KissanKulmasta

Vale, tilasto, ministerin tiedonanto = "Hyvinvointivaltio"

Suomessa tuloerot ovat kasvaneet selvästi enemmän kuin muissa OECD-maissa keskimäärin. Tuloerot eivät Suomessa enää ole "maailman pienimmät".

Nopeasta kasvusta huolimatta taso on edelleen OECD-maiden keskivertoa alempi, kertoo OECD:n julkaisu, joka käsittelee tulonjakoa ja sen muutoksia 1980-luvun puolivälin jälkeen.

Pienten tuloerojen maita ovat nykyisin enää Ruotsi ja Tanska. Suomeen vertautuvia maita ovat Norja ja Keski-Euroopan maat (linkissä 1 kuvio 1) Suomen tuloerot ovat OECD-maiden keskitasoa tai hieman pienemmät.

Tuloerojen kasvu on Suomessa ollut suurempaa kuin useimmissa OECD-maissa.

Verrattuna OECD:n edelliseen laajaan tulonjakoraporttiin (Atkinson ym 1995) 1980-luvun puolivälissä tuloerot olivat Suomessa vielä pienet (eräillä tunnusluvuilla mitaten jopa OECD-maiden pienimmät).

Tuloerojen kasvu Suomessa on näkynyt erityisesti suurituloisimpien tulojen poikkeuksellisen voimakkaana kasvuna. Tämä näkyy tilastoissa mm. BKT:n kasvuna. BKT ei kuitenkaan kerro mitään tuloerojen kasvusta ja rahan jakautumisesta.

Tilastokeskuksen katsauksen mukaan kokoaikainen palkka oli 2876 e/kk. Verohallituksen mukaan keskimääräinen kuukausipalkka oli 2204 e/kk. Siinä on jo melkoinen -tilastollinenkin- ero.

Verohallituksen tilastoista ilmenee myös seuraavaa (linkki 2; sivu 20; kaavio 1):

69,9% saa keskimäärin 1435 e/kk  eli 1 872 958 palkansaajaa

21,2% saa keskimäärin 3277 e/kk eli 566 717 palkansaajaa

8,9% saa enemmän kuin 3277 e/kk

mutta

vain 0,1% saa keskimäärin 17 214 e/kk eli 3505 palkansaajaa.

Suomessa on siis hyvin laaja köyhä väestönosa, 20% keskiluokkaa ja todella kapea rikkaiden kärki, joiden tulot vääristävät BKT:n laskentaa. Yksinkertaistettuna BKT lasketaan näin: 10 x duunari tienaa 1000 e/kk brutto + 1 x johtaja tienaa 100 000 e/kk brutto = firman laskennallinen keskipalkka on 10 000 e/kk brutto per henkilö. Montako tällaista firmaa tiedätte joissa keskipalkka on 10 000 e/hlö?

Kaikilla tuloilla mitattuna (eläkkeet, pääomatulot) lukemat ovat vielä lohduttomammat (linkki 2; sivu 20; kaavio 2):

79,5% saa 1341 e/kk eli 3 635 713 tulonsaajaa

14,3% saa 3558 e/kk eli 651 622 tulonsaajaa

6,2% saa enemmän kuin 3558 e/kk eli 238 125 tulonsaajaa mutta

vain 0,1% saa keskimäärin 66 901 e/kk eli 4675 tulonsaajaa.

Asuntojen hintakehitys (8) Tilastokeskuksen mukaan lisää ahdistusta. Kuukauden BRUTTOpalkalla pienituloinen ei pysty ostamaan edes yhtä m2:ä asunnosta. Asuntolainojen korkomuutokset taas...

Elämme todella vahvan demokratian ja tasa-arvon aikaa, kuten Tarja Halonen tapaa lausua.

Eipä myöskään ihme, että Mandatum Life mainostaa "Tilaisuus tekee varakkaan. Rahat ja henki." Kyllä Wahlroos tietää ;)

Aito kehitys kääntyi laskuun 20 vuotta sitten (3) selviää Tilastokeskuksen artikkelista, joka kertoo GPI-mittauksen tuloksista. GPI on USAssa kehitetty Genuine Progress Indicator eli "Aidon Kehityksen Osoittaja" jolla mitataan kokonaisvaltaista hyvinvointia pelkän BKT:n sijaan.

GPI:n laskenta perustuu yhdysvaltalaisen Redefining Progress -järjestön 1990-luvulla kehittämään metodologiaan. GPI:llä ei ole virallista asemaa tilastotoimessa, vaan sitä hyödynnetään tutkimus- ja kehitystoiminnassa.

"Hyvinvoinnin taloustieteen teorioiden mukaisesti GPI-mittarin lähtökohtana on yksityinen kulutus ja tulonjako. Lisäksi GPI pyrkii huomioimaan muut kuluttajien hyvinvointiin vaikuttavat tekijät. GPI ottaa huomioon myös talouskasvun kestävyyden ja talouden aiheuttamat ympäristövaikutukset pitkälle tulevaisuuteen. GPI:n laskennassa yksityisten kulutusmenojen luomaa hyvinvointia korjataan erilaisten hyvinvointiin vaikuttavien tekijöiden arvoilla." Mittarin kehittäjät itse arvelevat että  GPI-laskelmissa ympäristövaikutusten kokonaisarvoa jopa aliarvioidaan

- Tuotannon kasvun aikaansaamat positiiviset hyvinvointivaikutukset eivät juurikaan ole edistäneet tavallisen suomalaisen hyvinvointia 1980-luvun puolivälin jälkeen. GPI:n antama kuva Suomen hyvinvoinnin kehityksestä ja tulevaisuudesta herättääkin monia kysymyksiä, arvioi Jukka Hoffrén, tutkimuspäällikkö Tilastollisesta t&k -yksiköstä.

