IMF kikyttää globaalisti (sieltä se aktiivimallikin tuli)
Nyt kun Suomessakin osoitetaan aktiivisesti mieltä kansainvälisen taloustappajan, valuuttarahasto IMF:n Suomelle "suosittelemaa", rahoitussektorin päättämää aktiivimallia vastaan, on hyvä aika tarkastella IMF:n "onnistumisia" muissa maissa.
Useimmat lienevät kuulleet Iranin mielenilmauksista, joissa osoitettiin mieltä paitsi hallituksen korruptiota vastaan, myös elinkustannusten nousua vastaan. Harvempi lienee selvillä siitä, että "uudistukset" joita vastaan Iranissa osoitettiin mieltä, ovat IMF:n sanelemia. IMF suositti esimerkiksi arvonlisäverotuksen korotusta, joka köyhdyttää köyhiä eniten, julkisten koulujen yksityistämistä sekä "eläkeuudistusta".
Tunisia, jossa on parhaillaankin meneillään leipäkapina, on eräs niistä maista joita IMF on kurittanut niukkuustyrannialla (mediakielessä "talouskuri"). Tunisia on ollut IMF:n ja Maailmanpankin huomion kohteena vuoden 2011 vallankumouksesta, kirjoittaa Jihen Chadoul brittilehti The Guardianissa. "Kuukausina vallankumouksen jälkeen länsimaiset hallitukset ja instituutiot etsivät keinoja joilla estää maita kyseenalaistamasta uusliberalistista talousmallia. Ne löysivät ratkaisun Deauvillessa, Ranskassa toukokuussa 2011 pidetyssä G8-kokouksessa."
Deauville-kumppanuus siirtymävaiheessa olevien arabimaiden kanssa -sopimusta oli laatimassa liittouma, johon kuuluu G8-maat Britannia, Italia, Japani, Kanada, Ranska, Saksa ja Yhdysvallat sekä Venäjä ennen kuin se nimettiin kaikkien kansakuntien kaikkien ongelmien lähteeksi, Turkki, Persianlahden maat, IMF sekä Maailmanpankki. Sopimuksella kapseloitiin arabimaissa meneillään olevia vallansiirrollisia prosesseja joissa kansa vaati itselleen enemmän sananvaltaa omiin asioihinsa. Suunnattomia lainoja tarjottiin Tunisialle, Marokolle, Jordanille, Egyptille ja Jemenille — vastineeksi uusliberaalien institutionaalisten "uudistusten" toteuttamisesta. Palkkamaltti eli palkkojen jäädyttäminen, arvonlisäveron korotus jne…
Sopimuksen solmimisen ja "uudistusten" toteuttamisen jälkeen Tunisian ulkomaanvelka on kasvanut 41 prosentista (2010) 71 prosenttiin bkt:sta vuonna 2018. Velkojen lyhentäminen vie 22 % budjetista.
IMF suosittaa — myös Suomelle
IMF:n 187:lle maalle antamien suositusten tarkasteleminen osoittaa, että IMF "suositti"
* maatalous-, elintarvike- ja energiatukien poistamista 132:lle maalle (= kuluttajahintojen kohoaminen)
* julkisen sektorin palkkojen leikkauksia 130:lle maalle (= ostovoiman leikkautuminen)
* sosiaalisten turvaverkkojen purkamista 107:lle maalle (=köyhyyden kasvu)
* "eläkeuudistuksia" 105:lle maalle (=ostovoiman leikkautuminen)
* "työmarkkinauudistuksia" 89:lle maalle so. aktiivimalli, paikallinen sopiminen, kiky jne
( = ostovoiman leikkautuminen)
* "terveydenhuoltouudistuksia" 56:lle maalle so. yksityistäminen kuten SoTe, valinnanvapaus jne
(= kuluttajahintojen nousu)
* arvonlisäveron korotuksia 138:lle maalle (= ostovoiman leikkautuminen)
* valtion omistusten ja palveluiden yksityistämistä 55:lle maalle
(= valtion velan kasvu sen tulolähteiden ehtyessä)
Suomen hallitus suunnittelee jopa työvoimapalvelujen yksityistämistä.
Talousprofessori Jomo Kwame Sundaram on monasti varoittanut PPP-suhteista (julkisen ja yksityisen sektorin "kumppanuussuhde" jonka veronmaksaja maksaa). Kokemukset eri puolilta maailmaa ovat olleet pääasiassa negatiivisia; palvelu huononee mutta hinta nousee moninkertaiseksi. Riskit valtioille ovat moninkertaistuvat nekin.
Ymmärrättekin nyt, miksi YK:n kestävän kehityksen Agenda 2030 niin kiinnostaa sijoittajia: megavoitot häämöttävät horisontissa. Sosiaalisen kontrollin mahdollisuudet inspiroivat.
Sopeuttamisen vuosikymmen
Kuten huomaamme, IMF on suositellut talouskuria ympäri maailman. Talouskurilla oli määrä saada talous kasvuun ja velkaantuminen kuriin. Onko tullut tulosta kymmenessä vuodessa?
Pikainenkin kaivautuminen tilastoihin osoittaa, että
1) euroalueen talous on kasvanut talouskurilla 2008 -2017 huikeat 0,6 prosenttia kymmenessä vuodessa. Se on säälittävän vähän. Se on talouden stagnaatio.
2) euroalueella valtioiden velkaantuminen on kasvanut hieman yli 40 prosentista lähelle 90 prosenttia. No, joissain maissa on jo ylitetty IMF:n ohjeita noudattamalla 100 prosenttia. Kreikka on päässyt IMF:n, EKP:n ja komission avulla lähelle 190 prosenttia velan suhteessa bruttokansantuotteeseen.
Tässä yhteydessä on hyvä muistaa, että valtioiden velkaantuminen ei johdu anteliaasta sosiaaliturvasta tai investoimisesta infrastruktuuriin vaan siitä, että valtiot ottivat velkaa pankeilta antaakseen rahaa pankeille pankkitukina, jotta rahoitussektori ei romahtaisi pankkien "vastuullisen" toiminnan seurauksena. Pankkien pelastaminen näkyy itse asiassa piikkinä bkt:n kasvussa vuonna 2008 vaikka bkt sinällään on turha mittari; se ei kerro mitään rahan jakautumisesta talouteen.
3) EKP on pumpannut (veronmaksajien takaamana) rahaa finanssisektorille yhtä ahkerasti kuin muutkin keskuspankit — sen on ollut pakko — mutta se raha ei kierry reaalitalouteen vaan kasvattaa tasekuplaa, valtionvelkakirjakuplaa sekä osakemarkkinakuplaa. Reaalitalous on edelleen hyydyksissä. IMF:n ohjeilla se kuolee.
4) velan määrä on kasvanut ympäri maailmaa, sekä valtioiden että kotitalouksien.
Kommentti:
Poliitikot ovat pelkkä väliportaan johto, joka toteuttaa rahoitussektorin käskyjä. Me muut saamme leikkiä demokraattisia vaaleja, että emme huomaisi missä mennään: jälkidemokraattisessa plutokratiassa.
Pääasialliset lähteet:
Ortiz, Isabel; Cummins, Matthew; Caapaldo, Jeronim; Karunanethy, Kalaivani |The South Centre Initiative for Policy Dialogue (IPD), Columbia University International Labour Office (2015): The Decade of Adjustment: A Review of Austerity Trends 2010-2020 in 187 Countries
Euroopan komissio: Lähi-itä ja Pohjois-Afrikka, ydinturvallisuus ja talouden elpyminen olivat asialistan kärjessä G8-ryhmän kokouksessa Deauvillessa Ranskassa 26.-27.5.2011.
Development Pathways: Role of IMF-backed elimination of universal social protection in protests (16.1.2018)
Chandoul, Jihen | The Guardian (17.1.2018): The IMF has choked Tunisia. No wonder the people are protesting
Ghunaimat, Jumana | MENA.FN (29.1.2018): Jordan — The IMF´s futile solutions!
Meeks, Polly | Public Finance International (30.1.2018): Is blended finance a silver bullet or a double-edged sword?
Sundaram, Jomo Kwame; Chowdhury, Anis | InterPressService (17.1.2018): PPPs Likely to Undermine Public Health Commitments
Sundaram, Jomo Kwame | InterPressService (28.1.2017): Beware Public Private Partnerships
Strupczewski, Jan | Reuters (30.1.2018): Eurozone growth at 10-year high in 2017, January sentiment dips
Eurostat: National accounts and GDP 2006-2016
Trading Economics: Euro Area GDP 2008 – 2016
Trading Economics: Euro Area Government Debt to GDP
MacroTrends: Debt to GDP Ratio Historical Chart 1970 -2017
Trading Economics: Euro Area Money Supply M3
Minun kanssani ei tarvitse olla samaa mieltä mutta ajatella täytyy. Ihan itse.
Ilmoita asiaton viesti
Kiitos Riikka valaisevasta blogista.IMF on todella varsinainen globaali kyykyttäjä. Todellinen uusliberalistien käsikassara vai pitäisikö sanoa kansallisvaltioiden ”joukkotuhoase”.
”Osaavissa käsissä” saa aikaan paljon tuhoa.
Herätkää hyvät ihmiset.
Ilmoita asiaton viesti
No mitä se herääminen auttaa? Mitä suosittelet kansalaisille? Joku puolue, joku kansalaisliike, lakko, jotain muuta? Konkretiaa vähän nyt…
Nuo kuviot ovat sen verran monimutkaisia tai ainakin edellyttävät erittäin kattavaa perehtymistä………. ettei > 99% ihmisistä tule tutustumaan niihin tarpeeksi. Ja nekin jotka perehtyvät, niin edelleen se konkretia puuttuu – mikäli haluaisi asioita muuttaa.
