KissanKulmasta

Tieteen papisto ja pakanat

" - Miten itse näet rokotetutkijana ja myös kehitystyössä työtä tehneenä, mikä on mielestäsi kaikkein tärkein rokote?

Kaikkein tärkein rokote.. kaikkein tärkein rokote ois varmaan rokote sotaa vastaan, koska jos meillä ei olis sotia, niin meillä toivottavasti olis paljon enemmän ymmärrystä siitä miten ihmisten kanssa elettäis rauhanomaisesti ja ne kaikki resurssit hyödyntäen mitä meillä maailmassa on..

..ja jos se seuraavaks tärkein rokote, ni se ois varmaan se että meitä olis täällä niin paljon kun meitä tänne mahtuu, koska tällä hetkellä musta tuntuu et meitä rupee olemaan niin paljon että me jo hypitään toinen toistemme kurkkuihin ja me ruvetaan maailman vähenevistä luonnonvaroista, ni riitelemään"

 Vastaajana THL:n rokoteasiantuntija Hanna Nohynek
http://areena-beta.yle.fi/audio/1234367    ---------------- Mutta ottakaa ihan rauhallisesti. Tiettävästi Nohynek vain spekuloi väestönvähennyspiikillä eikä puhunut nimenomaan THL:n yhteistyökumppanin ja rokotetutkimuksen rahoittajan GlaxoSmithKlinen H1N1-adjuvantillisesta sikainfluenssapiikki Pandemrixista. Sanaa nano-adjuvantti ei edes mainita.  Microsoftin Bill Gates sensijaan puhuu väestön vähentämisestä rokotteilla ja aborteilla hyvinkin innoissaan: http://www.youtube.com/watch?v=EKIl34rV-3o  . Bill Gates on juuri ostanut Monsanton, joka lienee maailman suurin myrkkyjen tuottaja.   Tässä taas suomalainen nainen kertoo la 11.9 2010 Eduskuntatalon edessä pidetyssä mielenilmauksessa rankasta kokemuksesta sikapiikki Pandemrixin kanssa http://www.youtube.com/watch?v=gDjQ_NPIhVk&feature=player_embedded---------------------------------Tässä voisi spekuloida myös sillä, että     a) onko THL:lla tällainen väestönvähennysrokotteen tutkintalinja meneillään    b) onko ETENE (Eettistä puolta arvioiva lautakunta) antanut hyväksyntänsä tällaiselle hypoteettiselle THL:n tutkintalinjalle ja jos on, niin millaisin perustein    c) onko tällaisen hypoteettisen väestönvähennysrokotteen hyväksyntä kuinkakin yleistä THL:n tutkijoiden keskuudessa   d) jos THL tutkii tällaista väestönvähennysrokotetta, kuka tutkimusta rahoittaa --------------------------------

THL:n rokottajan käsikirjasta:

Rokotuksiin kriittisesti suhtautuvat asiakkaat

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/erityisryhmien_rokottaminen/rokotuksiin_kriittisesti_suhtautuvat_asiakkaat/

Miten kohtaan rokotuksiin kriittisesti suhtautuvan vanhemman?

Varovaiset vanhemmat ovat eniten aikaa vievä ryhmä. Heillä on
voimakas tunneside lapsiinsa.
He kyseenalaistavat rokotusten
tarpeellisuuden ja pohtivat, olisiko ehkä sittenkin turvallisempaa
sairastaa tauti kuin rokottaa sitä vastaan. Heille voi riittää pelkkä
epäily rokotteen yhteydestä johonkin haittaan todistamaan sen, ettei
rokotetta uskalla ottaa. Tällaisessa ristiriitaisessa tilanteessa he
saattavat päätyä omasta mielestään passiiviseen ratkaisuun, olla
ottamatta rokotetta. Ristiriitatilanteessa valitaan yleensä
passiivinen tie, sillä sen mahdolliset seuraukset on helpompi hyväksyä
kuin aktiivisen ratkaisun.--------------Vanhempien vahvaa tunnesidettä lapsiin siis pidetään uhkatekijänä rokotteiden jakelulle. Samalla pahoitellaan sitä että ihmiset kyseenalaistavat virallisen tiedon.------------- 

Todellisuudessa rokottamatta jättäminen on myös aktiivinen teko, sillä
siinä hyväksytään taudin riskit ja laajassa mittakaavassa
toteutuessaan myös riittävän kattavan rokotusohjelman antaman
laumasuojan murtuminen.

Haastavin, joskin pieni ryhmä ovat epäilevät vanhemmat. He eivät luota
rokotuksiin vaan pitävät niitä vaarallisina ja tehottomina sekä itse
tauteja harmittomina ja jopa toivottavina.
Terveydenhoitajan tulisi siis rohkaista lasten vanhempia keskusteluun
myös silloin, kun he jo valmiiksi ilmoittavat, etteivät halua antaa
lapselleen rokotteita.”

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/kansanterveyslehti/lehdet_2005/2-3_2005/miten_kohtaan_rokotuksiin_kriittisesti_suhtautuvan_vanhemman_/

Rokotuskriittisyys – viestinnän haasteita asiantuntijalle

”Rokotuksiin varovaisesti suhtautuvat vanhemmat esittävät
terveydenhoitajalle oman tai hiekkalaatikolla kuulemansa huolen. He
toivovat keskustelua aiheesta, luotettavaa tietoa ja tukea. Toinen
tilanne taas on, kun vanhemmilla on rokotuksia kyseenalaistava asenne,
ja he toistavat kansainvälisen, rokotuksia vastustavan liikkeen
tuottamia ja ylläpitämiä väitteitä rokotuksista tai niiden
tarpeettomuudesta.

Rokotuksien vastustus on alkanut maista, joissa on ollut pakollisia
rokotuksia.
Sittemmin liike on levinnyt ja toimii samankaltaisesti eri
maissa mm. käännösmateriaalien turvin. Liikkeessä suuntaa näyttävät
yksittäiset ihmiset, ja tyypillistä on, että auktoriteettina on
maallikkoja.-

Tämä ilmeisesti vastakohtana Tieteelle pyhitetyn temppelin papistolle, jolla on Ainoa Oikea Totuus hallussaan?

Kansainvälisessä rokotuksia vastustavassa liikkeessä levitetään paljon
juuri tieteellisiksi väittämiksi puettuja asenteita ja uskomuksia.
Tyypillistä on, että kirjoituksissa vapaudutaan kaikista vastuista. -----------------  Minusta taas, mitä olen rokotekriittisiä sivuja lukenut, niissä nimenomaan korostetaan omaa ajattelua, vastuuta itsestä sekä muista ja kehotetaan hakemaan tietoa."Tieteellisiksi väittämiksi puetut asenteet" perustellaan tieteelliseen tutkimukseen perustuen, niitä siteeraten ja lähdeviitteet esittäen.

Rokotuksia kyseenalaistavaa ja vastustavaa kampanjointia käy joitakin
vuosia sitten perustettu yhdistys. Se tuottaa suomeksi rokotuksia
kyseenalaistavaa materiaalia ja pitää internetsivuja. Sivuilla
uutisoidaan monenlaisista rokotuksiin liittyvistä asioista. Uutiset
sisältävät usein harhauskomuksia ja virheitä.”

http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja_kirjat/rokottajan_kasikirja/erityisryhmien_rokottaminen/rokotuksiin_kriittisesti_suhtautuvat_asiakkaat/

Rokotusinfo ry:ta ei mainita nimeltä, mutta oletan että siihen viitataan.  Rokotusinfo käyttää paljon myös THL:n itsensä tuottamaa materiaalia ja tuo kansainvälisten lääkärilehtien artikkeleita ja tutkimuksia luettavaksi sivuilleen. Onko tämä nyt ymmärrettävä niin, että THL:n mielestä mm. THL:n tuottama materiaali on virheellistä, harhaanjohtavaa ja uskomuksiin perustuvaa, vailla mitään tieteellistä pohjaa?  ------------------------------Ihan muuten vaan: lääkkeille multiresistantti tuberkuloosi lisääntyy Euroopassa
http://www.sciencedaily.com/releases/2008/05/080502081542.htm  ---------------- ps. on kyllä p-n vaikea saada kappalejakoa kuosiin koska linkkiryppäiden takia kirjoitan jutun muualla ja siirrän sen sitten tänne jolloin teksti "pötkööntyy". Pahoittelen. Kenties joskus jolloinkin jossain välissä tulevaisuudessa opin, miten tuo pötkööntyminen estetään.Siihen asti esteettinen silmänne joutuu kärsimään ;)

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (52 kommenttia)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Tuon kohta tänne linkin Tapio Kuosman blogiin

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Oli unohtua: tätäkin kannattanee vilkaista kun rokotteista puhutaan

http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/4304...

Riikka Söyring (nimimerkki)

nimimerkki Vierailija toi tämän alla olevan toiseen bloggaukseeni, ja nyt siirrän sen myös tänne.

Sitaatti alkaa-
En tiedä, millaisissa pitoisuuksissa näitä haittavaikutuksia ilmenee, mutta tällaista löytyi mm. h1n1-rokotteen ainesosasta:

http://personal.inet.fi/koti/haistahome/Vaiettu_si...

"Lähteet:
GlaxoSmithKline (Suomen rokotetoimittaja)
Työterveyslaitos
Maailman terveysjärjestö WHO
Euroopan lääkevirasto EMEA
---
Gentamysiinisulfaatti:

Suomessa käytettävä Pandemrix-sikainfluenssarokote sisältää gentamysiinisulfaattia, joka on vain sairaalakäyttöön tarkoitettu aminoglykosidiryhmän antibiootti.

Gentamysiinisulfaatin on todettu aiheuttavan ototoksisia ja nefrotoksisia haittavaikutuksia. Ototoksiset haittavaikutukset ilmenevät sisäkorvavaurioina ja nefrotoksiset haittavaikutukset munuaisvaurioina. Vaurioille herkkiä ovat erityisesti sikiöt ja vastasyntyneet, etenkin keskoset, sekä potilaat, jotka kärsivät munuaisten heikosta toiminnasta, nestetasapainon häiriöstä tai aliravitsemuksesta.

