KissanKulmasta

Koulupinnaus pelastaa älysi, moraalisi ja sielusi

Miksi Suomessa on niin suuri nukkuvien puolue? Miksi Suomessa on demokratiavaje?

Kyseessä ei ole vahinko tai sattuma. Ei, vastaus löytyy suunnitelmallisesta mielenmuokkauksesta jota harjoitti Vapaan Koulutuksen Tukisäätiö-niminen organisaatio tarkoituksenaan estää "mahdollinen vallankumous koululaitoksessa". Säätiötä rahoittivat -yllätys yllätys!- työnantajapiirit. Säätiön taustavaikuttajina olivat mm. EVA (Elinkeinoelämän Valtuuskunta) ja STK (Suomen Teollisuuden Keskusliitto).

Säätiön johto määritteli kouludemokratian ylipäänsä haitalliseksi ja vastustettavaksi. Kun muissa Pohjoismaissa nuoret on ajettu sisään demokratiaan kouluissa mm. kouluneuvostotoiminnalla, on kouluneuvostot Suomessa ainoana Pohjoismaana lakkautettu. Kouluneuvostoissa opeteltiin demokratian alkeita, tutustuttiin vaikuttamiseen ja vaikutusmahdollisuuksiin. Muukaan opetus (yhteiskuntaoppi ja historia) Suomen kouluissa ei tue demokratian oppimista koska materiaali on valikoitua ja pirstaloitunutta (henkilökohtainen mielipiteeni).

Tietyssä mielessä voi siis sanoa että elinkeinoelämä on -hallituksen myötävaikutuksella- onnistunut pyrinnöissään juuria tulevilta työläisiltä pois sekä tiedot vaikuttamistavoista että luulot. Kyseessä on tietoinen ja tarkoitushakuinen syrjäyttäminen.

Kansan Uutiset (kirj. Jarkko Mänttäri) 14.5 2010 kertoo asiasta peräti kolmen (hyvin kiinnostavan ja valaisevan) sivun verran. Nettiversio tuossa alla on lyhyempi 
"Suomalaisnuorten poliittinen passiivisuus on työnantajapiirien tukisäätiön harjoittaman lobbaustoiminnan tulosta
Politiikka ei kiinnosta nuoria. Nuoret ovat laiskoja äänestämään. Totta. Jo kymmenen vuotta sitten tehdyn koulusaavutustutkimuksen (CIVED) mukaan suomalaisnuoret olivat 28 maan nuorista kaikkein vähiten kiinnostuneita politiikasta ja arvostivat vähiten esimerkiksi kansalaistoiminnan tärkeyttä.

Suomalaisnuorten poliittinen passiivisuus ei ole mikään vahinko, vaan pitkäjänteisen ja määrätietoisen, mutta samalla hyvin salaisen vaikuttamistyön tulos. Asiaa selvittänyt Jyväskylän yliopiston dosentti Sakari Suutarinen sanoo, että lobbaustyön hoiti Vapaan koulutuksen tukisäätiön -nimellä toiminut organisaatio. Säätiötä on luonnehdittu Suomen teollisuuden keskusliiton (STK) ja Elinkeinoelämän valtuuskunnan (EVA) todelliseksi taistelu- ja vaikuttamisorganisaatioksi.

Historiaa ja yhteiskuntaoppia Jyväskylän normaalikoulussa opettava Suutarinen ryhtyi penkomaan asiaa tutkailtuaan CIVED-tutkimuksen tuloksia, jotka eivät todellakaan mairitelleet Suomen koululaitosta.

Vapaan koulutuksen tukisäätiön jäljille Suutarinen pääsi vuonna 2004 julkaistun dosentti Jari Leskinen tutkimuksen pohjalta. Sitä ennen säätiöstä ei julkisuudessa ollut puhuttu juuri mitään, vaikka sen toiminta käynnistyi jo 1970-luvun puolivälissä estämään ”mahdollinen vallankumous koululaitoksessa”.

 

Vapaan koulutuksen tukisäätiö linjasi päämääräkseen vasemmistolaisen opetushallinnon johdon ja sen virkamieskunnan edustaman koulutuspolitiikan vastustamisen. Se perusti tiedusteluverkon opetushallinnon sisälle. Säätiö kirjoitti niin keskustapuolueen kuin muidenkin porvaripuolueiden eduskuntaryhmien ryhmäpuheenvuorot, kun eduskunnassa käsiteltiin koulutuspoliittisia asioita."

http://www.kansanuutiset.fi/uutiset/kotimaa/2223270/elinkeinoelama-lobbasi-nuorison-passiiviseksi 

---------------------------

Opetusministeri Henna Virkkusen (kok) poliittinen valtiosihteeri ja oikea käsi Heljä Misukka työskenteli aiemmin Elinkeinoelämän Keskusliittoon kuuluvan Yksityisen Opetusalan liiton palveluksessa sekä Jyrki Kataisen (kok) kutsumana aiemman opetusministeri Sari Sarkomaan (kok) alaisena. Yksityiskoulujen määrä onkin Suomessa hulppeasti lisääntynyt Vanhasen molempien hallitusten aikana.

Vapaan Koulutuksen Tukisäätiö (mikä irvokas nimi! Tuli oitis mieleen tämä "NYRKKISÄÄNTÖ: kun luet lehtiä, virallisia tiedoitteita tai kuuntelet uutisia, muista että jokainen sana tarkoittaa sen ilmimerkitykseen nähden täsmälleen päinvastaista asiaa" -Nevanlinna ja Relander: Työn sanat) myös ylläpiti listaa tutkijoista, joista vain "varmasti porvarillinen tutkija"-luokituksen saaneiden uraa edistettiin. Neutraaliksi määriteltyjä ei haitattu kuten vasemmistolaisiksi katsottuja.

SuPo eikä KRP eivät taida tutkia tätä elinkeinoelämän tiedustelu- ja vakoiluorganisaatiota? Vahtivat niin tiukkaan Rosenholz-aineistoa. Jonka voi muuten imuroida netistä, aivan kuten nimim. suomalainen kommentoi.

Joten: koululainen! On aivan kuten olet aina epäillytkin ja hölmöille vanhemmillesi yrittänyt sanoa. Koululaitos ON aivopesula. Sääli silti isää ja äitiä, sillä he eivät tiedä mitä he tekevät.

Heidän päänsä turmeltiin kouluaikana eivätkä he voi -ettenkö sanoisi- vammaisuudelleen mitään. Koulusta on peräisin kilpailumentaliteetti, yhteiskunnallisista asioista kiinnostumattomuus, rahasta puhuminen, siitä haaveilu, sen perässä juokseminen sekä kanssaihmisistä piittaamattomuus ja kyvyttömyys elää yhteisöllisesti. Heidät on opetettu sellaiseksi.

---

B-osa, liitteet:

http://www.kasvatus-ja-aika.fi/site/?page_id=114

 http://www.avoinvirta.fi/?tag=helja-misukka

"Education should aim at destroying free will, so that, after pupils have left school, they shall be incapable, throughout the rest of their lives, of thinking or acting otherwise than as their schoolmasters would have wished. . . . Diet, injections, and injunctions will combine, from a very early age, to produce the sort of character and the sort of beliefs that the authorities consider desirable, and any serious criticism of the powers that be will become psychologically impossible."
Bertrand Russell: 1953 [2]  

-

eli: Koululainen! Olet ollut oikeassa myös kouluruoasta valittaessasi!

vai mitä, Foliohattu ;)

injections... http://www.thenews.pl/national/artykul128545_poland-praised-for-anti-swine-flu-strategy-.html ...rokotteet

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

0Suosittele

Kukaan ei vielä ole suositellut tätä kirjoitusta.

NäytäPiilota kommentit (46 kommenttia)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Salaliittoteoreetikoiksi haukuttujen iloksi kerron vielä että ko. Säätiö tapasi kokoontua ravintola Tornissa. Pilkkutieto piristää.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring
Markus Lehtipuu (nimimerkki)

Kommenttini salaliittoteorioista

http://travellerism.wordpress.com/2010/05/15/salal...

