*

KissanKulmasta

Iranin tilanteen ironiat

  • Iran on silkkaa ilkeyttään sijoittanut maansa lähelle Yhdysvaltain sotilastukikohtia
    Iran on silkkaa ilkeyttään sijoittanut maansa lähelle Yhdysvaltain sotilastukikohtia

Yritetäänpä jälleen kerran porukalla suhteuttaa asioita ja laajentaa kokonaiskuvaamme, jotta emme olisi niin herkästi tuomitsemassa kanssaihmisiämme pommituksen kohteeksi ihmisoikeuksiin vedoten.


Iranissa on ollut mielenosoituksia korruptiota, kohonneiden hintojen aiheuttamaa taloudellista ahdinkoa ja ihmisoikeusrikkomuksia vastaan.


Yhdysvaltain YK-lähettiläs Nikki Haley kutsui  YK:n turvallisuusneuvoston (UNSC) hätäkokouksen kuulemaan Yhdysvaltain kannan Iranin ihmisoikeusrikkomuksiin, sekä ilmoitti Yhdysvaltain tukevan protestoijia.  


Iran, joka on ollut Yhdysvaltain talouspakotteiden kohteena vuodesta 1979, on silti noussut YK:n inhimillisen kehityksen indeksissä (HDI) "erittäin korkean edistymisen" kategoriaan (sija 69) 188:n maan ja alueen vertailussa.  Verrokkina: Suomi on sijalla 23, Venäjä sijalla 49, Etelä-Korea sijalla 18 ja Yhdysvallat sijalla 10.

 

Turvallisuusneuvostossa


YK:n turvallisuussneuvoston hätäkokouksessa Iranin YK-lähettiläs Gholamali Ashroo totesi mielenosoittajilla olevan perusteltuja valituksenaiheita (legitimate grievances) mutta piti Washingtonia osavastuullisena talouspakotteiden takia, ja muistutti että myös Isossa-Britanniassa, Ranskassa ja Yhdysvalloissa on tukahdutettu mielenosoituksia väkivalloin. Ashroo on sanonut Iranilla olevan todisteita siitä, että väkivaltaisuuksiin ryhtyneitä on ohjattu ulkomailta.


Venäjän edustaja Vasili Nebenzya otti esiin sen, että Iranin sisäiset asiat eivät kuulu kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta käsittelevälle neuvostolle. "Emme halua osallistua Iranin tai minkään muunkaan maan epävakauttamiseen" ja muistutti Washingtonin omasta toiminnasta ottaen esiin Fergusonin tapahtumat sekä Occupy Wall Street -mielenosoitukset.


Kiinan YK-lähettiläs Wu Haitao sekä Ranskan Francois Delattre olivat samoilla linjoilla todeten ettei Iranin sisäinen tilanne uhkaa kansainvälistä rauhaa ja turvallisuutta.  Neuvostossa puhetta johtanut Kazakstanin Kairat Umarov piti [Iranin] tapahtumia Iranin sisäisenä asiana, joka ei kuulu turvallisuusneuvostolle. Ruotsin edustaja Irina Schoulgin Nyami piti JCPOA-sopimuksen jatkuvuutta tärkeänä.


Ironista kyllä, YK:n erikoislähettiläs Philip Alston julkaisi juuri raportin, jossa hän tuomitsee presidentti Donald Trumpin toimien olevan jyrkässä ristiriidassa Yhdysvaltain julkilausutulle tavoitteelle omistautua ihmisoikeuksien edistämiseen, ja että Yhdysvalloista on tulossa maailman kärkeä varallisuuden epätasaisessa jakamisessa.


Ironista kyllä, Nikki Haley moitti YK-puheessaan Iranin hallitusta siitä, että se on estänyt protestojia kommunikoimasta keskenään sulkemalla internet-yhteydet -- kun samaan aikaan Fox News uutisoi Yhdysvaltain ulkoministeriön aloittavan kampanjoinnin sosiaalisessa mediassa tukeakseen Iranissa protestoivia. Yhdysvallat aikoo infosotia facebookissa ja twitterissä farsin kielellä.
Oma ironiansa on siinäkin, että Israel on syyttänyt Irania monen muun asian ohella terrorismin tukemisesta, ilmeisesti toivoen ettei kukaan enää muista Israelin jääneen kiinni esimerkiksi iranilaisten tiedemiesten salamurhista.