Gentamysiinisulfaatilla on havaittu myös seuraavia haittavaikutuksia: ihottuma, kutina, kuulohäiriöt ja sisäkorvavaurio, johon liittyy pahoinvointi, huimaus ja tasapainohäiriöt. Valkuaisvirtsaisuus, seerumin kreatiniini- ja ureapitoisuuden nousu, nokkosrokko. Poikkeavia maksa-arvoja ja verenkuvan muutoksia, jotka voidaan todeta ainoastaan verikokeesta.

Gentamysiinisulfaatti saattaa aiheuttaa huimausta ja pyörrytystä. Tämän vuoksi on syytä välttää autolla ajamista tai tarkkuutta vaativien koneiden käyttöä gentamysiinisulfaattilääkityksen aikana. Gentamysiinisulfaattia ei suositella käytettäväksi raskauden tai imetyksen aikana, koska aineen vaikutusta sikiöön tai pieniin lapsiin ei tunneta.

Gentamysiinisulfaattia, kuten kaikkia ototoksisia antibiootteja, saa käyttää vain pakottavissa tilanteissa.
---

Tällaisiin sikapiikistä sairastuneisiin törmään lähes päivittäin:
""Olen terve vanhempi nainen, ruokavalioini on ollut pienestä pitäen kasvisruoka. Liikun normaalisti, pääasiassa kävellen. En ole syönyt mitään lääkkeitä koskaan ! Joskus asperiini tabletti !
-
Otin sika piikin ja nyt olen ollut kolmeviikkoa kuin invalidi. Ensin oli käsi puuduksissa , sitten tuli kainalo kipeäksi että, en voinut nostaa kättä. Joka liike sattui jopa pc- llä. kirjoittaminen, sitten niska jäykisty.
ei voi päätä kääntää. Kaikki piikin jälkeen ????
-
Olen varma että, sillä on ollut yhteys nyt oleviin kipuihin. En ota enää mitään piikkiä !
-sitaatti päättyy

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Minun poikani perhe (vanhemmat + 3 lasta) eivät ottaneet sikapiikkiä ja he selvisivät sairastumatta kauden yli.

Mitä maapallon liikakansoitukseen tulee, niin sekin on tietysti suhteellista. Laskin kerran piruuttani nykyisellä väkimäärällä 6,5 miljardia, että kaikki maailman ihmiset mahtuisivat etelä-Suomeen, vaikka jokaiselle annettaisiin noin 5 neliömetrin alue.

Yli puolet maailmassa tuotetusta ravinnosta joutuu hukaan tuotantoketjun jossain vaiheessa.

Kysymys onkin siis enemmän oikeudenmukaisesta jakamisesta ja tasa-arvosta kuin siitä, että meitä olisi hirvittävästi liikaa. Oletko sinä liikaa? minulla on tapana tässä kohtaa kysyä.

E.K. (nimimerkki)

Kyllä me tänne mahdummekin, ei se ole ongelma nyt eikä tulevaisuudessakaan. Ongelma on vain elintaso mihin länsimaiset väestöräjähdyssaarnaajat ovat itse tottuneet. Heidän mukaansa meiltä loppuu puhdas vesi ja viljelysmaa; tämä planeetta ei siis elätä meitä. Totta toinen puoli; ei elätäkään jos kaikille pitää olla kaikkea yltäkyllin ja enemmänkin.

Minä en ainakaan jaksa kovin innostua kun väestö”ongelmasta” ruoan ja veden loppumisella uhkaillen paasaa joku 2 000 - 5 000 e kuussa kuluttava ihminen joka syö epäeettisesti ja -ekologisesti jostain muualta tuotettua ruokaa ja paskoo puhtaaseen juomaveteen.

Pitäisi muistaa, että vähemmän kuin 20% maailman ihmisistä käyttää enemmän kuin 80% kaikista luonnonvaroista. Karkeasti voi sanoa että tällä planeetalla jokaista meitä superkuluttajaa kohtaan olisi about pikkubussillinen sellaisia ihmisiä jotka voisivat kertoa miten eletään vähemmällä kuin kymmenesosalla siitä mitä meidän täkäläisten tavisten budjetti on. Kyse on vain tahdosta, ja sitä on tässä maailmassa paljon vähemmän kuin suuria sanoja.

Ja jos ruoka ja vesi alkaa olla kortilla, niin miksi sitten pyritään vähentämään viljelysmaita, ja miksi kaikesta kulutetusta vedestä vain 10% menee ruokavedeksi? Mitän tähän on varaa? Miten on varaa ajaa omavaraisuusastetta (itsetuottamisen osaaminen ja mahdollisuudet) alas sekä yksilö- että valtiotasolla, jos kerran ruoka on loppumassa? Mitä ihmettä me teemme biopolttoainepelloilla jos kuolemme nälkään? Minkä vuoksi bittinikakrit ja geenivelhot lyövät hynttyyt yhteen ja samalla määrätään oikeita peltoja kesannolle? Tuskin sitä tarvitsee kenellekään rautalangasta vääntää, mistä tässä on kyse.

Mitä väestönvähennyspiikkeihin tulee, niin loogista olisi antaa niitä kulutustason mukaan. Eihän täältä ole järkeä lähteä karsimaan vähän kuluttavia köyhiä ensimmäisenä. Epäilen suuresti ettei se kuitenkaan ihan niin taida mennä että isot pojat itseään määräävät ihan ensimmäisenä lopetettavaksi. Ja iso yleisö ei niihin päätöksiin saa osallistua, se on varma.

Se on kyllä ristiriitaista, että ihminen, joka pakottaisi kaikki sikapiikille ettemme kuolisi siihen tautiin, haluaisi piikin jolla vähentää väkeä... Vaan lipsahtaahan meiltä kaikilta joskus. Keltä valhe, keltä totuus.

E.K.

www.viisastenkivi.com

Dr. Schmidt (nimimerkki)

Oletko muuten suorittanut peruskoulun loppuun?

Käyttäjän hilkkalaronia kuva
Hilkka Laronia

"Suomalaisviranomaisilla ei ollut tietoa Euroopan lääkeviraston (EMA) raportista silloin, kun Pandemrix-rokote otettiin käyttöön, kertoo Helsingin Sanomat.

Sikainfluenssarokotuksen vaikutuksista ihmisiin oli olemassa vain hyvin vähän tietoa siinä vaiheessa, kun piikkejä ryhdyttiin jakaman suomalaisille. Lehden mukaan tämä käy ilmi EMA:n raportista.

Suomalaisviranomaisilla ei puolestaan ollut käytössään edes tätä tietoa silloin, kun he ryhtyivät rokottamaan kansalaisia, paljastaa puolestaan sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Kari Välimäki lehdessä."

http://www.iltalehti.fi/uutiset/2010091212333749_u...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Dr. Schmidt,
olen jo vastannut tuohon kysymykseesi aiemminkin. Etsi vastaus kommentti-osioista niin tiedät.

uurija (nimimerkki)

"Dr. Schmidt kommentoi:
10.6.2010 11.33
... PS. oletko suorittanut peruskoulun?"

K Veikko

Väestönkasvua pitää a) lisätä b) ollaan niinkuin ei olis c) rajoittaa.

c1):
Väestön kasvuun voidaan soveltaa nykyajan keksintöjä kuten rokotteet.
c2):
Väestön kasvua voidaan hallita vain perinteisin menetelmin kuten tulvat, nälänhädät ym "Jumalan" lähettämät kiroukset.

Onhan näitä (nimimerkki)

"Suomalaisviranomaisilla ei ollut tietoa Euroopan lääkeviraston (EMA) raportista silloin, kun Pandemrix-rokote otettiin käyttöön, kertoo Helsingin Sanomat."

Jaaha vai ei muka ollut tietoa asiasta, niinhän aina voidaan sanoa.

Muistaattehan kun Teemu Välimäki kirjoitti viime vuonna niistä vihreistä ja punaisista listoista. Ja muistaakseni Riikkakin on niistä kirjoittanut.

Ehkä nyt olisi paikallaan kerrata asiaa.

Ja mikäli olen oikein ymmärtänyt THL:n on ollut oltava tietoinen riskeistä.

Tuosta linkistä voi virkistää muistia ko asian suhteen.

Silence about Vaccine Deaths in Media is Due to the Confidential Contracts with Vaccine Manufacturers
http://www.whale.to/vaccine/silence.html

*******

Ja sitten Jenkkilässä suositellaan pakollista rokotetta kaikille terveydenhuoltohenkilöstölle

AAP Recommends Mandatory Flu Vaccine for All Health Care Workers
http://www.aap.org/advocacy/releases/sept-flu.htm

Vieras (nimimerkki)

Joku välittää Hesarin kertomaa:

"Suomalaisviranomaisilla ei ollut tietoa Euroopan lääkeviraston (EMA) raportista silloin, kun Pandemrix-rokote otettiin käyttöön, kertoo Helsingin Sanomat."

Rokotusinfon sivuilla olevan mukaan Pandemix-rokote oli ainakin tarkoitus ottaa käyttöö 22.10.2010. Samana päivänä on julkaistu tiedote "WHO: Raskaana oleville lisäaineeton sikainfluenssarokote", http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet/tiedote_0...

Tiedotteessa viitataan valmisteyhteenvetoon, joka oli tuolloin käytettävissä:

"Rokotusinfo ry:n mukaan on huolestuttavaa, että THL ei ole noudattanut WHO:n suositusta. On hälyttävää, että THL:ssä WHO:n heinäkuista suositusta ei tunneta vielä lokakuussakaan.

Yhdistyksen mukaan THL on tiedottanut rokotteen ominaisuuksista ja haittavaikutuksista virheellisesti. Rokotteen on väitetty olevan kausi-influenssarokotteen kaltainen. Valmisteyhteenvedon tietojen mukaan adjuvantillisessa rokotteessa haittavaikutuksia on jopa kymmenkertaisesti kausi-influenssarokotteeseen verrattuna.