Eppäillä sopii myös että tulkintojakin voi olla monenlaisia vaikka perehtyisi kuinka.
Ilmoita asiaton viesti
Voi ainakin opiskella asioita ja vaikuttaa lähipiiriinsä kykyjensä mukaan, jos kynä ei pysy kädessä.
Pahinta on passiivisuus ja pään pensaaseen laittaminen. Totuus avaa silmät ja motivoi tekoihin.
Ilmoita asiaton viesti
Kolme lausetta annoit, mutta ei niissä ollut aitoa konkretiaa.
Vaikuttaa lähipiiriin vai…. mitä tarkoitusta ajaen.. mitä keinoja käyttäen? Mitä heille suositellen?
**********************
”Totuus avaa silmät ja motivoi tekoihin.”
Mihin tekoihin? Keskitasoa huonommissa TED-talkeissakin on enemmän villoja. Tuo on pelkkää tyhjää puhetta, joka kuulostaa varmasti monesta älykkäältä kunnes huomaa ettei siinä sanota oikeastaan yhtään mitään – lähinnä tulee mieleen saippuanliukkaan poliitikon puhe, jossa ei todellakaan aidosti sanota mitään, vaikka kuinka hienolta kuulostaa.
Totuus tekee sitä ja tätä ja motivoi siihen ja tuohon…. Ota tuosta nyt selvää. Sanahelinä ei auta ketään, on sitten kirjoitettua tahi puhuttua.
***********************
Meni kai ohi koko pointtini eli:
”Mitä suosittelet kansalaisille? Joku puolue, joku kansalaisliike, lakko, jotain muuta? Konkretiaa vähän nyt…”
Sen verran sain kiinni vain että olet globalismia vastaan – jollakin tavalla.
Ilmoita asiaton viesti
Eli mikäli on esim. noista yllä olevista asioista suureksikin osin samaa mieltä, ja haluaisi vaikuttaa epäkohtia poistavasti, niin pitäisi olla ensinnäkin jokin väylä vaikuttamiselle…
Sen lisäksi koko monimutkainen kokonaisuus pitäisi pukea sellaiseen yksinkertaiseen muotoon, jonka suuri osa pystyy omaksumaan nopeasti (kuten totesin, vain vähän liioitellen, ettei >99% omaksu suurta tietomäärää tuosta vain). Ja kannatusta pitäisi saada että olisi mahdollisuutta vaikuttaa yhtään mihinkään.
Puuttuu siis väylä, muoto, kannatus ja paljon muutakin.
Onhan noita eri poliittisia liikkeitä toki eli siitä vain sinne (minne?) mikäli intoa löytyy. Tahi jokin muu vaikutuskanava – siitä vain ehdottamaan. Sitähän tässä hainkin että kun epäkohtia monet löytävät, niin ratkaisumalleja voisi samalla esitellä ettei jää keskustelu aika köykäiseksi.
——————–
No epäkohtien löytäminenkin on jo ihan hyvä suoritus sinällään; en nyt halua olla liian kriittinenkään. Joidenkinhan pitää epäkohta aina aluksi löytää/osoittaa, jotta olisi mitään mahdollisuutta korjata sitä.
Ilmoita asiaton viesti
Velkaperusteinen raha ON joukkotuhoase yksityisesti omistetun rahoitussektorin käsissä.
IMF tutki: mitä jos pankit eivät loisikaan enää meidän rahaamme? http://rahanvalhe.puheenvuoro.uusisuomi.fi/122196-…
——–
”Kansainvälisen valuuttarahaston IMF:n tiistaina julkistama tutkimus on selvittänyt, millaisia seurauksia palkkamaltilla on talouteen. Tutkimuksen mukaan palkkamaltti on hyvinkin toimiva talouden elvyttämiseksi.
Tutkimuksessa simuloitiin tapausta, jossa yksittäinen kriisiin joutunut euroalueen talous ottaa käyttöön palkkamaltin. Seuraus on, että tuotanto kasvaa sekä kyseisessä taloudessa että koko euroalueella.
Jos kaikki euroalueen kriisimaat yrittävät palkkamalttia yhtäaikaa, niiden tuotanto kasvaa silti, joskin hieman vähemmän. Palkkamaltin teho siis riippuu osittain siitä, kuinka moni maa yrittää temppua yhtäaikaa, IMF sanoo.
Ja jos palkkamalttia tuetaan keskuspankkien koronlaskulla ja elvytysohjelmalla, koko euroalueen tuotanto kasvaa myös, IMF:n simulaatio paljastaa.
Palkkamaltin haittapuoli tutkimuksen mukaan on, että se voi kasvattaa reaalista velkataakkaa ja deflaatioriskiä. Palkkamaltti johtaa myös tuloerojen kasvuun, jos se ei johda kotimaisten hintojen alentumiseen. Jos palkkamaltti johtaa yritysten voittojen nousuun, se tarkoittaa myös tulojakauman siirtymiseen työntekijöiltä omistajille, IMF arvioi.”
https://www.talouselama.fi/uutiset/te/ceaeec4a-58d…
Tämän tietäen IMF on sitten suositellut palkkamalttia, arvonlisäverotuksen korotuksia, ostovoiman leikkauksia ymv pitkin poikin maailmaa.
Ilmoita asiaton viesti
Riikka kiitos. Hämmästyttävää asiantuntemusta
Viime aikoina olen näistä samoista asioista lueskellut Ville Iivarisen kirjasta:
RAHA mitä se todella on ja mitä sen tulisi olla?
Finassisektori on kaikkien hallitusten, lakien ja jumalien yläpuolella. Sipilä on vain yksi nappula joka toteuttaa jumalien käskyjä, kiky on vain yksi.
Ilmoita asiaton viesti
Asiantuntemukseni on vääränlaista: se ei tue noudatettua politiikkaa 😀
Olen ihan tavallinen asioista kiinnostunut naisihminen, enkä ole tehnyt mitään mihin ei kuka tahansa halutessaan pystyisi: kaivamaan tietoja, miettimään löytämäänsä ja keskustelemaan siitä, mistä löydetty kertoo.
Kukaan meistä ei synny valmiiksi viisaana, ja kokonaiskuvan muodostelu kestää koko elämän.
Hienoa, että olet alkanut perehtyä Ville Iivarisen kirjaan! Vielä kun saat jonkun muunkin lukemaan sen, olet tehnyt jo jotain asioiden korjaamisen eteen.
Ilmoita asiaton viesti
Riikka, tilasin sen suosittelemasi MMT-kirjan amazon.de:stä.
Uusittu painos v2015. Kiitos vinkistä!
(https://www.amazon.de/Modern-Money-Theory-Macroeco…)
Ilmoita asiaton viesti
Kirjoitathan blogin luettuasi!
Ilmoita asiaton viesti
Teen siitä summauksen tai käytän muiden juttujen lähteenä.
Ilmoita asiaton viesti
Hienoa!
Ilmoita asiaton viesti
Olen ostanut Iivarisen kirjaa kymmenen kappaletta ja jakanut niitä sellaisille tuttaville joiden luulen että kykenevät omaksumaan uutta. En ole varma onko yksikään edes aloittanut kirjan lukua. Sen sanoma lyö ällikällä, pitää olla todella tiedonhaluinen että alkaa omaksua uutta.
Ilmoita asiaton viesti
Lähetin veljelleni yhden kappaleen. Oli hyvin innostunut.
Olo on tosiaan epäuskoinen kun lopulta ymmärtää miten raha- ja pankkijärjestelmä toimii. Häkellyttävää on myös se tosiseikka, ettei juuri kukaan ymmärrä asiaa.
Kynnys perehtyä näihin asioihin on jonkin verran korkea ja rahareformijutut jäänee aika pienen porukan harrasteeksi ainakin seuraavaan rysäykseen saakka.
Oma perusoletukseni on, että olemme menossa kohti fiat-valuuttojen resettiä.
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän tuon epäuskoisuuden tunteen. Itsessäni se taisi herätä samana vuonna kun aloitin bloggaamisen. Jossain, jotenkin, törmäsin sellaiseen ristiriitaan taloudesta uutisoinnin, kouluopetuksen, asiantuntijalausuntojen ja todellisuuden välillä että minun oli pakko alkaa etsiä sille selitystä.
Olin jo ennen alakoulua se rasittava lapsi joka aina tivasi Miksi, Mistä se tiedetään, Entäs jos… 😉
Ilmoita asiaton viesti
Tuo on mahtavaa Leo! Itse teen semmoista, että jos löytyy oikein hyvä kirja, lahjoitan yhden kappaleen paikalliselle kirjastolle.
—–
muoks: entäs jos kyselet näiltä tutuiltasi kenelle olet lahjoittanut kirjan esim. ”Oletko koskaan ihmetellyt miksi raha ei riitä mihinkään?, ”Oletko koskaan miettinyt miksi Suomen valtio on jatkuvasti huolissaan velkaantumisesta?”, ”Tuossa kirjassa kerrotaan miksi köyhiltä pitää aina leikata” jne
Ilmoita asiaton viesti
Velkaantuminen sekä julkinen että yksityinen onkin eräs globalistien tavoite.
Velallisista tulee velkojien orjia. Hintana vapauden menetys.
Ilmoita asiaton viesti
Olisiko sinulla ollut linkkiä tilastoon joka osoittaa köyhien köyhtyneen (esimerkiksi pienituloisimman desiilin tulojen reaalisesti laskeneen?
Onko Suomessa 2008 jälkeen harjoitettu ”talouskuri” johtanut tuloerojen kasvuun? Mistä voin vahvistaa tämän käsityksen?
