Ydinvoima tunkee luihin ja ytimiin, osa 1/2
... sekä vie kuluttajan selkänahan.
Taannoin s-postiini räpsähti kirje Ranskasta. Lähettäjä oli Réseau Sortir du Nucléaire. Kirje sai minut paneutumaan ydinvoima -puolesta ja vastaan argumenttien selvittelyyn.
Ranskasta tullut kirje varoittaa, että EPR-reaktori (jota tyyppiä myös Olkiluoto 3 eli OLK3 edustaa) on altis ydinvoimalaonnettomuudelle jo käynnistyshetkellä. EDF:n (Electricité de France) ja Arevan omienkin laskelmien mukaan reaktorin RIP (Instant Return to Power) kontrollisysteemi voi aiheuttaa onnettomuuden (1). Sen lisäksi ydinvoiman puolesta esitetyt turvallisuusväittämät on osoitettu vääriksi (2-10). Ranskalainen, ydinvoimaturvallisuudesta vastaava ASN on pidetty yhtä pimennossa Arevan tiedossa olleista riskitekijöistä kuin muidenkin maiden vastaavat turvallisuuselimet.
Terveysriskit
Vuonna 2005 The National Academy of Sciences (NAS) julkaisi raportin säteilyn riskeistä. Raportin nimi on BEIR VII report. Raportin mukaan naisten syöpään kuolleisuus säteilylle altistumisen seurauksena on 37,5% korkeampi kuin miehillä (11) Lapsilla riskit ovat vielä korkeammat (12). Loppupäätelmässä todetaan, että säteilyn vaikutuksen kumuloituminen moninkertaistaa riskit.
Tuoreempi raportti löytyy Saksasta. KiKK-tutkimus koski ajanjaksoa 1980-2003.
Lääketieteellisen fysiikan tohtori ja Bremenin yliopiston emeritaprofessori Inge Schmitz-Feuerhake pohdiskelee Helsingin Sanomien pääkirjoituksessa seuraavasti: "Saksassa on jo useita vuosikymmeniä puhuttu leukemian lisääntymisestä ydinvoimaloiden ympäristössä. Viime aikoina keskustelua on herättänyt lasten leukemiatapausten silmiinpistävä kasvu vuodesta 1990 alkaen Hampurin lähellä sijaitsevan Krümmelin ydinvoimalan välittömässä läheisyydessä. Se on hallituksen suulla julistettu toistaiseksi selittämättömäksi ilmiöksi."
Pienillä lapsilla syöpään ja leukemiaan sairastumisen riski kasvaa merkittävästi sen mukaan, kuinka lähellä ydinvoimalaa asuinpaikka sijaitsee. Tätä ei enää useilla tahoilla virallisestikaan kiistetä. Loviisan ympäristö Suomessa onkin siksi erityisen mielenkiintoinen. Englannissa viranomaiset sanovat etteivät voi suositella ydinvoimaa (AP 1000-reaktori) koska niiden turvallisuudesta ei ole takeita.
Professori Schmitz-Feuerhake jatkaa "Tästä huolimatta hallituksen neuvonantajana toimiva Saksan säteilysuojelukomissio väittää, että väestön saama säteilyannos on alle tuhannesosa sellaisesta säteilymäärästä, joka voisi aiheuttaa kyseisen ilmiön. Komissio ei ole kuitenkaan suostunut julkiseen ja tieteelliseen keskusteluun asiasta."
_________
Ydinvoimaloiden piipun ja poistoveden kautta tapahtuvia radioaktiivisia päästöjä mittaavat jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti vain ydinvoimayhtiöt. Voimaloiden ympäristön seurantajärjestelmä on täynnä aukkoja. Erityisen voimakkaasti vaikuttavien alfasäteilijöiden, kuten plutoniumin, esiintymistä ei edes tutkita. Ympäristönsuojelijat ovat monesti löytäneet ydinvoimaloiden lähistöltä radioaktiivisia aineita, joita ei virallisten päästötietojen mukaan ole siellä lainkaan. Professorin mukaan eri tahojen vastuuhenkilöt esittävät tavan takaa kaavamaisen väitteen, jonka mukaan tutkimuksissa käytetyt säteilyn annosmääritykset ovat konservatiivisia - toisin sanoen ne ennemmin liioittelevat kuin vähättelevät annosta. Hän sanookin - Väite ei ole tieteellisesti pätevä. Jos radioaktiivisuuden ja syöpätapausten yhteys myönnettäisiin, seuraus olisi katastrofaalinen: ydinlaitosten valvonnan nykyiset perusteet osoittautuisivat täysin virheellisiksi.
__________
Tri Helen Caldicott, kansainvälisesti tunnettu tutkija, Espanjan pääministeri Zapateron neuvonantaja kansainvälisissä tiedeasioissa sekä 20 yliopiston kunniatohtori laukoo lokakuussa 2009 Global Researchille kirjoittamassaan artikkelissa seuraavaa: Hiljattain julkaistun, Saksan hallituksen sponsoroiman KiKK-tutkimuksen (13) tulokset kertovat karua kieltään.
Sairastumisiin ei ole esitetty eikä löydetty muuta selitystä kuin laitosten radioaktiiviset päästöt. Näiden biologisesti aktiivisten ainesosien joukossa, joita ydinvoimalat rutiininomaisesti laskevat ympäristöönsä ja ilmakehään on Tritium. Tritium jää ympäristöhaitaksi yli sadaksi vuodeksi eikä sille ole asetettu päästörajoituksia. Muita ydinvoimalan tuottamia päästöjä ovat Xenon, Krypton ja Argon joka muuntuu Cesiumiksi ja Strontiumiksi; Carbon 14 joka on radioaktiivinen tuhansia vuosia; Cesium 137 joka on radioaktiivinen satoja vuosia sekä Iodine 129 joka on ympäristöriesana 15.7 miljoonaa vuotta.
Tritium yhdistyy suoraan geenin dna-molekyyliin ja aiheuttaa sikiöaikaisia vaurioita ja syöpää. Cesium aiheuttaa lihassarkoomaa sekä aivosyöpää. Strontium aiheuttaa luusyöpää ja leukemiaa. Radioaktiivinen Iodine aiheuttaa kilpirauhassyöpää.
Kaikki jotenkin ajateltavissa olevat syyt tutkittiin tarkoin ja hylättiin sekä Krümmelin tapauksessa että KiKK-tutkimuksessa. KiKK-tutkimus vahvistaa lukuisia muissa maissa jo paljon aikaisemmin saatuja tuloksia. Ydinvoimaloiden läheisyydessä säteilyä saa radioaktiivisista aineista, jotka kulkeutuvat kehoon ja asettuvat kudoksiin. Säteilyaltistuksesta tulee kroonista, mikä voi johtaa äkillistä altistusta suurempiin vaikutuksiin.
Todellisuudessa tilanne on vieläkin huonompi. Maailman koko väestö altistetaan rutiininomaisesti karsinogeenisille kemikaaleille jokapäiväisessä elinympäristössään. Moni näistä kemikaaleista (ravinnossamme ja pesuaineissamme) lisää radioaktiivisten ainesten vaikutusta. Kemikaaleja on yleisessä käytössä noin 80.000.
Ydinvoima on taloudellista?