Rokotteen valmisteyhteenvetoon tai siitä tiivistettyyn pakkauselosteeseen kannattaa aina tutustua huolellisesti ennen rokotteen ottamista, muistuttaa Rokotusinfo. Ne löytyvät Suomen ja EU:n lääkeviranomaisten verkkosivuilta."

Tuskinpa valmisteyhteenveto on tullut julki juuri tuona päivänä, jona Rokotusinfo sitä siteeraa ja suosittaa lukemaan. Eli kyllä tieto adjuvanttia koskevan tutkimustiedon puuttumisesta on ollut ennen käyttöönottoa, jos rokotteen valmisteyhteenveto on luettu. Väittääkö STM:n kansliapäällikkö vakavissaan, että valmisteyhteenvedon tiedot, jotka ovat olleet internetissä kaikkien luettavissa, eivät ole olleet ministeriön tai suomalaispäättäjien käytettävissä? Vai ovatko viranomaiset pistäneet silmät kiinni kun valmisteyhteenveto on ruudulle avautunut?

Arhi Kuittinen

Rokotetutkijan papillinen hybris. Nyt alkoi pelottamaan.

uurija (nimimerkki)

THL:n menetelmät lukea tilastoja ja tehdä johtopäätöksiä eivät täytä tieteellisyyden kriteerejä.
THL vääntää totuutta mutkalle saadakseen rokotteet näyttämään haitattomilta. Alla surkuhupaisa esimerkki.

Koska asian selostaminen ei muutoin onnistu, sallittaneen pitkähkö lainaus rokotusinfo.fi:n sivulta:

"(8.9.2010) Keskustelu jatkuu: Erilaisia johtopäätöksiä ruotsalaishavainnoista narkolepsian ja sikainfluenssarokotteen yhteysepäilyyn liittyen.

Lääkärilehti useimpien muiden suomalaismedioiden tapaan toistaa ruotsalaistiedotteen alustavaa johtopäätöstä: "Narkolepsiatapaukset ovat lisääntyneet Ruotsissa, mutta yhtä paljon sekä Pandemrix-rokotuksen saaneilla että rokottamattomilla."

Rokotusinfon web-toimittaja kommentoi tähän: perin kummallinen johtopäätös: eihän Pandemrix-rokotuksen saaneita ole aiemmin ollut, joten ei voida sanoa, onko "Pandemrix-rokotuksen saaneilla" narkolepsia lisääntynyt vai ei.
Rokottamattomien suhteen taas tilanne näyttää siltä, että rokottamattomien lasten narkolepsiamäärä (kaksi, 2) on sattuman vaikutus huomioiden normaalivaihtelun piirissä, eli näyttää selvästi perusteettomalta väitteeltä, että rokottamattomien keskuudessa narkolepsia olisi merkittävästi kasvanut.

Rokotusinfon web-toimittaja jatkaa: Ruotsalaistiedotteen aiemmassa kohdassa sanotaan, että lukujen mukaan narkolepsian suhteellinen esiintyminen on samaa luokkaa rokotettujen ja rokottamattomien lasten keskuudessa. Näin tosiaan on - lasten rokotuskattavuus on 65 % luokkaa, ja Tukholman läänissä narkolepsiaan sairastuneista kuudesta lapsesta neljä eli n. 67 prosenttia oli rokotettuja.
Otoskoko on kuitenkin niin olemattoman pieni (vain kaksi rokottamatonta narkolepsiatapausta), että johtopäätös on verrattavissa siihen, että otettaisiin kaksi suomalaisperhettä joista toisessa on kolme poikaa ja toisessa kaksi poikaa ja yksi tyttöä, ja tämän otoksen perusteella pääteltäisiin, että "83 prosentin todennäköisyydellä suomalaisperheeseen syntyvä lapsi on poika"..."

"...Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen tilastotutkija Jukka Jokinen sanoo MTV3:n mukaan: "Tutkimustulos on toistaiseksi luotettavinta tietoa tästä yhteydestä"

Web-toimittajan näkökulmasta THL:n asiantuntijat näyttävät soveltavan "luotettavuuteen" varsin vaihtelevia kriteerejä - aiemmin THL:n asiantuntijat olivat valmiit lukemaan neljätoista (14) Suomessa diagnosoitua narkolepsiatapausta normaalien 3 (neurologit) tai 2-7 (THL) vuosittaisen tapauksen normaalivaihtelun piiriin, mutta nyt kahden (2) tapauksen kohdalla ei puhuta sattuman mahdollisuudesta yhtään mitään, vaan tietoa pidetään luotettavampana tietona yhteydestä kuin Suomessa esillä olleita toisensuuntaisia tietoja."

Käyttäjän mirjaleenaisoaho kuva
Mirjaleena Isoaho

Voi tuota rokotetutkijan osaa.. en olisi hänen pallillaan. Kiitos Riikalle tästäkin jutusta.

Tuo Youtubessa ollut tapaus 51-vuotiaasta terveestä terveydenhoitjasta, joka ei halunnut tutkimatonta rokotetta, mutta otti kuitenkin työpaikan menettämisen pelossa ja kuoli rokotuspäivänä. Tuossa tapauksessa tässä vaiheessa koko jupakkaa on kova paine luotettavasti poissulkea rokotekuolema. Mahdoton tehtävä?

Uurija, selkeyttävää pohdintaa...

Vieras (nimimerkki)

Ríikka, sun blogia ei enää löydy googlettamalla nimeäsi, tulee vain linkki vanhaan osoitteseen ja ilmoitus: "Sivua ei löydy Pyydettyä sivua ei löytynyt." Ylhäällä kuitenkin teksti "Kissankulmasta". Olikohan tähän uudistukseen koira haudattuna?

Onhan näitä (nimimerkki)

Niin minäkin tein haun, eikä sieltä googlaamalla Riikkaa löydy US:n puheenvuoroista.

Jussi Vaarala löytyy ja Mirjaleena, muita en hakenutkaan.

mirjaleenaisoaho.puheenvuoro.uusisuomi.fi/

Että silleen mikäs nyt tökkii taas tekniikkako Riikan kohdalla?

Käyttäjän kaijaolinarvola kuva
Kaija Olin-Arvola

Se on kyllä ristiriitaista, että ihminen, joka pakottaisi kaikki sikapiikille ettemme kuolisi siihen tautiin, haluaisi piikin jolla vähentää väkeä... Vaan lipsahtaahan meiltä kaikilta joskus. Keltä valhe, keltä totuus.

E.K.

www.viisastenkivi.com

Kiitos Sinulle tästä puheenvuorosta, josta lainasin vain osan viittaukseksi. Harvoin kuulee tänä päivänä näin järkiperäistä puhetta.

Kaija

Vieras (nimimerkki)

Joo ei löydy Riikan blogia goolettamalla nämä on varmaan niitä puhd eiku uudistuksia tai sitten on iskenyt se S kirjaimella alkava sana. Elämme todellista avoimuuden aikaa.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Eipä ihmetytä tuo ettei löydy googlella.

Jo aiemmin kiinnitin huomiota siihen että sitä mukaa kuin kirjoitukseni levisivät netissä, sitä mukaa osumat hakukoneella vähenivät :D

Viime vuonna osumia tuli vaihdelleen 30 000- 50 000, nyt niitä tulee alle 3 000.

Suosittelen muuten pitämään skanneria päällä kun käy KissanKulmassa.
Ainakin minulla on kestoversio vakoiluohjelmasta gmail-tilin kirjautumissivulla ja toisinaan US:n kirjautumissivullakin.

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Aikaisemmin kokoomuslaisten poliitikkojen teoista kertovia tapauksia on hävinnyt Googlen hausta. Enää ei Helsingin Sanomat, vaan Google päättää, mitä luemme.

Tuosta voisi joskus tehdä tutkimuksen. Uskon, että Kokoomuksella on hyvät suhteet suojelupoliisin niin kuin sillä oli Kari Häkämiehen aikana HPY:hyn eli sittemmin Elisaan.

Suojelupolisiin päällikkö on harjoitellut FBI:ssä ja uskon, että Yhdysvaltain käytömmän mukaan FBI voi pyytää Kokoomukselle suojelusta Googlessa.

Tätä voisi pohtia. Yleensä on niin, että kokoomuslaisten korruptioepäilyt ovat katoavaista sorttia Googlessa. Kannattaa käyttää myös muita hakukoneita.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Punnittuja puheenvuoroja > Vastine Kansanterveyslehden 8/2008 kirjoitukseen

Julkaistu Kansanterveyslaitoksen tiedotuslehdessä (Kansanterveys, 9/2008, sivulla 28 ja verkkoversiossa otsikolla Vastine) niin, että lakisääteiseen vastineoikeuteen perustuen laaditusta vastineesta oli poistettu Rokotusinfon tiedotustoiminnan sisältöä koskeva virke "Sen sijaan se kohdistuu mm. rokotteiden epäasiallisiin käyttötapoihin (ilman myyntilupaa käytettävät rokotteet) ja rokotuspolitiikan arveluttavuuksiin ja epäkohtiin (mm. KTL:n rokoteosaston saama lääkeyhtiörahoitus joka jopa ylittää budjettirahoituksen).".

Poisto tapahtui lehden päätoimittajan ja laitoksen pääjohtajan päätöksellä. Poistosta ei neuvoteltu vastineen kirjoittajien kanssa, kuten Julkisen sanan neuvoston vastinetta koskevan lausuman mukaan hyvän lehtimiestavan mukaista olisi, laitoksen juristien kanssa kyllä.

JSN:stä ehdotettiin vastineen julkaisemisesta kokonaisuudessaan lehden verkkosivuilla, ja ehdotus välitettiin päätoimittajalle, mutta koska asia olisi pitänyt uudelleen viedä KTL:n pääjohtajan käsiteltäväksi, vedimme ehdotuksen takaisin ja totesimme että järkevintä lienee että vastine julkaistaan samassa muodossa lehden paperi- ja verkkoversioissa. Alla vastine on kokonaisuudessaan.

Vastine
Haluamme oikaista joitakin artikkelin "Rokotuskriittisyys - viestinnän haasteita asiantuntijalle" virheitä (KTlehti 8/08).