Olen nähnyt kouluasian siten, että kouluissa ja yliopistoissa sitoutumattomat kasvoivat suurimmaksi ryhmäksi kaikissa vaaleissa. Minusta se on Suomen toivo: että maamme johtoon tulisi puoluekorruption ulkopuolelta osaavia ja asiantuntevia tahoja, jotka haluavat kehittää Suomea, ei pelkästään oman puolueen kunniaa ja mahtia.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

nimim. Yksilö toi toisaalle blogiini tekstiä Collége de Francesta. Tässä pätkä

"37-vuotias Esther Duflo on tiedemaailman tähti. Hänet kutsuttiin ranskalaisen, lähinnä miehisen älyllisyyden kehtoon Collège de Franceen ja on MIT:n Massachussets Institute of Technologyn professori. Foreign Policy ?lehti valitsi hänet maailman sadan merkittävimmän intellektuellin joukkoon. Hämmästyttävää tässä on se, että Duflon tutkimuskohde on köyhyys ja nimenomaan köyhyyden poistaminen. Duflo kirjoittaa kolumneja Libération ?lehteen ja johtaa köyhyyden poistamiseen keskittynyttä laboratoriota.

Luovuuspuheen leimaamassa Suomessa on vaikea kuvitella, että köyhyyden tutkiminen nostattaisi kenenkään uraa. Köyhäthän meillä on aina joukossamme, ilmiön tutkiminen ei vaikuta kovin innovatiiviselta. Mutta Collège de France perusti oppituolin nimeltä tiede köyhyyttä vastaan.

Collège de France on perustettu vuonna 1530. Sen pääasiallinen tarkoitus on opettaa, mutta ei perinteisiä oppiaineita vaan syntymässä olevia tieteitä; toisin sanoen opettaa tieteellisiä ja älyllisiä prosesseja. Collège de Francen tunnuslause on: Docet omnia eli opettaa kaikkea."

Käyttäjän malva kuva
Eeva Vasenius

# 3 Markus

Hyvä kommentti.

terv. Eeva

Tapio O. Neva (nimimerkki)

"Pisaa nyt ihmettelevä Mark Schneider on aiemmin toiminut ylimpänä virkailijana USA:n opetushallinnon tilastokeskuksessa. Useita kirjoja koulujen tasosta tehnyt Schneider kirjoittaa American Enterprise Instituten blogissa Pisa-ohjelmasta neliosaisessa tekstissä.

- Huolenaiheeni on, että Pisasta on tullut mekanismi, jolla OECD heltymättömästi edistää poliittisia suosituksia ja neuvoja, joista moni on rakennettu heikoille perusteille, Mark Schneider kirjoittaa." 

http://www.verkkouutiset.fi/index.php?option=com_content&view=article&id=30754:pisa-tutkimusten-murskakritiikki-qsuomen-seuraaminen-olisi-usalle-hoelmoeaeq&catid=2:kotimaa&Itemid=4&tmpl=component&print=1

RS: koko juttu linkissä. Ja kiintoisa olikin. Kiitos, Tapio O. Neva

Masi (nimimerkki)

Finnish - Alan Watt LIVE on RBN

tuon yläpuolella olevan kun kopioi ja heittää Googleen löytyy aika mielenkiintoista tarinaa, linkki on niin pitkä että en usko että toimii. Siksi näin.Tuon Alanin nimissä on kai tiettävästi kirjoiteltu aika paljon potaskaa, joka tekee asian aika kummalliseksi.On vähän tönkkö käännös mutta kyllä siitä selvän saa.

Hannu Rainesto

Pitäisikö nyt sanoa kuten olen sanonut. Koululaitois on aivopesua ja mitä pidempään olet sitä rämpinyt sitä tehokkaammin olet tullut aivopestyksi!

Tapio O. Neva (nimimerkki)

Ehdotan Hannu Rainestolle väitöskirjan tekoa. Niin pääsee ylipapiksi kolumneihin.

Jukka-Pekka Vasara

Se että työnantajapiireissä haluttiin vastavoimaa vallankumouksesta haaveilevalle vasemmistolle ei nyt liene ihme. Mun mielestäni koulut eivät ole politikointia varten ja lisäksi on vielä tuo Markuksen kommentin 3 pointti.

Kyllä täällä suurempi ongelma on kaikkialla tunkeva vihervasemmistolaisuus kuin epäpoliittiset opiskelijajärjestöt. Alhaisen äänestysinnon syynä linee paremminkin se että ihmiset kokevat äänestämisen nykyjärjestelmässä turhaksi.

repe (nimimerkki)

11 Myös vihervasemmistolaisuuudella on korkeita tukijoita. Niin kotimaassa kuin ulkomaillakin. Se on muotiaate.

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

Tosi on!
Googlaa: Finnish - Alan Watt LIVE on RBN

Melkoinen suoritus. Kannattanee tallentaa
omalle kovalevylle.

KREiKKALAiNEN LAiNANVARUSTAMO. Harmaasusi™

Aku Ankka

Kyllä Riikan tekstissä painava pointti on. Asian vierestä: jos vaikka unohdettaisiin poliittinen tarkoitushakuisuus, puolelta tai toiselta, silti koulujärjestelmämme on jo pedagogisestikin sellainen, että se tuhoaa luovuutta, itsenäistä ajattelua ja vaikutushalua. Passiivinen möllöttäjä, joka katsoo Salattuja elämiä, alkaa jalostua jo koulussa, ja miesten osalta pedagogisesti vielä tyhmempi varusmiespalvelus viimeistelee tuloksen.

Itse lintsasin koulusta minkä kerkesin, ja isäni taisi ymmärtää asian, koska hän kerran antoi minulle leimasimen, jossa oli hänen nimikirjoituksensa... Siitä eteenpäin poissaolotodistuksia oli helppo kirjoittaa. ;)

Jos jotakuta kiinnostaa musiikkipedagogiikka ja käsitykseni sen kehittymättömyydestä Suomessa (vaikka siihen pumpataan valtiolta ja kunnilta satoja miljoonia joka vuosi), niin lukekaa oppikirjani täältä: http://www.richardjarnefelt.com/docs/Enemman_iloa_...

Esa Kärnä

Riikka, eiköhän älyn, moraalin ja sielun kukoistus onnistu parhaiten käymällä paikallisessa kaupunginkirjastossa!

yksilö (nimimerkki)

Kaikki on hyvin, kaikki on hyvin eikö niin? Eihän meillä ole mitään ongelmia, koska kaikki on niin hyvin!

_____

Positive thinking

: Ulkomaanlehtikatsaus

Jertta Blomstedt | 16.12.09

"Pakonomainen myönteinen ajattelu on päivän sana. Vaarallinen ideologia, sanoo Barbara Ehrenreich."

"Barbara Ehrenreich näkee pakonomaisessa myönteisessä ajattelussa jotain uskonnollisiin lahkoihin liittyviä piirteitä. Ehrenreich on sitä mieltä, että sitkeä pyrkimys kouluttaa aivojaan unohtamaan ongelmat, tuottaa vain itsesyytöksiä: ihminen syyllistää itsensä kaikista vaikeuksista. Lopputulos on myös se, että ihmiset tulevat sokeiksi epätasa-arvolle, kyvyttömyydelle ja suoranaiselle tyhmyydelle."

"Siitä on aika pitkä matka jatkuvaan itsepetokseen, pahan mahdollisuuden kieltämiseen, mutta sehän on mahdollista ihmisille, jotka toiveen voimalla kiipeävät niin korkealle kuin unelmat kantavat."

Lue lisää.....
http://www.yleradio1.fi/yhteiskunta/ulkomaanlehtik...

Vikavirtasuoja (nimimerkki)

Matemaattisuuteen painottuva koulutus antaa viestin oppilaalle että jos ei laskenta suju sinun on turha jatkaa koulutusta.

Jos ei matematiikka suju niin et pääse ylioppilaaksi etkä ole lahjakas etkä hyödyllinen yhteiskunnalle muuten kuin raatajamuurahaisena.