Jos jätetään huomiotta terveysvaikutukset ja niiden valtaisa kustannuserä kansantaloudelle, onko ydinvoima sitten taloudellista?
Inter Press Servicen (IPS) uutisessa helmikuulta 2010 Citibank Group, sijoittaja- ja pankkiiriryhmittymä, arvioi, ettei ydinvoima ole taloudellista. Heidän mukaansa ydinvoiman rakentaminen ei ole kannattavaa monestakaan syystä: sijoittajan kannalta riskeinä mainitaan suunnittelu, rakentaminen, sähkön hinta, operatiivisuus ja käytöstä poistaminen (17). Pankkiirien arvio perustuu useaan eurooppalaiseen tutkimukseen.
Rakennuskustannukset ovat korkeat, rakentamisessa tulee kalliita viivytyksiä, laitteiston kuluminen rakentamisen ja käytön aikana sekä se, ettei sähkön hinnasta saada takeita hallituksilta ovat sijoittajalle riski. Peittääkseen kustannukset siojoittajan tulisi voida pyytää 65 euroa/ Mw/tunti, pitkän aikaa. Ydinvoimala alkaa tuottaa voittoa aikaisintaan kahdeksan vuoden kuluttua käynnistämisestään. Ydinvoimalan edes jotenkuten turvallinen käyttöikä ei ole juuri 20 vuotta pidempi. Lehti kutsuukin ydinvoimaloita korporaation tappajiksi.
Globaali finanssikriisi on nostanut kustannuksia ja sijoitusriskejä entisestään.
Ranskalainen energiaexpertti Thibault Madelin käyttää Olkiluoto3-voimalaa esimerkkinä siitä, mikä kaikki voi mennä pieleen: Olkiluodon rakentamisen viivästyminen on nostanut kulut pilviin. Vuonna 2004 aloitettin OLK3:n rakentaminen. Silloin sen kustannusarvio oli 3 miljardia euroa. Nyt lasku on jo 5.3 miljardia eikä kukaan pysty sanomaan paljonko se lopulta tulee maksamaan. - Järkevämpää olisi rakentaa yhdistetty, kaasua kierrättävä turbiini jonka teho olisi noin 800 Mw/ neljä vuotta.
Samoilla linjoilla Madelinin kanssa on Carnegie Endowment´in tutkija Sharon Squassoni. Ydinvoimalan rakentaminen on paljon kalliimpaa kuin vaihtoehtoisen energian rakentaminen.
Varoittavana esimerkkinä OLK3:a käyttää myös Christoph Pistner, German Institute for Applied Ecology fyysikko. Kuluttaja joutuu maksamaan sähkön hinnassa kaikki ylimääräiset viivästymisistä johtuvat kulut. Myös muu rakentamisen kalleus tullaan nyhtämään yksityisen kuluttajan kukkarosta.
Olkiluoto3-voimalan on tilannut suomalainen TVO ja sen toimittaja on ranskalainen Areva. Areva tunnetaan myös siitä että Areva yritti estää ydinjätteen jälkisijoittamisen ongelmista tehdyn dokumentin. Mitä suotta. Kaikkihan me muutenkin jo tiedämme ettei sitä ongelmaa ole ratkaistu millään lailla, vieläkään.
lähdeviitteet:
1 - Summary - “Une technologie explosive : l’EPR”
2 - “Bilan de la phase préliminaire de l’étude d’EDG FA3 et perspectives”(EDF SEPTEN May 2009)
3 - “EPR – Gestion combustible – Lot 1 – Revue de conception du schéma de grappes FA3 du 25/10/2007”
4 –“EPR FA3 – Synthèse de l’étude de faisabilité de l’accident d’éjection de grappe” (EDF SEPTEN September 2007)
5 - “EPR FA3- Synthèse des voies de sortie de la problématique éjection de grappe” (EDF SEPTEN July 2007)
6 – Working paper: “Présentation synthétique de l’EPR” (EDF SEPTEN April 2004)
7 - “Note de présentation de la deuxième revue de projet radioprotection EPR” (EDF, Spring 2004)
8 - “Marges disponibles pour les activités d’exploitation du REP par rapport aux risques de criticité” (EDF SEPTEN April 2009)
Notes :
i See. paragraph 6.1.6 Document No. 4
ii Cf. Table 3, Document No. 4
iii See Document n°4, Document n°5 Part 2, « Rapport Préliminaire de Sûreté EPR 15.2.4.e »
iv See Document n°2, note 9
v See Document n°2, note 8.2.1
(11) Summary estimates; Table ES-1, page 28 of the BEIR VII report prepublication copy
(12) Table 12 D-1 and D-2, on pages 550-551 of the prepublication copy of the BEIR VII-report
(13) the KiKK study - Kaatsch P, Spix C, Schultze-Rath R, et al. Leukemia in young children living in the vicinity of German nuclear power plants. Int J Cancer. 2008; 1220:721-726,)
(14) Baker PJ, Hoel DG. Meta-analysis of standardized incidence and mortality rates of childhood leukemia in proximity to nuclear facilities. Eur J Cancer Care. 2007:16:355-363
(15), (16) Dobson, R. Lowry. The Toxicity of Tritium. International Atomic Energy Agency (IAEA) symposium: Biological Implications of Radionuclides Released from Nuclear Industries. Vienna. V.1: p. 203. 1979.
Straume, T and Carsten, AL.Tritium Radiobiology and Relative Biological Effectiveness. Health Physics. 65 (6) : 657-672; 1993. [This special December 1993 issue of Health Physics is entirely devoted to tritium.]
(17) The Citibank paper, titled ‘New Nuclear - The Economics Say No’
http://www.uraanitieto.net/
Medical and Public Health Implications of Uranium Contamination http://imva.info/index.php/rad…amination/
Ydinvoimavastaava myöntää säteilyn kulkeutumisen http://www.youtube.com/watch?v=9aiZKH_rvqw
Editorial: The hidden radiation around us Submitted by SHNS on Wed, 06/03/2009 - 13:39 http://www.scrippsnews.com/node/43579
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
Ranskasta tullut kirje varoittaa, että EPR-reaktori (jota tyyppiä myös Olkiluoto 3 eli OLK3 edustaa) on altis ydinvoimalaonnettomuudelle jo käynnistyshetkellä. EDF:n (Electricité de France) ja Arevan omienkin laskelmien mukaan reaktorin RIP (Instant Return to Power) kontrollisysteemi voi aiheuttaa onnettomuuden (1). Sen lisäksi ydinvoiman puolesta esitetyt turvallisuusväittämät on osoitettu vääriksi (2-10). Ranskalainen, ydinvoimaturvallisuudesta vastaava ASN on pidetty yhtä pimennossa Arevan tiedossa olleista riskitekijöistä kuin muidenkin maiden vastaavat turvallisuuselimet.
=> Peistaa tuo kirje ranskaksi tänne niin lukutaitoiset pääsevät pohtimaan asiaa.
Hyvinhän suomalainen ydinjäte on säilynyt siellä, missä se nyt on. Kerropa meille, missä kaikkialla sitä on.
Rakentamisesta ja vaihtoehtoisista energialähteistä kiinnostuneille
Todella hyvä kirjoitus Riikka.
Kiitos kun näit vaivaa.