Artikkelissa käsiteltiin vuonna 2002 perustetun Rokotusinfo ry:n ja siinä toimivien henkilöiden toimintaa, nimiä mainitsematta mutta tunnistettavasti.

Esimerkiksi yhdistyksen lähettämistä tiedotteista - http://www.rokotusinfo.fi/yhd/tiedotteet_html - on helppo todeta, että artikkelissa annettu kuva yhdistyksen ja siinä toimivien henkilöiden toiminnasta ei pidä paikkaansa. Tiedotteissa esitetty kritiikki - milloin sitä on - ei ole yleistä rokotusten vastustamista. Sen sijaan se kohdistuu mm. rokotteiden epäasiallisiin käyttötapoihin (ilman myyntilupaa käytettävät rokotteet) ja rokotuspolitiikan arveluttavuuksiin ja epäkohtiin (mm. KTL:n rokoteosaston saama lääkeyhtiörahoitus joka jopa ylittää budjettirahoituksen).

Rokotusinfo ry:n välittämä tieto käsittää runsaasti esim. vertaisarvioitujen tieteellisten tutkimusten ja tutkimuskatsausten tietojen välittämistä. Toiminta ei perustu "maallikkoauktoriteetteihin" tai "rokotusten vastustamiseen" kuten artikkelissa annetaan ymmärtää. Yhdistyksen verkkosivuilla todetaan myös selvästi, että yhdistyksen tarkoitus ei ole ottaa kantaa rokotuksia vastaan tai niiden puolesta, ei yksittäisten rokotusten osalta eikä yleensä rokotusten suhteen.

Rokotusinfo ry toimii rokotusten vapaaehtoisuuden ja rokotuksia koskevan tiedon paremman saatavuuden sekä rokotuksia koskevan valinnanvapauden puolesta. Valinnanvapauden toteutumista edistää, että mahdollisimman hyviä rokotteita sekä niitä koskevaa tietoa on saatavilla. Tätä palvelee, jos asioista voidaan keskustella asiallisesti.

Jyrki Kuoppala
puheenjohtaja, Rokotusinfo ry
Marja Tuomela
varapuheenjohtaja, Rokotusinfo ry

Asiaa käsitellään myös kirjoituksessa Kansanterveyslaitoksen (KTL) rokotuskriittisyyttä ja "rokotusten vastustamista" koskevasta viestinnästä

http://www.rokotusinfo.fi/pp/081203_html

-------------------------

palaute

Asiaan liittyy myös Vastine Kansanterveyslehden 8/2008 kirjoitukseen

Vastaanottaja: KTL:n rokotuksia koskevasta viestinnästä vastaavat

Kansanterveyslaitoksen (KTL) rokotuskriittisyyttä ja "rokotusten vastustamista" koskevasta viestinnästä

Kansanterveyslaitoksen tiedotuslehdessä (Kansanterveys, 8/2008) julkaistiin artikkeli "Rokotuskriittisyys - viestinnän haasteita asiantuntijalle". Artikkelin tarkoitus näyttää olevan antaa ohjeita perheiden kanssa tekemisissä oleville terveydenhoitajille liittyen siihen, kuinka pitää pyrkiä kääntämään vanhemman päätös rokottamisen suuntaan.

Rokotusten vastustajat ja laumasuojan murtajat
Julkisen laitoksen tiedotuslehdessä ilmestyvältä kirjoitukselta odottaisi asiallisuutta, kansalaisten oikeuksien kunnioittamista ja asiasisällöltään paikkansapitävää tietoa. Tiedotuslehden artikkeli valitettavasti jää tästä kauas.

Artikkeli sisältää rokottamatta jättäviä ja "rokotusten vastustajiksi" leimattuja koskevia yksilöimättämiä ja vahvasti yleistäviä voimakkaita väitteitä. Artikkeli sisältää keskeisissä kohdissaan myös asiavirheitä.

Artikkelin luoma kuva Kansanterveyslaitoksen asenteesta rokotteiden vapaaehtoisuuteen ja rokotusten vaikutuksia koskevaan keskusteluun on hätkähdyttävä. Rokotusten vapaaehtoisuuden puolesta puhuvat tai rokottamattomuuden valitsevat maalataan ulkoapäin yhteisöön kohdistuvaksi uhaksi ja rokotteiden "vastustajiksi". Ainoana oikeana tiedonantajana näyttäytyy Kansanterveyslaitos. Asenne vaikuttaa totalitaristiselta.

Vaikka "vastustajien" ryhmän sisältö jää jossain määrin epäselväksi, yksi kohderyhmä ja syypää on selkeästi nimetty: "vanhemmat, jotka jättävät lapsensa rokottamatta". Lakisääteisesti rokotteet ovat kuitenkin vapaaehtoisia. Artikkeli jatkuu: "Heidän päätöksellään hyväksytään lapselle taudin riskit ja mahdollinen laumasuojan murtuminen."

Valitettavasti asenne ei rajoitu tähän artikkeliin. Toinen tuore esimerkki on Aamulehdessä 25.11.2008 julkaistu kolumni, jossa kerrotaan, että "Kansanterveyslaitoksessa [rokotusten vapaaehtoisuutta ja niihin liittyvää tiedonsaantioikeutta puolustavaa] Rokotusinfoa pidetään pakollisten rokoteohjelmien maista levinneenä etäispesäkkeenä."

"Kansanliikkeen" luonnehdinta ja dehumanisointi
Tiedotuslehden artikkelissa "Toimitussihteeriltä: Laumasta ja luottamuksesta" käytetään termiä "vapaamatkustaja".

Rokotuskriittisyyttä käsittelevä artikkeli puolestaan on yleistävästi ja dehumanisoivasti "rokotuksia vastustavaan kansanliikkeeseen" leimattuja tuomitseva.

Siinä esitellään neljäkymmentä vuotta Australiassa asunut Viera Scheibner määreellä "slovakialainen tutkija" mainitsematta tutkijan nimeä tai maata, jossa hän asuu. Tyyli rikkoo räikeästi esimerkiksi journalistin ohjeisiin kirjattua hyvää tapaa vastaan - ohjeisiin on kirjattu periaate, että etnistä alkuperää tai kansallisuutta ei pidä tuoda esiin asiaankuulumattomasti (1). Nimittely etäispesäkkeeksi - syöpään rinnastaminen - ei ole julkista terveydenhoitoa ohjeistavan laitoksen viestintään sopivaa asiatyyliä.

Asiavirheistä

Rokotuskattavuutta koskeva tieto on keskeinen asiavirhe artikkelissa, jonka mukaan "vain noin 100-150 lasta noin 58 000 syntyvästä jää vuosittain vaille vapaaehtoisia yleisiä rokotuksia."Kuitenkin KTL:n rokoteosaston julkaiseman tiedon mukaan influenssarokoteella rokotettiin vain 34 tai 43 prosenttia (laskentatavasta riippuen) ikäryhmän lapsista vuosina 2007-2008. (2). Muiden rokotteiden osalta kattavuusprosentti vaihtelee 96,6 ja 97,5 prosentin välillä, joka tarkoittaisi 25-34 lasta tuhannesta. Tämä tieto on niinikään KTL:n rokoteosaston julkaisemaa, joskin vuodelta 2003. (3)

Lukujen perusteella todellinen vaille vapaaehtoisia rokotuksia jäävien lapsien määrä on siis rokotteesta riippuen n. 83 000-95 000 influenssarokotteeen ja n. 1500-2000 muiden rokotteiden kohdalla.

Laumaimmuniteetti

Mitä tulee laumaimmuniteettiin ja "laumasuojan murtumisen" aiheuttamiseen, olisi suotavaa että tätäkin asiaa käsiteltäisiin asiallisesti ja tutkimusnäyttöön perustuen. Laumaimmuniteetti ei missään tapauksessa koske kaikkia rokotteita.

Jäykkäkouristus on selkein esimerkki, siinä laumaimmuniteetilla ei ole mitään merkitystä. Kurkkumädän kohdalla laumaimmuniteetti ei myöskään toteudu, koska rokote ei estä kantajuutta. Hinkuyskä puolestaan on kattavista rokotuksista huolimatta viime vuosina lisääntynyt. Ehkä polion ja MPR-tautien kohdalla voitaisiin puhua laumaimmuniteetin merkityksestä, vaikka näidenkin tautien osalta (tuhkarokko ja polio) tiedetään tapauksia, joissa epidemia on ilmennyt 100%:n rokotuskattavuudella.

Lopuksi

Kaikenkaikkiaan maamme rokotuksiin liittyvää tiedottamista koskeva ohjeistus kaipaisi reipasta reivausta avoimempaan ja asiallisempaan, myös haittoja avoimesti käsittelevään suuntaan.

Muutama vuosi sitten oli merkkejä oikeasta suunnasta, valitettavasti kehitys ei ole jatkunut. Kansanterveyslaitoksen rokoteosaston vähintäänkin hiljaisesti suosima käytäntö jättää kertomatta rokotusten riskeistä etukäteen ja kuitenkin sälyttää vastuu haitan ilmetessä vanhemmille jälkikäteen on inhimillisesti julma.

Näin erityisesti silloin kun on ollut kyseessä rokotuspolitiikassa tapahtunut virhearvio kuten BCG-rokote vuosina 2002-2006. Taloudelliset sidokset rokotevalmistajien ja rokotuspolitiikasta käytännössä päättävien tahojen välillä ovat omiaan lisäämään virhearvioiden riskiä.

Artikkelin viesti ja sen esittämät keinot vanhemman päätöksen kääntämiseen ovat potilaan oikeuksia sekä itsemääräämisoikeudenettä tiedonsaantioikeuden toteumisen suhteen ylenkatsovia. Viestin tekee erityisen arveluttavaksi KTL:n rokoteosaston auktoriteettiasema terveydenhoitajien suuntaan.

Toivomme Kansanterveyslaitokselta ja sen työn jatkajalta Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselta asiallisempaa ja potilaan oikeuksia kunnioittavampaa viestintää kuin Aamulehden toimittajan kolumnista ja laitoksen tiedotuslehdestä 8/2008 ilmenevät lausunnot.