GPI-aineiston mukaan etenkin tuloerojen kasvu on 1980-luvun puolivälistä lähtien jatkuvasti heikentänyt asukasta kohden laskettua GPI:ia. Suomen GPI kasvoi aina vuoteen 1989 saakka, minkä jälkeen se kääntyi aina näihin vuosiin asti jatkuneeseen laskuun. 2000-luvulla GPI on painunut 1970-luvun alun tason alle.

Hallituksen uusi lakiesitys (4) joka mahdollistaisi entistä laajamittaisemman veronkierron ja rahanpesun ei ainakaan köyhien asemaa helpota. Edellisen kerran pääministeri Matti "Muisti" Vanhasen (kesk.) hallitus helpotti veronkiertoa vuonna 2005 "lakiuudistuksella" (5) ja on siksi osaltaan syypää vallitsevaan epätasa-arvoon. Ne, jotka pystyvät muuttamaan palkkatulonsa erilaisin järjestelyin ns. pääomatuloiksi hyötyvät: lääkärit, asianajajat, varakkaat jne.

Jostain ne "lakiuudistuksen" takia menetettävät verovarat on korvattava, jostain nyhdettävä: Sinulta. Niin kuin tähänkin asti. Valtiovarainministeri Jyrki "Velkatalkoo-Jykä" Katainen (arvopuolue Kok.) taitaakin jo laatia kuumeisesti leikkauslistoja?

Jos Vanhasen ja Kataisen KeskustaKokoomuskoalitio saa tahtonsa läpi ja vietyä Suomen osavaltioksi liittovaltioon nimeltä EU, kuten suunnitelmissa on (4), budjetointi ja verotus siirtyvät nekin EU:n hallintaan. EU ei ole erityisen kuuluisa taitavasta kirjanpidostaan.

Samalla Suomi lakkaa olemasta itsenäinen, suvereeni valtio. Tuskin he siitä piittaavat, koska kerran suunnittelevat tällaista Perustuslain vastaista ja Rikoslain alaista tekoa (6) maan tavalla, kansalaisilta salaa.

Media vaikenee (7)

EDIT 2: kansanedustaja Bjarne Kallis sanoo SEN ääneen http://ehdokas8blogituusisuomifi.blogit.uusisuomi.fi/2010/05/27/eduskunnan-valta-on-lahinna-symbolista/

-------------------------------

B-osa: lähteet ja liitteet;

(1) Tilastokeskus ja OECD http://www.stat.fi/artikkelit/2008/art_2008-12-15_009.html josta löytyy graafiset kuvaajat

(2) Kansan Ääni 2/10 http://www.kaapeli.fi/~euvkr/Kns2-10.html

(3) Tilastokeskus http://www.stat.fi/tup/tietotrendit/tt_07_08_gpi.html

(4) http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2009/20090287.pdf

(5) http://www.finlex.fi/fi/esitykset/he/2005/20050118

(6) Maanpetos http://www.heikniemi.fi/rikoslaki/rl12.html ja Valtiopetos http://www.heikniemi.fi/rikoslaki/rl13.html

(7) Journalistin ohjeet ja Periaatelausuma http://www.jsn.fi/Content.aspx?d=4

(8) Asuntojen hinnat http://www.stat.fi/til/ashi/2009/04/ashi_2009_04_2010-01-29_tie_001_fi.html

http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/05/12/keskustapuolueessa-on-yksi-ainoa-alykas-ja-rehellinen-kansanedustaja/

-------------------------------------------

EDIT: Tarkista oletko virallisesti pienituloinen

Pienituloisuusrajoja vuonna 2007: henkilö(ä)/summa/vuodessa

1 aikuinen: 13 080e
1 aikuinen ja 1 lapsi alle 14 v.: 17 000e
1 aikuinen ja 2 lasta alle 14 v.: 20 920e
1 aikuinen ja 3 lasta alle 14 v.: 24 850e
1 aik., 2 lasta (14 v. ja 14-17 v).: 23 540e
2 aikuista: 19 620e
2 aikuista ja 1 lapsi alle 14 v.: 23 540e
2 aikuista ja 2 lasta alle 14 v.: 27 460e
2 aikuista ja 3 lasta alle 14 v.: 31 380e
2 aikuista ja 4 lasta alle 14 v.: 35 310e
2 aikuista ja 1 lapsi 14 - 17 v.: 26 150e
2 aikuista ja 2 lasta 14-17 v.: 32 690e
2 aikuista ja 2 lasta (alle 14 v. ja 14-17 v.): 30 080e
3 aikuista (esim. vanhemmat + yli 18 v. lapsi) 26 150e
4 aikuista (esim. vanhemmat + 2 yli 18 v. lasta): 32 690e

Lähde: Tilastokeskus

artikkeli täällä http://www.uusisuomi.fi/raha/47242-oletko-virallisesti-pienituloinen-katso-tulorajat