Itse tajusin vasta äskettäin että noin se ihmisen "peruskoulutus toimii".

eika (nimimerkki)

voi elämä taas mitä roskaa riikka suoltaa. ja tavalliseen tapaansa, vain pieni osa on omaa tekstiä ja muu muualta KOPIOITUA. onko sinun liian vaikea muodostaa itse sanoja vai mikä on? teksti on muotoilultaan, ja sisällöltään, arva-arvoista.

katkeran valitusta

Visitor (nimimerkki)

Myös EU on mukana...

”Euroyäkkiä

Kapteeni Euro tulee ja pelastaa meidät turhilta ajatuksilta.

captaineuro.com

Näin käsittämätöntä tuubaa ei tule vastaan joka päivä. Euroopan oma supersankari Kapteeni Euro paitsi pelastaa Euroopan superrikollisilta, myös osallistuu urheilukisoihin ja voittaa Euroopan ulkopuolella asustavat ali-ihmiset Euroopan nimessä. Kapteeni Euron johtaman Team Euron jäsenet lukevat eurooppalaista kirjallisuutta, tanssivat eurooppalaisia tansseja, arvostavat eurooppalaista ympäristöä ja ajattelevat yhtenäisiä eurooppalaisia ajatuksia. Kaikilla hyvillä eurooppalaisilla on siistit hiukset, kunnon univormu, ja täysin samanlaiset mielipiteet kaikesta. Tyrmistyttävää luettavaa.

Kai tämän on tarkoitus olla jonkinlaista kummallista propagandaa, mutta ei kai kukaan ole oikeasti niin tyhmä, että pitää tätä jotenkin positiivisena kuvana Euroopasta? Silti kaikki on tehty niin tiukkapipoisesti, ettei lukija voi oikein tehdä muutakaan kuin uskoa, että kieli on kaukana poskesta…”

Suomalaisten manipulointi..."

http://janrossi.blogit.uusisuomi.fi/2010/04/22/vaa...

Hannu Rainesto

3. Markus Lehtipuu; Ei ole mitään sitoutumatonta ryhmää! Ei se, että ilmaisee subjektiivisen kantansa muuta objektiivisia tosiasioita miksikään!!

Porvari yhteiskunnassa sitoutumaton on yhtä kuin sitoutunut oikeistolainen porvari. Joka on oikeasti vielä ketkumpi otus kuin reilu porvari. Voisin veerrata sitoutumanto "rikkuriksi", sen verran luihua on naamioida itsensä muuksi kuin on!!!

Hannu Rainesto

10. Kiitos ehdotuksesta, mutta en usko tarvitsevani sitä. Taiteilija olen aivan riittään korkealla tasolla pelkistääkseni todellisuutta lyhyesti, kuuvaavasti ja todenmukaisesti.
30.6-12.9 välillä on Tampereen Lenin museossa taidenäyttelyni Marjut Lehtisen kanssa. Kevein hennoin vedoin vedämme siellä alleviivausta joka sopii tähänkin kirjoitukseen. Terve menoa sinne!

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Vastaan nyt kaikille (myös eika, #18):

Itse näkisin, että kouluneuvostoissa ei niinkään ollut kysymys politiikan tuomisesta kouluihin vaan demokratian toimintamallien opettelemisesta ja käytännön harjoittelusta.

Mikä siitä siis teki porvareille niin vaarallista?
Vaaralliseksi asian tekee nimenomaan se, että vaikuttamistapojen ja vaikutusmahdollisuuksien opettelu kiinnittää väistämättä samalla huomion myös epäkohtiin ts. kumoaa On lottovoitto syntyä Suomeen!-mantran.

Vaaralliseksi vaikutusmahdollisuuksien opettelun tekee myös se, että ihmiset saattavat alkaa yrittää vaikuttaa. Eikä sitä haluta, halutaan työntekijöitä jotka tyytyvät pätkätöihin, joustavat joka asiassa, alistuvat.

Omat kokemukseni kouluajoilta kertovat myös, että kaikki aisan yli potkiminen ja oma ajattelu pyrittiin tiukasti tukahduttamaan erilaisin rangaistuksin.
Vaarallisiin tekoihin kouluissa kuului mm. kysymysten esittäminen eikä selitykseksi todellakakaan hyväksytty tiedonhalua! Vielä lukiossakin minulle vastattiin -Se on niin kun uskot että se on niin. (sivuhuomautus: Tästä asiasta käyty keskustelu opettajan kanssa vei minut ensin rehtorin puheille jonka jälkeen asia siirrettiin kurinpidollisena Vanhempain neuvostolle sekä Opettajain kokoukseen).
Lukiossa jota kävin (sisäänpääsykeskiarvo 9,6) oli oppilaita jotka, kun kuvaamataidonopettaja antoi tehtäväksi piirtää Unelmatalon, viittasivat ja kysyivät -Montako ikkunaa taloon voi laittaa? ts he odottivat ohjeita oman unelmansa suhteen ja siitä kuinka monta ikkunaa on SALLITTUa.

Jo ekaluokka oli koettelemus. Osasin lukea 3-vuotiaana, eikä minua kukaan opettanut. Opin sen ohimennen. Kouluun menin 6-vuotiaana.
Miettikää paljonko aikaa meni haaskiolle kun kuuntelin tavaamista ja odotin pari vuotta että muut oppivat lukemaan. Omia kirjoja en saanut lukea etten olisi häirinnyt muiden oppimista. Kysymyksiä ei sallittu. Oman ajattelun tuloksena syntyneitä vastauksia ei sallittu. Koulukirjoja ei saanut lukea itsekseen ennakolta vaan ne käytiin yhdessä läpi jne jne

Minua ei ikäni (6 v.) takia myöskään voitu siirtää 4. luokalle jonne minun (testien jälkeen) todettiin tietojen ja taitojen puolesta kuuluvan. Etten olisi masentanut muita oppilaita ikäni takia.

Peruskoulussa en saanut ainekirjoituksesta numeroita koska "aineesi ovat liian hyviä, ne ovat ennemminkin novelleja. Enpä hämmästyisi vaikka joskus lukisin kirjoittamasi kirjan".
Koska minulla ei ollut numerotulosta aineiden osalta, äidinkielen numeroni laski. Käytännössä siis siitä että osasi jonkin asian muita paremmin, rangaistiin. Sillä eihän koulutodistuksiin silloin liitetty selitystä numeron muodostamiseen käytetyistä laskentaperusteista.

Kyseenalaistaminen koulussa oli myöskin rangaistuksen alainen teko. Jos sanoit
- Mistä se tiedetään? Onko asia varma? Nimittäin kun luin tuossa juuri kirjasta XX että... niin sait olla satavarma rangaistuksesta.

Koulu toimi myös niin, että kun joku oli kerran leimattu häiriköksi (=esittää kysymyksiä, on älyllisesti utelias ja omapäinen. Muuta ei tarvitse tehdä saadakseen häirikön ja/tai häiriintyneen maineen) niin maine seurasi koulusta toiseen. Tiedän tämän koska olen opiskellut monessa koulussa eri paikkakunnilla ja usein koulua vaihdettuani ensimmäinen mitä opettaja sanoi oli - Ahaa! Sinä olet siis Söyring. Olen kuullut sinusta...

Valitettavasti (ihmisen psyyken toimintamekanismien takia) tämä leimautuminen aiheuttaa monelle jo kouluvaiheessa elämää pysyvän syrjäytymisen. Ihminen aistii ympäristönsä odotukset ja alkaa helposti täyttää niitä ts. häiriköksi leimattu alkaa oikeasti häiriköidä.

Leimautuneen on myös vaikea näkyä leimansa takaa eli ollaan tilanteessa jossa kaikki häiriköksi leimatun tekemä ja sanoma tulkitaan häiriköinniksi, riippumatta siitä mitä hän tosiasiallisesti viestii. Häntä ei kuunnella vaan tulkitaan häntä hänen leimansa kautta (Tätä samaa metodia käyttävät ne, jotka leimaavat toisen salaliittoteoreetikoksi).