 

Virallisia ja epävirallisia "salaliittoteorioita"


Ranskan presidentti Emmanuel Macron yllätti lausumalla Yhdysvaltain yhdessä liittolaistensa Israelin ja Saudi-Arabian kanssa yrittävän saada muun maailman sotaan Irania vastaan


Eräs mahdollisuus on, että uskonnolliset fanaatikot ja konservatiivit ovat hyödyntäneet tilannetta maallismielisenä pidettyä Iranin presidentti Hassan Rouhania vastaan, ja lähettäneet fanaatikkoja väkijoukkoon lietsomaan väkivaltaa (fanaatikot ovat uusiutuva luonnonvara joka puolella maailmaa). En sulkisi pois myöskään Saudi-Arabian ja/tai Israelin agentteja Iranissa provosoimassa mielenosoituksia.


Yhdysvaltain kansallisessa turvallisuusstrategiassa 2017 Iran nimetään (s. 2) Kiinan ja Pohjois-Korean ohella Yhdysvaltain vihollisena. 


Yhdysvallat järjesti  Iraniin shaahin Yhdysvaltojen etuja valvomaan, ja tuki tätä diktaattoria lähes 30 vuotta.  Shaahin syrjäytti 1970-luvulla Ranskassa oleskellut Ajatollah Khamenei, joten ulkopuolinen vaikuttaminen  ei ole uusi asia Iranissa. On olemassa  runsaasti materiaalia, joka osoittaa Yhdysvaltain suunnitelleen hyökkäystä Iraniin jo vuosia. Yhtenä esimerkkinä: New Statesman kirjoitti jo vuonna 2007 Ison-Britannian tiedustelulähteiden kertoneen lehdelle Yhdysvaltain armeijan keskittäneen huomionsa Iraniin sen jälkeen kun Yhdysvalloille tarpeettomaksi käynyt liittolainen, Irakin Saddam Hussein oli poistettu kuvioista, ja että Yhdysvallat käytti neljä vuotta taistelusuunnitelmien laatimiseen, tukikohtien perustamiseen sekä harjoituksiin "Operation Iranian Freedom" alla. 


Politico raportoi  Yhdysvaltain ulkoministeri Rex Tillersonin vuodetusta muistiosta, että Yhdysvaltain tulisi olla näkemättä liittolaistensa (Egypti, Saudi-Arabia, Filippiinit) ihmisoikeusrikoksia ja ohjata huomio vastustajiensa (Iran) ihmisoikeusrikoksiin. The Independent otsikoi Tillersonin tuomitsevan EU:n siitä, ettei se tue Iranissa protestoivia -- siitä huolimatta, että EU on ilmoittanut tukevansa iranilaisten oikeutta rauhanomaiseen mielipiteenilmaisuun.


Varmasti Iranin mielenilmauksissa on joukossa spontaanisti mukana olevia, mutta se ei sulje pois sitä, että tilanteesta muut tahot pyrkisivät hyötymään. 

 

Hyötymään pyrkiviä


Iranin kannalta Lähi-Idän levottomuudet voidaan nähdä jossain mielessä hyödyllisinä. Levottomuudet ovat kasvattaneet Iranin vaikutusvaltaa alueella, eikä tämä miellytä Israelia, Yhdysvaltoja, Isoa-Britanniaa eikä edellämainittujen arabidiktatuuriliittolaisia. Ironista sekin, että monien arabimaiden (Bahrain, Kuwait jne) ihmisoikeusrikkomukset eivät saa paljoakaan palstatilaa humanitarismin airueissa,  länsimediassa.

Saudi-Arabian lisäksi NATO-Turkki kilpailee Iranin kanssa vaikutusvallasta islamilaisessa maailmassa. NATO-Turkki on kuitenkin alkanut osoittaa entistä vahvempia merkkejä aikeista irtautua länsimaisen arvoyhteisön ohjailusta. Saksalle -- ja Saksan kautta EU:lle -- tämä aiheuttaa uutta päänvaivaa rajojensa turvaamisen ja sisäisen turvallisuutensa suhteen. 


Libanonilainen Al-Masdar News uutisoi  joulukuun 2017 lopulla Iranissa tapahtuneesta terrori-iskusta, jossa (saudien tukemat) salafisti-jihadistit räjäyttivät Khuzestanin provinssissa Ahwazin lähellä öljyputken.