Ruotsalainen 70-luvulta jatkunut tutkimus osoittaa yllättäen, että lauhdevesissä esiintyvän kalakannan bequrel-pitoisuus on korkeampi Suomen kuin Venäjän ydinvoimaloiden läheisyydessä. Ruotsissa vielä korkeampi. Kaikissa maissa pitoisuudet ylittävät määritellyt ravinnoksi kelpaavat normit. Äkkiseltään en löydä nyt valitettavasti linkkiä väitökseeni.
lopeta jo riikka paskanjauhanta ja ota selvää asioista
kikk-tutkimus EI väitä ydinvoiman aiheuttavan syöpää ja tutkimus on puutteellinen!
http://zachrishaaparinne.wordpress.com/2010/02/15/ydinvoima-ja-syopa/
Tyypillinen pelkääjän kirjoitus. Miksi et kertonut Jalo Viinaselle missä tämä tappava suomalainen ydinjäte on ja keitä se on tappanut.
Olennaista on että säteilyturva tietää nämä riskit.
Voihan olla että kyseinen reaktorimalli on jo lähtökohtaisesti toimimaton ratkaisu.
Sitten meille tarvitaan vielä neljäskin ydinvoimalupa korvaamaan tämä koskaan valmistumaton ydinvoimala.
Ottamatta tällä kertaa kantaa aiheen tieteellisiin tai taloudellisiin detaljeihin: ydinvoima on ennenkaikkea epäeettinen ratkaisu sekä koko elonkehää kohtaan, että myös vähän itsekkäämminkin ajatellen; tulevia sukupolvia kohtaan.
Jatkuvalla syötöllä saadaan myös tutkimustietoa joka tukee maalaisjärkistäkin ymmärrystä kyseisen energiantuotantotavan vaarallisuudesta, niin käytön aikana kuin vielä hyvin pitkiä aikoja sen jälkeenkin.
Mielenkiintoista nähdä kuinka kauan ydinvoimalobbareilla pokka pitää jauhaa suullaan sitä, mitä heidän aivoihinsa on ängetty elinkeinoelämän kenkälusikalla.
Ajattelimisen aihetta itse kullekin
a.. YLE FST5
a.. Torstai 1.4. klo 21.00
a.. Kesto 00:29:18
a.. Esitysaikaa 6 päivää jäljellä
Hei kaikki
Ajattemisen lisäksi me tarvitsemme tekijöitä.
Ja Riikka on meille kaikille hyvä esimerkki.
"Ydinvoimala alkaa tuottaa voittoa aikaisintaan kahdeksan vuoden kuluttua käynnistämisestään. Ydinvoimalan edes jotenkuten turvallinen käyttöikä ei ole juuri 20 vuotta pidempi. Lehti kutsuukin ydinvoimaloita korporaation tappajiksi."
Olen tästä kohdasta eri mieltä. Sähköä voimala alkaa tuottaa heti, ja käyttöikä täällä Pohjoismaissa ainakin 30-40 vuotta ilman ongelmia.
#13 Kiitos linkistä!
#14 Tekijöitä peräänkuulutat?
Loppupuolelta ohjelmaa jäi mieleeni, miten U.K. huomautti aktivistien olevan "valmiita luopumaan paljosta". Rupesinkin pohtimaan, että missäs se näkyy...Tarkoitan niin, että esim. minä siihen yksilönä osallistuisin, ja että se vaikuttaisi jollain tapaa ihan yhteiskunnan rakenteisiin eikä tuntuisi vain heillä(aktivisteilla) henkilökohtaisesti esim. menetetyssä ajassa perheen kanssa tai kotirauhan menetyksenä, minkä tyyppisiin asioihin oletan hänen viitanneen. Ei se kyllä näy oikein missään...vai? Ydinvoimaa ja sen aiheuttamia haittavaikutuksia vastustetaan kyllä, mutta ei mitään sellaista, minkä ylläpitämiseksi ydinenergiaakin tuotetaan. Yleensä mitään ei maailmassa vastikkeetta saa. Tuskin siis myöskään maailmaa ilman ydinvoimaloita ja -aseita. Mitä siis tehdään? Vai jätettäiskö jotain tekemättä? Mistä sinä olisit valmis luopumaan?
Mieluummin vastuullista ydinvoimaa tänne kuin sama määrä Venäjältä ostaen ja näin vastuu ulkoistaen...
Hyvä undone # 16
Minä olen luopunut kulutushysteriasta jo vuosikymmeniä sitten. Jolloin en edes tiennyt ydinvoiman vaaroista mitään.
Itsellä olleet allergiat ja altistumiset pakotti ajattelemaan ja toimimaan, varsinkin kun virallinen lääketiede ei aina pystynyt parantamaan ja lisäksi olin allerginen aineelle jota oli vuosikymmeniä sitten kaikissa apteekista myytävissä voiteissa.
Seleeni ja muut vitamiinit paransivat ne kuivat visvaa vuotavat haavaumat käsien selkämyksistä joita lääkärien määräämät lääkkeet eivät parantaneet.
Toki arvostan lääketiedettä, mutta on monia juttuja, jossa se ei voi valitettavasti auttaa.
Toivoisin sinun katsovan tämän
Prisma: Myrkyttynyt kehomme
Ympäristöön vapautuu tonneittain myrkkyjä joka päivä ja osa näistä kemikaaleista päätyy elimistöömme ja odottavien äitien sikiöihin. T: Avant qu'il ne soit trop tard inc., Kanada.
Julkaistu: 29.3.2010 klo 19.00
Katsottu: 7626 kertaa
Poistuu: 28.4.2010 klo 19.00
Katseltavissa vain Suomessa
Ikäraja
Kieli: Englanti
Tekstitys: Suomi
http://areena.yle.fi/ohjelma/9cc7fe33761b9168bc67507f263cb9d7
Ja tuossa ohjelmassa ei edes käsitellä ydinvoiman aiheuttamia ongelmia, jotka tulevat kaupanpäälle. :(
#19
Hyvä yksilö, kiitos vastauksestasi ja uudesta linkistä, ja huomenta kaikille muillekin.
Loppulausahdukseni edellisessä oli hiukan taitamattomasti muotoiltu. Yritin osoittaa kysymykseni meille kaikille, jotka ydinvoimaa vastustamme. Kukin varmasti tahoillaan on luopunut monestakin asiasta ihan omista henkilökohtaisista ja itsekkäistäkin syistä. Niin minäkin liittyen juuri esim. lääketieteen tuotoksiin, kemikaaleihin ja ravintoon. Kukas muu minun parastani ja hyvinvointiani ajattelisikaan kuin minä itse ;)
Mutta esim. juuri minun osto- ja kulutuskäyttäytymiseni eivät suuremmin hetkauta tämän ajan päättäjiä, toimijoita, kaupallisia markkinoita. Silti pysyn periaatteissani. Ihan itseni vuoksi ja samalla toivon, että toimin esimerkkinä myös lapsilleni, jotka vielä muodostavat omia periaatteitaan. Jotenkin vain tuntuu siltä, että on oltava joku "iso kieltäytyminen/luopuminen" (liittyen juuri näihin perusteluihin energiantuotannon jatkuvan lisäämisen tarpeesta), johon osallistuminen ravistaisi tätä ympärillämme olevaa systeemiä siten, että niiden, joiden käsissä kaikki päätös- ja toimeenpanovalta tällä hetkellä on, olisi havahduttava siihen, että näin ei voi eikä pidä jatkua. Tässä ydinvoimakysymyksessähän kaikki päättävät tahot (jopa Vihreä liitto) ovat vankasti sitä mieltä, että lisäenergiaa tarvitaan. Keskeneräinen ajatukseni onkin se, että entäpä, jos luopumalla jostakin isommastakin kuin hehkulampusta kykenisimme osoittamaan, että lisäenergiantuotanto millään tavoin on tarpeetonta. "Keskeneräinen" tarkoittaa sitä, että visiota saa jatkaa.....
