jolla kuvitellaan, että EU:sta päästäisiin sitten irti tässä talossa tehtävällä enemmistöpäätöksellä.

Eihän, ystävät, se niin mene. Kun se on perustuslakiin kirjattu, niin perustuslakia pitää muuttaa perustuslain säätämisjärjestyksessä. Se vaatii aikaa, kestää kauan.

Vetoan kunnioittamiini ja arvostamiini edustajatovereihin: olkaa rohkeita, uskaltakaa perjantaina äänestää "ei" sen vuoksi, että kuuntelette kansaa - niin laajaa on ollut se kansalaisilta tullut palaute tämän asian tiimoilta.

Ei ole varaa poliittisilla päätöksentekijöillä entisestään kuuroutua kansalaismielipiteelle.

Ei pidä olla naiivi, vaan pitää olla rehellinen äänestäjille.

Neuvostoliiton perustuslaissakin oli aikoinaan kohta, jonka mukaan oli mahdollista yksittäisen neuvostotasavallan erota Sosialististen neuvostotasavaltojen liitosta.

Yksikään neuvostotasavalta ei käyttänyt tätä oikeutta. Miten käy meidän todellisessa tilanteessa, jos ensimmäisessä pykälässä perustuslaissa on EU-jäsenyys kirjattu?

Mene ja tiedä, mutta joka tapauksessa vetoan: toimikaa rehellisesti, niin kuin sydän sanoo, älkää olko kuuroja kansalaismielipiteelle.

----------

Jyrki Yrttiaho /vr:
Arvoisa herra puhemies! Perustuslakiesityksessä hallitukset, tämä ja edellinen, pyrkivät nyt kiertokautta toteuttamaan kansan suoraan vaaleilla valitseman tasavallan presidentin itsenäisen päätösvallan riistämisen, mitä ei tohdita suoraan esittää 93 §:n kohdalla, niin kuin alun perin ulkopolitiikan johtajuuden kohdalla aikomus on ollut.

Esityksessä ehdotetaan heikennettäväksi tasavallan presidentin asemaa itsenäisenä päättäjänä. Esityksessä sisällytetään toisin 93 §:n 1 momentin muotoilu, että presidentti johtaa ulkopolitiikkaa yhteistoiminnassa valtioneuvoston kanssa.

Hallitus kuitenkin esittää presidentin vallan tosiasiallista riistämistä muuttamalla 58 §:n säätelemää päätöksentekotapaa.

Vasemmistoliiton eduskuntaryhmä muotoili helmikuussa kantansa ja vaati presidentin nykyisen ulkopoliittisen aseman säilyttämistä. Äänestyksessä vastustimme yksimielisesti näitä heikennyspyrkimyksiä.

Suomen tasavallan presidentillä on instituutiona ollut maamme historiassa erityinen merkitys varsinkin Suomen ja Venäjän naapurisuhteiden kehittämisessä ja rauhanomaisessa vakiinnuttamisessa - elintärkeä merkitys myös viime vuosina, kuten täällä aivan oikein edustaja Rajamäki totesi.

Sen arvoa ei länteen eikä Natoon rähmällään oleva poliittinen eliittimme puhumattakaan Pentagonin asiamiehistä Suomen politiikassa halua aina tunnustaa.

Mutta onneksi tehtävää hoitaneet presidentit ja varsinkin Suomen kansa sen arvon ymmärtävät.

Puhemies! Suomen murentuvan itsenäisyyden ja suvereniteetin paradoksi on siinä, että suomalaiselle oikeistoeliitille Suomen itsenäisyys on itsenäisyyttä Venäjästä.

Itsenäisyyden aikana on pyritty liittymään mitä ihmeellisimpiin läntisiin koalitioihin natsi-Saksan aseveljeyttä myöten.

Liittoutumia on tullut ja niitä on mennyt näinkin lyhyen historian jakson aikana lukuisia, ja jälleen kärtetään sotilasliittoihin, nyt Naton, jäseneksi.

Puhemies! Heikki Talvitie, pitkän linjan diplomaatti, arvostettu historioitsija ja ehdottomasti paras Venäjän-tuntija Suomessa, kirjoitti artikkelissaan Perustuslaki ja suvereniteetti. Hän totesi: "Suomalaisen eliitin mielestä itsenäisyytemme edellytys on, että luovumme itsenäisyydestämme länteen, jotta säilyttäisimme itsenäisyytemme itään.

Tässä kummallisessa ajatusketjussa on vain yksi mutta. Jos nimittäin luovumme itsenäisyydestämme länteen, niin menetämme myös itsenäisyytemme edellytykset itään.