Ilmoita asiaton viesti
Halusit tilastoa köyhyydestä.
Muistatko kun massamedia jokunen vuosi sitten mainosti Latvian talousihmettä? Kun työttömyys taittui huikeasti? Tilastoissa näkyikin että työttömyys oli vähentynyt — mutta samassa tilastossa ei näkynyt että työttömyyden määrän väheneminen johtui siitä että maastamuutto oli kasvanut: kun väkimäärä vähenee, työtä on jakamassa pienempi määrä väkeä jolloin työttömyysprosentti pienenee.
Suomessa maastamuutto on nouseva trendi https://www.stat.fi/til/muutl/2016/muutl_2016_2017…
”Suhteellinen köyhyys [alle 60 prosenttia kotitalouksien käytettävissä olevasta mediaanitulosta] oli korkeimmillaan vuosina 2008 ja 2010, jolloin pienituloisia henkilöitä oli noin 728 000. Pienituloisuuden kasvu näyttää vuoden 2010 jälkeen pysähtyneen ja kääntyneen hienoiseen laskuun. Vuodesta 2012 pienituloisten määrä on ollut alle 700 000 ja vuonna 2015 pienituloisia oli yhteensä 634 000 henkilöä, eli 12,4 prosenttia väestöstä.
[…] Köyhyys- ja syrjäytymisriski oli korkeimmillaan vuosina 2011 ja 2014, jolloin se kosketti yli 927 000 ihmistä. Alimmillaan se oli puolestaan vuonna 2012, jolloin köyhyys- ja syrjäytymisriskissä oli yhteensä 854 000 henkilöä. Vuonna 2015 köyhyys- tai syrjäytymisriski kosketti Suomessa noin 896 000 henkilöä, eli 16,6:ta prosenttia väestöstä.
[…] Tulottomien määrä on kaksinkertaistunut vuodesta 2013 47 000 kotitalouteen, maksuhäiriöisten määrä on ennätyslukemissa (viime vuonna 373 000 henkilöä).”
https://www.kansanuutiset.fi/artikkeli/3781590-kas…
Mediaanitulo on kuitenkin laskennallinen. Muutamakin mielettömän hyvin tienaava vääristää keskituloa ylöspäin.
ks. myös
https://www.vantaansanomat.fi/artikkeli/448817-suo…
https://www.helsinginuutiset.fi/artikkeli/419616-t…
”Vuonna 2014, jota viimeisimmät kattavat kansainväliset vertailutiedot koskevat, Suomessa köyhyys- tai syrjäytymisriskissä eli noin 904 000 henkilöä, mikä on 16,8 prosenttia koko väestöstä. Suomen osuus oli 28 EU-maasta viidenneksi pienin.”
https://tilastokeskus.fi/til/tjt/2015/04/tjt_2015_…
EU-tasolla lukema on yli viidennes väestöstä.
Tilastokeskuksen tlastosta näkee että talouskurin ja ”uudistusten” kohteeksi joutuneet maat ovat köyhyystilaston kärjessä. Suomessa ”uudistusten” implementointi on vielä kesken, emme ole saavuttaneet yleiseurooppalaista tasoa vielä 😀
Paremman käsityksen saa, kun silmäilee lisäksi pitemmällä aikavälillä maksuhäiriöisten määrää, asunto- ja automyyntiä, rahan kiertonopeutta, vähittäiskaupan myyntiä, yritysten määrää ymv. Kaikki se kertoo siitä, onko maassa taloudellista toimeliaisuutta. Jos taloudellista toimeliaisuutta ei näy (raha ei kierrä), maassa ei ole ostovoimaa eli köyhiä piisaa.
—–
”Tuloerot ovat Suomessa edelleen Euroopan unionin keskitasoa pienemmät, vaikka ne kasvoivat kansainvälisesti verraten nopeasti erityisesti 1990-luvulla. Seuraavassa tarkastellaan tuloerojen nykytasoa Euroopan maissa sekä Suomen tuloerojen kehitystä 1966–2015 kansainvälisesti vertailukelpoisin käsittein.”
https://www.stat.fi/til/tjt/2015/04/tjt_2015_04_20…
Ilmoita asiaton viesti
Linkissäsi tuloerot Suomessa ovat kaventuneet radikaalisti 50 vuodessa.
”Muutama suurituloinen” ei vääristä mediaania tietenkään mihinkään. Miksi sotket käsitteet?
Köyhyyskäsitteesi on siitä mielenvikainen ettei se huomioi absoluuttista kehitystä. Nousukausi kasvattaa yleensä tuloeroja mutta nostaa myös pienituloisimpien tuloja. Suomessa köyhyys oli pienimmillään sinun mittareillasi siinä 1995, mutta tuskin kukaan sitä haluaa takaisin. Vuosi 2008 oli KAIKILLE paljon parempi vaikka sinun mielenvikaiset mittarisi näyttävät köyhyyden kasvaneen.
Ilmoita asiaton viesti
Aloitetaan perusasioista. Rahan reaaliarvo eli se mitä sillä saa ostettua, on merkittävämpi kuin rahan nimellinen arvo (kuten yksi euro).
Yksinkertaistettuna: Jos tuntipalkkasi on 9 euroa, ja leipä maksaa 4 euroa kpl, ja vuokrasi on 1900 euroa olet köyhä.
Ilmoita asiaton viesti
Uusliberalismia Margaret Thatcherin ja Ronald Reaganin jäljissä tuhotaan länsimainen kulttuuri ja talous.
Ilmoita asiaton viesti
Makkonen, luetko tuosta lyhyen oppimäärän uusliberalismista.
https://en.wikipedia.org/wiki/Neoliberalism
Ei ne MT ja RR ole tuhonneet länsinaista kulttuuria ja taloutta, vaan taisivat olla päinvastoin hankalia länsimaisia demokratioita uhanneille vasemmistodiktatuureille.
Sulla on aivan sairaat jutut Makkonen.
Ilmoita asiaton viesti
Ai sen takia vapaissa vapaan markkinatalouden länsimaissa tuetaan pankkeja! Ok.
Ilmoita asiaton viesti
Pankkeja ei tarvitsisi tai ei tulisi tukea, mutta jostakin syystä tälle linjalle on nyt EMU:n aikana lähdetty. Ne merkittävät maat, jotka ovat velkaantuneet nopeasti joutuvat kärsimään AINA omakutoisesta finasnssikriisistä tai pitkäaikaisesta mitättömästä / taantuvasta talouskasvusta.
Milloin on Ranskan vuoro ? Maan julkinen velka on kasvanut viimeisen 10 vuoden aikana yli 1000 miljardia euroa entisten lisäksi, eikä holtitonta menoa näytä saavan kuntoon edes Macron aiemmasta toiveikkuudesta huolimatta.
Ilmoita asiaton viesti
Ranskan velka alkoi kasvaa Ranskan luovuttua korottomasta keskuspankkirahoituksesta.
s. 126 kerrotaan kuinka Ranska lainasi korottomasti kansallisesta keskuspankista Banque de Francesta 1946 -1973 jonka jälkeen laadittiin laki jolla tämä kiellettiin ja määrättiin valtio lainaamaan yksityisesti omistetulta rahoitussektorilta. Velkaantuminen alkoi, ja nousi nopeasti 70 prosenttiin.
https://www.amazon.com/Money-Sustainability-Missin…
kaaviona https://books.google.fi/books?id=wwVgAwAAQBAJ&pg=P…
Ilmoita asiaton viesti
Minä puhun nyt Ranskan velkaantumisesta viimeisten 10 vuoden aikana, jolloin Ranska on velkaantunut lisää entisen lisäksi yli 1.000 miljardia euroa. Ranskan julkinen velka alkaa olla ny 2.250 miljardia euroa, joka on n. 100 % / BKT.
Mihin aiemmat EMU-sopimukset ovat päässeet unohtumaan 60 % rajoineen ?
Nuo linkkisi ovat ” erikoisia ”.
Ilmoita asiaton viesti
Millä lailla erikoisia? Viittasin sivuun 126 kirjassa ”Money and Sustainability: The Missing LInk” jonka kirjoittajat Bernard Lietaer, Stefan Brunnhuber, Sally J. Goerner ja Christian Arnsperger ovat ekonomisteja jos kohta eri alueisiin erikoistuneita. Toinen linkki esittää saman asian (Ranskan velkaantumisen v. 1973 jälkeen) kaaviona eri kirjassa.
Me puhuimme korottoman keskuspankkirahan ja yksityisesti omistettujen liikepankkien myymän korollisen rahan eroista so. liikepankkien korollinen raha velkaannuttaa valtioita, koroton oman, kansallisen keskuspankin raha ei. EKP taas ei ole valtion keskuspankki vaan euroalueen keskuspankki, joka ei ole demokraattisessa kontrollissa.
Ilmoita asiaton viesti
Minä taas puhun siitä rahasta, jonka on kerätty yksityisiltä liikepankeilta ja erilaisilta rahastoilta, joilla Ranskan julkista velkaa on kasvatettu yli 1.000 miljardilla eurolla viime vuosina. Viimeisenä vakuutenahan näissä lainoissa näyttää olevan nykyisin EKP:n taseen joustaminen ja muut veronmaksajille kohdistetut mekanismit.
Sijoittajia ja rahoittajia ei ole vielä laitettu vastuuseen riskinottajiksi, sillä… arvaatko miksi ?
Ilmoita asiaton viesti
Ei olisi tarvinnut velkaantua jos Ranska olisi pysynyt keskuspankin korottoman luotottamisen piirissä.