Iranin liittolaiset, Syyrian hallitusta tukeneet Venäjä ja Kiina ovat tiivistäneet taloudellista, sotilaallista ja poliittistaa yhteistyötään. Niiden etu on, että Lähi-Idän öljyntuottajamaista mahdollisimman moni lähenee Venäjää ja Kiinaa, koska tällöin maailman energiantuotannosta iso osa  lepää tämän koalition valvonnassa, mikä lisää koalition sanomisten painoarvoa neuvottelupöydissä.


Yhdysvallat menettää joka kerran, kun jokin maa -- kuten viimeksi Pakistan -- siirtyy kaupankäynnissään petrodollarista johonkin muuhun valuuttaan: dollarin merkitys avainvaluuttana heikkenee, ja sen kysyntä laskee. Samalla heikkenee Yhdysvaltain merkitys.


EU euroineen voisi hyötyä tilanteesta positiivisesti, mikäli älyäisi pysytellä erillään ja neutraalina Yhdysvaltain uusimmista sotavalmisteluista. Ison-Britannian hallitus joutuu sekin miettimään, kannattaako, ja millä ehdoin, sännätä seuraavaan "halukkaiden koalitioon", mikäli Iranissa tilanne muuttuu hallitsemattomaksi.

 

Kommentti:


Vaikkei tämä teksti ole millään muotoa tyhjentävä, toivoakseni tästäkin yhteenvedosta käy selville, että on useampikin maa, joilla on syynsä pistää sorkkansa Iranin asioihin ja hämmentää -- ja että ne aivan varmasti niin tekevät, jos laskevat siitä hyötyvänsä.


Sen sijaan, että riitelemme siitä, onko Iran paska paikka, voisimme pysähtyä miettimään, onko Suomessa ryhmiä, joilla on perusteltuja valittamisen aiheita hallitustemme leikkauspolitiikoista, korkeista elinkustannuksista ja korruptiosta. Onko Yhdysvalloissa, Venäjällä, Kiinassa, missä tahansa maassa, tällaisia ryhmiä? Rehellinen vastaus olisi "Kyllä, tällaisia perusteltuja valittamisen aiheita on kaikissa maissa."


Tällaiset ongelmat ovat kaikkialla ilmeneviä. Auttaako Iranin tuhoaminen ratkaisemaan ne? Ei auta, mutta lisää ongelmia se kyllä tuo.


Emme koskaan tule pääsemään eteenpäin ellemme luovu kaksoisstandardeista ja ala punnita kaikkien tekemisiä saman painoisilla punnuksilla. Emme koskaan saavuta rauhaa, ellemme ole oikeudenmukaisia: ei voi vaatia muilta sellaista, mitä ei itse toteuta.

 

Pääasialliset lähteet:

The White House |National Security Strategy of the United States of America DECEMBER 2017 

Yhdysvaltain tukikohdat Iranin lähistöllä (Thumrait, Masirah, Seeb, Eskan Village, Dhafra, Fujairah, Jebel Ali, Abu Dhabi, Udeid, Sayliyah, Sheikh Issa, Muharraq, Juffair, Ali Al Salem, Arifjan, Ahmed Al Jaber, Buehring, Patriot, Socotra, Manas, Dalbandin, Pasni, Jacobabad, Incirlik, Izmir, Ashgabat, USS Enterprise, USS Carl Vinson, USS Abraham Lincoln, USS Makin Island, Dimona, Haifa, Lemonnier, Diego Garcia, Akrotiri, Dhekelia, Bagram, Shindand, Kandahar, Bastion, Dwyer, Delaram, Eggers, Phoenix, Nathan Smith, Tinsley, Delhi, Salerno, Chapman, Ramrod, Robinson, Gardez, Jaker) 

U.S. Department of State | Iran Sanctions 

United Nations Development Programme, UNDP: About Iran 

UN Web TV: The situation in the Middle East (Iran) - Security Council, 8152nd meeting, 5 Jan 2018 - The situation in the Middle East (Islamic Republic of Iran) 

United Nations Human Rights, Office of the High Commissioner, OHCHR (15.12.2017): Statement on Visit to the USA, by Professor Philip Alston, United Nations Special Rapporteur on extreme poverty and human rights* 

The White House (13.10.2017): Remarks by President Trump on Iran Strategy 

Butcher, Ryan | The Independent (7.1.2018): Trump administration condems EU for not supporting Iran protesters 

Declaration by the High Representative on behalf of the EU on the situation in Iran (2.1.2018) 

Toosi, Nahal | Politico (19.12.2017): Leaked memo schooled Tillerson on human rights 

Söyring, Riikka | Vastavalkea (2.8.2017): Yhdysvaltain kongressi on päättänyt pakotteista EU:ta vastaan 

Fisk, Robert | The Independent (4.1.2018): Why is Trump´s man in Iran, Michael D´Andrea, missing from conversations about the protests? 