Toivomme myös että rokotteiden ominaisuuksista ja haitoista kertomisessa voidaan siirtyä avoimempaan ja asiallisempaan suuntaan. Rokotuskattavuus ei romahtane, jos tutkimusnäyttöön pohjautuvaa asiatietoa rokotteiden hyötyjen ja haittojen punninnantueksi löytyy ja suhde on suotuisa hyötyjen suuntaan.

Jyrki Kuoppala
puheenjohtaja, Rokotusinfo ry

Marja Tuomela
varapuheenjohtaja, Rokotusinfo ry

(1) Journalistin ohjeet, https://www.journalistiliitto.fi/Resource.phx/sivu...

Lisäksi vähemmistövaltuutetun toimiston mukaan Suomessa "Kiellettyjä ovat muun muassa kansanryhmää koskevat vahvasti harhaanjohtavat ja yleistävät väitteet. Tällaisia ovat esimerkiksi väitteet, joiden mukaan tietty kansanryhmä syyllistyy tai on syyllistynyt rikoksiin. Yksittäiset henkilöt voivat syyllistyä rikoksiin mutta tätä ei voi yleistää koskemaan koko kansanryhmää."

http://www.vahemmistovaltuutettu.fi/intermin/vvt/h...

Lain esitöiden (HE 55/2007) mukaan kansanryhmä voi määräytyä esimerkiksi yhteiskunnallisen aseman tai poliittisten näkemystenperusteella, joten "rokotuskriittiset" tai"rokotuksia vastustavaan kansanliikkeeseen" kuuluvat voivat olla lain suojan piirissä.

(2) http://www.ktl.fi/portal/suomi/julkaisut/oppaat_ja...

(3) http://www.ktl.fi/portal/suomi/tietoa_terveydesta/...

http://www.rokotusinfo.fi/yhd/kirjeenvaihtoa/ktlpa...

Miia (nimimerkki)

No, se hyöty tästä uudistuksesta oli, että nyt minäkin näen mitä muut kommentoivat kirjoituksiisi Riikka. Muissa US:n blogeissa olevat kommentit näkyivät mutta sinun ei.
Eli ensimmäinen kerta kun kommentoin :)
Hienoa, kun jaksat kaivaa juttuja meille muille luettavaksi.

Minä (nimimerkki)

Nämä ovat täysin ihmeelliset sivut. Näillä saarnataan lääkkeitä, rokotteita ja insuliinia vastaan ilman minkäänlaista asiantuntemusta, mutu-pohjalta ja salaliittoteorioihin uskoen.

Hyvät ihmiset: ottakaa kaikki rokotteet; diabeetikot, käyttäkää insuliinia, jos lääkäri käskee; älkää uskoko väitteitä, joita rokote-inhoilijat "infosivuillaan" väittävät. Rokotteita tarvitaan.

YouTubesta (nimimerkki)

Tuo YouTube eduskuntatalon edestä oli aika hurja. Olen samaa miettinyt noista keskenmenoista ja muistakin ongelmista. Jos ja kun THL ei näytä tekevän mitään oleellista, voisi kansanliike perustaa omat sivut ja keskusteluryhmän, joille voidaan koota tietoa kaikista ja mistä tahansa sikainfluenssan jälkeisistä oireista. Vaurioita on kuitenkin tullut niin mittavasti, että vaikuttaa siltä, että netissä nyt ilmitulleet tapaukset tai THL:lle raportoidut tapaukset ovat vain jäävuoren huippu.

Rokotteista (nimimerkki)

"Nämä ovat täysin ihmeelliset sivut. Näillä saarnataan lääkkeitä, rokotteita ja insuliinia vastaan ilman minkäänlaista asiantuntemusta, mutu-pohjalta ja salaliittoteorioihin uskoen.

Hyvät ihmiset: ottakaa kaikki rokotteet; diabeetikot, käyttäkää insuliinia, jos lääkäri käskee; älkää uskoko väitteitä, joita rokote-inhoilijat "infosivuillaan" väittävät. Rokotteita tarvitaan."

Kommentti edelliseen puhujaan. Ilman lääketieteellistä neuvoa tämäkin neuvo annetaan, että "ottakaa kaikki rokotteet" ja "rokotteita tarvitaan". Tietenkin rokotteet ovat olleet myös tarpeellisia ja hyödyllisiä, mutta SIKAFLUNSSAROKOTE ON ERILAINEN. Se on 1) NANOROKOTE, 2) TUTKIMATON ROKOTE. Siksi ei voi sanoa, että "kaikki rokotteet ovat hyödyllisiä", jos tulee uudentyyppinen rokote, joka MONIEN TODISTEIDEN TUKEMANA AIHEUTTAA ONGELMIA.

Sikaflunssan aiheuttamia rngelmia on jo kertakaikkiaan määrällisesti liikaa, jotta asian voisi ns. painaa villasella ja vedota aiempien muunlaisten rokotteiden hyötyihin.

Bell tolling for swine flu (nimimerkki)

Muistuu mieleen näin jälkikäteen espanjalaisen lääkärinunnan YouTube -videosarja sikaflunssarokotteesta, jonka katsoin vuosi sitten. Se on jännittävää katsottavaa uudelleen. 6 osaa. Vaatii jonkin verran kärsivällisyyttä, koska on hyvin perinpohjainen johdanto sikaflunssarokotteeseen.

Hän puhui nimenomaan rokotteen immuniteettia häiritsevistä vaikutuksista, joka tuo monenlaisia jälkivaikutuksia.
http://www.youtube.com/watch?v=A0JqQyl09zQ&feature...

Eleonoora (nimimerkki)

Maailman eliitille tulee kiire väestönkasvun vähentämisessä, kun saaavat käyttöönsä ikuisen nuoruuden lähteen. Eihän siinä aseeksi jää kun rokotukset tm radikaalit ja tarpeeksi llajat keinot! Siitäköhän tässä alkaa olla jo kysymys?

"Venäläinen professori Vladimir Skulatshev kehittää pilleriä, joka pysäyttää ikääntymisen, kertoo Russia Today. Skulatshev toivoo, että pilleri on markkinoilla parin vuoden kuluttua.

Skulatshev kertoo löytäneensä antioksidantin, joka pysäyttää terveyden asteittaisen, iän aiheuttaman rapautumisen."

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/101389-yksi-pille...

Eleonoora (nimimerkki)

Pahoittelen edellisen kirjoitusvirheitä, mutta viestini on varmaan niistä huolimatta ymmärrettävissä:)

Julia (nimimerkki)

Mun mielestä tuo uutinen on sairasta luettavaa. Tämä on vanha uutinen maaliskuulta.

Uuden geenirokotteen testaus alkaa Porvoossa

Tutkimuskeskus EVORA alkaa testata uutta rokotetta, jonka tarkoituksena on estää geenimuunnellun ruoan lapsissa aiheuttama liikakasvu.

Yhdysvalloissa lasten liikalihavuus on merkittävä ongelma. Tarkemmissa tutkimuksissa on huomattu, että pelkkä runsas ravinnonsaanti ei selitä tätä lihavuutta. Taustalta on löydetty muita tekijöitä, joista keskeinen on geenimuunneltujen tuotteiden käyttäminen eläinrehun- ja valmisruokien aineksena. Uuden rokotteen on tarkoitus estää tämä geenimuunnellun ruoan lihottava sivuvaikutus.

EVORA:n erikoistutkija Sakari Turtiaisen mukaan uusi rokote halutaan ottaa hyvissä ajoin käyttöön Suomessa, jotta voidaan ajoissa ehkäistä lasten liikakasvu ja sen myötä yleistyvä 2-tyypin diabetes.

- Toivomme että lapset, jotka osallistuvat tutkimukseen, olisivat mukana kasvun päättymiseen asti, mikä Suomessa on tytöillä noin 17- ja pojilla 18-19 vuoden tienoilla. Alle 3 kuukauden ikäisiä lapsia emme kuitenkaan ota mukaan, Turtiainen kertoo.

Testaus aloitetaan Porvoossa

Erikoistutkija Turtiaisen mukaan Porvoon seutu on valittu tutkimuksen yhdeksi painopistealueeksi sen vuoksi, että alueella on aiemmin tehty onnistuneesti vastaavia tutkimuksia rotavirus- ja papilloomavirusrokotteiden kanssa.

- Perinteisesti Itä-Uudeltamaalta on löytynyt helposti potilasainesta, joka on hyvin vastaanottavaista uusille tutkimuksille, Turtiainen sanoo.

Rokotetestaukseen osallistumisen uskotaan olevan täysin riskitöntä

Testauksen takana on kansainvälinen lääkeyhtiö, jolla on pelkästään humaanit tarkoitusperät, Turtiainen painottaa ja sanoo, että rokotteesta ei aiheudu yhtiön mukaan minkäänlaisia sivuoireita.

Taustalla on myös isot geenimuunnellun ruoan valmistajat, joilla on jo useiden vuosien kokemus tuotteittensa testaamisesta afrikkalaisilla.

- Tätä rokotetta on tutkittu tarkkaan Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa, eikä mitään sivuvaikutuksia ole kahden vuoden aikana ilmennyt, Turtianen kertoo.

Uuden rokotteen hinta nousee jopa 800 euroon

Rokotetutkimukseen osallistuville perheille rokotukset ovat ilmaisia, mutta myöhemmin Turtiainen arvelee rokotteen hinnan nousevan jopa 600 – 800 euron tietämille, jolloin rokotetutkimukseen osallistuvien perheiden saama taloudellinen hyöty on merkittävä.

- Nyt vielä tutkitaan, että kuinka monta rokote-annosta tarvitaan. Todennäköisesti se asettuu 3 -4 rokoteannoksen välille, joista jokainen tulee kustantamaan sadasta kahteensataan euroon, riippuen markkinatilanteesta, Turtiainen arvioi.