Koska kuitenkin samaan aikaan jauhetaan mantraa tasa-arvosta, monikulttuurisuudesta ja erilaisuuden hyväksymisestä, nuori ihminen saa äkkiä selville ettei nuo asiat koske häntä ja menee sekaisin alkaen ajatella että hänessä, nuoressa itsessään, on vikaa eikä hän ansaitsekaan tulla hyväksytyksi omana itsenään. Omasta luonteestaan ja taustastaan riippuen hän reagoi heittäytymällä täyttämään häirikkö-odotuksia, pyrkii muuttumaan tullakseen hyväksytyksi tai päätyy ristiriitojen paineessa psykiatrisen kautta vankalle lääkitykselle.

Harva todella nuori ihminen nimittäin pystyy päättelemään että jos sairas yhteiskunta leimaa hänet leimalla millä hyvänsä, leiman todistusarvo on faktisesti pieni eikä KERRO HÄNESTÄ MITÄÄN TODELLISTA, ainoastaan yhteiskunnan asenteista kansalaisiinsa.

Olkaa siis lohdutetut. Tavallinen ihminen ei ole tyhmä. Kun hän saa (puolueetonta) tietoa eri tahoilta, hän kyllä kykenee tekemään johtopäätöksiä. Häirikkö ei välttämättä ole tyhmä tai edes häirikkö. Itsesuojeluvaisto se vain hänellä pelaa ja taistelee minuuden kipinän -edes sen!- säästämiseksi.

Sivuhuomautus: työskentelin joskus mielisairaalassa. Huomasin tuolloin että moni potilas oli tosiasiassa herkin ja älykkäin koko perheestä ja tuosta syystä myös se joka oireili. Perhe saattoi olla sairas, kokonaisuudessaan, potilas oli perheen sairauden oire. Myös henkilökunta oli selvillä tästä.

Moni potilas olisi saanut parhaan avun jos heille olisi annettu uusi henkilöllisyys ja menolippu vailla paluumahdollisuutta jonnekin kauas perheestään. Silloin -kun syntipukki olisi ollut poissa- perhe olisi joutunut selvittämään ristiriitansa itse eikä olisi voinut hoitaa ongelmavyyhteä (eli sen olemassaolon piilottamista tai projisoimatta syitä yhden perheenjäsenen kontolle) syntipukin kautta.

Ja nyt minä juon kahvia!

Hannu Rainesto

14. Richard, tutustun musiikkipedagogiikkaasi heti kun kerkiän. Nyt lähden juuri Viulunsoiton yliopettajan eläkejuhlaan. Itse rakastan pianaonsoittoa yli kaiken mm. Idil Biret on sytyttävä tapaus ja pidän myös Juhani Lagerbetzistä, Arto Satukankaasta ja tietysti Grigori Sokolovista ja Emil Gilesistä!

Olen kevyesti tutkinut mm. Heinrigh Neuhausia ja Arthur Rubinbsteinia ja heidän kauttaa pianonsoiton taidetta. Itse en ole muusikko.

Hannu Rainesto

16. Ja yksilölle; koska kirjoitus osuu kuin nappi päähän katsoessa SKP:n uutta johto troikka valintaa. Joista JP. Väisänen juuri edustaa tuota artikkelisi ajattelua. Pääasia että ajatellaan positiivisesti, muusta viis... Hän kuuluukin ryhmään seksuaali vähemmistö jolle ryhmälle on tyypillistä ylenpalttinen narsismi. Saattakin olla, että juuri narsimi ja myönteinen ajattelu joka kieltää kielteisen korreloivat keskenään.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

ps. Kävin tarkistamassa. Vajaa 1/3 artikkelia on sitaattia Kansan Uutisista, asianmukaisesti lainausmerkeissä ja lähdeviittein joten nimim. eikan mittatikku heittää hitusen ;) Onko se porvarillinen punnus?

Hannu Rainesto

22. Erittäin hyvää vahvaa kirjoittamista Riikka. Voin hyvin allekeirjoittaa kokemaasi, lisäksi, että minun koulussa oli myös ruumiillista kuritusta mm. rinnuksista kantamista ja tukistamista. Karkasinkin usein näiden natsien rangaistusjonoista ja piilottelin ties missä, kun kotiinkaan ei uskaltanut mennä.

Richardin tavoin minut pelasti juuri koulupinnaaminen ja sen opettaminen muille. Armeijassa olin komppanjan ensimmäinen puntikselle lähtenyt, samoin ensimäinen joka ylipäätään lähti sieltä silloin lomalle, muut kun olivat lomapukutarkastuksissa, kun minä jo istuin linja-autossa matkalla junaan. Toki olin myös ainoa komppanjassani jota vietiin vartioiden saattama Helsinkiin. Että kehitykseni sen, kun parani iän myötä. Syitä kehitykseeni kannattaakin etsiä dialektisesti, eikä pässimäisin koulu opein ja vielä pässimmäiseisemmin tutkijoin.

eika (nimimerkki)

Riikka on tyypillinen tapaus joka on tuudiuttaunut siihen, että on fiksu koska sellaiseksi sanottiin ala-asteella. nyt sitten kuvittelet olevasi yhä yhtä fiksu suhteessa muihin. voin kertoa että et ole. sinulle nauravat kaikki, joilla on vähänkin asiantuntemusta asioista. katkeruus paistaa teksteistäsi läpi. johtuneeko siitä, ettet itse korkeakoulustatusta omaa kun eivät kyvyt riittäneet muualla kuin ala-asteella?

"ps. Kävin tarkistamassa. Vajaa 1/3 artikkelia on sitaattia Kansan Uutisista, asianmukaisesti lainausmerkeissä ja lähdeviittein joten nimim. eikan mittatikku heittää hitusen Onko se porvarillinen punnus?"

niin, se on tiedätkös melko paljon? etkö koulussa oppinut että lainaukset on parempi kirjoittaa omin sanoin auki? vai kävitkö edes lukiota? porvarillinen en kyllä millään tavoin ole. sinä sen sijaan olet vainoharhainen.

uurija (nimimerkki)

Viime aikoina valtavirtamedian seuraaminen on ollut korostuneen merkillistä. Ei sovi heikkohermoisille.
Poliittista tilannetta ja taloutta koskettelevista tv-studiossa istujista tulee vaikutelma, että puhujilla on yhteinen salaisuus, josta ei puhuta. On piinallista katsoa, kuinka hyvin nuorallakävelijät selviytyvät.

Ummehtunutta ilmapiiriä raikasti Timo Soinin lauantaiaamuinen purkaus Ylen ykkösellä.
Ilme- ja elekieli on erityisen villiä talousohjelmissa, joissa viimeksi suuren sijoituspääoman edustaja, valtiosihteeri ja toimittaja pitivät kieltä keskellä suuta.

Pressiklubi perjantaina, tv2. Ohjelman vetäjä ja kaksi journalistia hoitelivat sen yhden ja ainoan näkökulman esiin kuin herätyskokouksessa. Ohjelmaa luotsanneen toimittajan hymy oli huojentunut, kun hänen johdattelunsa oli ymmärretty yli odotusten ja aiheesta päästiin vaarattomaan jääkiekkoon.

Hesarin pääkirjoitus tänään, 16.5.2010. Näin puhuu valta. Päätoimittaja Mikael Pentikäinen viittaa Raamattuun. Valitussa valokuvassa on voittoisaa, itsevarmaa hymyn karetta. Ovathan taivaan, valtionjohdon ja talouselämän mahtavimmat voimat kirjoituksen edustamien asioiden takana.
Käy lukemassa Pour la Justice - blogilla Tapio Kuosman referaatti Pentikäisen pääkirjoituksesta.

Hs-Vieraskynässä tänään kirjoittavasta Olli Rehnistä on valittu tekstin oheen vakava ilme. Aivan kuin edes kirjoittajan valokuva ottaisi osaa lukijakunnan kovaan kohtaloon. Rehn propagoi liittovaltioajatusta jo useasti kuulluin suurireikäisin argumentein.