#19
Kyllä henkilökohtaisilla kulutustottumuksilla on vaikutusta. Itse asiassa enemmän kuin millään muulla. Äänestäminen eduskuntavaaleissa on tärkeää, erityisesti tulevissa. Mutta suurempi ja reaaliaikaisempi vaikutus on kulutuksen määrän tiputtamisella; kaiken kuluttamisen. Se, että energiantuotannon tarpeen vähentäminen vaatii hyvin monen ihmisen päätöstä ja tekoja, ei saa olla syynä jättää omia valintoja tekemättä. En tällä tarkoita että sinä "yksilö" niin tekisit, vaan että yleisesti ottaen ihmiset eivät halua luopua mistään osasta elintasoaan, vaikka se olisi kuinka turhaa. Siihen saumaan iskevät ydinvoimalobbaritkin maalaillen tulevaisuutta ilman mukavuuksia jos heidän isäntiensä tahto ei täällä toteudu. Ja kansa kavahtaa.
Helposti tällainen tavis myös ajattelee sitä että teollisuushan sitä energiaa kuluttaa eli ei se oma energiansäästö missään näy. Kyse ei olekaan pelkästään led-valoihin siirtymisestä vaan kaikesta kulutuksesta. Siis o s t a m i s e s t a.
Ostamalla mitä tahansa teollisesti tuotettua juuri minä pidän yllä tarvetta ydinvoimaloille. Samalla tuen myös luontokuormaa aiheuttavaa järjetöntä logstiikkaketjua, puhumattakaan täysin tarpeettomista kaupan rakenteista monine portaineen. Osallistun myös sen tahon tukemiseen, joka voitelee minun asioistani päättäviä hallintoelimiä sekä minun etuani ajavia kansanedustajia, yhteiskunnallisen hyväksynnän ja tuen saamiseksi epäekologiselle ja epäeettiselle toiminnalleen.
Ostaakseni jotain minun on myös tienattava rahaa, ja maksettava siis veroja. Niillä verorahoilla pidän yllä sitä hallintojärjestelmää joka elinkeinoelämän talutusnuorassa kehittää koko ajan uusia keinoja pitääkseen minutkin yhä tiukemmin työ-kulutus-oravanpyörässä. Potkin siis monin tavoin itseäni nilkkaan, tai jopa päähän, aina kun tienaan ja ostan; liikutan rahaa.
Tietysti on niin , että ihan kaikesta ostamisesta ei voi luopua. Mutta paljosta voi. Helpoin tie vähentää kulutustaan kaikissa muodoissaan on vähentää palkkatyön tekemistä ja siirtyä tekemään edes jotain suoraan omaksi ja läheistensä hyväksi. Ostettavasta mahdollisimman suuri osa pitäisi olla paikallisesti tuotettua, niin kulutushyödykkeistä kuin palveluistakin. Talkootyöt ja yhteisöllisyys kunniaan, ja tiukka vastustus kaikelle mikä aiheuttaa turhaa rahan liikuttamisen tarvetta, kuten kiinteistöverot ja Ylemaksut tms. Sillä vaikka ne eivät tuntuisikaan liittyvän suoraan ydinvoiman tarpeeseen, niin kuitenkin kaikki vaikuttaa kaikkeen. Se vaan menee niin että mitä enemmän rahaa liikkuu missä yhteydessä tahansa, sitä enemmän jotkut jossain joutuu tekemään työtä, kuluttamaan energiaa ja tuottamaan luontokuormaa. Mitä alemmaksi BKT saadaan, sen vähemmän on tarvetta mm. uusille ydinvoimaloille, näin varsin oikoisasti asian ilmaisten :)
Tietysti kaiken turhan poistaminen elämästä johtaa lisääntyneeseen vapaa-aikaan ja henkiseen hyvinvointiin, mutta voin lohdutukseksi kaikille kertoa ihan omakohtaisen kokemuksen perusteella, että kyllä sen kestää traumoitta.
Pitää myös tiedostaa, että nyt meillä on vielä mahdollisuus vaikuttaa. Mitä kauemmin odotamme, sen vähäisemmiksi mahdollisuutemme käyvät. Vaalitapaa muutetaan, lukuisia lakeja muutetaan, infra yletetään väkisin joka talouteen, kaikki muutetaan biteiksi, maaseutu ajetaan alas... Meitä ajetaan ahtaammalle henkisesti, taloudellisesti ja ihan fyysisestikin koko ajan, kiihtyvällä tahdilla. Tuottava väki pidetään ylikierroksilla ja muut kansanosat sullotaan massasijoituslaitoksiin (koululaitos ja vanhusten"hoito"). Perustarpeet tyydytetään mahdollisimman tehokkaasti, eli tarvitaan geenimanipulaatio ja helppoa energiaa; atomivoimaa (sorry vanhahtava nimitys). Kehitetään pandemioita joilla rahastetaan ja hallitaan. Ym ym.
Riittää Riikalla töitä.
Mutta, jos tämä kehityssuunta ei miellytä, niin tervetuloa tekemään asialle jotain. Tekemisen voi aloittaa lopettamalla tekemisen. Siis kaiken turhan.
PS. Sorry tämä ylipitkä postaus...
Korjataan edellistä sen verran, että vastasin siis kommenttiin #23 eikä #19.
Riikka, en usko sinun suhtautuvan tarpeeksi kriittisesti Greenpeacen tai tuon ranskalaisen ydinvoimavastustajien ryhmän tuottamaan materiaaliin. Mikä tahansa heiltä tuleva materiaali on värittynyttä. Samoin heidän tieteellinen osaamisensa on surkean heikkoa.
Sama on tuossa sinun YLE:n Prisma-linkissäsi. Ohjelmassa kävi varsin selvästi ilmi, että sen tehnyt toimittaja oli kasvissyöjä. Siispä sitäkin kannattaa seurata yhtä skeptisesti kuin elintarviketeollisuuden tekemiä dokumentteja.
Väität, että "Ydinvoimaloiden piipun ja poistoveden kautta tapahtuvia radioaktiivisia päästöjä mittaavat jatkuvasti ja kokonaisvaltaisesti vain ydinvoimayhtiöt." Säteilyn mittaaminen on käsittämättömän helppoa. Mikään ei estä sinua tai ketään muutakaan ostamasta säteilymittaria ja mittaamasta itse Loviisan laudeveden säteilyarvoja. Jos tekisit sen, huomaisit hyvin nopeasti, että lauhdevedessä ei ole säteilypäästöjä.
Miksi muuten suhtaudut ydinvoiman vastustajana säteilyturvakeskukseen?