EVORA:n erikoistutkija Sakari Turtiainen painottaa myös, että geenimuunneltu ruoka on tulevaisuudessa vääjäämättä jokaisen ruokapöydissä. Tämän takia meitä jokaista tulee koskettamaan liikalihavuuden ja 2-tyypin diabeteksen lisäksi monet muut ongelmat, mikäli asiaan ei puututa.

YLE / Paavo Häikiö

http://www.yle.fi/alueet/helsinki/radio-ita-uusima...

Julia (nimimerkki)

Mulla pisti silmään tuosta uutisesta

Rokotetestaukseen osallistumisen uskotaan olevan täysin riskitöntä -USKOTAAN olevan, mutta se ei ehkä ole.

Testauksen takana on kansainvälinen lääkeyhtiö, jolla on pelkästään humaanit tarkoitusperät, Miksi se edes mainitaan. Voisko sillä olla muitakin kuin humaaneja tarkoitusperiä - Ilmeisesti ja todennäköisesti!

Tätä rokotetta on tutkittu tarkkaan Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa, eikä mitään sivuvaikutuksia ole kahden vuoden aikana ilmennyt, Turtianen kertoo.
Eikö muualta oo löytyny testattavia ?? Saharan eteläpuoleisessa Afrikassa - hei haloo! ja sit suomalaiset on se seuraava kohde. itkeäkö va nauraakko?

Ehkä olis parempi etten lukiskaan mitään uutisia, alkaa nimittäin heikottaa ja oksettaa.

Julia (nimimerkki)

Anteeksi,väärä hälytys tuo geenirokote. onneksi tuo oliki aprillipila, selvis ku laoin etsiin lisää tietoa. uutinen tehty 31.3, mutta päivitetty 1.4 . Kuulostiki kyllä ihan sairaalta, mutta tuntuu, että mikä vaan voi nyk olla mahdollista. anteeksi vielä!

Vierailija (nimimerkki)

http://ohjelmat.yle.fi/mot/etusivu
http://ohjelmat.yle.fi/mot/taman_viikon_mot

13.9.2010 klo 20:00 TV1 MOT: Rasvainen kupla

"Vuosikausia meitä on neuvottu vaihtamaan voi margariiniin sydämen terveyden vuoksi. Onko siihen mitään perusteita? Toimittaja Martti Backman.

Ruotsalainen lääkäri ja tutkija Uffe Ravnskov esittelee MOT ohjelmassa käsityksiään ravinnon rasvoista ja sydänsairauksista. Ravnskovin mukaan voin ja läskin syyllisyydestä sepelvaltimotautiin ei ole tieteellistä näyttöä."

"TV1:n MOT kyseenalaistaa tämän laajan kannatuksen saaneen rasvaopin. Toimittaja Martti Backman on käynyt lävitse runsaan aineiston sekä vanhempaa että aivan tuoretta ravitsemustutkimusta. Tutkimuksista käy ilmi, että lujaa tieteellistä näyttöä kovan eläinrasvan ja sepelvaltimotaudin yhteydestä ei ole olemassa.

Sen sijaan monet tutkimukset viittaavat siihen, että monityydyttymättömien kasvirasvojen liian suureksi paisunut osuus ravinnostamme lisää sydänkuolemien riskiä.

Moni lääkäri yhdistää rasvaa karttavan hiilihydraattipitoisen ravintomme uusiin kansansairauksiin, liikalihavuuteen, diabetekseen, allergioihin ja suolistovaivoihin.

Ohjelmassa haastatellaan mm. Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen pääjohtajaa Pekka Puskaa, ruotsalaista rasvaopin kriitikkoa Uffe Ravnskovia ja Valion entistä tutkimusjohtajaa Kari Salmista.

Rasvateeman jatko-osassa 25. lokakuuta MOT tarkastelee kolesterolia ja sen lääkintää statiineilla. "

Vierailija (nimimerkki)

Vierailin tässä juuri paikallisessa luomuruokakaupassa ja ostin sieltä seuraavan kirjan, kannattaa tutustua. Pokkarina maksoi n. 10e :

http://kotiliesi.fi/kirjat/arvostelut/michael-poll...

http://www.atenakustannus.fi/index.php?pagecat=3&p...

"Jos isoisoäiti menisi nykyaikaiseen markettiin, hän saattaisi palata sieltä tyhjin käsin. »Ruoankaltaiset ravintovalmisteet» ja kevyttuotekehitelmät ovat korvanneet sen, mitä isoisoäiti olisi halunnut ostaa: oikean ruoan. Ja kumma kyllä, vaikka hän ei tiennyt mitään hivenaineista eikä hänellä ollut käytössään grammalleen laadittuja tuoteselosteita, hän silti söi terveellisemmin kuin me ja voi paremmin.

Oikean ruoan puolesta -kirjassa Michael Pollan osoittaa, että suhtautumisemme ruokaan on valtava paradoksi. Hätäilemme ravitsemuksesta enemmän kuin koskaan, mutta samalla olemme sairaampia ja lihavampia. Olemme eksyneet ravintotieteilijöiden mikrogramma- ja antioksidanttimaailmaan ja hukanneet käsityksen siitä, mikä on oikeaa ruokaa. Tilalle ovat tulleet teolliset tuotteet, jotka vain muistuttavat ruokaa. Ruokailu on muuttunut tankkaustoimenpiteeksi, joka tehdään kiireessä, välinpitämättömästi tai televisiota katsellen. Jotain on perusteellisesti vialla, ihmiset voivat huonosti, ja syynä on suhteemme ruokaan.

Michael Pollanin ruokamanifesti on tavallisen ruoan puolustuspuhe. Yhdistelemällä kymmeniä tutkimustuloksia hän päätyy yksinkertaistamaan asioita. Unohda ravintoaineet, unohda ruokatiede! Älä anna globaalin ruokateollisuuden vääristää ostoksiasi!

Oikean ruoan puolesta nousi keväällä 2008 New York Timesin myyntilistojen kärkeen, ja kirjan käännösoikeudet on myyty lähes kolmeenkymmeneen maahan.

Toimittaja Michael Pollan on tiede- ja ympäristöjournalismin professori Berkeleyssä. Hänen aiemmat kirjansa ovat nostattaneet laajan keskustelun ruokakulttuurista."

Vierailija (nimimerkki)

http://hintaseuranta.fi/tuote.aspx/430911 täällä tuon pokkarin hintoja tai sitten kirjastosta voi löytyä :)

Täällä keskustelua MOT-ohjelman jaksosta Rasvainen, kupla puolesta ja vastaan http://blogit.yle.fi/mot/rasvateorian-nousu-ja

Vierailija (nimimerkki)

"Näillä saarnataan lääkkeitä, rokotteita ja insuliinia vastaan"

Ei täällä olla ketään vastaan.
Täällä on esitelty eri aihepiirien asioita, viitaten useisiin eri lähteisiin ja todistusaineistoon. Osassa on mukana kirjoittajan päätelmiä, mutta jokainen voi ja pitää tietenkin ajatella itse!!!

Jokainen saa etsiä lisää tietoa, jos kiinnostaa
ja saa/voi kysyä lääkäreiltä/asiantuntijoilta lisää, jos kiinnostaa.

Arvostan kyllä lääketiedettä ja lääkäreitä, ja uskon että osa lääkkeistä ja rokotuksista ovat hyödyllisiä.
Kuitenkin asioilla VOI aina olla kääntöpuolia, sivuvaikutuksia, yhteisvaikutuksia katsottaessa lääkitysasioita osana suurempaa kokonaisuutta.
Asioiden kääntöpuolia kannattaa tutkia.
Tiedekin elää koko ajan, siinä voi tapahtua virhepäätelmiä ja -tulkintoja, ja uusia havaintoja asioista saatetaan tehdä.
Vaikka joku asia olisi ollut 60 vuotta tietyllä tavalla, voi uudelleen tulkita ja tutkiminen muuttaa asian.

Tarvitaan lisää asioiden tutkimista (viralliselta taholta) ja tutkimusten tarkastelua kriittisesti. Pitää myös aina miettiä mihin ja kenen suuntaan rahavirta kulkee.

Kummallista sekin, että jos lääkäri on tehnyt uusia huomioita asioista ja kertoo niistä, hänen usein katsotaan olevan huuhaa tai edistävän vaikkapa kirjojen tms. myyntiä. Miksei näitä toisenlaisia väitteitä oikeasti TUTKITA?
Mistä saisimme "virallista" tietoa, mikä on ollut Yhdysvalloissa teollisuuslobbareiden vaikutus ravitsemussuosituksiin ja lääketeollisuuden osuus tutkimustuloksiin yms? Kuinka riippumattomia ovat lääkevalvontaviranomaiset ja organisaatiot?

Viralliset tahot ovat erehtymättömiä ja puolueettomia? Koko elämänsä voi elää luottaen johonkin viralliseen tahoon?

Katsokaa/Herätkää! (nimimerkki)

Ulkolinja: Myrkkyä halvalla

Lelut, farkut, t-paidat ja monet muut arkipäiväiset tuotteet valmistetaan maissa, joissa vaarallisten aineiden käyttöä ei säädellä. Hampurissa tekstiilikonteista löytyy mm. hengenvaarallisia kaasuja.

http://areena.yle.fi/video/1261133

repe (nimimerkki)

kattelinpa juuri kovalevyltä. Olipas järkyttävä ohjelma. Jättiyritykset omistavat EU:n ja eu on vuodesta 2005 määrännyt kaikki kontit myrkytettäviksi, koska kaukaa kuljetuksen aikana muuten voivat tuhohyönteiset iskeä. No niitä sitten ruiskutetaan ja aineella, jonka Eu on kieltänyt Euroopassa. Samat jättifirmat lykkäävät halpamaissa ties mitkä myrkyt tuotteisiinsa. Joka ikinen nukke on myrkyllinen ja vie hedelmällisyyden monelta lapselta. Samoin muutkin lelut ja voi että kun niitä imeskellään. Satamatyöntekijät ja varastotyöntekijät sairastuvat vaatteiden käsittelystä ja pian varmaan myyjätkin tai yksi esimerkkihän taisi olla myyjä. Karsinogeeneja menee kuluttajien verenkiertoon paidoista. Intiassa ja Kiinassa sitten ruiskutetaan kasveja ilman suojaimia (ja kontteja) ja ihmiset kahlaavat niissä myrkyissä ja valkaisevat ja värjäävät vaatteita ja käsittelevät kankaita paljain käsin ja jaloin. Siellä ei työura kestä kuin enintään 2 vuotta ja sitten tulee loppu. Pian kuolemakin.