Reuters (5.1.2018): ´World is doomed': Erdogan denounces U.S. justice after Turkish banker trial 

U.S.Congress, Approriations for Fiscal Year (FY) 2018 

Plesch, Dan |New Statesman (19.2.2007): Iran - Ready to attack --American preparations for invading Iran are complete 

O´Connor, Tom | Newsweek (4.1.2017): U.S., Israel and Saudi-Arabia leading world to war with Iran, France says 

National Defence University, Department of Strategic and Defence Studies Series 4: Working Papers No 46 - Alan Salehzadeh: Syyrian sisällissota: syitä ja taustatekijöitä 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

4Suosittele

4 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Edellinen blogaus Iranin asioista http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/2485...

Kanssani ei edelleenkään tarvitse olla samaa mieltä. Ajatelle silti täytyy. Ihan itse.

----------
muoks: tässä vielä linkki http://www.doria.fi/handle/10024/90401 (National Defence University, Department of Strategic and Defence Studies Series 4: Working Papers No 46 - Alan Salehzadeh: Syyrian sisällissota: syitä ja taustatekijöitä) jota ei jostain syystä saa liitettyä lähdeviitteissä

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Toistin tuossa edellisessä blogauksessa aiemminkin esittämäni arvion siitä, että energianhintojen nousu on edessä.

Toissapäivänä luin Venäjän vievän nesteytettyä kaasua (LNG) Yhdysvaltoihin (talouspakotteet on vitsi), myös koska energia on siellä niin kallista ettei amerikkalaisilla ole varaa kotimaiseen.

Tänään luin raakaöljyn hintojen kohonneen, mikä varmasti öljyntuottajamaita (Venäjä, arabimaat, Venezuela jne) ilahduttaa. https://www.eia.gov/

Vähän kun lisää soditaan niin ettei öljyä päästä rauhassa pumppaamaan vaan tarvitaan kaikensortin kalliita turvajärjestelyjä niin hinnat kohoavat vielä lisää, kuluttaja maksaa.

Päästään Suomessakin yli 2 euron litrahintaan bensassa kun öljynhinnan pudotuskaan 2015 ei laskenut kuluttajahintoja. Kasvua pukkaa...

Käyttäjän JouniBorgman kuva
Jouni Borgman

Alla on suppea lista niistä väkivaltaisista hallitusten vaihdoksista tai merkittävistä
operaatioista, joissa USA on ollut päätekijä. Sellaisissa maissa, joissa on ollut USA:lle
mieluisa hallitus, on isketty oppositiovoimiin eli kattava lista manipulaatioista olisi
todella pitkä.

1949 Syrian coup d'état
1953 Iranian coup d'état
1954 Guatemalan coup d'état
1959 Tibetan uprising
1961 Cuba, Bay of Pigs Invasion
1963 South Vietnamese coup
1964 Brazilian coup d'état
1973 Chilean coup d'état
1976 Argentine coup d'état
1979–89 Afghanistan, Operation Cyclone
1980 Turkish coup d'état
1983 Grenada
1981–87 Nicaragua, Contras
2011-Libya
2011–Present attempt in Syria
2012-Ukraine

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Onneksi liian moni muu maa ei ole ottanut mallia Yhdysvalloista ;)

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Ei millään pahalla,mutta kun näki,kuka kirjoitti ja mistä,niin sisältö oli arvattavissa,,,!

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Olen Pirppu iloinen, että ennakkovarmuudestasi huolimatta päätit käyttää valinnanvapauttasi ja vierailla vahvistamassa käsityksiäsi.

Kerrotko minulle, etten jää luulojen, tulkintojen ja uskomusten varaan, oletko yksi niitä ihmisiä jotka katsovat että länsimainen väkivalta on jotenkin parempaa väkivaltaa?