Suomi lännen provinssina on jälleen meille vieraiden voimien temmellyskenttää."

Näin siis totesi Heikki Talvitie ja jatkoi edelleen: "Suomen alueen puolustaminen ei ole tarkoituksenmukaista muuta kuin laajemmassa yhteydessä ja siitä eivät päätä suomalaiset, vaan päätökset tehdään muualla meitä kuulematta, olimmepa neuvottelupöydissä tai emme". Näin siis Talvitie.

Näin on, olipa meille varattu yksi lautanen, kaksi lautasta tai ei lautasta ollenkaan. Päätöksen tekevät vahvat, siis muut.

Talvitie puuttuu myös tässä artikkelissaan siihen, miten Euroopan unioni nivelletään tässä perustuslakiesityksessä.

Hän toteaa: "Suvereniteetin automaattista ja vapaaehtoista kaventamista pitää välttää viimeiseen asti, saatikka että se kirjoitettaisiin perustuslakiin".

Näihin viisaisiin ajatuksiin on helppo yhtyä. Suomen perustuslakiin ei tule kirjata EU-jäsenyyttä.

Se ei todellakaan ole mikään muodollinen kirjaus tai realismia, tosiasioiden kirjaamista.

Se olisi nimenomaan kannanotto vielä jäljellä olevan itsenäisyytemme ja suvereniteettimme kaventamisen puolesta.

Sen takia pitäydyn tiukasti vasemmistoliiton alkuperäisessä, viime helmikuun, linjassa.

---------

lähde: http://www.eduskunta.fi/faktatmp/utatmp/akxtmp/ptk_55_2011_p.shtml

poissa: Nimenhuudossa merkittiin täysistunnosta poissa oleviksi seuraavat 44 edustajaa (e = eduskuntatyöhön liittyvä tehtävä; s = sairaus; p = perhevapaa):
Mikko Alatalo /kesk (e)
Heikki Autto /kok (e)
Thomas Blomqvist /r (e)
Sanni Grahn-Laasonen /kok (e)
Maria Guzenina-Richardson /sd (e)
Pertti Hemmilä /kok (e)
James Hirvisaari /ps (e)
Lauri Ihalainen /sd (e)
Mikael Jungner /sd
Saara Karhu /sd (e)
Mika Kari /sd (s)
Katri Komi /kesk (e)
Esko Kurvinen /kok (e)
Merja Kyllönen /vas (e)
Annika Lapintie /vas
Paula Lehtomäki /kesk (p)
Antti Lindtman /sd (e)
Päivi Lipponen /sd (e)
Maria Lohela /ps (e)
Silvia Modig /vas
Merja Mäkisalo-Ropponen /sd (e)
Markku Mäntymaa /kok (e)
Jussi Niinistö /ps (e)
Aila Paloniemi /kesk (e)
Jaana Pelkonen /kok (e)
Tuula Peltonen /sd
Leena Rauhala /kd (s)
Pekka Ravi /kok
Annika Saarikko /kesk (e)
Mikko Savola /kesk (e)
Jouko Skinnari /sd
Alexander Stubb /kok (e)
Eero Suutari /kok (e)
Astrid Thors /r (e)
Eila Tiainen /vas
Maria Tolppanen /ps (e)
Kari Tolvanen /kok (e)
Erkki Tuomioja /sd (e)
Jutta Urpilainen /sd
Jan Vapaavuori /kok
Sofia Vikman /kok (e)
Henna Virkkunen /kok
Pertti Virtanen /ps (e)
Tuula Väätäinen /sd (e)

Tuo perustuslain muutos on liian suuri asia jotta se kiinnostaisi mediaa. Mittakaavaharha.

"Lakimuutos siis heikentää vallan kolmijakoa, ja keskinäistä valvontaa (ns. checks and balances)."

Pieni tarkennus. TV:stä tuttuja anglo-amerikkalaisen oikeuskulttuurin ilmiöitä ei voi noin vain soveltaa mannereurooppalaiseen kontekstiin. Suomessa ei tunneta checks and balances -oppia.

Koirat haukkuvat,karavaani kulkee.

Suomi liittyi Euroopan unioniin valtiosopimuksella, jonka Esko Aho, Heikki Haavisto ja Veli Sundbäck allekirjoittivat Suomen tasavallan presidentin Mauno Koiviston puolesta vuonna 1994. Suomen valtiosopimus Suomen liittymisestä Euroopan unioniin talletettiin silloisen puheenjohtajavaltion Italian valtioneuvostoon, mistä se siirrettiin EU:n neuvostolle Brysseliin.