Kukaan ei valvo. Jos valvoo, ei kukaan saa mitään sanktioita pykälien rikkomisesta (jäämiä tuotteissa). Lisäksi nuissa tehtaissa kaikki jätteet tietty suoraan mereen ja niitä kemikaaleja valmistavissa.

Nuniin. Tämä sirkus on niiden samojen suuromistjien suurfirmojen pyörittämä, jotka suurpankitkin omistavat. Kuka uskoo, että näille yksityispankeille annettavat ympäristönsuojelun nojalla kerätyt hiilidioksidipäästöverot ja muut newworldorderin verot oikeasti menevät ympäristönsuojeluun? Eihän hiilidioksidipäästöjen rajoittaminen edes ole mitään ympäristönsuojelua. kuvaavaa, että ihmiste ryöstetään juuri puhtaalla petoksella, kun kaiken voisi tehdä ihan oikean ympäristönsuojelun nimissä.

Riikka Söyring (nimimerkki)

nimimerkki Onhan näitä ehdotti käännöstä linkkinsä artikkelista.
Tässä se on:

"Miksi rokotehaitoista vaietaan? Median vaikeneminen rokotehaitoista johtuu lääkeyhtiöiden kanssa solmituista sopimuksista, väittää Belgiassa työskentelevä ruotsalainen lääkäri Eric Beeth.

Jokainen Euroopan maa joutui allekirjoittamaan lääkeyhtiön kanssa sopimuksen, joka määrittelee mitä hallitukset saavat (eivät juuri mitään) kertoa rokotteen haittavaikutuksista. Asiat, joista saa kertoa julkisuudessa, luetellaan ns. Vihreässä listassa. Punainen lista määrittelee asiat joista ei saa kertoa.

Näitä ei-saa-kertoa-asioita ovat rokotteen välilliset ja suorat haittavaikutukset, joita rokotteen sisältämät, kiistanalainen skvaleeni ja elohopea, aiheuttavat. Suomessa, kuten Ruotsissakin käytettiin adjuvantillista Pandemrix-sikainfluenssarokotetta (valmistaja GlaxoSmithKline).
Sopimuksen mukaan valmistaja GSK saa julkaista tutkimustulokset tästä laajamittaisesta ihmisillä tehdystä kokeesta ensin.

Sopimukset vahvistavat, että rokotteista oli olemassa ennakko-ostosopimus jo vuodelta 2006: rokotteista oli kestotilaus sen varalta että WHO (Maailman terveysjärjestö) julistaa pandemiahälytyksen kuutostason. Kun "uudentyyppinen" A/H1N1-virus ilmaantui, WHO muutti pandemiamääritelmää (toukokuussa 2009) pudottamalla kriteriaa "suuresta määrästä sairastuneita ja tautiin kuolleita". Hallitukset joutuivat sen tosiseikan eteen, että rokotetilaukset täytyy tehdä, oli tarvetta tai ei.

WHO:n toimintaa, ja sen pandemia-erikoisryhmien kuten ESWIn ja SAGEn toimintaa rahoittavat lääkeyhtiöt, kertoo Euroopan Neuvoston 4.6 2010 julkaisema väliraportti.

GSK:n omilta työntekijöiltä vaadittiin allekirjoitusta erilliseen sopimukseen.

"Koska olosuhteet, jonka alla Pandemrix (GSK) otetaan käyttöön, vaativat reaaliaikaista datan keräämistä rokotteen turvallisuudesta ja tehosta 2009-2010 A/H1N1-pandemian aikana, siitä seuraa että rokotusohjelma de facto vastaa tutkimusta ihmisillä tehtävästä kokeesta, ja vaatii siksi jokaisen osanottajan vapaan ja informoidun suostumuksen."

"Minulle on kerrottu A/H1N1- rokotteen riskeistä, ja olen tietoinen siitä että laajan skaalan koe on meneillään tämän 2009-2010 rokotuskampanjan aikana, jotta saadaan selvitettyä aiheuttaako tuote -sen nykyisessä kehitysvaiheessa- mitä, ja millaisia, haittavaikutuksia lyhyellä, keskipitkällä tai pitkällä aikavälillä."

"Olen selvillä siitä että lääkevalmistaja on saanut lain edessä pätevän immuniteetin siltä varalta, että haittavaikutuksia ilmenee, ja en sen vuoksi voi esittää vaatimuksia GSK:ta vastaan; olen myös tietoinen siitä, että laki suojelee rokotteen jakelijaa laillisilta seurauksilta."

Sopimuksia kutsutaan yhteisellä nimellä Salainen puolustus. Puolan terveysministeri Eva Kopacz kutsuikin sopimuksia laittomiksi ja kieltäytyi tilaamasta rokotteita, joiden turvallisuudesta ei ole mitään näyttöä.

--------------------------------

Ihmisen immuunisysteemi on hyvin monimutkainen. Sen toiminnasta ei yksinkertaisesti tiedetä vielä tarpeeksi niin että pystyttäisiin sanomaan rokotteiden olevan pelkästään turvallisia tai pelkästään haitallisia.

H1N1-sikainfluenssa ja Suomessa käytetty rokote Pandemrix (valmistaja GlaxoSmithKiline) on jälkiseurauksineen nostanut esiin voimakkaita tunteita puolesta ja vastaan, mitä rokotteisiin tulee.

Uutisointi on ollut kautta linjan -"pandemian" alusta asti- enemmän sekoittavaa kuin selventävää. On annettu esim. ymmärtää, että rokotteisiin kriittisesti suhtautuvat vastustavat kaikkia rokotteita. "Lääketiedeuskovaisten" kannanotoissa taas lytätään vastakkainen näkökulma. Mitään kaikkia osapuolia hyödyttävää dialogia ei ole päässyt syntymään. Kenties sitä ei halutakaan?

On helppo yhtyä Euroopan Neuvoston raporttiin, jossa kehoitetaan mediaa välttämään pelottelua ja paniikinlietsontaa vain lehtiä myydäkseen ja viranomaisia sekä lääkeyhtiöitä suurempaan läpinäkyvyyteen ja avoimuuteen tiedottamisessa sekä solmittujen sopimusten sisällön suhteen.

Sosiaali- ja terveysministeriön kansliapäällikkö Välimäki kertoi taannoin (HS, IL) lehdessä ettei suomalaisilla viranomaislla ollut tietoa Pandemrixin haittavaikutuksista kun päätös rokottamisesta tehtiin.

Kuinka näin voi olla? Terveyden ja Hyvinvoinnin laitos THL joka Suomessa rokotetutkimusta tekee, on STM:n alainen laitos. THL:n rokotetutkimusta puolestaan rahoittaa sikainfluenssarokote Pandemrixin valmistaja GlaxoSmithKline, jolta rokote ostettiin. Kuinka siis voi olla mahdollista ettei tieto kulje näin pienessä ympyrässä ja näin tärkeässä -kansanterveyttä koskevassa- asiassa?

Kuinka näin voi olla: ettei STM:llä ollut tietoa haittavaikutuksista vaikka Euroopan lääkevalvontaviraston tiedote rokotteesta oli ilmestynyt ja kenen tahansa luettavissa internetissä? Vaikka Pandemrixin tuoteseloste oli saatavissa.

Kuinka on mahdollista että -nyt kun vahinko on jo tapahtunut ja ihmisten luottamus THL:n mennyt- THL saa itse tutkia oman työnsä tulokset; oliko, ja jos oli, niin mitä haittavaikutuksia H1N1-rokotteella oli? Eikö olisi älykästä politiikkaa antaa loppuarvioinnit jonkin riippumattoman tahon suoritettavaksi niin että luottamusta viranomaisten toimintaan voitaisiin edes jonkin verran palauttaa?

Kuinka on mahdollista että vieläkään media ei ole avannut kansalaiskeskustelua avoimuuden ja läpinäkyvyyden puutteesta, joka maassamme selvästi vallitsee.

Riikka Söyring (nimimerkki)

Vierailija,

aivankin näin: tiede elää jatkuvasti, uutta tietoa tulee. Byrokratian rattaat ovat kuitenkin jähmeät eikä siellä reagoida nopeasti uuteen tietoon.

Siksi on hyvä, että ihmiset ottavat itse selvää asioista, ajattelevat itse. Ottavat itse vastuuta omasta elämästään.

Ei voi -eikä saa- odottaa jonkun muun päättävän puolestasi.

-------------
Minusta on hullumaista esittää yksisilmäisesti että täällä vastustetaan kaikkia rokotteita.

Se, mitä täällä vastustetaan on avoimuuden ja läpinäkyvyyden puute päätöksenteossa ja tiedottamisessa.

Riikka Söyring (nimimerkki)

Vierailija,

ruoasta en voisi enemmän olla samaa mieltä prof. Michael Pollanin kanssa!

Jo pelkästään kaupan maidon ja aidon tinkimaidon maun ja koostumuksen ero vakuuttaa. Lisäksi tinkimaito (suoraan lehmän tissistä) säilyy jääkaapissa 5-9 vrk ja nostaa ihanat kermat pintaan.

Taikka kun saimme muutaman luomukanan pataan pantavaksi. Koko oli pienempi mutta se maku!

Valitettavasti nykyään vain ruoan suhteen kiinnitetään huomio sen säilyvyysaikaan (= pidempi myyntiaika), lähiruoan hankkiminen on tehty todella vaivalloiseksi.

Juttelin viime viikolla torilla rinkelikauppiaan kanssa. Valmistavat perinteisiä voilla leivottuja Viipurin rinkeleitä (josta tuli mieleeni että eilen katselin kaupassa eri valmistajien voileipäkeksejä eikä niissä missään ollut voita).