Esimerkki: CIA:n kidutuskeskukset Euroopassa ja muualla ovat humaaneja kidutuskeskuksia, joilla edistetään demokratiaa, ja CIA (tai mikä tahansa länsimainen akronyymijengi) on oikeutettu kiduttamaan

kun taas

Iranin ja minkä tahansa länsimaiden arvoyhteisön ulkopuolisen tahon akronyymijengin harjoittama väkivalta, kidutus ymv. on väärin ja osoitus näiden kulttuurien perustavaa laatua olevasta kieroonkasvamisesta ja arvomaailmansa vääristymistä?

Jos länsimainen väkivalta on mielestäsi parempaa väkivaltaa, niin selitätkö minulle miksi se on sitä.

Käyttäjän miikav78 kuva
Miika Vähäkangas

If the Devil ever had an agent, its been Khomeini and his disciples ( Khamenei, Rouhani,IRGC, hezboallah etc...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Toivoisin Miika Vähäkangas sinunkin selittävän minulle millä lailla mielestäsi länsimainen väkivalta on parempaa väkivaltaa.

Hyvin suurella osalla maailman ihmisiä saattaa olla hyvät ja perustellut syynsä ajatella että If the devil had an agent, it is/has been Bush Sr/ Bush Jr/ Clintons/ Obama/ Trump/ Netanyahu/ Coalition of the willing/ pentagon/ NATO etc.

Käyttäjän miikav78 kuva
Miika Vähäkangas

Tuosta linkistä voit alkuun tutustua miten islamilaisessa ja " jumalallisessa" oikeusajattelussa ihmisiä kohdellaan! Ja vielä ihmettelette miksi maan sisällä ja ulkopuolellakin halutaan muutosta! Ja vielä toisen kv.tunnustetun valtion tuhoamisella uhkailu; ei atomiaseet tapa; vaan se tekee vaaralliseksi,millaisten ihmisten käsissä ne ovat...menkää vaan kokeileen millaista on elää diktatuurin ja ihmisoikeusrikkomusten alla..vielä lähes 40v, voi muuttua mielipiteet ja ajatukset! Suomi EI OLE perustettu minkään islamilaisen teokratian tne perustalle; kyllä edelleenkin juutalais/ kristinuskon arvoille

https://youtu.be/DdsFrwJb8NM

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #13

* Onko joku väittänyt tässä blogissa/kommenttiketjussa Suomen olevan perustettu islamilaiselle teokratialle? Tai että niin pitäisi tehdä? Ei ole.

* Suomen ja muiden Pohjoismaiden ev.lut kirkko on roomalaiskatolisen kirkon -- jota historian valossa tuskin voi kutsua rauhan lähettilääksi tai ihmisoikeuksien puolustajaksi -- suora jälkeläinen: vanhimmat kirkkomme on rakennettu katolilaisten aikana. Vuosisatojen kuluessa pesäeroa on tehty, mutta katolilaisuuden vaikutusta on yhä nähtävissä (kirkkojen ja seurakuntien nimet, alueiden suojeluspyhimykset jne).

* Katolisen kirkon juuria on juutalaisuudessa, joka sekään ei (raamatun VT:nkaan perusteella) mikään rauhankyyhky ole -- ei edes, vaikka erotetaan nyky-Israel juutalaisuudesta maalliseksi valtioksi.

* Sivuhuomautus: olen monasti ihmetellyt kyyhkyn valintaa rauhan symboliksi. Sekin kun myös nokkii parven heikommat yksilöt kuoliaiksi.

Mishik Naz

Näin Alan Salehzadeh kirjoiti Iranin mellakoista:

Iranin mielenosoitukset herättävät toivoa vallankumouksesta ja pelkoa väkivaltaisuuksista

https://blogit.iltalehti.fi/alan-salehzadeh/2018/0...

Miksi Suomi mielistelee diktaattorisia hallitsijoita?
https://blogit.iltalehti.fi/alan-salehzadeh/2018/0...

Toivisin että sensuuristä menee läpi.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Viittaatko sensuurilla minuun?

US:lla on ilm. käytössä jokin algoritmi, joka jättää joidenkin kommentit odottamaan hyväksyntää, ja joudun hyväksymään ne käsin. Viive tulee siitä, että en tietenkään päivystä blogissa.