Järjen ääntä edusti Christer Lindman A-studiossa 12.5.2010, jonka moni on jo katsonutkin Ylen Areenalta.

Otsikolla:
Miksi Katainen raivostui, kirjoittaa blogillaan torstaina 13.5.2010 Pirkko Turpeinen-Saari, jolla on asioihin mm. psykiatrin näkökulma.

"Jyrki Katainen raivostui eduskunnan Kreikka-keskustelussa demareille. Miksi tuo kiihko? Usein itsensä kanssa umpikujaan joutuva ihminen syytää katkeruuden ja vihantunteet ensin ulospäin; muualla on vika kuin minussa!Nyt vika on demareissa.
Tosiasiassa virtuaalitaloutta kasvattava politiikka on tullut tiensä päähän. Suursijoittaja George Soros totesi jo viisi vuotta sitten mm ruotsalaisille sanomalehdille antamassaan haastattelussa että kapitalismi on vaarallisempi kuin kommunismi! Hän, joka keräsi valtavia omaisuuksia pakottamalla valtiot, niin Euroopassa (Britannia) kuin useissa Aasian maissa pönkittämään valuuttaansa suunnattomilla summilla veronmaksajien varoja. Hän, joka oli virtuaalitalouden todellisia kummisetiä ja sankareita.

Kataisen on pakko alkaa tiedostaa tai ainakin alitajunnassa alkaa kasvaa tietoisuuden poikanen, joka osoittaa, että Euroopan valtioiden keräämä pankkien tukisumma ja Kreikan pelastamiseen kerätty mekanismi ei tule toimimaan. Jos tukipaketti on pienempi kuin globaalin virtuaalitalouden yhden päivän liikevaihto (Christer Lindman A-studiossa 12.5.2010)sen merkitys on kuin syöttäisi nälkäiselle tiikerille pienen pullanpalan.

Kyse ei ole vain Euroopan tasolla tehdyistä ratkaisuista vaan myös tämän hallituksen omasta sisäpolitiikasta. Hallitushan on edistänyt varakkaiden verohelpotuksilla varakkaiden mahdollisuutta sijoittaa virtuaalitalouteen ja pikavoittoihin kun samaan aikaan vähävaraisten peruspalveluihin riittää entistä vähemmän rahaa.
Espanjan ja Kreikan hallitukset ovat olleet pakotettuja pienentämään valtion virkamiesten jo ennestään vaatimattomia palkkoja. Suomessa sama trendi on merkinnyt "maltillisia" palkkaratkaisuja. On vedottu yhteisvastuuseen ja samassa veneessä olemiseen. Ei kuitenkaan taideta olla samassa veneessä vaan virtuaalirahan määrätön ahneus riisuu pienipalkkaisten toimeentuloonsa tarvittavat perusedellytykset; ruoan, terveydenhoidon ja opetuksen. Kun näiden katoamisen jälkeen vähävaraisilla on pelkkä nahkansa jäljellä on kapinahenki ja suuttumus ne tunteet, jotka ohjaavat yhteiskuntia.

Koska virtuaalitalouden mekanismit ovat nopeita joutuu Katainen aavistamaan, että katastrofi on edessä mieluummin pian kuin tuonnempana. Viime viikkojen tapahtumat ovat toivottavasti olleet Kataiselle ja hänen tovereilleen tapahtumia, jotka järkyttävät maailmankuvaa ja osoittavat, että virtuaalitalouden valta ei ole valtaa, jota tunteva ihminen haluaa. Siten veroparatiisilaki vedettäneen pois ja sen sijaan lähdetään kansainvälisillä arenoilla kehittämään mekanismeja, jotka palauttavat maailmaan talouden alueen demokratiaa. Virtuaalitalouden massiivisten rahavirtojen valta suhteessa globaaliin reaalitalouteen on murskaava. Toimenpiteillä on kiire ja on kyseenalaista pystyykö konservatiivisen maailmankuvan vallassa oleva EU ratkaisemaan ongelman."

Raija (nimimerkki)

Minulla on kivoja, valoisia muistoja alakoulusta. Kuuluin parin muun kanssa niihin, ketka valittiin joka vuosi tekemaan isoa reliefia. Etuoikeutena oli myos tehda kuvistunnilla aina tyo valmiiksi, joka tarkoitti ettei valttamatta tarvinnut menna valitunnille. Oli ihanan hiljaista istua tyhjassa luokassa piirtamassa, maalamassa tai mika tyo milloinkin oli menossa. Muistan kuinka ylpea olin jokavuotisista kiitettavista kuviksen numeroista. Nain koulussa. Kotona sensijaan onnistuttiin murentamaan sekin ilonaihe tai oikeammin sanottuna tehtiin hartiavoimin toita, etta paahan tulee taottua "oikeita asioita" kaikenlaisen hompan sijaan.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

eika, #27,
minä en tunne sinua etkä sinä minua. Enkä viitsi selvittää tietojasi IP:n perusteella.

Kommenttini (22) esitti subjektiivisia havaintojani koulumaailmasta. Se, että ne ovat subjektiivisia, ei tee niistä olemattomia taikka premisseiltään vääriä. Havainnoin -itseni ohella- muita ihmisiä koulussa, myös opettajien reaktioita, en pelkästään itseäni. Alleviivaan tämän, ettei tulisi väärinymmärrystä.

Uskoisin että monella muulla on vastaavia havaintoja, ja joiden havaintojen arvo piilee siinä että samat/samantapaiset havainnot on tehnyt eri ympäristöissä eri lähtökohdat/taustan omaava henkilö so. vertailemalla alunperin subjektiiviset havainnot muuttuvat yleisluontoisiksi, jopa objektiivisiksi kun havaintojen ydin nostetaan esiin vailla tunne-maalailua.

Jos saan jonkun (korkeakoulua käyneen) nauramaan niin sehän on vain hyvä asia. Nauru tekee hyvää. Ja toisaalta taas: jos korkeakoulua käynyt henkilö nauraa vahingoniloisesti, se kertoo enemmän hänestä kuin minusta.

Miksi käytän suoria lainauksia? Välttääkseni panemasta sanoja toisten suuhun, välttääkseni syytöksiä siitä että esitän tulkintoja joita alkuperäisestä tekstistä ei löydy.

Annan mieluummin lukijan tehdä omat tulkintansa itse. Se lisää syntyvän keskustelun raikkautta ja muuta antia, semminkin kun ihmiset kiinnittävät eri asioihin huomiota ja antavat huomioilleen eri painoarvon.
Sillä tavoin saa paremman yleiskuvan "ajan hengestä" ja siitä mitä, ja miten, ihmiset ajattelevat.

Pyrintöni ei ole opettaa tahi saarnata vaan keskustella, ja siksi tapaankin muistuttaa lukijoita siitä että "Älkää uskoko minua. Älkää uskoko viranomaisiakaan. Etsikää tietoa ja sitten: Ajatelkaa! Itse."

En siis halua vääntää ihmisille rautalangasta valmiita ajatusmalleja vaan avata keskustelua erilaisista (ainakin minua) kiinnostavista aiheista joka tässä bloggauksessa on Elinkeinoelämän etujärjestöjen Säätiön kautta kouluissa salavihkaa harjoittama mielenmuokkaus ja sen seuraukset suomalaisessa yhteiskunnassa/demokratialle.

Jos tunnet tarvetta keskustella enemmän persoonastani niin tehdään se taustalla ettei häiritä itse aiheen käsittelyä. Viestit voit osoittaa kissankulmasta@gmail.com Ok?

The Äijä (nimimerkki)

@27
Voi eikä parkaa... Tiedätkös eikä, kaikki eivät voi olla fiksuja niinkuin Riikka. Eikä ei tuo aiheeseen yhtään mitään rakentavaa, jokainen osaa parjata, leimata ja haukkua. Eikä menee nyt kiltisti omaan huoneeseen imemään peukaloaan, huutamaan eikä ja ihailemaan lukion ja korkeakoulun päästötodistuksiaan.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

uurija, #28,
kävin aamulla lukemassa Tapani Kuosman blogin.