#27
Kehon myrkytykseen pitäisi laskea vielä mukaan säteilysaaste ja tehdä vastaava ohjelma Suomesta niin päästäisiin puhumaan itse asiasta. Tottakai ohjelmassa esiinotettu Kanada on vain esimerkki globaalista ongelmasta mutta osa ihmisistä tuntuu ajattelevan omaa elämää koskemattomaksi kaiken sen mikä tapahtuu metriä kauempana oman olohuoneen sohvasta.
Teollisuuden ja julkisen hallinnon välinen yhteys tuli kyllä hyvin selville, eikä se meillä tuosta poikkea; EU:n myötä vielä vähemmän kuin ennen.
#25
Kommentti 19 oli yksilön, 23 minun.
Mutta mikäli minulle yksinomaan vastasit niin ehdotat siis luopumista työnteosta rahapalkkaa vastaan? Tai koko työnteosta luopumista. Vastineeksi saisin vapaa-aikaa ja henkistä hyvinvointia ja siinä vaiheessa voisin tehdä jotain suoraan omaksi ja läheisteni hyväksi. Visio miellyttää kovin.
En kuitenkaan pystyisi tuottamaan ravintoani omavaraisesti enkä myöskään omista kattoa pääni päällä. Velkaakin on hoitamatta ajalta ennen kulutukseni minimointia. Lapseni eivät vielä pärjää omin neuvoin.Joudun siis toteamaan, että minun vaikuttamismahdollisuuteni energiankulutuksen vähentämiseen eivät noilla sinun mainitsemillasi keinoilla ole realistisia ainakaan juuri nyt.Kiitos ajatuksistasi kuitenkin.Toivottavasti moni muu kykenee luopumaan mainitsemistasi asioista. Ehkä minäkin joskus.Nyt on kuitenkin etsittävä muita ratkaisuja.
Tämänhetkisestä kyvyttömyydestäni huolimatta en silti myönnä olevani vain turhantekijä ja pelkästään kulutuskuormituksen lisääjä.
Muita luopumisvisioita?
"Voisiko johtua siitä että suomalainen media ei juurikaan ole nostanut aihetta esiin?"
ja voisiko tämä johtua siitä, että sinä ja muut suomalaiset ydinvoimanvastustajat ovat niin epäuskottavia ettei kukaan jaksa ottaa heitä tosissaan? sinäkin vain postaat tänne jokaisen kriittisen linkin ja käsket "ottaa itse selvää". sen sijaan sinua ei jaksa kiinnostaa ollenkaan ne asiantuntijalausunnot jotka eivät tue omaa mielipidettäsi.
alhaista toimintaa riikka. ihan oikeasti.
Mitä tulee viranomaisten tutkimuksien luotettavuuteen, niin niihin ei kannata luottaa. Myös viranomaiset väärentävät tutkimustuloksia virallisiin asiakirjoihin. Hyvä esimerkki on kivilouhimot ja murskaamot. Me asumme louhimon vieressä, ja melu oli niin sietämätöntä, ettei pystynyt kotona olemaan. Silti VTT ja Aluetyöterveyslaitos tekivät viralliset melumittaukset, ja totesivat niin meluttomaksi, että melua ei kannattanut edes mitata. Melua oli pihassa muka n. 20dB. Luonnonmelukin on jo 30dB.
Samoin kävi tärinämittausten kanssa. Louhimo ei muka aiheuttanut minkäänlaista tärinää. Silti talomme kivijalat ja savupiippu halkesivat. Halkeamista meillä on lainvoimainen oikeuden päätös todisteena. Oikeuden tuomari ja jäsenet joutuivat itse todistajiksi halkeamiselle, mutta valvovat viranomaiset eivät nähneet mitään, kuten myöskään poliisi ei nähnyt.
Lisäksi kun räjähdysaineita käytetiin useita satoja kiloja päivittäin, niin viranomaiset valannojalla oikeudessa valehtelivat, että 5 kiloa on suurin räjäytys, mitä on suoritettu. Tätä kaikkea valheellista toimintaa johtaa ministeriön virkamies, joka on vielä KHO:n lausunnon antaja. Hän tulee henkilökohtaisesti kunnan virkamiesten avuksi johtamaan ko. rikoksia.
Asiantuntijoiden valheelliset todisteet menevät varmasti ydinvoimala-asiassakin kaiken totuuden edelle. Harmillista, kun ihmiset ovat niin sinisilmäisiä viranomaisia kohtaan.
Ei ole varmaan mikään sattuma, että Suomen ydinvoimalat on sijoitettu ruotsinkielisille alueille. Kun niissä tapahtuu onnettomuus, vähenee myös ruotsinkielinen väestö säteilysairauksien ja Ruotsiin suuntautuvan maastamuuton seurauksena. Onnettomuudet Loviisassa ja Olkiluodossa pudottavat ruotsinkielisen väestön näillä alueilla nollaan. Sitten tarvitaan vielä yksi ydinvoimala Vaasaan tai Pietarsaareen, jotta ydinvoimalat olisivat siellä, missä niitä tarvittaisiin. Tammisaareen, Paraisiin tai Kristtinankaupunkiin voisi myös rakentaa ydinvoimalan.
Minulla ei ole siis mitään suomenruotsalaisia vastaan, yritän vain seurailla tätä samaa logiikkaa, jolla aiemmat ydinvoimalat rakennettiin "Svenskfinlandiin" Kekkosen ollessa tasavallan presidenttinä.
Adrian Salbuchi siitä miten maailmanhallinto pyritään runnomaan läpi?
Lisätietoja englanninkieltä taitaville.
Salbuchi's 10-point transitional triggers for world government:
Salbuchin 10-kohdan muutostekijät maailmanhallinnon suuntaan.
1. Financial collapse - requiring creation of a world currency and financial system.
Rahoitusromahdus - johon vetoamalla meille yritetään myydä maailman yhteisvaluuttaa ja maailmanlaajuista talousjärjestelmää
2. Economic collapse.
Talousromahdus
3. Huge social unrest.
Väestön suurmielenosoituksia ja yleislakkoja
4. Virus pandemics - corporate-created, requiring use of vaccines and RFID chips.
Viruspandemiat - lääkeyhtiöiden tuottamia, kylkiäisinä rokotteita ja mikrosiruja.
5. Global warming - world taxation, reduced standards of living.
Väitetty globaali lämpeneminen, maailmanlaajuinen CO2-verotus, kehnommat elinolosuhteet
6. Another super 9/11 - false-flag from US/UK/Israeli intelligence.
Uusi entistä isompi "9/11 tapahtuma" jonka takana on USA/Iso-Britannia ja Israel. (ja jälleen tapahtumasta syytetään syyttömiä tahoja)
7. War in the Middle East.
Uusi sota Lähi-Idässä
8. Nuclear accident requiring world government control of all nuclear materials/weapons.
Ydinvoimaonnettomuus johon viittaamalla esitetään maailmanlaajuista ydinvoima ja -ase valvontaa.
9. Possible assassination of major world leader.
Mahdollisesti jonkun suurvallan johtajan murhauttaminen
10. Destruction of "terrorist" nations.
Väitettyjen "terrorismivaltioiden" tuho
HUOM: KOHTA 8.
http://talousdemokratia.blogspot.com/2010/03/adrian-salbuchi-siita-miten...