Ranska on ottanut — ja joutuu ottamaan varmaan lisääkin — velkaa ainakin ostaakseen Arevalta paskoja reaktoreita koska Venäjä myi reaktoreita niihin maihin joihin Ranska olisi halunnut myydä. Ja sähköhän on 59:n reaktorin Ranskassa nytkin niin kallista että monta miljoonaa istuu persiit huurteessa koska ei ole varaa sähköön.
Ilmoita asiaton viesti
Lauri, suosittelen että luet Ville Iivarisen kirjasta ensimmäiset 100 sivua.
Ilmoita asiaton viesti
En usko kaveriin, joka sanoo, että taloustieteen nobelisti ei ymmärrä ( Krugman ), mistä raha tulee. Ei jatkoon.
Ilmoita asiaton viesti
Riikka Houring vielä jaksaa. Masentavaa on, että vuosien varrella moni on saanut virheellistä ja harhaanjohtavaa tietoa asioista hänen takiaan. Valitettavan moniin uppoavat nämä jutut.
IMF:ltä ei tarvitse rahaa pyytää, jos ei halua.
Itse olen lukenut IMF:n julkaisuja aika paljon vuosien varrella. Ei siellä mitään epäilyttävää ole. Työntekijät ovat maailman älyllistä kermaa. Tutkimusnäyttöön perustuvat asiat. Onko väärin, että IMF esim. kehottaa vähentämään/poistamaan tukiaisia, jotka aiheuttavat esim. energiatuotteiden ja veden tuhlausta/tehotonta käyttöä? Tukiainen, jonka saavat kaikki tuloista riippumatta.
Nykyjärjestelmässä on aivan oleellista, että pankkisektori ei romahda. Mitä tapahtui 2008 syksyllä?
En itse edes kannata nykyistä pankkijärjestelmää, mutta nyt kun sellaisessa ollaan (eikä ole tarpeeksi poliittista halukkuutta muuttaa järjestelmää), se on pidettävä pystyssä.
Euroalueella kriisin yhteydessä nostettiin talletussuojaa. Talletussuojaa ei pitäisi olla olemassakaan. Nyky-Suomessa ihmisellä on käytännössä pakko olla pankkitili. Se on väärin. Käteisestä halutaan eroon. Väärin.
Korko pitää lakkauttaa. Kahden prosentin (mm.) inflaation tavoittelu pitää lopettaa.
Asuntolainojen takia asuntojen hinnat paisuvat ja asunnon ostaminen säästäväiselle ihmiselle tulee vaikeammaksi.
Rahan olisi parempi olla esim. arvometallia, jonka materiaalin arvo olisi rahan arvo. Ei niin, että joku taho sanoo, että tämä läpyskä on sitten arvoltaan 500 euroa, vaikka ei oikeasti ole (on vain vaikeasti väärennettävää paperia).
(Minulle käy mainiosti, että Suomi eroaa IMF:stä. Mutta paljon oleellisempaa on ensin erota EU:sta, YK:sta ja kaikista sen alaisista sopimuksista (tai ainakin ympäristösopimuksista), suurimmasta osasta muita kansainvälisiä sopimuksia. Minulle olisi käynyt mainiosti, että Kreikan tuonnin olisi annettu romahtaa. Suomessa on ihan oikeat vaalit. Tavallisella ihmisellä ei ole aikaa eikä kiinnostusta ja monilla ei tarpeeksi älykkyyttäkään seurata ja ottaa selvää asioista voidakseen äänestää valveutuneesti ja riittävällä tietomäärällä. Demokratia on huono järjestelmä enkä kannata sitä. Sitä voisi kehittää paremmaksi muutamalla keinolla. Tai siirtyä pois siitä.)
————–
(Riikka Söyring kirjoitti paljon ilmaisjakelulehti Magneettimediaan, jossa lähteet olivat usein jotain epämääräisiä yksittäisten henkilöiden blogeja, kaikki yleensä englanninkielisiä ja Yhdysvalloista. http://www.skepsis.fi/HuuhaaPalkinto/2011)
Ilmoita asiaton viesti
Monesta asiasta samaa mieltä.
Mutta, ihmisten nimien vääntely ei edistä ajettua asiaa, pikemminkin aiheuttaa SWR:n kasvua.
Edit: Tämä koskee myös blogistia.
http://auvorouvinen.puheenvuoro.uusisuomi.fi/25034…
Ilmoita asiaton viesti
Kommentti johon viittaat oli muotoiltu kuvaamaan suhtautumistani/tunnetilaa jonka Vartiaisen ulostulot minussa herättävät.
Ilmoita asiaton viesti
–> 15
Nimi on perusteltu ja olen käyttänyt sitä painetun Magneettimedian ajoista asti. Riikka vaikuttaa uskovan asioita ilman lähdekritiikkiä, ainakin mikäli asian väitetään olevan toisin kuin on yleisesti tiedetty/dokumentoitu/historiaa kirjoitettu. Magneettimedia on aiheuttanut suomalaisten ennenaikaisia kuolemiakin.
Minkä kasvua?
Ilmoita asiaton viesti
Ai, olet jäänyt jumiin vuoteen 2010?
Jos nimittelet minua, en sen kummemmin viitsi puuttua siihen — nimittely ei naista pahenna — mutta tutustupa kuitenkin US Keskusteluohjeisiin https://oma.uusisuomi.fi/keskusteluohje niin tiedät sitten millaisilla perusteilla lennät ulos tämän blogin kommentoijista jos et pysy kunnioittavana muita kommentoijia kohtaan.
Saat uskoa minun uskomisistani mitä haluat. Yritän olla syrjimättä ketään heidän uskomustensa perusteella vaikka en niitä aina ymmärtäisikään.
Kenen kuoleman Magneettimedia on aiheuttanut?
Ilmoita asiaton viesti
Kas, Skepsis on paikalla. Esitit aika monta kysymystä.
En suinkaan väittänyt ettei IMF:ssa ole osaamista. Puhuin tuloksista. Jos IMF ilmoittaa tavoitteekseen velan vähentämisen ja sen sijaan velkaa kasvaa, voidaanko sanoa IMF:n onnistuneen? Voidaan, jos oletetaan että IMF:n tehtävä on pitää kaikki väki velkalieassa mutta muuten?
—-
Pankkisektori pyörii valtioiden takausten (siis veronmaksajien rahan) varassa samalla kun se varsin säännöllisesti kärähtää erilaisista rikoksista kuten korkojen manipuloinnista (Libor), rahanpesusta, verokeidastelusta, ”luovasta kirjaanpidosta”, sisäpiirikaupoista, keinottelusta, asiakkaiden varojen hukkaamisesta jne. Joka kerran kun tällainen toiminta lävähtää näpeille, halutaan lisää veronmaksajien rahaa. Siitä päättävät poliitikot, joika on vaalirahoitettu duuniinsa pankkitukia pyytäviltä tahoilta.
Niinhän politiikka toimii. SoTe-uudistusta toteuttamassa olleet poliitikot olivat lobbauksen kohteena, lobbaajina lääke- ja hoivateollisuuden leipiin siirtyneet entiset puoluetoverit kokoomuksesta ja demareista (Luona Oy, Mehiläinen, Terveystalo, Barona Hoiva Oy, Attendo jne).
——-
Asuntojen hintojen on määräkin paisua koska sillä tavalla laskennallinen varallisuusarvo kasvaa.
——–
Venäjä ja Kiina ovat vuosia haalineet kultaa ja hopeaa valuuttojensa takeiksi. Libya teki samaa ennen kuin se ”demokratisoitiin”.
Sivuhuomautus: juurihan tässä joutui The Usual Suspects -pankeista (Deutsche et al) taas kuusi henkilöä syytteeseen kullan hinnan, Comexin, Nasdaqin, S&P-listauksien ja futuurimarkkinoiden manipuloinnista http://www.cftc.gov/PressRoom/PressReleases/pr7681…
Rikesakolla selviävät nuo kolme pankkia.
Näistä syytetyistä tuo Jitesh Thakkar on itse ollut CFTC:n (valvojaviranomainen) teknologia-neuvonantajakomitean jäsen. Thakkar on myös Edge Financial Technologies Inc:n perustaja, jonka kehittämillä ohjelmilla eräs syytetyistä, Sarao ”automatisoi eräitä treidaamisen funktioita”. http://postachio-files.s3-website-us-east-1.amazon…
UBS:n kriminaali Flotron ei hänkään mikään ensikertalainen ole.
Donald Trump jo ehti ”perua toistaiseksi” rikoksenuusijapankkien edellisiä. Libor-koron manipuloinnista langetettuja sakkoja viime vuonna.
https://www.federalregister.gov/documents/2017/12/…
Sillä _ei tietenkään_ ollut mitään tekemistä sen kanssa että Trump on itse velkaa näille pankeille.
https://extapps2.oge.gov/201/Presiden.nsf/PAS+Index/12DAC79CC95F849085258142002703CA/$FILE/Trump,%20Donald%20J.%20%20final278.pdf
———
Kyllä, kirjoitin Magneettimediaan marraskuun 2010- maaliskuun 2012 välisen ajan, hieman yli vuoden.
Kirjoitin sinne mm. taloudesta, geopolitiikasta, perustuslain muutoksen merkityksistä, mausteiden historiasta, lääkeyhtiöiden ja pankkien rötöstelyistä, kansalaisjärjestöistä, viherrakentamisesta, permakulttuurista, maaseudusta, erilaisista tutkimusraporteista, DU-ammusten käytön seurauksista, ruskaretkistä, joulun perinteistä jne. Vain joitain aiheita mainitakseni.