Se on aina antoisaa luettavaa. Mainitsemistasi lehtien harrastamasta maalailusta ja sen keinoista puhun täällä
http://riikkasoyring.blogit.uusisuomi.fi/2010/03/31/suomen-pienpuolueet-esittelyssa-osa-33-seka-aanestyskayttaytymiseen-vaikuttaminen-median-avulla/ eli vaikuttaapa aivan siltä kuin havaintomme tukisivat toisiaan :D

Itse olen tässä pohtinut että täytynee tehdä "rautalanka"-bloggaus eli kerätä otsikoita eri aiheista tämän vuoden ajalta (Suomalaiset surkeita petipuuhissa! Suomalaiset ylipainoisia! Suomi-leijona kerittiin jne jne) eli kuinka ihmisiä kyykytetään median avulla.

Teit niin tai näin, aina on puuro väärinpäin lautasella. Jos et kuluta, talouden pyörät eivät pyöri, talouskasvu hidastuu tai lakkaa. Jos kulutat, tuhoat ekosysteemin ja aiheutat velkakriisejä poloisille pankkiireille. Olet SYYLLINEN.

Jos et harrasta irtoseksiä, olet ahdasmielinen puritaani. Jos harrastat irtoseksiä, olet moraaliton ja löyhätapainen. Joka tapauksessa olet SYYLLINEN!

Jos vietät aikaa lastesi kanssa, kulutat yhteiskunnan varoja nauttimalla erilaisia tukia (jotka on rakennettu siksi että voisit olla kotona lasten kanssa). Jos et ole kotona lasten kanssa, vaarannat heidän tulevaisuutensa traumatisoimalla ja aiheuttamalla turvattomuutta koska et ole läsnä heidän arjessaan. Niin tai näin, olet SYYLLINEN! SYYLLINEN!!!

Ristiriitaisilla viesteillä sekoitetaan ihmisten päät. Harva on kyllin vahva vastustamaan yhteisön painetta. Monella ei arjelta ole aikaa ajatella oikein perusteellisesti. On vain se epämääräinen paha olo ja arvelu että jokin mättää, jokin ei ole oikein.

Muuten, kun mietitte itämaisia puupiirroksia, niissä on usein kuvattuna joutilas vanha mies joka vain istuu puun alla/ vuoren rinteellä pilviä katsellen taikka leikkii vaikka narunpätkällä. On joutilas= aikaa ajatella, sovitella osasia paikalleen, nähdä kokonaisuus.
En usko että edes kesälomien pituus on sattumaa; kylliksi aikaa levätä hetki mutta ei kylliksi aikaa ajatella koska "lomalla täytyy ehtiä". Siksi lomautukset loppupeleissä taitavatkin palvella lomautettua koska hän saa aikaa havainnointiin ja ajatustensa järjestämiseen ;)

Ristiriitojen vallassa olevaa, hermostunutta ihmistä joka tuntee syyllisyyttä on helpompi kontrolloida.

Raija (nimimerkki)

"eika" voisi myos kirjottaa kommenttinsa niin kuin koulussa on opetettu. Pisteen jalkeen seuraava lause alkaa isolla kirjaimella. MISTA on tullut tapa kirjottaa kaikki potkoon? Jata viela kaikki valimerkit ja lyonnit pois, niin lukukokemus on "taydellinen". ;)

Chaos (nimimerkki)

Asiaa puhut, Riikka. Koulusysteemi ei todellakaan ole mitään muuta kuin aivopesua korruptoituine oppikirjoineen, joissa opetetaan vääristynyttä tietoa ja suoranaista valhetta (ilmastonlämpeneminen esimerkiksi).

Keep up the good work! :)

Sisu (nimimerkki)

Eivätkä koulujen opettajat käsitä, mikä on lapsi tai nuori ihminen. Ei häneen tarvitse kaataa ja tuputtaa valmista pakettia vaan hän on itse kiinnostunut maailman asioista ja innokas harjoittelemaan! Oppilaskäsitystä ei ole ollenkaan, nyky opettajat ovat kiinnostuneita itsestään ja omista opeistaan eikä jää tilaa lasten toimia ja itse oppia omalähtöisesti harjoittelemalla ja aidosti tietoa etsien ja asioita yhdistellen ja havainnoiden.

"eika" on kaavoihin ja muotoihin kangistunut sielu, jonka kyvyt eivät ole liikkuvan ajattelun ja luovuuden käytössä, kuten tämä plokisti toistuvasti rohkaisee tekemään.

uurija (nimimerkki)

#32. Varmasti totta, Riikka.
Iso osa valtamedian kriisiaikoina esiin nostamista "liian" pienen ja keinotekoisen tuntuisista aiheista palvelee myös puoluepoliittista ajan peluuta.
Täytetään tuutti kaikenlaisella emootioita kuohuttavalla sälällä niin vältetään ottamasta esiin varsinaisia asioita.
Tätä on käytännössä median vallan keskittyminen.

Muistattehan sen aamun, jolloin Suomi oli saatu kovan mielipiteen muokkauksen jälkeen vihdoin EU:n jäseneksi.
Valtakunnan riippumaton' päälehti HS oli ottanut loppukiriä sijoittamalla sivuilleen valtavia omia EU-myönteisiä mainoksiaan. Liittymistä vastustaneet tuskin saivat ääntään kuuluviin päälehden ja Kuukausiliitteen sivuilla.

Mitä Hesari ja Kuukausiliite tekivät välittömästi Suomen liittymisen ratkettua?
Ne lopettivat asiasta puhumisen kokonaan.
En ikinä unohda ensimmäistä allekirjoitusten jälkeistä Kuukausiliitettä, joka täytti sivunsa avaruus- ja tähtitiedetyyppisellä materiaalilla.
Lehden valinta oli katkaista vauhtiin päässyt poliittinen ajatustenvaihto, se tuntui niin käsittämättömältä, että lukijat kirjoittivat siitä toimitukseen.
Auta armias, lehti julkaisikin yhden tällaisen valituskirjeen mielipidepalstallaan.
Moniarvoisessa tiedotusvälineessä saattoi olla toimituksen puolella joku, joka oli valittajan kanssa samaa mieltä.

:) (nimimerkki)

One of the Biggest Health Frauds EVER Perpetrated on the American People
http://www.wiseupjournal.com/?p=1536

:) (nimimerkki)

Pepsin ja Coca-Colan oli painostuksen jälkeen pakko ilmoittaa myydyimpien vesiensä tuoteselosteissa, että pullojen sisältö on peräisin kraanasta.
http://www.uusisuomi.fi/ymparisto/92082-suuri-huij...

danielewski (nimimerkki)

Pah, kuka niitä muka pystyy aivopesemään? Tekevät tasan päinvastoin, kun on opetettu ja hakevat oppinsa väkisellä vaikeimman, eli kantapään kautta. Pahimmat sankarit eivät oikein vakuutu edes metanolin myrkyllisyydestä.

:) (nimimerkki)

Computer chips will eventually be put into our bodies in the name of the War on Terror. The federal government will know your heart rate, hear what you are saying but also can see what you are THINKING (your Mind), and identify where you are at all times. This will be a useful tool against all political dissenters -- a modern scarlet letter.
Lasrever: Take note that most Senators resisting forced RFID implants are Democrats. Take note that corporations and Republicans are consistently trying to pass these laws.