Sisämarkkinat eli henkilöiden, tavaroiden, palvelujen ja pääoman vapaa liikkuvuus sekä kilpailun vääristämisen estävä ja kartelleja torjuva yhteinen kilpailupolitiikka, yhteinen maatalouspolitiikka, kalastuspolitiikka, liikennepolitiikka ja kauppapolitiikka siirtyivät Euroopan yhteisön toimivaltaan 1.1.1995. Suomen eduskunta hyväksyi EY:n lainsäädännön ensisijaisuuden Suomen lainsäädäntöön nähden jo vuonna 1994. Se ensisijaisuus koskee vain edellä mainittuja toimialoja.

Toisaalta EU on hallitustenvälinen järjestö,jonka toimivaltaan kuuluvat vain yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka, yhteinen rahapolitiikka ja hallitustenvälinen yhteistyö oikeus- ja sisäasioissa, joista viimeksimainittu on välttämätöntä vapaan liikkuvuuden varjopuolten, järjestäytyneen rikollisuuden, laittoman maahanmuuton sekä huumekaupan ja ihmiskaupan torjumiseksi.

Käyttäjän petrisalo kuva

Vertailevaa EU-tietoa myös rinnalle:
https://twitter.com/Vaaliliitto/status/127743562849845249/photo/1/large

Mielenkiintoista olisi viimeinkin nyt saada tietää se, että miten muut EU-maat ovat perustuslakejaan viime aikoina muuttaneet.

Onko myös niillä vastaavantyyppinen 1§, 94§ ja 95§ koplaus jo tehtynä? Vai vasta suunnitteluasteella?

Käyttäjän Kapo kuva

Laitetaanpas taas video, ettei totuus pääsisi unohtumaan sionistien hallitsemassa yhteiskunnassa

http://www.youtube.com/watch?feature=player_embedded&v=L1PYwP_YCD0

Pitänee tilata Atzmonin uusin kirja.

Siionin virret

Siionin virret on herännäisten eli körttien liikkeen virsikirja. Sitä käytetään etenkin seuratilaisuuksissa ja Herättäjäjuhlilla.

Siionin virsien ensimmäinen laitos ilmestyi vuonna 1790, kun Taivassalon kirkkoherra Elias Lagus suomensi Ruotsin herrnhutilaisten vuonna 1747 julkaiseman laulukirjan Siåns sånger. Kokoelma sisälsi 223 virttä. Rukoilevainen herätysliike käyttää edelleen Siionin virsiä Laguksen asussa. Myös lestadiolaisessa herätysliikkeessä käytettiin liikkeen alkuvuosikymmeninä jossain määrin Laguksen Siionin virsiä, mutta 1800-luvun lopulla omien laulukirjojen alkaessa laajentua ja Malmivaaran uudistuksen jälkeen Siionin virsien käyttö väheni.[1]

Vuonna 1893 Wilhelmi Malmivaara toimitti Siionin virsien uudistetun laitoksen, jossa oli vain 158 virttä. Malmivaaran Siioin virsiä voidaankin pitää uutena laulukokoelmana, ei suorana jatkona vanhalle Laguksen suomentamalle kokoelmalle. [1] Herännäisyydessä nykyisin käytössä oleva laitos on Jaakko Haavion kielellisesti uudistama ja laajentama, vuodelta 1972. Kesän 2005 Herättäjäjuhlilla Saarijärvellä julkistettiin lisävihko, jossa on 53 uutta ja vanhaa virttä. Lisävihkon kanssa Siionin virsien kaanon sisältää kaikkiaan 314 virttä.

Käyttäjän VelluHeino kuva

"EU:ta on täällä tänään kuvattu möröksi, mutta kaikki Muumien ystävät tietävät, että Mörön jäljiltä jää vain hyhmäinen jälki."

Mitä hittoa..no mut hauska tää oli :D

Käyttäjän reijahirn kuva

Tulostin juuri näiden maanpettureiden nimilistan. Nimet eivät unohdu eikä niiden anneta unohtua. Nyt tekisi mieli uhkailla noita pettureita jollain, vaikka sitten helvetin tulella.

Käyttäjän riikkasoyring kuva

Perustuslain muutoksen vaikutuksista:

http://www.magneettimedia.com/?p=7476
jossa sivutaan myös ERVV:n mahdollisia vaikutuksia
sekä
http://www.magneettimedia.com/?p=7464

tausta: http://www.magneettimedia.com/?p=7488
kommentti: http://www.magneettimedia.com/?p=7497

Kommentissa sivutaan myös ERVV:ta.

Kirjoita uusi kommentti

Kirjaudu tai rekisteröidy kirjoittaaksesi kommentteja