Lähteinä käytin mahdollisimman paljon tutkimusraportteja, virallisia asiakirjoja sekä massamedian artikkeleita.
Ilmoita asiaton viesti
En väittänyt, että väitit niin.
Jos jollain menee huonosti/tulee huonoja tuloksia, onko se IMF:n vika? Monesti huonoja tuloksia sopeutumisohjelmissa tulee, koska neuvoista ei oteta vaaria tarpeeksi.
Ylivelkaantuminen ei ole IMF:n vika, vaan IMF tulee apuun (jäsenen niin halutessa), kun rahoituksen saannissa on ongelmia. Onko Riikka sitä mieltä, että IMF:n eli muiden maiden veronmaksajien tehtävä on rahoittaa ohjelmamaan sosialismia ja yli varojen elämistä? Jos sinua huvittaa rahoittaa muiden maiden budjetteja ilman ehtoja, niin olet toki vapaa niin tekemään. Mutta älä pakota minua tai naapuria.
Jopa Serbia ja Montenegron (silloin nimenä käytettiin typerästi vielä pelkkää sanaa ”Jugoslavia”) velat pyyhittiin pois, Venäjä tosin hangoitteli vastaan.
”Pankkisektori pyörii valtioiden takausten (siis veronmaksajien rahan) varassa”
Jota minä vastustan, mikä olisi saattanut olla pääteltävissä.
”Asuntojen hintojen on määräkin paisua koska sillä tavalla laskennallinen varallisuusarvo kasvaa.”
Enpä käytä enempää aikaani sinulle kirjoittamiseen.
Painetussa Magneettimediassa oli esim. Libyasta väärää tietoa, salaliittoja…
Ilmoita asiaton viesti
Haloo. IMF saa rahansa jäsentensä veronmaksajilta vaikka sillä onkin SDR / Special Drawing Rights
Ajattelusi on sen verran ristiriitaista että sitä on vaikea seurata.
Libyalla menee nyt mielestäsi paremmin?
Ilmoita asiaton viesti
”Haloo. IMF saa rahansa jäsentensä veronmaksajilta vaikka sillä onkin SDR / Special Drawing Rights”
Niin. Esität siis, että IMF:n pitäisi rahoittaa maita suuremmalla rahamäärällä ja löysemmillä ehdoilla? Vai mitä? Eli lisää globaaleja tulonsiirtoja. Suomen tilanne huonontuisi, kun joutuisimme lisärahoittamaan IMF:ää enemmän ja luottotappioita tulisi enemmän. Et vaikuta ymmärtävän, mikä tuo SDR-järjestelmä on.
Ainoa huomaamani ristiriita on, että vastasin nyt tähän.
Väität, että Libya ”demokratisoitiin” (ulkoapäin salaliitto). Olen lukenut juttuja (en muista, kuka oli kirjoitta esim. painetun Magneettimedian jutussa), joissa väitetään, että USA nosti kapinan ja sodan Gaddafia vastaan. Oikeasti erittäin vastahakoinen Obama ja USA saatiin Ranskan ja Britannian tueksi taustalle mm. ilmatankkaukseen. Vastustin Ranskan ja Britannian interventiota. Vastustin myös interventiota Kosovossa ja siihen liittyviä NATO:n pommituksia. Antaa muiden tappaa toisiaan, keskitytään omiin asioihimme.
(Se, että jätän vastaamatta älyttömiin kommentteihin, ei tarkoita sitä, että hyväksyisin näkemykset tai että minulla ei olisi korjattavaa/vastattavaa.)
Ilmoita asiaton viesti
En hitossa esittänyt että IMF:n pitäisi lainoittaa maita suuremmilla rahamäärillä.
Esitin että jos IMF itse myöntää olleensa ideologian sokaisema ja sen takia sivuuttaneensa faktat ynnä tietyt lainalaisuudet, sen tulisi ottaa oppia asiasta ja korjata tapansa. Se voi kuitenkin olla vaikeaa koska IMF on hierarkia, ja hirarkian ensimmäinen sääntö on ”Hierarkia on säilytettävä”.
——
Löydät täältä suomennoksen eräästä sähköpostiviestistä jonka Hillary Clintonin avustaja Sidney Blumenthal lähetti. Blumenthalin 2.4.2011 lähettämä sähköpostiviesti vahvistaa sen, että Libyaan hyökättiin, koska Gaddafi pyrki irtautumaan petrodollarista ja CFA-frangista öljykaupan maksuvälineenä ja se olisi ollut tuhoisaa mm. Yhdysvaltain ja Ranskan talouksille. https://vastavalkea.fi/2016/03/17/libya-tuhottiin-…
Ilmoita asiaton viesti
”Tutkimusnäyttöön perustuvat asiat.”
Miten tutkimuksen mukaan Suomella ja suomalaisilla on mennyt viimeisen 20 vuoden aikana?
Ilmoita asiaton viesti
En tiedä mitä tutkimuksia tarkoitat, mutta ihmiset ja varsinkin nuoret ovat varmasti tyytyväisempiä arkeensa verraten 1990-lukuun. Vanhat Ladat ja Toyotatkin on vaihdettu Volvoihin ja Bemareihin. Nuoret paritkin ostavat ensiasunnokseen yksiön sijasta uuden ok-talon nollakoroilla. Hintataso on laskenut ja pienempituloisillakin on varaa etelän lomiin ja lohivoileipiin.
Ilmoita asiaton viesti
Ja kaikki mainitsemasi hyvä on hankittu velalla, eli seuraavat vuosikymmenet ovat nöyriä ja kuuliaisia veronmaksajia jos nyt työtä sattuu olemaan. Onneksi kaikki nuoret ei kuitenkaan jaa näitä määrittelemiäsi onnen arvoja 90- lukuun verrattuna.
Ilmoita asiaton viesti
”Ja kaikki mainitsemasi hyvä on hankittu velalla.”
EU- maiden velkaantumisaste ei taida olla sen suurempi kuin Amerikan, Japanin tai Kiinan.
EU ei suinkaan ole pakottanut ketään jäsenmaataan velkaantumaan, vaan osa EU-maista on velkaantunut ihan itsenäisen päätöksenteon pohjalta ja osa on maksanut pois velkojaan.
Velan määrä ei suinkaan riipu siitä miten taloudessa pyyhkii, vaan siitä miten paljon päätetään ottaa velkaa.
Esimerkiksi Trumpin hallinto on nyt päättänyt elvyttää velaksi tilanteessa missä vallitsee täystyöllisyys ja entistä velkaa on enemmän kuin mitä jaksetaan maksaa. Sen lisäksi Trump ajaa maasta pois siirtolaisia ja estää uusien siirtolaisten maahantulon. Mistä Trump aikoo saada työntekijät projekteihinsa, kuten aidan pystyttämiseen Meksikon rajalle.
EU- maista köyhä Viro on päättänyt olla velkaantumatta. Velkaantuminen on poliittinen päätös, mutta EU-politiikkaa se ei ole, vaan kansallista politiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
EU-maiden kokonaisvelka on n. 270 % / BKT, USA:n 250 % / BKT ja Kiinan samoin 250% / BKT. Teollisuusmaiiden kokonaisvelka on keskimäärin 175 % /BKT. Viisaat sanovat, että tietyn maan nopea ja voimakas velkaantuminen johtaa aina kotitekoiseen finanssikriisiin ja /tai pitkään huonon talouskasvun aikaan.
Ilmoita asiaton viesti
EU nimenomaan pakotti Kreikan velkaantumaan lisää kriisinhoidon yhteydessä troikan avulla.
Velan määrä taloudessa korreloi talouden pyyhkimisen kanssa sikäli että velka = raha = ostovoima = työpaikka = talouskasvu. Raha syntyy kun joku ottaa velkaa. Käy tutustumassa esim. Bank of Englandin opetusvideoihin.
Meksikon muurin pystyttämisen aloitti Bill Clintonin (dem) hallitus: vuonna 1993 rakennettiin 325 mailia aitaa.
George W. Bushin (rep) hallitus laajensi suunnitelmaa. Bush allekirjoitti Secure Fence Act –lain 10. lokakuuta 2006. Lain puolesta äänestivät mm. demarit Hillary Clinton ja Barack Obama, jotka vuoden 2016 presidentin vaalikampanjan aikana ilkkuivat Trumpin puheita muurin rakentamisesta sekopäisiksi.
EU-mailla ei ole kansallista politiikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
”Hintataso on laskenut ja pienempituloisillakin on varaa etelän lomiin ja lohivoileipiin.”
Ennen etelän lomien ja lohivoileipien hintataso nousi kaiken aikaa, niin että kahdessakymmenessä vuodessa hintataso nousi moninkertaiseksi, vaikka palkat olisivat nousseet lähes samamaa tahtia, hinnat nousivat aina nopeammin.
Nyt ei kahteenkymmeneen vuoteen hintataso ole noussut ja sellaisen tavaran jota on käyttänyt parikymmentä vuotta ja jota on pitänyt arvokkaana, saa huoletta heittää menemään ja pikkurahalla saa tilalle uuden ja paremman.
Ilmoita asiaton viesti
”Nyt ei kahteenkymmeneen vuoteen hintataso ole noussut ja sellaisen tavaran jota on käyttänyt parikymmentä vuotta ja jota on pitänyt arvokkaana, saa huoletta heittää menemään ja pikkurahalla saa tilalle uuden ja paremman.”
Miksi se pitää heittää pois jos se on toiminut 20 vuotta eikä ole vielä rikki?
Ilmoita asiaton viesti
”Miksi se pitää heittää pois jos se on toiminut 20 vuotta eikä ole vielä rikki?”