Rakentajat kertovat Olkiluodon ongelmista. OLKILUOTO=POMMI!
http://www.hs.fi/kotimaa/artikkeli/Rakentajat+kertovat+Olkiluodon+ongelm...
Ranskan ydinjäteskandaali
Ranskalainen dokumentti suomeksi tekstitettynä. Aluksi tiivistelmä tulevasta.
http://www.youtube.com/watch?v=oHvnmcaOnCU&feature=PlayList&p=FEA8C46188...
PS: Veikkanpa että Suomessa tapahtuu valtava ydinvoimalaonnettomuus.
SUOMI LEIKKII TULELLA!!!
http://www.youtube.com/watch?v=rvAJ_u3Q0Hw
Hyvää luettavaa:
http://nwohavaintoja.blogspot.com/
http://talousdemokratia.blogspot.com/
EU:n salainen poliisi saa ennennäkemättömät oikeudet
Europolin uusiin toiminta-alueisiin kuuluu laveasti määritellyt rikokset, kuten rasismi, maahanmuuttajiin kohdistuva viha, ympäristörikokset ja korruptio. Uudet henkilöistä kerättävät tiedot ovat niin sanottuja käyttäytymistietoja, kuten elämäntyyli ja rutiinit, miten henkilöt liikkuvat, suositut vierailukohteet, suhtautuminen veroihin sekä DNA- ja ääninäytteet. Mikäli edellämainitut eivät riitä, Europolin työntekijät voivat halutessaan myös tallentaa tiedon henkilön poliittisista mielipiteistä, uskonnollisuudesta ja filosofisista näkemyksistä, liittojäsenyyksistä, terveydestä ja seksielämästä
http://www.infosota.fi/2010/03/27/eun-salainen-poliisi-saa-ennennakematt...
Ydinvoimalan ainoa järkevä sijaintipaikka on meren rannalla. Ruotsinkieliset taas asuvat Suomessa pääsääntöisesti rannikolla.
Jos perustat ydinvoimalan sisämaahan, pitää jäähdytysveden jäähdyttäminen hoitaa torneilla. Niillä "savuavilla" ydinvoimalatorneilla, joita näkyy esim. Keski-Euroopassa. Paitsi että se "savu" on täysin vaaratonta vesihöyryä.
Mitä tässä videossa tapahtuu ydinvoimalaitoksen yllä
http://www.youtube.com/watch?v=P_a19RRo2gY
Misi taivas muuttuu vaaleanpunaiseksi laitoksen yläpuolella ja miksi
tätä ilmiötä yritetään piilottaa valaistuksella.
Sori offtopic mutta kun näitä ei Suomen mediassa nähdä,
9/11 Blueprint for Truth Debut on Colorado Public Television - Part 1:
http://www.youtube.com/watch?v=EjXG1ed1b4Y
9/11 Blueprint for Truth Debut on Colorado Public Television - Part 2:
http://www.youtube.com/watch?v=Ix_rcz1MB1Y
http://zelikow.wordpress.com/2009/09/17/norwegian-state-television-prese...
Tälläisia kivisateita saimme päivittäin pihapiiriimme, ja räjähdyskaasut ym. räjähdysaineiden myrkyt. Viranomaiset salasivat oikeat räjähdysainemäärät. Tukesilta ovat räjähdysaineiden varastointiluvat hakematta, koska turvamääräykset estävät lupien saamisen. Lisäksi räjäytykset ovat pitkästi toistasataa dB, eli kuulo voi mennä välittömästi. Näin vakavia laiminlyöntejä viranomaiset antavat tapahtua ympäri Suomen.
Esimerkkejä räjäytyksistä:
http://www.youtube.com/watch?v=x9v7njmvS5o
http://www.youtube.com/watch?v=uoWCDtJz-Rs&feature=related
Syöpävuori - loppusijoitusalueen kallion laadusta
Ydinjätteen loppusijoitushanke on kuin tehty vuotamaan heti! Kun alunperin valittiin 100 sijaintia ydinjätehaudalle, niin Olkiluoto oli sijalla 101.
http://www.youtube.com/user/Styrgefilmi#p/u/11/H56_rtQezrM
"Ja tuossa ohjelmassa ei edes käsitellä ydinvoiman aiheuttamia ongelmia, jotka tulevat kaupanpäälle."
Ydinvoimala tuottaa jätettä noin tynnyrillisen vuodessa. Ydinvoimalan koko käyttöikänsä aikana tuottamat jätteet mahtuvat pienehköön uima-altaaseen (+ rakennusjäte).
Hiilivoimala tuottaa kaksi-kolme tynnyrillistä vastaavaa ydinjätettä vuodessa + uima-altaallinen muita jätteitä päivässä.
Lisäksi kannattaa tsekata käsite nimeltä hormeesi.
Mistä näitä tiedepelkoisia oikein sikiää?
Toksikologia (kreik. toksikon 'myrkkynuoli') on oppi vieraiden aineiden haitallisesta vaikutuksesta eläviin organismeihin.
Tällaisia aineita ovat esimerkiksi monet lääkkeet, vitamiinit, kivennäisaineet ja jopa ravintoaineet.Esimerkiksi eräillä tunnetuilla myrkyillä saattaa pieninä annoksina olla terveydelle suotuisa, suojaava vaikutus (tätä ilmiötä kutsutaan nimellä hormeesi) http://fi.wikipedia.org/wiki/Toksikologia
Sikainfluenssan toinen aalto jäänee heikoksi.
Suomalaiset on rokotettu sikainfluenssaa vastaan jo niin hyvin, että influenssan toinen aalto vältetään lähes kokonaan. Sikainfluenssarokote löytyy myös ensi kauden kausi-influenssarokotteesta.(että mikä)?
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2010/04/1093305
Valtio: H5N1-pandemia edelleen mahdollinen. Uusi rokote testaukseen Suomessa
http://www.infosota.fi/2010/02/18/valtio-h5n1-pandemia-edelleen-mahdolli...
Suomi on hankkinut koko väestölle GSK:n Prepandrix-rokotetta (viruskanta A/Indonesia/5/2005), jolla nyt THL ja EVIRA rokotuttivat henkilökuntaansa. THL:n mukaan uusi H5N1-rokote (viruskanta A/turkey/Tyrkey/1/2005) on valmistumassa GSK:n tuotantolinjassa.
http://www.infosota.fi/2009/12/07/suomi-testaamaan-uutta-lintuinfluenssa...
voitte lukea WHO:n kaksiosaisen muistion, joka on kirjoitettu 1972, siitä kuinka - kolmella askeleella - rokotteesta tehdään tappava ase. Ensin heikentämällä vastustuskykyä, sitten injektoimalla kehoon suuri määrä viirusta, josta heikennetty vastustuskyky ei voi selvitä. Ja kolmanneksi injektoimalla lisäaine, joka laukaisee valtavan tulehdusreaktion ja niin sanotun sytokiini myrskyn.