------
Vallankumousta ei ole nähty vielä missään, vallansiirtoja kylläkin.

Aina on suotavaa, jos valta siirtyy kapealta kärjeltä laajemmalle osalle väestöä (vrt suora demokratia), ja näin tapahtuu ilman väkivaltaa.

Miksi Suomi mielistelee? Miksi kukaan mielistelee? Hierarkioissa mielistely tulee useimmilla omaneduntavoittelusta, monilla pelosta, monilla periaatteettomuudesta, arvelen.

Käyttäjän JaakkoWilenius kuva
Jaakko Wilenius

Iranin maltillinen presidenttikin on sitä mieltä HS:n mukaan, että mielenilmauksiin on sisäsyntyisiä syitä. Presidentti Hassan Ruhani sanoi Reutersin mukaan, että mielenosoittajilla oli taloudellisia, poliittisia ja sosiaalisia syitä. Amnesty International puolestaan on huolissaan 1000 pidätetyn kohtelun puolesta. Iranin vankiloilla ei ole kovin kaksinen maine. Ruhani on pyytänyt kaikkien pidätettyjen opiskelijoiden vapauttamista samoin kuin Iranin opetusministeri.

Pidän sitä positiivisena ilmiönä, että maan sisältäkin kuuluu maltillisia äänenpainoja ja EU:n on syytä kannustaa näitä voimia vahvistumaan kuitenkin ylätason kautta painottaen avoimen yhteiskunnan etuja. Venäjän ja Kiinan nuiva suhtautuminen perustuu niiden omiin autoritäärisiin hallintoihin.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Pääosin olen Jaakko Wilenius kanssasi samaa mieltä. Osittain Venäjän ja Kiinan suhtautumisestakin -- ajattelen silti, että niillä on suhtautumiseensa myös geo-, valta- ja talouspoliittisia syitä (joista blogitekstissä mainitsen joitain) sekä varmasti joillain aito huoli ja havainto siitä, että

1) jos turvallisuusneuvosto alkaa puuttua maiden sisäisiin asioihin, ollaan lähdössä polulle, joka saattaa johtaa laajempiin konflikteihin
2) kaksoisstandardien soveltaminen ei kasvata luottamusta instituutioihin

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Piti ihan erikseen piipahtaa tuomaan ajankohtainen näyte kaksinaismoralismista ja kaksoisstandardeista:

Trump on perunut viideltä megapankilta, ml. eurooppalainen Deutsche Bank "hieman" sanktiomaksuja, käy ilmi Yhdysvaltain käyttämän keskuspankki FED:in sivuilta. Pankeille langetettiin sakkomaksuja niiden osallisuudesta LIBOR-koron manipulointiin (kirjoitin niistä aikanaan pitkiä artikkeleita Verkkomediaan). https://www.federalregister.gov/documents/2017/12/...

Trump itse on velkaa Deutschelle https://extapps2.oge.gov/201/Presiden.nsf/PAS+Index/12DAC79CC95F849085258142002703CA/$FILE/Trump,%20Donald%20J.%20%20final278.pdf

Eturistiriitakytkökset ja aseman väärinkäyttö ovat ilmeiset — mutta tällä myös epäilemättä ostetaan

1) omia velkoja — Trump jäi velkaa pankeille konkursseissaan — anteeksi
2) Saksan tukea Yhdysvaltain suunnitelmille Euroopassa ja Lähi-Idässä.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

alempi linkki uudestaan, huoliiko nyt? https://extapps2.oge.gov/201/Presiden.nsf/PAS+Index/12DAC79CC95F849085258142002703CA/$FILE/Trump,%20Donald%20J.%20%20final278.pdf

---
- muoks - ei huoli. linkin sisällön voi kuitenkin lukea kopioimalla sen ja siirtämällä hakupalkkiin

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Kas kas, Yhdysvallat reagoi jo siihen, että Pakistan siirtyi kaupankäynnissään osittain dollarista ruplaan ja yuaniin -- sekä siihen, että Pakistan ilmoitti Pakistanin ja Iranin rajan olevan rauhan ja ystävyyden raja:

US confirms suspension of USD2 billion in military aid to Pakistan http://www.janes.com/article/76852/us-confirms-sus...

Toimituksen poiminnat

Tämän blogin suosituimmat kirjoitukset