Jos se on rikki ja yrittää löytää jonkun korjaamaan sen, ne katsoo vähän niinkuin alta kulmien, että hulluko olet. Ei ne halua korjata, koska ne tietää että uuden saa halvemmalla kuin mitä se korjaus maksaisi. Eikä ne edes osaa korjata, kun ei se työ ole kannattavaa niille, eikä kenellekään. Toki ne yrittää korjata jos joku hullu haluaa siitä maksaa.
Joskus tekee mieli heittää tavara muutenkin pois, vaikka ei ole rikki, kun ne uudet on niin hienoja ja halpoja ja niissä on kaikkia houkuttelevia uusia ominaisuuksia.
Ilmoita asiaton viesti
Ai, minä korjautin 1970-luvulta peräisin olevan yleiskoneen josta oli hajonnut se ainoa osa, joka hajota voi. Sen osan valmistaminen oli muuten lopetettu 😀
Kone kumminkin toimii taas.
—-
muoks: 8 korjattu ysiksi
Ilmoita asiaton viesti
#40 Nuoret täällä meillä maaseudulla eivät arvota onnellisuuttaan tavarakrääsällä. Itse tekemistä arvostetaan.
Useimmat haluavat palata opintojen jälkeen maaseudun väljään asumiseen, ovat sanoneet minulle jutellessamme.
Ilmoita asiaton viesti
Jarmo Makkonen, Suomi ei tietääkseni ole lainannut IMF:ltä rahaa viimeisen 20 vuoden aikana.
IMF:n neuvot ja joillekin maille kehotukset perustuvat tutkimusnäyttöön siitä, mikä on hyödyllistä ja mikä ei. Esim. perinteisesti Suomea on moitittu pitkästä ja työttömyyden pitkittyessä ei-alenevasta ansiosidonnaisesta työttömyysturvasta. Ansiosidonnaisen enimmäisaikaa vähän aikaa sitten vähän lyhennettiin. Tutkimusnäyttöön perustuu asia. Suomi ei ole ”totellut” monia IMF:n neuvoja.
Ilmoita asiaton viesti
IMF:n toimintaa arvioiva, IMF:n IMF Evaluation Office IEO on kritisoinut IMF:n kriisien hoitoa useinkin, myös noiden hyödyllisiksi kutsumiesi toimien (”talouskuri”) ylimyynnistä, väärästä soveltamisesta ynnä muusta.
http://www.imf.org/external/pubs/ft/fandd/2016/06/…
Ilmoita asiaton viesti
So ? Joopa joo… Keskuspankit ovat pumpanneet rahaa markkinoille ja sekin näyttää olevan Söyringin mukaan pahasta. Mitähän Söyring kirjoittaisi, jos korkotaso olisi 5 % tuntumassa ja raha kortilla ?
IMF on yleensä ollut paikalla maiden leväperäisten rahankäyttöjen ja velkantumisien jälkimainingeisa. Suomessa on nyt velkaannuttu 11 vuotta rajusti koko Euroopan huonoimmalla talouskasvulla.
Yhteiskunnissa ja valtioissa on olemassa sellainen valuvika, että varsin useasti syödään vastuuttomasti enemmän ( velkarahalla ) kuin tienataan,ja juuri täman takia IMF onkin ollut osana pelastamassa ongelmavaltioita totaalikatastrofeista (mm. vasemmistolainen Kreikka 2000-luvun alussa).
Ilmoita asiaton viesti
Suomi alkoi velkaantua EY-sopimuksen myötä. EY-sopimus kielsi keskuspankilta valtion/julkisen sektorin luotottamisen. Aloimme velkaantua ulos, liikepankeille. Tästä myös hysteria vientipainotteisuuteen.
Suomen Pankin tase vuosina 1868-1992 : Kuukausisarjat, Vappu Ikonen (s. 170) https://helda.helsinki.fi/bof/handle/123456789/787…
Ei reaalitaloutta hyödytä, jos keskuspankit alentavat rahan arvoa ohjaamalla luodun rahan nollakorolla finanssisektorille, joka käyttää rahan pörssipelaamiseen ymv. aktiviteetteihin.
Jos nyt katsoo vaikka OECD:n FDI-dataa niin käyrä on alaspäin, kaikesta rahamäärän kasvattamisesta huolimatta https://data.oecd.org/fdi/fdi-flows.htm
Kun taas kierrosta häipyy vuositasolla melkoisia määriä verokeitaisiin. Vain taloudessa kiertävä raha, alueella pysyvä raha, synnyttää vaurautta.
——–
Pelastuiko Kreikka? Sen velka on kasvanut, ei pienentynyt.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikkalaisilla ( joillakin ) on kyllä sukanvarressaan kaikki ne aiemmin lainatut rahat, mutta ne eivät löydä tietään talouden kiertoon tai osaksi verotettavaa järjestelmmää koko yhteiskunnan ollen mätä ja korruptoitunut. Nythän on niin, että kreikkalaiset yrittävät maksattaa nämä kieroillen lainatut rahat ( joita ei ollut koskaan edes tarkoitus hoitaa, saati sitten maksaa korkoja ) muilla EMU-mailla.
Suomi tuli EU:n jäseseneksi v. 1995 ja velkaantuminen oli olematona tai ainakin vaatimatonta aina 13 vuoden ajan vuoteen 2008 asti, josta lähtien velkaantuminen on ollut voimakasta tähän päivään asti. Eli ei se EU-jäsennyys sinänsä selitä valkaantumista. Ruotsi ja Saksahan ovat pystyneet jopa keventämään velkaansa jo vuosien ajan.
Ilmoita asiaton viesti
”Ruotsi ja Saksahan ovat pystyneet jopa keventämään velkaansa jo vuosien ajan.”
Johtuen siitä että siellä on pystytty uudistamaan ja järkeistämään työmarkkinapolitiikkaa.
Sama voitaisiin tehdä myös Suomessa ja ensiaskeleita siihen ovat olleet eläkeuudistus ja kiky- sopimus, molemmat työmarkkinajärjestöjen aikaansaannosta.
Työmarkkinajärjestöille olisi pitänyt jättää myös tämä aktiivisuusmalli. Oli hallitukselta suuri virhe jättää työmarkkinajärjestöjen näkökannat siinä huomiotta.
Ilmoita asiaton viesti
On se parempi, että maksaja päättää. Britanniassahan kiellettiin lakisääteisesti valtiovallan ja työmarkkinajärjestöjen yhteistyö. Ammattiliitot ja työnanatjat hoitavat varsin rajatusti oman tonttinsa ja valtiovalta omansa.
Macron: Talouden ongelmien ja työttömyyden suurimmat syyt ovat jäykät työmarkkinat ja liian iso julkinen sektori.
Ilmoita asiaton viesti
”Ammattiliitot ja työnanatjat hoitavat varsin rajatusti oman tonttinsa ja valtiovalta omansa.”
Ammattiliitot ja valtiovalta hoitavat samojen ihmisten asioita. Työnantajat eivät niistä ihmisten asioista juuri välitä, mutta työnantaja on silti välttämätön tekijä sekä valtiolle että ammattiliitoille.
On perusteltua että nämä sektorit toimivat kimpassa, eivätkä erikseen. Saattaa olla hyvä että jakavat tehtäviä keskenään, mutta hyvässä yhteisymmärryksessä pitää toimia.
”Macron: Talouden ongelmien ja työttömyyden suurimmat syyt ovat jäykät työmarkkinat ja liian iso julkinen sektori.”
Sehän se, mutta ihmiset haluaa julkista sektoroa, tai sitten julkisilla varoilla toimivaa yksityissektoria, eivätjä halua luopua sen palveluista.
Ilmoita asiaton viesti
Britanniassa otettiin oppia Labourin ja ay-liikkeen pitkästä naimakaupasta, joka vei maan talouden tärviölle ja liki IMF:n syliin v. 1979. Labourilla ei ollut tuolloin asiaa valtaan seuraavaan kahteen vuosikymmeneeen. Tony Blairin tultua vihdoin pääministeriksi Labour oli muuttunut puolueena enemmänkin keskustaliberalistiseksi vaihtoehdoksi.
Ilmoita asiaton viesti
Arto, meillä on julkisilla varoilla toimiva yksityinen sektori:
1) VTV: Valtio maksoi viime vuonna yritystukia 4,1 miljardia euroa – tukien määrä nousi taas, yritysten määrä laski https://yle.fi/uutiset/3-9863140
2) Yritystukia on mahdotonta leikata – tehottomien ja haitallisten tukien lista on loputon https://www.msn.com/fi-fi/uutiset/financenews/yrit…
* Meillä on sen päälle vielä osittain julkisilla varoilla toimiva kolmas sektorikin eli kaikenlaiset järjestöt, jotka nostavat tukia valtiolta.
Prof. Matti Viren: Kerjäämisen ammattilaiset http://meeviren.puheenvuoro.uusisuomi.fi/226874-ke…
Osa näistä — eh — kansalaisjärjestöistä on sidoksissa poliittisiin puolueisiin joille ne toimivat palkintoviran antajina, ja osa taas saa valtion rahoitusta koska niitä voidaan käyttää poliittisen agendan ajamiseen. Yhdysvallat käyttää järjestöjä esim. sotien syiden järjestämiseen. Järjestöt tuottavat huolipuheellaan interventiolle sopivan syyn.
Ilmoita asiaton viesti
”Arto, meillä on julkisilla varoilla toimiva yksityinen sektori:”
Sitä voisi kai luonnehtia myös julkiseksi sektoriksi jonka toimintatavat ovat yksityissektorin toimintatavat. Se tarkoittaa sitä että sille on ominaista yksityissektorin joustavuus ja sopeutuvuus ja siltä puuttuu julkisen sektorin jähmeys, byrokraattisuus ja muuttumattomat paikalleen juuttuneet toimintatavat.