--------

EDIT 2  Suomi velkaantuu lisää http://toimikankaanniemi.blogit.uusisuomi.fi/2010/06/09/velkavauhti-hirvittaa/

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

1Suosittele

Yksi käyttäjä suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelija

NäytäPiilota kommentit (22 kommenttia)

repe (nimimerkki)

Kuulemma asiantuntijat haluavat yritysten verotusta pienemmäksi ja siis palkansaajien. Mutta kun palkat pienenevät, kun yriuttäjän ei tarvitse maksaa veroja ym, niin sillä pienemmällä palkalla on sitten maksettava mielettömät kiinteistö- ja energiaverot, joila verotusale yrityksille katetaan. Vihreä liike ja media on ilmeisetsi jo saanut osan kansaa uskomaan, että tämä olisi hyvä asia ja panisi kaikki säästämään energiaa ja siten maailma pelastuisi katastrofilta, joka muka olemme me. Hiilidioksidipäästöjen vuoksi on erilaisilla pakotteilla ajettava ihmiset kaupunkeihin ja niidne laidoille yms.

Silurus (nimimerkki)

Osaatko sanoa, kuinka monella suomalaisella *pitäisi* olla 17000 euron kuukausitulot?

Käyttäjän eskovirri kuva
Esko Virri

On älyllisesti epärehellistä käyttää tilastoja, jossa rikkautta vertaillaan bruttotuloilla. Käteen jäävä raha on se mikä ratkaisee, eikä paperilla ennen veroja näkyvä summa.

En sinänsä väitä etteikö kasvava köyhien luokka ja tuloerot olisi ongelma.

Markus RURIK Räsänen (nimimerkki)

ELÄMME JO VALLANKUMOUKSELLISESSA TILANTEESSA

www.markusreed.julkaisee.fi/51 ”Räsäsen seinälehti”
Suomen punaisin Päätoimittaja, Markus ”Red” Räsänen, kommentoi:

VAIN IHME VOI PELASTAA KAPITALISMIN
Tiede ei usko ihmeisiin.

Tilastokeskus on porvareitten tärkein propagandakeskus.

www.markusreed.julkaisee.fi/18

Arthur Dent (nimimerkki)

Juuri tuloerojen globaalisti ennätyksellinen kasvu irroitti SDP:n vasemmistosta. Olkoon kuinka pakkomyönnytys puna/X hallitukseen, jäätävä fakta on se, että SDP edesauttoi nykyistä oikeistohegemoniaa antamalla supertuloisten triplata varansa.

Mikäli sattuisi käymään niin, että demarit nousevat seuraavaan hallitukseen, on heidän myönnettävä erheensä, ja PAIKATTAVA SE!

kaakonkulmalainen (nimimerkki)

2. " Nykyinen poliittinen eliittimme on pian onnistunut kahdessa asiassa, nimittäin tuhomaan hyvinvoinnin ja demokratian."

Tässä hyvä selitys miksi näin Suomessakin tapahtuu ja on tapahtunut 1990 alkaen:

Tämä teksti on suomennettu John S. Torell:in vuonna -82 päivätystä luentomonisteessa:

"Tämä 'eliittiryhmä' muodostettiin 1954 ja se on kansallisten johtajien työryhmä, joka kokoontuu saadakseen uusia ohjeita maailmanhallitukselta. Tiedämme, että puoluejohtajia eri länsimaista kokoontuu yhteen 'parhaina kavereina'. Kokouksissa päätetään, kuka eri maissa saa hallita ja mitä taloudellisia ohjelmia noudatetaan.

Kuvaan nyt lyhyesti, mikä maailmanhallituksen politiikka on ja mikä on sen päämäärä:

PÄÄMÄÄRÄ:
Sodan, taloustaantuman ja työttömyyden kautta pakottaa maailman kansat näkemään ainoana toivonaan yhtymisen yhdeksi valtioksi yhden diktaattorin ja yhden uskonnon alaisuuteen.

TYÖTAVAT:
- vallankumoukset ja sisällissodat maiden heikentämiseksi

- taloustaantuma työttömyyden aikaansaamiseksi

- teollisuuslaitosten purku kehittyneissä maissa ja niiden siirto alikehittyneisiin maihin

- korkea (kansainvälinen) korkotaso, joka syö valtioiden verotuloja ja pakottaa ne lainaamaan enemmän, koska budjettialijäämä kasvaa

- kristinuskon halventaminen, seurakuntiin soluttautuminen, epäuskon levittäminen, Raamatun aitouden kyseenalaistaminen ja moraalittomuuden levittäminen

- kouluopetuksen häiritseminen yhtenäiskouluun siirtymisen ja todistuksista luopumisen kautta. Kaikkien sallitaan läpäistä tutkinnoissa. Kurinpidon ja rangaistuksen kieltäminen kouluissa

- kotien hajottaminen mm. sellaisen talouspolitiikan avulla, että äidit pakotetaan ansiotyöhön kodin ulkopuolelle. Avoliiton voimakas suosiminen.