Tämä muistio löytyy näistä kahdesta linkistä:
http://theflucase.com/downloads/WHO_Memo_1_searchable.pdf
http://theflucase.com/downloads/WHO_Memo_2_Searchable.pdf
http://www.wordmworld.net/uncategorized/avoin-kirje-toimittajille
Teistä moni ei varmaan tiennyt että tämän vuoden 2010 alusta 01.01.2010 tuli voimaan uusi maailmanlaajuinen ja globaali elintarvikelakiuudistus, minkä jälkeen ruokiin saa lisätä mm. yli seitsemän aiemmin myrkkynä tunnettua kemikaalia. Näitä myrkkyjä on kaikenkaikkiaan 3275 kpl. Joukossa syöpää aiheuttavia ja endokriinista toimintaa häiritseväksi tiedettyjä aineita.
http://nwohavaintoja.blogspot.com/2010/01/codex-alimentarius.html
Katsokaas 10min,tätä ja herätkää:
http://www.youtube.com/watch?v=Ft7R5qp_NCE&feature=related
USA:n joukot siirtyneet Somaliaan valmistautumaan Jemeniin hyökkäystä varten.
Uusimpien puolueettomien uutislähteiden tietojen mukaan USA:n armeijan joukot ovat saapuneet Somaliaan ja valmistautuvat hyökkäämään Jemeniin. Sitä kautta on myös heidän helppo siirtyä myöhemmin Pakistanin kautta Iraniin. http://nwohavaintoja.blogspot.com/2010/03/usan-joukot-siirtyneet-somalia...
Vankeja pakeni Jemenissä räjähdyksen jälkeen.
Länsimaat ja Saudi-Arabia pelkäävät, että väkivaltaisuudet vahvistavat al-Qaida-verkoston asemaa Jemenissä.
Viime jouluna matkustajakoneen räjäytystä yrittänyt nigerialaismies oli saanut tiettävästi pommikoulutusta Jemenissä. http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2070711&pos=hl...
WW III & kohteet?
Chavez kertoi Venäjän luvanneen apua ydinvoimalahankkeessa
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2073485
Putin: Iranin ydinvoimala toiminnassa jo kesällä
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2046651&ref=lk...
Lehti: Iranin epäillään suunnittelevan kahta uutta ydinlaitosta
http://www.iltasanomat.fi/uutiset/ulkomaat/uutinen.asp?id=2063169&ref=lk...
Citigroupin raportti sellaisenaan löytyy täältä: https://www.citigroupgeo.com/pdf/SEU27102.pdf
On aika karua luettavaa: Ydinvoimala ei ole kannattava business ilman valtiovallan tukea.
KiKK- tutkimuksen raportti löytyy täältä englanninkielisenä:
http://www.aerzteblatt.de/int/article.asp?id=62000
Tritiumin vaikutusta eläviin soluihin on taas tutkittu Englannissa: http://www.cerrie.org/committee_papers/ (numerot 85, 97, 118, 120, 121, 122, 140)
Ydinjätteen määrästä: STUK:n arvion mukaan nykyisten voimaloiden tuottama korkea-aktiivinen jätemäärä 60 vuoden toiminta-aikana on 4000 tonnia, siis 66 tonnia vuodessa. Kuutiometri uraania painaa n. 19 tonnia eli 200 litran tynnyriin sitä mahtuisi 3.8 tonnia. Vuodessa jätettä tulee siis n. 17 tynnyrillistä. Keski- ja matala-aktiivista jätettä syntyy moninkertainen määrä.
Tämä puhe sensuroitiin riippumattomalta palvelimelta syyttä, mikä on törkeä sananvapausrikkomus. Siksi se julkaistaan nyt näkyvämmin ja videolla höystettynä. Kansalaisten perusoikeuksien loukkaamista ei voi sallia.
Arto Laurin monologi itsensä ja betasoihdun kohdalle koituneesta sensuurista.
http://www.youtube.com/watch?v=7k4d26Lqang
The 3 Wars of Albert Pike:
http://www.youtube.com/watch?v=uOuvnPrJhfo&feature=fvst
Maat,vedet,ilmat myyty. Mitäs sitten myytäisiin?
CNBC:n tilastoissa Suomi sijoittuu ihan
mukavasti maailman velkaantuneimpien valtioiden listalla sijalle 13.
376,8 miljardia yhteenlaskettua velkaa verrattuna 183,1 miljardin
bruttokansantuotteeseen tarkoittaa, että velan osuus meidän
bruttokansantuotteestamme on 205.7%.
http://www.cnbc.com/id/30308959/?slide=9
David Icken Melbournessa pitämä puhe. Yhteensä 9 tuntia :)
http://www.youtube.com/watch?v=MHk5fnDk8r4
http://www.hs.fi/politiikka/artikkeli/Putin+toivoi+ven%C3%A4l%C3%A4isill...
Putin toivoi venäläisille osuutta Suomen ydinvoimahankkeisiin
22.3.2010 "Fortum on hiljattain ryhtynyt laajaan yhteistyöhankkeeseen Venäjällä. Lisäksi Venäjä toimittaa Suomeen energiantuotantolaitteistoa"
http://tinyurl.com/ygvezcb
http://www.rosenergoatom.ru/eng/
Ydinvoima maittain:
http://en.wikipedia.org/wiki/Nuclear_power_by_country
Mihin tarvitaan tälläistä kasaa voimaloita ottaen huomioon meneillään olevan väestön vähennyksen? Ainoastaan WW III maalitauluiksi.
BUSINESS APRIL 3, 2010, 10:56 P.M. ET
New York Regulators Deny Water Permit for Nuclear Plant
By MARK LONG
NEW YORK -- New York environmental regulators have denied a key water-quality certification Entergy Corp. needs to extend by 20 years its license to operate the 2,000-megawatt Indian Point nuclear-power plant.
The New York Department of Environmental Conservation said in a letter to Entergy dated April 2 that the two units of the plant "do not and will not comply with existing New York State water quality standards," even with the addition of a new screening technology favored by Entergy to protect aquatic life. The plant's existing "once-through" system withdraws and returns as much as 2.5 billion gallons of Hudson River water a day for cooling, a system blamed by environmentalists for damaging the river's ecosystem and killing millions of fish a year, including the endangered shortnose sturgeon.
Certification under the Clean Water Act is required before the U.S. Nuclear Regulatory Commission can approve an extension of the operating license for Indian Point, which generates enough electricity to power approximately 2 million homes and is major power source for New York City. The licenses for Indian Point units 2 and 3, which came online in the 1970s, are due to expire in September 2013 and December 2015, respectively.
The denial of the water permit comes less than a month after New York's utility regulator rejected Entergy's plan to spin off five of its nuclear power plants into a new company, threatening the creation of the nation's first stand-alone nuclear generator after a lengthy regulatory battle. It also follows the Vermont Senate's February rejection of a 20-year extension of the operating license for the state's sole nuclear power plant, Vermont Yankee, which is also owned by Entergy.
Entergy spokesman Jim Steets confirmed the company had received a notice of denial from the New York regulator late Friday afternoon.
"We expect to disagree with the findings," but "there's not much we can say about that because we haven't had a chance to review [the letter]," Steets said.
Entergy has 30 days to request a public hearing on the permit's rejection. While the permit, known as a 401 for its section of the Clean Water Act, is a federal certification, states largely have control over approving or denying environmental permits, with the oversight of the Environmental Protection Agency.
The company purchased the plants about a decade ago and launched its efforts to extend the licenses in late 2006.
Although rejection of the water-quality permit will preclude approval of an extension of the plant's license, the Nuclear Regulatory Commission will continue its review of Entergy's application, said NRC spokeswoman Diane Screnci, adding a final environmental impact statement is due out in May.