Valtion omistama teollisuus on kai jo pitkään toiminut yksityissektorin periaatteella, eikä sitä voi sanoa julkisektoriksi siksi että se ei periaatteessa toimi verovaronin, vaan se tuottaa valtiolle verovaroja ja osinkotuloja.
Jos joku terveyspalvelu, tai siivouspalvelu tomii valtion teollisuuden tapaan, mutta yksityisellä pääomalla rahoitettuna, yksityisten omistamana, mutta niin että valtio toimii sen asiakkaana ja on asiakasominaisuudessa käytännossä sen rahoittaja, niin voidaanko sitä sillä perusteella määritellä yksityiseksi tai julkiseksi sektoriksi? En oikein tiedä.
Ilmoita asiaton viesti
Valtion omistama teollisuus on myyty sijoitusyhtiöille joilta valtio nyt saa ostaa kalliimmalla sitä mitä se ennen itse tuotti.
Maksaakseen ostoksensa valtion pitää ottaa lisää korollista velkaa ja/tai korottaa veroja so. kuluttajat maksavat kalliimpaa hintaa palvelusta ja korotettuja veroja. Huoltovarmuus tietty heikkenee samalla.
Kuluttajilla so. työntekijöillä on seurauksena vähemmän rahaa kuluttaa. Jos he ovat ryhtyneet alihankkijoiksi heillä on vielä vähemmän koska he maksavat itse TELlit, LELlit, YELlit sun muun vakuuttamisen ja terveydenhoidon.
—–
Suomen julkinen sektori on tehokas https://vastavalkea.fi/2015/04/05/289/ vaikka sitä onkin sabotoitu ideologisista syistä https://vastavalkea.fi/2015/08/16/julkisen-sektori…
Ilmoita asiaton viesti
Raha ei mennyt Kreikan auttamiseen vaan se käytettiin Kreikan velkojien ja ”auttajien” auttamiseen. Pakkoauttamisen jäljiltä Kreikan velka on noin kolminkertaistunut siitä, mitä pidettiin kriisinä.
ESMT Berlin tutki https://vastavalkea.fi/2016/05/17/mihin-kreikalle-…
https://vastavalkea.fi/2015/04/12/koneisto-kertoo-…
——
Puhuin EY-sopimuksesta, en EU:sta.
Ilmoita asiaton viesti
Kreikan velka ei ole pakkoauttamisen jälkeen kolminkertaistunut.
Itse kirjotin siitä alkuperäisestä velasta, jonka Kreikka otti vilpillisesti ennen kuin vilpillisyys ja lainanhoitohaluttomuus tuli myöhemmin julki.
Kreikkahan törmäsi seinään, kun koko järjestelmä perustui velkaa velan päälle hyvinvoinnin ylläpitoon ja peli vihellettiin sitten poikki lainoittajien puolelta.
Jossakin ne Riikka vieläkin ovat ne alkuperäisetlainatut euromääräiset rahat – ja kreikkalaisomistuksessa.
Kuten kirjoitin, Suomi alkoi velkaantumaan varsinaisesti vasta v. 2008.
PS. Kreikkahan kärähti vilpeistään ja velkakriisi nousi uutena tapetille v. 2009, jolloin Kreikan julkinen velka oli noussut jo 301 miljardiin eurooon. Nyt velka on n.320 miljardia euroa, joten sitä on tullut lisää n. 19 miljardin euron verran, eikä suinkaan kolminkertaisesti. Velanhoitohalut eivät ole kasvaneet vuosien kuluessa lainkaan, vaan maassa haikaillaan nähtävästi kaikkien velkojen anteeksiannosta. Tuo alkuperäinen 301 miljardia euroa ennen kuplan puhkeamista on edelleen kreikkalaisissa käsissä.
Ilmoita asiaton viesti
Te Skepsikset olette siitä viihdyttäviä että ette koskaan tunnu epäilevän etteikö teidän kerran muodostettu mielipiteenne olisi pysyvästi oikea.
Tieto on päivittyvä asia.
Kreikka on ollut vilpillinen. Ja niin ovat muutkin maat, ml. Suomi. Ja rahoitussektori. Ja poliitikot. Ei tämä ole mikään uutinen.
Kreikan talous on kutistunut ”hoidon” seurauksena vähintään 30 %. Totta mooses Kreikan velka kasvaa mahdottomaksi hoitaa pienemmillä tuloilla. Kreikan voi sanoa olevan pikavippikierteessä.
Onko kriisi silloin hyvin hoidettu?
—-
ESMT Berlin laski velan kolminkertaistuneen alkuperäisestä velkasummasta seurauksena siitä tavasta jolla ”auttajat” velkaannuttivat Kreikan mutta siirsivät Kreikalle lainatut rahat itselleen aiempien velkojen maksuna.
IMF:n toimintaa arvioiva IEO, joka siis on osa IMF:aa, arvostelee tapaa jolla IMF hoiti mainitsemaasi kriisiä. http://www.ieo-imf.org/ieo/pages/EvaluationImages2…
IMF jopa pyysi 2016 anteeksi sitä että antoi omien ideologisten mieltymystensä ja uskomustensa johdattaa tapaa jolla Kreikan asiaa hoidettiin; analyysit tilanteesta olivat pintapuolisia koska ideologia sokaisi ja tulos olikin sitten karmea. http://www.telegraph.co.uk/business/2016/07/28/imf…
Ilmoita asiaton viesti
Aina voi uskoa mitä haluaa, mutta EKP:lla on asiasta mustaa valkoisella.
Eli Kreikan julkinen velka oli ennen kuprun puhkeamista 2009 noussut jo 301 miljardiin euroon Kreikan vääristeltyä tilastointiaan ja velkasuhteitaan. Viime vuonna Kreikan julkinen velka oli velka oli n. 320 miljardia euroa. Nämä luvut eivät vain tästä mihinkään muutu.
Velan nopea kasvu johtaa aina ongelmiin ja Kreikassa se velka kasvoi todella nopeasti ennen kuin rahahanat sulkeutuivat. Velka kasvaa edelleen, koska Kreikka ei maksa edes velkojen korkojaan.
30 % talouden kutistuminen oli luonnollinen seuraus velkarahoin ylläpidetyn valtavan talouden kuplan puhkemisesta v. 2009 jälkeen. IMF:n olisi tullut ottaa Kreikka tarkkailuun ja selvitettäväksi 2000-luvun alkuvuosina ja varsinkin viimeistään ennen maan EMU-jäsennyyttä. Jotenkin tuntuu siltä, että Kreikka lainasi ulkolaisista pankeista paljon paljon enemmän rahaa ennen v. 2009 mitä on annettu julkisesti edes ymmärtää ja halutaan tosiasiassa täten salata.
Ilmoita asiaton viesti
Ajattele Lauri hieman laajemmin. Minusta vaikuttaa siltä että luulet etteivät muut euromaat tienneet Kreikan velehtelevan tileistään ja veloistaan hakiessaan EU-jäsenyyttä. Mutta kyllä ne tiesivät. Tottakai tiesivät koska Kreikalle oli lainattu EU-maiden ja Yhdysvaltain pankeista se velka, jota se ei kyennyt maksamaan.
Miksi lainattiin? Eräs syy oli Isossa-Britannian, Saksan jne on telakkateollisuus joka teki Kreikan kauppalaivaston joka maksettiin muiden pankkien lainoilla, ja jolle ei sitten ollutkaan kuljetettavaa kun globaali taantuma alkoi näkyä. Ei tarvittu kuljetuksia koska tavaralle ei ollut ostajia — velka sen sijaan alkoi kasvaa ja pankit uhkasivat kaatua luotottamiseensa.
Sitten IMF ja muu troikka tuli ”apuun” ja lainasi ylivelkaantuneelle Kreikalle historiansa suurimman mällin rahaa ehdoilla jotka tappoivat Kreikan taloutta.
Ennen ”uudistuksia” Kreikka oli yritysystävllisyysmittauksissa sijalla 61, nyt se on sijalla 67, siellä Bosnian, Ruandan ja Albanian alapuolella. https://data.worldbank.org/indicator/IC.BUS.EASE.X…
Voidaanko siis lainaehtoina olleita uudistuksia pitää onnistuneina?
Kreikassa työttömyys on edelleen korkealla (yli 23%) vaikka maan väkiluku kääntyi laskuun vuoden 2010 jälkeen so. työikäiset poistuvat maasta.
Kuolleisuus on kasvussa (itsemurhia ja terveydenhuoltokriisi), syntyvyys laskussa https://www.worlddata.info/europe/greece/populatio…
Palkkoja ja eläkkeitä on leikattu samalla kun veroja on korotettu = ostovoimaa on leikattu = kotimaan kysyntä laskee = yrityksiä kuolee asiakkaiden puutteessa
Pankeissa on tuottamattomia lainoja (NPL) koska ihmisillä ei ole varaa maksaa lainojaan https://qz.com/1031813/greece-is-several-economic-…
Ne joilla on säästöjä siirtävät niitä ulos maasta pelätessään seuraavaa pankkitukikierrosta.
Mikä tietenkin on omiaan kasvattamaan pankkituen tarvetta mikä kasvattaa uuden kriisin riskiä mikä kasvattaa…
Ilmoita asiaton viesti
Oletko sitä mieltä, ettei Kreikka elänyt kieroilemalla yli varojensa EMU-jäsennyytensä aikana vuodesta 2001 aina v. 2009 asti ?