- taloudellinen tuki kaikille vääryyden uskonnoille

- moraalin rappeuttaminen pornografian, huumeiden, alkoholin, vapaan abortin ja koulujen kieroutuneen seksuaaliopetuksen avulla. Joukkotiedotusvälineiden valjastaminen tähän lisäämällä niissä väkivaltaa, seksiä ja kiroilemista. Voimakas propaganda vapaan seksi puolesta. Homoseksuaalisen propagandan suosiminen

- poliisin oikeuksien ja työskentelymahdollisuuksien heikentäminen. Lakien ja oikeusistuimien liberalisoiminen, niin että rikolliset pääsevät vähällä ja voivat hämmentää yhteiskuntaa

- voimakas valtiollinen tuki urheilulle (ja taiteelle), niin että kansan huomio tulee kiinnitetyksi siihen, mikä sitten aiheuttaa sokeutta sekä kristinuskon sanomaa kohtaan että siihen, mitä politiikassa oikein on menossa. Joukkotiedotusvälineiden velvoitetaan ajamaan tätä voimakkaasti

- työväestön elintason kohottaminen tehokkaan sosiaalisen ohjelman avulla. Kun joukot ovat tottuneet korkeaan elintasoon, tuhotaan talous ja lasketaan elintasoa. Näin lisätään kansan kiinnostusta (maailman)vallankumoukseen."

Bilderberg-ryhmä:
Tämä eliittiryhmä tunnetaan nykyään nimellä Bilderberg-ryhmä, joka kokoontuu vuosittain eri puolilla maailmaa. Suomalaisia osallistujia: Matti Vanhanen (2009), Jyrki Katainen (2009), Paavo Lipponen (5x), Esko Aho (1994), Eero Heinäluoma (2006), Atte Jääskeläinen (2007), Janne Virkkunen (2x), Aatos Erkko (1994), Jorma Ollila (14x), Teija Tiilikainen (3x), Sauli Niinistö (1997), Björn Wahlroos (2003), Martti Ahtisaari (3x), Erkki Liikanen (2005) jne. (+36 muuta henkilöä). Eli päättäjiä, median ja yritysmaailman edustajia.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

TIEDOTE:

Tiedotusvälineille 26.5.2010

EU-liittovaltio on jo todellisuutta - kritiikin lisäksi tarvitaan vaihtoehtoja

EU:n rahan, euron pelastamisyritysten on arveltu johtavan liittovaltiokehityksen voimistumiseen. Näin on toki käymässä. Se on hämmästyttävää, että EU:n muuttuminen liittovaltioksi on Suomessa uutinen vasta nyt.

Nimittäin joulukuun 2009 alussa tuli voimaan EU:n Lissabonin sopimus, jonka aiempi nimi oli EU:n perustuslaki. Kyseessä on liittovaltosopimus, jota synnytettiin vuosia. Lissabonin sopimus sisältää mm. määräykset siitä, että jäsenvaltiot sovittavat yhteen talous-, työllisyys- ja sosiaalipolitiikkansa.

EU-Suomessa on tullut tavaksi torjua avoin julkinen keskustelu vallanpitäjille kiusallisimmista asioista. Näin onnistuttiin markan vaihtamisessa euroksi ja Lissabonin sopimuksen läpiajossa ilman kansanäänestyksiä. Ja vastoin maamme omaa perustuslakia.

Kritiikki tarkoitti alun alkaen tosiasioiden kaiken kattavaa punnitsemista. Sitä nyt tarvitaan. Lisäksi tarvitaan vaihtoehtoja harjoitettavalle politiikalle.

Vaihtoehtoja on. Arvoon arvaamattomaan nousee pohjoismaisen hyvinvointiyhteiskunnan malli. Se perustui yhteisvastuuseen ja markkinoiden sääntelyyn. Se on päivitettynä ja kehitettynä käyttökelpoinen myös tulevaisuudessa.

EU:n parantaminen - EU-perestroika - on kaunis ajatus, mutta yhtä mahdoton toteuttaa, kuin oli uudistuspolitiikka entisessä Neuvostoliitossa. EU-järjestelmä menee kohti hautaansa. Jokainen jäsenvaltio voi olla siinä mukana jos haluaa. Suomen poliittinen eliitti ei aio vieläkään kysyä, mitä mieltä kansalaiset asiasta ovat. Jos kansalaiset tähän tyytyvät, heidän tehtäväkseen jää kasvavien laskujen maksaminen.

On merkille pantavaa ja surullista, että kaikki eduskuntapuolueet ovat edelleen sillä kannalla, että Suomen on syytä pysyä EU:ssa. Kriittisyyttä EU:ta kohtaan toki esiintyy. Kriittisyys vaan ei riitä. Pahimmillaan ilman vaihtoehtoa esitetty kritiikki vain tukee harjoitettavan politiikan jatkumista.

Itsenäisyyspuolueen esittämä vaihtoehto tulevaisuuden Suomelle perustuu omaan itsenäiseen lainsäädäntöön, puolueettomuuspolitiikkaan ja suoran kansanvallan lisäämiseen. Niiden perustalle voidaan rakentaa oikeudenmukaista ja hyvin voivaa yhteiskuntaa.

Antti Pesonen

Itsenäisyyspuolueen puheenjohtaja

p.0400-565 366

antti.pesonen@ipu.fi

IPU-TV

Kiinalainen juttu. Mitä Kiinalla on tekemistä Suomen tulevaisuuden kanssa?