We are a terror attack or two away from the chip being forced under the notion of national security. You don't have to take my word for it look into "RFID" and "VeriChip" yourself. The legal battle is already upon us. North Dakota and Wisconsin has banned "forced" chipping of people.
http://www.youtube.com/watch?v=arUMVF2kYIc

The EU & RFID Chips: Springing the Trap
http://www.youtube.com/watch?v=sWAybjoesJU

Pertti Heinonen (nimimerkki)

Hannu berija-raineisto
Minäkin punttasin vuonna -78 peräti kaksi kertaa. Syystä etten tuntenut sen aikaista inttiä oikeudenmukaiseksi ja kasvattavaksi laitokseksi. pikkumaiset ryhmyrit ja oma epäsosiaalinen luonteeni aikaansaivat sen että jäin pitkälle lomalle ja sain siitä aikanaan rangaistuksen. Ensimäisellä kertaa kaksi viikkoa poistumiskieltoa ja toisella kaksi viikkoa putkaa. Siitä seurasi että kun myöhemmin pyrin YK joukkoihin, en päässyt, syynä epäsotilaallinen käyttäytyminen. Saattoi olla kyllä hyväkin. En ole koskaan kunnioittanut nk, auktoriteetteja.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Sisu, #35,
opettajaraukat ovat monet kyllä puun ja kuoren välissä vaikka haluaisivatkin oikeasti opettaa. Ryhmäkoot ovat nykyään niin suuria, oppitunteja on vähennetty, koulutilat homeessa ja oppikirjoihin ei ole rahaa vain muutaman yleisenä esiintulleen ongelman mainitakseni.

Opettajat saattavat nykyään jopa olla tulosvastuullisia, mene tiedä.

On hyvin totta tuo mitä sanot lapsista ja siitä, kuinka he uteliaina tutkivat maailmaa, kokeilevat ja oppivat. Ja mitä juttuja lapset kertoo! Koska heillä ei ole valmista sanaa jollekin asialle, he keksivät sellaisen itse. Lapset on mahtavia. Joskohta koetteleviakin välillä: pesin tänään ikkunoita ja huomasin että ikkunan lukkojen reiät oli sullottu täyteen muovailuvahaa. Eipä (alkuun) naurattanut kun kaivoin sitä ruuvimeisselillä pois.

----

:), #37, tuota täällä pohjavesiasioiden yhteydessä jo hieman sivuttiinkin. Muisteltiin Hitleriä ja NL:aa jossa vesijohtoveteen uitettiin fluoria kansan pitämiseksi rauhallisena ymv.

Kanadassa on pari osavaltiota kieltänyt veden fluorauksen koska "meille sanottiin että veden fluoraus vähentää kariesta ja muita hammasongelmia. Nyt hampaamme ovat huonommassa kunnossa kuin koskaan".

Kun Heinävesi alkoi ottaa vettä yhdessä Leppävirran kanssa Leppävirran suunnalta (ennen Heinävesi otti vetensä omasta Kermajärvestä), ovat eräät tietämäni kirkonkylän asukkaat alkaneet kantaa vettä kesämökeiltään tonkissa kirkonkylään. Veden laatu kuulemma huononi niin paljon.

Intiassa on paikoin vaivana fluoridoosi-tauti. Sitä esiintyy lähinnä alueilla jonne Unilever taikka muut monikansalliset dumppaavat teollisuusjätteitä.
----

Nyt on kuulkaa minun pakko mennä nukkumaan kun sain valvottua leivät uunista. Huomenna kannetaan lisää halkoja liiteriin ja kaivetaan pihamaata ;)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Ai niin,
The Äijä, korea kiitos puolustuspuheestasi.

En tiedä olenko erityisen fiksu. Sitähän on itse tosi vaikea arvioida aivan täsmällisesti. Ja, nyt kun ajattelen, mitä sellaisella tiedolla edes tekee?

Lukemaan oppiminen oli luonnollista koska olin siinä mielessä onnellisessa asemassa että vietin paljon aikaa sekä isovanhempieni kanssa että heidän vanhempiensa, siis minun isoisovanhempieni. Aina oli jollain aikaa lukea minulle taikka kertoa tarinoita (ja muutenkin juoksin riesaksi asti aikuisten perässä "talon töissä") joten sen lukemisen vaan oppi ihan itsestään. Ja koska se oli niin ihanaa, lukeminen, ja kaikki kirjoissa olevat tarinat ja tiedot niin luin jatkuvasti. Ja sitten mietin niitä asioita joista olin lukenut.

Eli itse sanoisin että lukutaidon opetti kiinnostus, ei niinkään super-älyni :D

Laz (nimimerkki)

Jotkut tosiaan oppivat lukemaan varsin nuorina ja saattavat turhautua siitä, että muut eivät opi yhtä nopeasti kuin he itse. Vaikka kyllä se jossakin vaiheessa kaikille tulee eteen, ettei itse olekaan jossakin asiassa niin hyvä kuin jotkut muut.

Tiedätkö Riikka, mikä on suomalaisen peruskoulujärjestelmän paras puoli noin kansainvälisesti katsoen? Se, että myös ne "huonoimmat" pärjäävät suhteellisen hyvin. Oppilasdemokratiassa (samoin kuin minkä tahansa julkisen palvelun käyttäjien mielipiteiden huomioimisessa) on Suomessa kyllä kehitettävää. Monissa muissa maissa ollaan näissä asioissa huomattavasti edellä.

uurija (nimimerkki)

Kansalaisvapauksista kiinnostunut Effi ry on laatinut ehdotuksia tavoitteiksi seuraavaan hallitusohjelmaan.

Mukana on muun muassa vaatimus perustuslakituomioistuimen saamisesta Suomeen.

Sen tarpeellisuudesta ei ole mitään epäilystä. Ministerit ja poliitikot huseeraavat pankkien ja kansainvälisen rahan kanssa julkisessa salasuhteessa rikollisella tavalla.
Perustuslakituomioistuin olisi paikka, jonne näitä valtioluokan rikoksia voisi viedä:
- Kolme ydinvoimalaa, ja ydinjätteet surutta peruskallioon. Lahjonta ja korruptio.
- Kansallisomaisuuksien myynti.
- Rikolliset pankkilait, jotka nykyisenkin talouskriisin aikana tulevat tuomitsemaan pankin ja velallisen väliset riidat vain pankkien eduksi, lain vastaisesti...

On täysin järkeenkäyvää, muttei ollenkaan hyväksyttävää, että valtionjohto voi itse päättää toimintansa laillisuutta valvomaan tarkoitetun oikeuselimen, perustuslakituomioistuimen perustamisesta. Suomen valtiojohto pitää tahallaan maata ilman korkeaa, valvovaa elintä, jollainen on kaikissa sivistysvaltioissa.
Tilanne on absurdi, ja kaikkien mahdollisten ihmis- ja kansalaisoikeuksien vastainen.

Ojelmaehdotuksia seuraavalle hallitukselle pusketaan eri tahoilla ahkerasti.
Pienet ja suuret ryhmittymät näkevät, mitä on tulossa ja kokoavat aivoriihiä, joiden kaunis tulos on allaoleva Electronic Frontier Finland ry:n paperi.

"Electronic Frontier Finland (Effi) ry

16.5.2010

HALLITUSOHJELMATAVOITTEITA
Sananvapaus ja yksityisyydensuoja on turvattava kaikille myös Internetissä.
Nettisensuurilaki, televalvontalaki ja Lex Nokia on kumottava ihmisoikeuksien vastaisina.
Julkisrahoitteisen tiedon vapaus on uuden tiedon ja palvelujen tuottamisen edellytys.
Tekijänoikeuslakia on muutettava tekijöiden ja käyttäjien eduksi.
Kirjastoissa ei saa käyttää nettiestoja. Nettiin pääsy on perusoikeus.
WLAN-tukiaseman omistajan on saatava päättää sen käytön vapaudesta.
Sensuuri- ja urkintalait nurin
Nettisensuurilaki ("laki lapsipornografian levittämisen estotoimista") on kumottava. Sensuuri vain vaikeuttaa rikosten torjuntaa ja uhrien auttamista. Lisäksi lain nojalla on estetty pääsy myös täysin laillisille sivustoille perustuslain vastaisesti ilman valituskelpoista päätöstä. Sen sijaan pitäisi tehostaa kansainvälistä poliisiyhteistyötä lapsipornosivustojen poistamiseksi netistä, tekijöiden saattamiseksi edesvastuuseen ja uhrien pelastamiseksi.