Rinkelimies kertoi ystävistään, jotka olivat savustaneet perinteisellä menetelmällä savusaunassa lohta. Kohta oli EU ja paikkakunnan terveysviranomaiset esittämässä vaatimuksia pakkauslaitoksesta ja sen sijainnista ynnä yhdistävistä käytävistä ym.
Yrittäjät päättivät lopettaa lohen savustamisen koska vaaditun uuden pakkaamon rakentaminen ei riittänytkään vaan vaatimuksia tuli koko ajan lisää eikä kellään pienellä yrittäjällä ole sellaiseen varaa.

Sen sijaan saa kyllä vapaasti myydä teollisesti savustettua lohta johon saa lisätä karsinogeenista savuaromia, paljon.

uurija (nimimerkki)

Suomi ei ole enää hyvinvointivaltio.
Maata ei ole enää pitkään johdettu hyvinvointivaltion tapaan.
Hallitukset ovat innokkaasti kasvattaneet tuloeroja ja romuttaneet hyvinvointia puolueväristä riippumatta.

Kansalaisia on hämätty puppukäsitteillä äänestämään omaa etuaan vastaan kerta toisensa jälkeen.

Hallitus ja VVM ovatkäyttäneet konsensuskäsitettä 'kilpailukyky' oikeuttamaan vallankäyttöä, joka rikastuttaa harvoja ja köyhdyttää suurta enemmistöä.

Suomen Akatemian Valta Suomessa -tutkimusohjelman tuloksista:

13.9.2010 14.21
(kansanuutiset.fi)
"Eliitti asetti kilpailukyvyn hyvinvoinnin edelle"
Elias Krohn

"Tasavallassakaan valta ei ole jakautunut tasaisesti. Tämä tulee selväksi Suomen Akatemian Valta Suomessa -tutkimusohjelman tuloksista.
Kolmivuotiseen ohjelmaan sisältyi 24 eri tutkimushanketta, joiden tuloksia julkistettiin ja kommentoitiin Helsingin Pörssitalolla 9.–10.9.

Paikka sopi hyvin yhteen tutkimustulosten kanssa: useissa hankkeissa todettiin markkinoiden, kilpailun, suuryritysten ja suurituloisimpien kansalaisten vallan kasvaneen Suomessa viime aikoina.

Valtio-opin tutkija, tohtori Markku Koivusalo oli mukana hankkeessa, jossa selvitettiin markkinavaltaa ja poliittisia instituutioita.
Koivusalon mukaan olennaista ei ole vain tehtävien ja resurssien siirtyminen julkiselta sektorilta yksityiselle, vaan

- julkinen valta on itsekin alkanut toimia yhä enemmän markkinoiden kautta ja niiden ehdoilla. (typo edit.)

Hallinnon ja hallittavien välinen kuilu on kasvanut, ja byrokratian vähentämiseen tarkoitetut ohjelmat ovat tosiasiassa lisänneet byrokratiaa.
Yksi esimerkki tästä on yliopistojen uusi johtamistapa, joka oli aiheena professori Risto Rinteen johtamassa tutkimushankkeessa.
Uudistusten tahti on ollut hyvin hektinen.
”Voi vain seurata avuttomana vierestä”, oli Rinteen mukaan eräs tyypillinen repliikki yliopistojen henkilöstön haastatteluissa.

Tehokkuudesta ja kilpailukyvystä on tullut Suomessa eliitin konsensuskäsitteitä, summasi tutkija Anu Kantola, joka osallistui valtaeliittiä ja vallan käsitteitä käsittelevään hankkeeseen.
Hankkeen tulosten mukaan valtiovarainministeriön rooli kilpailukykystrategian luojana on korostunut hallitusten kokoonpanosta riippumatta.

– Strategia perustuu julkisen sektorin menokuriin ja yritysten tukemiseen ja on selkeästi erilainen kuin hyvinvointivaltion strategia, Kantola sanoi.

Samalla taloudellinen valta on keskittynyt, kun tuloerot ovat revähtäneet.
- Erityisesti ovat nousseet hyvätuloisimman prosentin ansiot, todisti kansantaloustieteen professori Matti Tuomala."

Vieras (nimimerkki)

Lääkärilehti: Kohti elinten vapaata liikkuvuutta

Elinsiirtomarkkinat ovat vapautumussa, arvellaan Lääkärilehden kirjoituksessa. Toisaalla on kerrottu, että Suomeen ollaan luomassa siirtoelinrekisteri ja biopankkien toimintaa ollaan kehittämässä, ja 1.10.2010 alkaen THL:llä on valtuudet luovuttaa kansalaisten potilastietoja (päätösvalta siirtyy ministeriöltä).

Tulee mieleen, että tässähän on THL:llä aikamoiset mahdolllisuudet ja hyvä etulyöntisasema elinsiirtomarkkinoilla, jos ne kunnolla vapautuvat:

1) raskaana olevilta on jo vuosikymmeniä otettu kuppatestin varjolla verinäytteet jotka on säilötty maan alle

2) päätösvalta terveystietojen luovuttamisesta luo etulyöntiaseman markkinoiden kannalta oleellisten tietojen luovuttamiseen potentiaalisille asiakkaille

3) myös ruumiinavausten johtovastuu antaa synergiaetuja toimintaan

Tänä päivänä on liikesalaisuus, paljonko voittoa THL käärii suomalaislasten välittämisestä lääkeyhtiön koehenkilöiksi - ehkäpä jo parin vuoden päästä voimme vain mielessämme pohdiskella, paljonko tuloja THL saa suomalaielinten myynnistä markkinoille.

http://www.laakarilehti.fi/kommentti/index.html?op...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Kannattaa tehdä "elintenluovutustestamentti" jossa nimenomaan kieltää sen että omia elimiä saa riipiä äkillisen kuolemantapauksen sattuessa jälleenmyyntiin ja pitää sitä aina mukanaan lompakossa ;)

Lääkärissä käydessään voi vaatia kirjattavaksi ettei anna suostumustaan tietojen luovuttamiseen lääkeyhtiöille tai muihin kaupallisiin tarkoituksiin.

Kyllä ne nikottelee mutta kirjaa. Tiedän kokemuksesta koska olen harrastanut tätä jo yli vuoden :D

Onhan näitä (nimimerkki)

Rockefeller-Funded Anti-Fertility Vaccine Coordinated by WHO
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&...

:) (nimimerkki)

Halonen YK:n yleiskokoukseen New Yorkiin perjantaina ja osallistuu vuosituhattavoitteita käsittelevään erityiskokoukseen.
http://yle.fi/uutiset/teksti/talous_ja_politiikka/...

http://peopleforfreedom.com/new-world-order-news/r...

Vieras (nimimerkki)

Tällainen lakiehdotus tällä kertaa: "Vankilan perheosasto Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisuuteen"

Aiemminhan oli vireillä lakiehdotus "Salaa vanhemmilta", jonka toteuduttua lasten vanhemmille ei olisi tarvinnut kertoa, mikäli esim. koulussa olisi järjestetty rokotekokeiluja, ja lapsi olisi itse voinut näihin suostua mikäli tutkija olisi lapsen katsonut asiaan kypsäksi - vanhemman suostumusta ei olisi tarvittu.

Lehtitietojen mukaan tuo lakiehdotus liittyi mm. THL:n edeltäjän KTL:n saamiin nuhteisiin asiattomasti lapsilla tehdyistä tutkimuksista:

"Kaartamon mukaan lakimuutoksen taustalla on oikeuskanslerin kannanotto, jonka mukaan alaikäisiä koskevaan rokotetutkimukseen olisi pitänyt pyytää lupa molemmilta vanhemmilta. Kannanoton jälkeen lakipykälät otettiin uuteen tarkasteluun ja 15 vuoden ikäraja haluttiin poistaa."

http://www.stm.fi/tiedotteet/tiedote/view/1528988

Tiedote 260/2010
16.09.2010 14:45

Vankilan perheosasto Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisuuteen

Hallitus esittää lakia, jolla säädettäisiin Terveyden ja hyvinvoinnin laitoksen alaisista lastensuojeluyksiköistä eli valtion koulukodeista ja vankilan perheosastosta.

Maaliskuun 2010 alusta alkaen lapsi on voitu sijoittaa vankeudessa tai tutkintavankeudessa olevan vanhempansa kanssa vankilan perheosastolle. Esityksen mukaan vankilan perheosaston lastensuojelutoiminnan yleinen ohjaus, johto ja valvonta kuuluisivat Terveyden ja hyvinvoinnin laitokselle. Samalla valtion koulukoteja koskevat säännökset siirrettäisiin asetuksesta lakiin.

Koulukotikohtaisten johtokuntien sijaan valtion koulukodeilla ja vankilan perheosastolla olisi yksi yhteinen johtokunta, jonka Terveyden ja hyvinvoinnin laitos asettaisi neljän vuoden välein. Valtiolla on kuusi koulukotia.

Hallitus päätti torstaina 16. syyskuuta asiaa koskevan lakiesityksen sisällöstä. Tasavallan presidentin on tarkoitus antaa esitys eduskunnalle perjantaina. Esitys liittyy valtion vuoden 2011 talousarvioesitykseen.

Lain on tarkoitus tulla voimaan 1. tammikuuta 2011.
Lisätietoja

Neuvotteleva virkamies Lotta Silvennoinen, p. 09 160 74358"

Riikka Söyring (nimimerkki)

TULOSSA:

Yle:n MOT yllättää jälleen:
20.9.2010 klo 20:00 TV1
MOT: Pandemiapannukakku
Sikainfluenssa oli tavallista kausi-influenssaa lievempi. Oliko
paniikki turhaa? Toimittaja Tiina Lundell.

Riikka Söyring (nimimerkki)

Vieras,

vai koulukodit THL:n alaisuuteen. Onko niillä pulaa koemateriaalista?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Sikainfluenssa yhdistetty lasten kouristuksiin
http://www.medpagetoday.com/InfectiousDisease/Swin...

Sairaalaosastot täyttymässä kroonisesti sairaista lapsista
http://www.medpagetoday.com/HospitalBasedMedicine/...

Toimituksen poiminnat