Itsenäisyyspuolueen puheenjohtaja Antti Pesonen haastateltavana torstaina 27.5. klo 18.00
http://bambuser.com/channel/Itsen%C3%A4isyyspuolue

Haastattelun jälkeen chat-keskustelu. Siihen voi lähettää kysymyksiä ja kommentteja kirjoittamalla suoran lähetyksen aikana palvelun tekstikenttään.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Silurus, #4,

en. Mutta osaan sanoa kuinka monella suomalaisella EI pitäisi olla vain 1341 e kuukausitulot: kolmella miljoonalla kuudellasadallakolmellakymmenelläviidellä tuhannella seitsemälläsadallakolmellatoista henkilöllä.

Monella on vielä sen allekin.

Suomen väkiluku on n. 5.7 miljoonaa.

Esko Virri, #5,

totta puhut että vain nettosumma ja rahan reaaliarvo (=ostovoima) ratkaisee. Tilastojen laatijat so. Verohallinto ja Tilastokeskus kuitenkin ilmoittavat nuo luvut joista käy sellaisenaankin selkeästi ilmi että hyvinvointi-lottovoitto-Suomessa on ihan pirusti köyhiä.
Ja koska hallitus toisensa perään on keventänyt pääomatulon verotusta, varallisuusveroa, perintöveroa, antanut investointitukea (niin että vienti voi vetää teollisuuden ulkomaille) jne, pääosin varakkaat ovat hyötyneet "uudistuksista".

Kun rikkaat alkavat puhua uudistuksista, köyhät alkavat pelätä tulevaisuutta.

Arto Kukkonen (nimimerkki)

On älyllisesti epärehellistä olla käyttämättä tilastoja, joissa kärkiökyt tekevät virallisesti osapäivätyötä omistamatta mitään. Kenellepä ei kelpaisi 600 000€/v puolipäiväisenä. Noista tilastoista voi vedellä suoria viivoja rahan, vallan ja median väleihin. Media itsessään on suuri valhe, propagandakone, jonka vaikutusmahdollisuuksia surkutellaan. Vallalla olevan paskatunkion tonkimiseen lähtisi junalastillinen toimittajia jos (IF) joku antaisi julkaista jutut.
Samaten moni aktiivi kansalainen yrittäisi ottaa selkoa demokratiasta mutta on huomattu että jostain syystä poliisitkin taipuvat rahapuskukoneen edessä laittomuuksiin.

"Kun rikkaat alkavat puhua uudistuksista, köyhät alkavat pelätä tulevaisuutta" Totta molemmin päin
Kun köyhät alkavat puhua uudistuksista, rikkaat alkavat pelätä tulevaisuutta.
Riikalle kiitos hienosta blogista!!

Raija (nimimerkki)

Laskelmasta voi paatella, etta 20% elakelaisista elaa koyhyysrajan alapuolella, eli ovat totaalisesti koyhia. Tuosta 79.5%:sta joka on suurin elakkeensaajien joukko ja joiden tulot ovat 1341.00 e/k, jaa kateen verojen jalkeen 1000 e tai vahemmin. Nailla laskelmilla suurin osa elakelaisita on koyhia.

Miten olis voisiko niita rakenteita alkaa keventamaan, vai onko tarkoitus, etta ensin maksetaan Kreikkalaisten elakkeet ja jos tarpeeksi kauan odotellaan, niin suomalaisten elakkeita ei tarvitse enaa maksaakkaan.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Raija,#13,

Suomalainen eläkeläinen saa käteen suunnilleen 850-900 e/kk ellei ole ollut hyväpalkkainen. Lisäksi eläkkeitä ja etuuksia verotetaan ankarammin kuin pienipalkkaista.

Ennakonpidätys työttömyyskorvauksesta ja peruspäivärahasta 20%, samoin muistaakseni kotihoidontuesta. Eläkkeistä ennakonpidätys taisi olla jopa 22% kun taas pienipalkkaisella veroprosentti vaihtelee yleensä 13-15% välillä.

Eli kyllä, Suomessa on absoluuttisen köyhiä. Moni vieläpä tehnyt kovan elämäntyön vaikkapa pientilan/maatalon emäntänä tai suurperheen äitinä.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Kaakonkulmalainen, #8,

kuinka kuulostaakaan jotenkin tutulle :D

Arto Kukkonen, #12,

"Vallalla olevan paskatunkion tonkimiseen lähtisi junalastillinen toimittajia jos (IF) joku antaisi julkaista jutut."

Aivan varmasti! Rivitoimittajista ei pahaa sanaa. He eivät tee julkaisupäätöksiä.

"Samaten moni aktiivi kansalainen yrittäisi ottaa selkoa demokratiasta mutta on huomattu että jostain syystä poliisitkin taipuvat rahapuskukoneen edessä laittomuuksiin."

Eivät kaikki. Rehellisiä poliiseja on, ja heitä takuulla huolestuttaa nykymeininki.

"Kun köyhät alkavat puhua uudistuksista, rikkaat alkavat pelätä tulevaisuutta."

Hehee, hyvä huomio! Puhutaan lisää, puhutaan paljon! :D Ja sitten tehdään.

Kiitoksia kiitoksista. Parhaani mukaan pyrin kansalaisjournalismia harrastamaan ja tuomaan esiin asioita, joista ei puhuta ja joita piilotellaan. Ilokseni olen huomannut kansalaisaktiivisuuden ja tiedon olevan lisääntymään päin. Kirjoittajiakin on tullut lisää.