Teletunnistetietojen pakkotallennuslaki on kumottava. Kuten Saksan perustuslakituomioistuin on todennut, se on perusoikeuksien vastaista yksityisyydensuojan rajoittamista. Viranomaisten ei pidä kohdella kansalaisia potentiaalisina rikollisina ja säilöä tietoa heidän nettiselailuistaan, puheluistaan ja sijainneistaan. Hallituksen on toimittava EU:n teletallennusdirektiivin kumoamiseksi.

Lex Nokia on kumottava. Laki ei todellisuudessa vaikuta liikesalaisuuksien vuotamiseen, jolla sitä on perusteltu. Sen sijaan se antaa esimerkiksi taloyhtiöille ja muille yhteisötilaajille oikeuden urkkia ihmisten nettiliikennettä. Laki on jo käytännössä osoittautunut toimimattomaksi.

Suomeen tarvitaan perustuslakituomioistuin. Perustuslakivaliokunta on poliittinen elin, mutta lain perustuslainmukaisuuden tutkinta on lainopillinen eikä poliittinen kysymys.

Mielipiteitä ja tietoja - edes tyhmiä ja vääriä - ei saa kriminalisoida.
Usein vaaditaan, että kansalaisia pitäisi suojella epämiellyttäviltä sisällöiltä erityisesti netissä. Sananvapauden olennainen idea on kuitenkin, että myös kiistanalaisia mielipiteitä saa esittää vaikka ne jotakuta loukkaisivatkin -- niitä vastaan voi puolustautua keskustelemalla mutta ei väkisin vaientamalla. Ihmisten on saatava muodostaa oma mielipiteensä vapaasti. Valtion ei pidä ilmoittaa mitkä mielipiteet ovat hyväksyttäviä.

Kansanryhmää vastaan kiihottamisen, laittoman uhkauksen ja kunnianloukkauksen tulee toki olla kiellettyjä, mutta kaikki "vihapuhe" tai epäasiallinen käytös ei ole sitä - ei myöskään netissä.

Jokainen ihminen on vastuussa omista ja vain omista puheistaan. Keskustelupalstojen ylläpitäjille tai nettioperaattoreille ei saa sälyttää rangaistusvastuuta muiden sanomisista. Niille ei myöskään saa siirtää poliisille kuuluvaa rikostutkintaa eikä tuomioistuimille kuuluvaa päätöstä nettisivujen sulkemisesta.

Uskonrauhan häirintäpykälä on poistettava rikoslaista. Uskontoja, jumalia ja muita pyhiä asioita pitää saada arvostella ja pilkatakin samoin kuin poliittisia aatteitakin; muilta osin pykälän tarkoittama häiriökäyttäytyminen on jo kielletty julkisrauhan rikkomisena.

Historiallisten tapahtumien vääristelyä ja kiistanalaisten tieteellisten tulosten julkaisemista ei myöskään tule kriminalisoida. Valtio ei voi päättää, mikä tieto pitää paikkansa ja mikä ei.

Sähköiset palvelut ovat hyvä renki mutta huono isäntä
Koulujen, kirjastojen, virastojen yms. tietojärjestelmissä on sitouduttava avoimiin standardeihin ja avoimiin rajapintoihin. Julkishallinnon tietojärjestelmähankinnoissa on otettava hankintakriteeriksi ohjelmistojen lähdekoodiin pääsy, jolloin mahdollisen jatkokehitystyön voi kilpailuttaa erikseen ja eri järjestelmät voi rakentaa yhteensopiviksi. Nykyään hankinnoissa turvaudutaan aivan liiaksi muutamaan lähes monopoliasemassa olevaan yritykseen. Tämä saattaa jopa vaarantaa valtion turvallisuuden.

Joukkoliikenteen matkakorttijärjestelmät, ruuhkamaksujärjestelmät ja vastaavat voidaan hyväksyä vain sillä edellytyksellä, että ne toteutetaan anonyymisti, vaarantamatta ihmisten yksityisyyttä.

Sähköistä äänestysjärjestelmää ei tarvita. Kun nykyisen lippuäänestyksenkin tulokset saadaan parissa tunnissa, nopeus on huono perustelu kalliille ja epävarmalle hankkeelle. Sähköäänestys vaarantaa vakavasti vaalisalaisuuden ja koko vaalijärjestelmän uskottavuuden sekä on lisäksi rahan tuhlausta. Nettiäänestykseen liittyy lisäksi muitakin riskejä, kuten haittaohjelmat ja äänestäjien painostus. Sitä ei pidä edes harkita.

Sähköisiä palveluja on kehitettävä julkisuuslain toteutumiseksi käytännössä. Julkiset asiakirjat on saatava pyydettäessä ilman venkoilua.

Tekijänoikeus- ja patenttijärjestelmä on uudistettava
Tekijänoikeuksien tarkoitus on kannustaa luovaan työhön - ei toimia yritysten eikä julkishallinnon rahastusautomaattina. Tekninen kehitys on ajanut vanhojen liiketoimintamallien ohi. Niille ei pidä antaa tekohengitystä lakia kiristämällä. Tekijänoikeuksien laajentaminen käytön kontrolloimiseen on ongelmallista sananvapaudenkin kannalta.

Suoja-ajat ovat kohtuuttoman pitkiä. Ne on sidottava teoksen syntyhetkeen eikä tekijöiden kuolemaan. Vanhoja teoksia on voitava hyödyntää uuden luomisessa, myös ns. orpoja teoksia, joiden oikeuksien haltijoita ei pystytä tavoittamaan.

Teosten käyttäjienkin oikeudet on otettava huomioon. Sähkökirjan omistajalla on oltava sama kuluttajansuoja ja omistusoikeus kuin paperikirjan omistajalla. Sähkökirjaakaan ei myyjä saa yksipuolisesti muuttaa eikä poistaa, ja sekin on saatava myydä tai jättää perinnöksi.

Immateriaalioikeusasioihin tulee vaikuttaa kansainvälisesti, erityisesti EU-tasolla. ACTA-hanke, jossa demokraattinen päätöksenteko on korvattu salaisilla sopimuksilla, on kumottava.

Lainvalmistelussa on paremmin hyödynnettävä kansalaisjärjestöjen asiantuntemusta ja kuultava muitakin kuin välikäsien edustajia.

Patenttien tulee kannustaa teknisten keksintöjen tuottamiseen. Tiedon, tietokoneohjelmien ja algoritmien patentoiminen on estettävä käytännössäkin tehokkaasti.

Medialukutaitoa lapsille ja aikuisille
Tietoyhteiskunnassa medialuku- ja -kirjoitustaito on tärkeä kansalaistaito. Sitä on opetettava koulussa ja esimerkiksi kansalaisopistoissa. Ilman sitä ihmiset tulevat huijatuiksi ja tekevät helpommin huonoja päätöksiä.

Lasten turruttaminen tekniseen valvontaan jo koulussa on lopetettava.

Jokamiehenoikeudet nettiinkin
Julkisin varoin tuotettu tieto, kuten tutkimusartikkelit, kartta-, sää-, tilastotiedot, arkistot ja vastaavat tietoaineistot sekä Yleisradion ohjelmat tulee antaa kaikkien vapaaseen käyttöön. Valtion tulee edistää vertaisverkkotekniikoiden laillista käyttöä.

Langattoman nettiyhteyden tarjoamisen vapaaseen käyttöön ja suojaamattoman yhteyden käyttämisen on oltava sallittua ja suotavaakin. Nettiyhteyden käyttö rinnastuu tien käyttöön: ellei sitä ole suljettu puomilla, sillä saa kulkea."

Laz (nimimerkki)

Niin, ja mitä koulupinnaukseen tulee:

Tutkimusten mukaan koulupinnaus on ensimmäisiä merkkejä nuoren syrjäytymiskehityksessä. En siis suosittele koulupinnauksen tukemista, toisin kuin tämä blogaus.

Kriittisyyteen on aina aihetta, mutta suosittelen käyttämään sitä kriittisyyttä kaikkia mahdollisia toimijoita kohtaan tasapuolisesti, ei vain viranomaisia ja liike-elämää kohtaan.

Toimituksen poiminnat