Kyllä vastuulllisia ovat myös Kreikkaa rahoittaneet pankit ( pääosin Saksasta ja Ranskasta ), muut EMU-maat ja IMF kukin omalla tavallaan.
Kuitenkin, Kreikka ei ole köyhä ja kyllä ne alunperin lainatut rahatkin ovat varmasti tallessa joissakin taskuissa Kreikassa. Ongelma on, että maa on läpeensä korruptoitunut ja rikollinen, eivätkä kreikkalaiset itse näytä saavan asioihin mitään tolkkua esim. verotuksen saralla.
Kreikan velkakuplasta olisi ensisijaisesti tullut olla vastuussa sitä vastuuttomasti luotottaneet pankit ja niiden osakkeen omistajat, mutta eihän niitä rahoja olisi myöskään sieltä löytynyt, vaan koko roska siirrettiin muille EMU-maiden veronmaksajille.
Mihin summa summarum on nyt tultu ? Kreikka on nyt pääosin velkaa muille EMU-maiden veronmaksjille ja IMF:n suuntaan ne samat alkuperäisesti 2001-2009 lainatut ( huijatut ) rahat, eikä maksuhalukkuutta löydy edelleenkään.
Kaikenlainen foliohattuilu telakkateollisuudesta on omassa arvossaan.
Ilmoita asiaton viesti
Sanoinhan että Kreikka kieroili, ja sanoin myös että se oli jo ennakkoon tiedossa kun päätettiin ottaa Kreikka jäseneksi.
Foliohattuilu telakkateollisuudesta? Pankit (kuten RBS, HSH Nordbank, HSBC, DVB, Credit Suisse, Alpha Bank jne) lainasivat Kreikan merikuljetusyhtiöille jotka työllistivät telakkateollisuutta. Nämä tankkerilainat taas ovat sitten niitä tuottamattomia lainoja (NPL) kansainvälisissä pankeissa jotka ovat rahoitussektorin globalisoitumisen (”pääomien vapaa liikkuvuus”, ”deregulaatio” jne) takia/ansiosta kytköksissä toisiinsa aiheuttaen ns. dominoefekti-riskin. Kreikkalaisissa pankeissa on omat tuottamattomat lainansa.
Ja kun kiky-syistä laivauksen hintoja piti alentaa, lainanmaksukyky heikkeni josta seurasi lisäriskejä luotottaneille pankeille josta seurasi pankkitukien tarvetta josta seurasi valtioiden velkaantumista josta seurasi…
Pankkien taas piti yrittää päästä eroon portfolioissaan olevista kreikkalaisten laivausyritysten osakkeista joille ei oikein ollut ostajia koska kuljetuksen tarve oli globaalin taantuman takia hiipunut.
Merikuljetusten kokonaismäärä putosi kehittyneissä maissa 52,9:stä (prosenttiosuus 2006) 38,2:een (prosenttiosuus 2014).
Nämä ovat tällaisia kaikki-liittyy-kaikkeen -juttuja.
Ilmoita asiaton viesti
Yksityiset yhtiöt ja niiden velat ovat aivan eri juttu, kuin julkiset velat.
Yksityinen yhtiö menee nurin ja kaupattavaksi ( jos ei nähtävästi ole suuri liikepankki ), mikäli velkoja ei hoideta.
Kreikan jäsennyydestä päätettiin v. 2000, jollon ei vielä ollut parempaa tietoa maan vilpillisestä taloudenpidosta.
Kyllä ne velaksi huijatut velkarahat ovat vieläkin siellä Kreikassa, mutta korruptoituneet perijöiden ulkottumattomiin.
Ilmoita asiaton viesti
Yksityisten yhtiöiden velkojen pitäisi olla eri juttu kuin julkiset velat mutta nykymallissa yksityisten yhtiöiden veloista tehdään julkisia velkoja pankkituella, target-järjestelmällä, kvantitatiivisella kevennyksellä jne.
Toistan: Kreikan huijaus oli tiedossa ja se on myönnettykin moneen kertaan.
Ilmoita asiaton viesti
ps. Nyt kun IMF on kikyttänyt globaalisti, keskuspankit pumpanneet 9 vuotta hätärahoitusta (Kvantitatiivinen kevennys) talouteen (= kasvattaneet kuplia) vauhdittaakseen taloutta ja talousosaajat ovat asiantuntemustaan käyttäen hoitaneet maailman asioita mallilleen, niin miksi keskuspankkien keskuspankiksi kutsutun BIS:n entinen pääekonomisti, OECD:n William White näkee tarpeelliseksi varoittaa maailmantalouden
1) jääneen politiikka-ansaan
2) kehittyvien maiden (emerging markets) päätyneen valtavaan velka-ansaan
3) maailman finanssijärjestelmän olevan vaarallisesti venyneessä tilassa ja
puolustuskyvytön
4) markkinaindikaattorien viittaavan uuteen, entistä vaarallisempaan Lehman-
hetkeen
sekä toteaa että vuoden 2008 talous-, velka-, pankki- ja finanssikriiseihin johtaneesta kehityskulusta ei ole opittu sitten mitään
World finance now more dangerous than in 2008, warns central bank guru
http://www.telegraph.co.uk/business/2018/01/22/wor…
Ilmoita asiaton viesti
Tuosta tuskin kukaan ekonomisti on toista mieltä.
Ilmoita asiaton viesti
Pörssikurssitkin alkaa olla samaa mieltä 😀
”Dow Jones -indeksi menetti eilen 1175,21 pistettä ja indeksi jäi 24345,75 pisteeseen. Prosenteissa laskua kertyi 4,6, mikä oli synkin päätöslukema sitten vuoden 2011, samoin kuin S&P 500 -indeksin 4,1 prosentin luisu. Teknologiaosakkeiden Nasdaq-indeksi painui 3,8 prosenttia.
Helsingin pörssissä avasi noin 3,5 prosentin laskuun, mutta hieman ennen puoltapäivää lasku oli loiventunut alle 2 prosenttiin.”
https://www.is.fi/taloussanomat/porssiuutiset/art-…
Pudotus on suurempi kuin 2008
Ilmoita asiaton viesti
Olin parikymmentä vuotta sitten Tilastokeskuksessa suunnittelijana. Vähän aiemmin oli syntynyt Eurostat. Silloin puhuttiin että yleisesti tiedettiin että Kreikka valehtelee tilastoilla. Kaikki maat tiesivät siitä mutta siitä ei välitetty. Ei ole reilua syyttää yksin Kreikkaa.
Ilmoita asiaton viesti
Hyvä yhteenveto maailman vaihtokauppa tilanteesta.
Kirjoiten pari vuotta sitteen, kuinka kaikki maat toinen toistensa perässä joutuvat IMF johdolla talouskuriin. Ihmeellinen tapahtuma.
Sillä oletetaan olevan velan määrän kokonaiskasvun alentuminen.
Vaikka hyvin epätasaisesti jakautuen. Määrääjät saavat suuren osan.
Kun pankit aaikoinaan saivat melkein korotonta velkaa keskuspankkien
kautta, annettiin tätä velkaa visa luottojen muodossa asiakkaille
useissa maissa noin 15 -35 prosentin takaisin maksu ehdoilla, jotka
todellisuudessa pitemmällä aikavälillä olivat noin 300 prosenttia.
Tämän on ymmärretty hyväksi mahdollisuudeksi luoda kasvavaa finanssi vaihtokauppaa, jota ei oikeastaan alkujaan osakkein omistamisessakaan
harjoitettu. Niinpä osakekauppa on nyt sidottu tähän hulluun peliin!
Mitähän tästä vielä seuraakaan. Suosittelen Chris Hedges viimeisintä puhetta globaalisen empiirin vallan halusta, väärin keinoin ja väärin
sammutetun tulipalon, puheesta, jossa hän kuvaa ihmisluonteen yhä häikäilemätöntä käytöstä. Ihminen on esine. Valta vie mennessään, ja täten hänen mukaansa tuhoaa saasteella ja turhakulutuksella koko maan.
Ja kaikkki tämä pitää sotaa ja köyhyyttä stabiilina, vaikka ne olisi jo
ajat sitten voitu poistaa. Rakentavaa maailmaa ei siis ihminen osaa
luoda, hän pelkää täten myös omien lastensa puolesta.
Ilmoita asiaton viesti
Ja vielä tuosta koulutetuista viisaista, joihin täällä joku viittasi.
Kyllä maailmaa johtaa hyvin koulutetut ihmiset. Asiantuntijat alallaan.
Mutta…he joutuvat toimimaan alkujaan väärin muotoutuneen systeemin
puitteissa, mistä seuraa mahdolliset väärät ratkaisut.
Systeemin puitteissa ratkaisut ovat usein hyvinkin viisaita, mutta
ongelmat voivat kuitenkin lisääntyä, koska kokonaiskuva ja viitekehys
ei olekaan sitä, mitä on opetettu, ja usein ennen harjoitettu onnistuneesti.
On jätetty opettamatta itsenäinen ajattelu, alkuperäisen virheen tunnistaminen, mikä tuotiin koko maailmalla taloustiedealan mukana.
Siis yhteisenä koulutus systeeminä, joka yhdistäisi ja toisi myös
samat tilanteet kaikille maille. Tarkoituksella, vain yleensä kehityksen
mahdollistamiseksi, vai vallan kahvana? Se onkin sitten jo eri kysymys.
Ilmoita asiaton viesti
ppp-suhde on oikealta nimeltään elinkaarimalli. https://fi.wikipedia.org/wiki/Elinkaarimalli
Ilmoita asiaton viesti
Tiedän. Halusin kumminkin esittää sen muodossa joka kertoo mistä on kyse.
Ilmoita asiaton viesti