K Veikko

Helpoin ja nopein tie tulotasa-arvoon on lähettää superrikkaat suomalaiset ulkomaille.

Tähän ei edes tarvita valtion varoja, koska heillä on siihen varaa itsekin.

Matkalla (nimimerkki)

http://travellerism.wordpress.com/2010/05/27/suomi...

Muutoksia Suomen poliittisessa järjestelmässä? Vähintään viisi vaihtoehtoa.

Silurus (nimimerkki)

#11: Paljonko sinun lapsiesi pitäisi saada tuloa ja keneltä? Kenen pitäisi maksaa työeläkkeiden puuttuva osuus, jota työntekijä ei ole maksanut/säästänyt rahastoon?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

TIEDOTE:

Seminaari: Ympäristöongelmista ja kehityksestä aiheutuvat pakkosiirrot

Aika: 10-11.6.2010 klo 8:30-16:00

Paikka: Balderin sali, Aleksanterinkatu 12, Helsinki

Seminaari on ilmainen ja avoin kaikille. Seminaarikieli on englanti.

Mitä tehdä, kun kuivuus vie sadon tai tekoallas hukuttaa alleen kotikylän? Kenen ehdoilla kaivoshankkeita toteutetaan? Millaista kehitystä haluamme? Onko kehitys oikeudenmukaista?

Miljoonat ihmiset kehitysmaissa joutuvat luopumaan kulttuuristaan, elämäntavastaan ja kodistaan erilaisten infrastruktuuri- ja kehityshankkeiden sekä ympäristöongelmien vuoksi. Suurten patojen, puuplantaasien ja teiden rakentaminen sekä kaivoshankkeet ja maa-alueiden vuokraaminen ulkomaisille yrityksille aiheuttavat pakkosiirtoja. Ilmastonmuutos pakottaa ihmiset jättämään asuinympäristönsä tulvien ja kuivuuskausien lisääntyessä.

Seminaarin puhujat ovat etelän ja suomalaisen kansalaisyhteiskunnan toimijoita ja tutkijoita, jotka avaavat yleisölle pakkosiirtojen syitä ja seurauksia sekä etsivät ratkaisuja niiden välttämiseksi. Ekologinen demokratia eli ihmisten osallistumismahdollisuuksien parantaminen heidän elinympäristöään koskevassa päätöksenteossa auttaa löytämään rakentavia vaihtoehtoja ihmisten ja luonnon kannalta vahingollisille hankkeille.

Tule paikalle kuulemaan ensi käden kokemuksia kehitysmaiden todellisuudesta ja keskustelemaan vaihtoehtoisista poluista kestävään tulevaisuuteen.

Olet lämpimästi tervetullut!

Ilmoittautuminen pe 4.6. klo 12.00 mennessä sekä lisätiedot:

Mauno Särkkä, sipu@siemenpuu.org, puh. 09-27 22 336, www.siemenpuu.org

Pe 4.6. klo 12:00 mennessä ilmoittautuneet ovat oikeutettuja ilmaiseen seminaarilounaaseen sekä kahveihin.

Siemenpuu-säätiön perusti vuonna 1998 viisitoista ympäristö- ja kehitysteemojen parissa toimivaa suomalaista kansalaisjärjestöä ja -säätiötä. Se tukee kansalaisyhteiskunnan toimijoita kehitysmaissa ekologisen demokratian ja ympäristönsuojelun edistämisessä sekä ympäristöuhkien torjumisessa.

Siemenpuu-säätiöllä on seitsemän yhteistyöohjelmaa kehitysmaissa: kolme Intiassa ja yksi Indonesiassa, Mekongin alueella, Malissa ja Latinalaisessa Amerikassa. Ihmisten pakkosiirrot koskettavat kaikkia näitä alueita.

--

SEMINAR: Displacement induced by Environmental Problems and Development

Time: 10–11 June 2010, 8:30 – 16:00

Place: Balderin sali, Aleksanterinkatu 12, Helsinki, Finland

PROGRAMME

Thursday June 10, 8:30 - 16:00

8:30 Coffee and registration

9:00 Opening words
Ms Mira Käkönen, Chairperson of Siemenpuu Foundation, Finland

Session I - INDIGENOUS PEOPLE

9:30 Introduction to the theme
Chair: Mr. Frank Johansson, Amnesty International, Finnish Section

9:40 India’s Adivasis experiences: whose development in question?
Ms Suman Koreti, Parivartan, India.

Displacement of indigenous people in Brasilian Amazon
Mr. Cleyton Javaé, COIAB, Brasil

Forestry - a serious threat to Sámi culture
Mr. Jan Saijets, Finland.

11:00 Open discussion

11:30 Lunch break

Session II - FOOD SOVEREIGNTY vs. AGRIBUSINESS

12:30 Introduction to the theme
Chair: Ms Heli Kuusipalo, Tampere University, Finland

12:40 Subsistence agriculture vs. agribusiness in Latin America
Mr. Carlos Vicente, Acción por la Biodiversidad, Argentina.

Land Grabbing in Cambodia
Mr. Pen Raingsey, NGO Forum on Cambodia

14:00 Coffee break

14:30 The expansion of the oil palm and pulp plantations
Mr. Zainuri Hasyim, Mitra Insani, Indonesia

Finnish speaker tbc

15:10 Open discussion

15:00 Closing

Friday June 11, 8:30 - 16:00

8:30 Coffee and registration

9:00 Opening: conclusions from Thursday

Session III - MINING AND DAMS

9:30 Introduction to the theme
Chair: Mr. Mika Flöjt, University of Lapland, Finland

9:40 Mining and displacement of local communities in India
Mr. Prafulla Samantara, India

Dams and displacement of local people in the Mekong region
Ms. Premrudee Daorang, TERRA, Thailand

Uranium mining in Eastern and Northern Finland
Mr Tuomo Tormulainen,

11:00 Open discussion

11:30 Lunch break

SESSION IV - CLIMATE CHANGE

12:30 Introduction to the theme Climate Change
Chair: Ms Venla Virkamäki, Finnish Association for Nature conservation, Finland

12:40 Immigration from Mali to Europe due the Climate Change
Mr Bakary Doumbia, Kilabo, Mali

Climate change and the coastal communities in Tamil Nadu
Mr Rajendra Prasad, Peoples Action for Development, India.

Finnish climate policy and climate refugees
Ms. Tuuli Kaskinen, Demos Helsinki, Finland

14:00 Open discussion

14:20 Coffee break

14:40 Solutions and alternatives to displacement
Conclusions and final discussion

16:00 Closing

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Silurus, #18,

"Paljonko sinun lapsiesi pitäisi saada tuloa ja keneltä? Kenen pitäisi maksaa työeläkkeiden puuttuva osuus, jota työntekijä ei ole maksanut/säästänyt rahastoon?"

kommenttejasi (muualtakin kuin omasta blogistani) lukeneena tiedän että et ole tyhmä. Siksi kysymyksesi muotoilu oudoksuttaa minua enkä ole varma ymmärränkö sen oikein/niin kuin olet tarkoittanut.

Vastaan kuitenkin yleisesti.

Minun -ja muidenkin- lapset joutuvat maksumiehiksi nykyisessä velkarahaan perustuvassa järjestelmässä ja "demokratiassa" veloista joita he eivät ole ottaneet ja joiden ottamiseen ei ole kysytty suostumusta heidän vanhemmiltaan.

Isojen yritysten toimintaa on helpotettu monin tavoin (mm. verohelpotuksin ja lakisäädöksin), samoin varakkaiden. Koko ajan rahaa on vähemmän jaettavaksi ja yhteisen hyvän edistämiseen. Raha keräytyy, ei kierrä (paitsi näennäisesti kun esim. pörssissä rikkaat ostavat omia ja toistensa osakkeita ja saavat näin aikaan näennäistä liikettä/toimintaa ja kurssivaihteluja), työpaikat vähenevät.

Rahan keräytyminenkin samoihin käsiin maksaa. Se maksaa vähävaraisille. Iso-osaisille myönnetyt helpotukset ovat menetettyjä verotuloja. Ne menetykset korvataan leikkaamalla vähäosaisilta. Joka johtaa siihen että yhdeltä momentilta leikatut kulut siirtyvät toisen momentin maksettaviksi. Tämä näkyy erityisen selkeästi kuntien taloudessa.
Yksinkertaistaen: valtio leikkaa kuntien osuuksia (ja lisää samalla kuntien järjestämisvelvoitteita; vaatii mutta ei anna työkaluja). Kunnat korvaavat menetetyn valtionavun ja "säästävät" esim. lakkauttamalla koulun mutta menot siirtyvät koulukyyteihin kun koululaisia joudutaan kuljettamaan muualle opiskelemaan.

Järjestämisvelvollisuuden takia velkaantuminen kiihtyy, niin kunta- kuin valtioiden tasollakin. Edessä on uudet velkakriisit ja paha ylivelkaantuminen, mahd. jopa valtioiden konkurssiin menot.

Momentilta toiselle siirto on myös se että työttömyyskorvauksia leikataan>sosiaalitoimen menoerät kasvavat.

Työn saatavuus on vähentynyt jatkuvasti, maailmanlaajuisesti. Ammattilaisia on työttömänä, akateemisia ja hitsaajia. Ja se trendi jatkuu.
Tämä tulee koskettamaan ns. keskiluokkaakin ja se tuleekin ennen pitkää nykymenolla häviämään kokonaan. Jää vain köyhänköyhät ja superrikkaat.

Verotusta pitäisi reiluntaa huomattavasti nykyisestään, tasata tuloja, lisätä tulonsiirtoja.

Tai sitten lakata yksinkertaisesti puhumasta valheellisesti hyvinvointiyhteiskunnasta ja puhua vaihteeksi totta; sanoa korporaatioiden velkaorjavaltiot.

ps. työntekijä säästää eläkettä itselleen rahastoon. Sitten hän maksaa säästöistään veroa. Pääoma ei maksa säästöistään veroa.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Spekulaation vuosisata http://fifi.voima.fi/voima-artikkeli/2008/numero-9...

---------------------

Toisessa artikkelissa taas:

Globaalin hallinnon tutkimuksen huippuyksikön tutkija Lauri Holappa
Voima
-lehdessä 3/10 (otsikko: Maksamme velkaa) sanoo mm.
"Velan takaisinmaksu vaikeutti rahoituslaitosten asemaa, koska ne hankkivat tulonsa velkojen korkomaksuista. Näin ollen lainamarkkinat jäätyivät nopeasti varallisuusmarkkinoiden kriisin jälkeen. Tämä taas vaikeutti reaalitalouden yritysten toimintaa. Lainaa ei ollut tarjolla edes perustuotannon ylläpitoon, mikä johti irtisanomisiin ja kokonaiskysynnän romahdukseen."

Siis lainamarkkinat, varallisuusmarkkinat ja reaalitalous. Ajatelkaa. Ne ovat irrallaan toisistaan ja silti kytköksissä.

"On totta, että myös valtiot ovat velkaantuneet finanssikriisin myötä. Tämä on kuitenkin ollut seurausta yksityisen sektorin velkaantumisesta."

"Valtioiden velkaantumista pidetään vastuuttomana, koska se saattaa nostaa valtion velasta perittävää korkotasoa. Tämä korko riippuu ennen kaikkea suursijoittajista, jotka määräävät, millä hinnalla valtioiden velkapapereita ostetaan. Toisin sanoen "vastuullisen" talouspolitiikan portinvartijoina toimivat samat keinottelijat, jotka synnyttivät alun perin koko kriisin ja pakottivat valtiot ottamaan lisää velkaa."

"Näin ollen julkisen sektorin leikkaukset eivät ole oikea lääke velkakriisiin. Velkakriisit loppuvat vain, jos keinottelu ja rahoituslaitosten ja sijoittajien holtiton velkaantuminen saadaan kuriin."

Näin siis tutkija Lauri Holappa. Hän sanoo pitkälti samaa kuin Markku Uusipaavalniemi (kesk.) on jo vuosia sanonut, valitettavasti turhaan. Kansanedustajilla ja ministereillä on omat intressit kansanedustamisen edellä.
Uusipaavalniemellä on aivot ja talouden tajua. Valitettavasti häntä ei kuunnella eikä hän myöskään saa ansaitsemaansa medianäkyvyyttä esittääkseen näkemyksiään.
Huom. Minä en ole keskustan kannattaja mutta tunnustus sinne minne se kuuluu, Uusipaavalniemelle.

Korostukset sitaateissa minun.

The Äijä (nimimerkki)

Silurus varmaan kaipaa aikoja jolloin jokainen huolehtii itsestään ja huonommassa asemassa olevista viis. Heikot sortukoot ja darwinin laki hoitaa kelvottomat pois maisemia pilaamasta? Ihminen on eläin sanonta pitää valitettavan usein paikkansa. Meille on kuitenkin annettu mahdollisuus pyrkiä johonkin parempaan, mutta ei turhaan käytetä sitä mahdollisuutta, sehän voisi olla haitallista pääomalle tjms...

Tohtori Puppu (nimimerkki)

90-luvun "laman" (mikähän lienee "se" oikea ja kaikkien mukana olleiden osallisten huomioonottava termi, ettei vain tätä tietoisuutta voisi pyyhkäistä pois sanalliselta totuuden pöydältä) jälkeen tuli voimaan niin mielenkiintoisia lakeja, jotka koskivat tulo - ja pääomaverotusta luoden sijoittajille mahdollisuuden moninkertaistaa yhtiöihin sijoittamansa varat n. 5:dessä vuodessa(10 - 15 vuodessa sijoitettuu lukuun nolla perään!!!!) ja näin ollen mahdollistivat tuloerojen superkuilujen synnyn, koska vain "tietyllä yhteiskuntaluokalla" oli ylipäätään mahdollisuus leikkiä sijoitus -ja pankkileikkejä. Miten sijoitan pörssiosakkeisiin - kirjaa selailtuani olen tullut surrealistisen suur-realismin sektorilla yhteiskuntakriittisen persoonallisuushäiriöni(se, joka lukee ja samaistuu ihan miten sattuu ja ihan mihin sattuu) kanssa siihen tulokseen, että parasta abstraktia taidetta on yrittää luoda kirkko-valtio-kilpailu-valta-yhteiskuntahypnoosi ja toivoa, ettei kukaan yksilö tai ryhmä pysty spastisesti ajattelemaan objektiivisesti tätä kokonaisuutta ja ryhdy kyseenalaistamaan sanahirviöta nimeltä edustuksellinen demokratia. Tämä vaatisi tietenkin sitä, etteivät yksilöt tai ryhmät käyttäisi hankkimiaan tietojaan narsistisesti hyväkseen saavuttaakseen itselleen tai ryhmälleen yhteiskunnallista valta-asemaa ja käyttäisi tämän jälkeen sumeilematta hyväkseen saavuttamaansa valta-asemaa säätämällä heidän henkeään ja varallisuuttaan suojelevia lakeja ja siirtämällä heitä aseellisesti suojelevien "natsi-sikojen" pankkitileille kuukausittain rahatalletuksia, joita he laillisesti RYÖSTÄVÄT paskatöitä tekeviltä ihmisiltä "verorahoina". Rikollisjärjestön ja valtion ero toiminnallisella tasolla on se, että valtio toimii laillisesti uhkapelin, alkoholin/narkomanisoivien lääkkeiden, asekaupan, rahanpesun ja kiristyksen(suojeluraha=veroraha) sektoreilla, kun taas rikollisjärjestö samanlaisella toiminnallaan on valtion taholta luokiteltu(populistisesti mustamaalattu) laittomaksi.

Toimituksen poiminnat