"Our process still has a ways to go," she said.
Entergy's Steets said the company believes the so-called wedge-wire system it has proposed to screen out fish and larvae during water intake is more appropriate for the plant than a closed-loop system. Such a closed system would require the construction of cooling towers, take 15 years to be approved and built and cost about $1 billion, he said.
The company has said the nuclear plant, which doesn't emit greenhouse gases linked to climate change, is vital for the region. Environmentalists counter by saying sufficient new and relatively clean power sources could be brought online to make up for Indian Point's loss.
"That power is replaceable," said Alex Matthiessen, president of environmental group Riverkeeper. "The evidence for why the plant doesn't meet state water-quality standards is overwhelming," he said, adding Indian Point accounts for the deaths of about a billion fish a year and that the group estimates cooling towers could be constructed for $200 million to $300 million.
Write to Mark Long at mark.long@dowjones.com
http://online.wsj.com/article/SB1000142405270230424710457516231308084412...
Free Energy 400 Billion Dollar Secret
http://www.youtube.com/watch?v=CWf9nYbm3ac&feature=related
video Gordon Edwards EXTRA: ydinvoimalan piipusta
Miksi ydinvoimalassa on savupiippu? Voivatko neutronit kulkeutua ilmavirran mukana? Kanadan ydinproffa Gordon Edwards selvittää!
Suomenkielinen tekstitys
Missä on Suomessa ihmisyys sekä ihmisoikeudet ,tutkittua tietoa on valtavasti
joten ydinvoimalat on poistettava käytöstä ne eivät kuulu enää
tälle vuosituhannelle.
Kuten tiedämme vain 28 % kannattaa ihmisiä tappavia ydinvoimaloita
ja niistäkin suurin osa siksi kun todellisuus- totuus ja tieto puuttuu.
Suomen viisaat sekä tiedon haluiset naiset vastustaa 76 % ydinvoimaa.
Vastustaa 76 % ydinvoimaa .
Missä on on kansanvalta sekä ihmisyyden kunnioitus ?
Kansako vai Fennovoiman --Mafia --päättää ihmisiä tappavasta ydinvoimasta ?
Vaalit lähenee --äänestäjät herätys .
Vielä tämä tutkituissa ydinvoimaloissa omia työntekijöitä 6000 kpl kuoli
Syöpiin.
On muistettava aina se että-- ydinvoima on pahin-- Tappava --Terroristi !
Taivaan ei tulisi olla vaaleanpunainen. Ionisaatiota, säteilykertymää, isotooppikertymää...Onko maapallo valtava säteilytykityskenttä?
http://atuubi.yle.fi/videot_ja_kuvat/id-1004820 kesto 2:21 min
Kauhistuttaa kuinka erään Eurajoen ydinprofeetan ennustukset ihmiskunnan tuhon merkeistä käyvät kerta toisensa jälkeen toteen. Siispä varoitan herkimpiä videon sisältämästä kiihkosta; älkää järkyttykö siitä, vaan yhteiskuntamme haluttomuudesta selvittää, kuinka suureen katastrofiin olemme marssimassa.
http://atuubi.yle.fi/videot_ja_kuvat/id-1004077 Kesto 1:12 min
Tämä taas jälkeen kerran osoittaa, ettei hallituksella ole aikaa tai halua selvittää päätöstensä seuraamuksia, koska niin innokkaasti haluavat lähettää suomalaisia saastuneeseen Afganistaniin.
Katsokaa molemmat videot ens. kesto 23:28 min ja toisen 22:58 min ja oli mielenkiintoista lukea myös kommentteja.
Poison Bullets: Depleted Uranium factor covered-up? (part 1)
April 5th, 2010
Many American and British soldiers who have returned from Iraq are complaining about Depleted Uranium-related illnesses. They accuse both the Pentagon and the UK Ministry of Defense of covering up the problem. Poison Bullets follows doctors and experts as they voice their opposing views in the DU controversy and travels to the US, Great Britain, Jordan, Iraq and Spain, where we meet many of those who are victims of both DU-related diseases and the indifference of government officials.
25 Responses to “Poison Bullets: Depleted Uranium factor covered-up? (part 1)”
http://health.knowledgedd.com/conditions-and-diseases/poison-bullets-dep...
Poison Bullets: Depleted uranium factor covered-up? (part 2)
25 Responses to “Poison Bullets: Depleted uranium factor covered-up? (part 2)”
Pettääkö tekniikka, kun tuo edellinen klo 9:50 kommentoimani ei ollenkaan tullut tuonne etusivulle näkyviin viimeksi kommentoituihin artikkeleihin, vaikka siellä näkyy olevan ennen ja jälkeenkinpäin kommenttejaan laittaneet.
Mietin mihin blogiin tämän laittaisin, mutta kun on kyse säteilystä niin tulkoon tänne.
Riikka jos katsot parhaaksi tämän olevan toisaalla, niin siirrä oikeaan blogiin.
FDA Scientist Loses His Job For Saying Cancer Screenings Might Give You Cancer
Apr 5, 2010 02:19 PM 2,412 30
There's been a lot of concern lately about the routine use of radiation-heavy scans to identify early signs of cancer. Could cancer detection actually give you cancer? One Food and Drug Administration researcher said yes... so the FDA fired him.
The FDA was considering whether to approve computerized tomography (CT) scans for routine colon cancer screenings last year. And Dr. Julian Nicholas said he and eight other researchers spoke out against approval on the grounds that otherwise healthy patients could be at risk for cancer from the scan's radiation. He and the other staffers were "pressured to change their scientific opinion," he testified at a hearing — and then the FDA decided to push forward over their objections.
A chest CT scan has as much radiation as 400 chest X-rays. And according to Nicholas, between 1.5 percent and 2 percent of cancers are caused by CT scans. But agency managers ridiculed Nicholas for "raising the bugaboo of radiation."
So Nicholas and the others went straight to the division's top director, Dr. Jeffrey Shuren, last September, with their concerns. A month later, Nicholas was fired. "Scientific and regulatory review process for medical devices was being distorted by managers who were not following the laws," he testified yesterday.
The danger of radiation exposure from cancer screenings is already a hot-button (so to speak) issue right now. In February, the FDA announced it was launching an effort to improve scanning safety, after three California hospitals revealed that hundreds of patients had received radiation overdoses. Many of these patients reported lost hair and reddened skin. The FDA is trying to appear proactive on the issue, so Nicholas' revelations obviously don't help much. CT scan photos by NASA/Getty Images. [Associated Press]
Send an email to Charlie Jane Anders, the author of this post, at charliejane@io9.com.
http://io9.com/5510076/fda-scientist-loses-his-job-for-saying-cancer-scr...
Kannattaisi kuunnella tämä juttu.
Ajankohtainen Ykkönen: Ketä lisäydinvoima lämmittää?
Teollisuus mankuu lisää ydinvoimaa, mutta kansa empii ja porvarihallituksen rivit ovat tässä tämän vaalikauden kenties tärkeimmässä linjauksessa täysin hajallaan. Ajankohtainen Ykkönen esittelee seitsemän näkökulmaa lisäydinvoimaan ja porvarihallituksen ääripäät vastaavat. Studiovieraina vihreiden kansanedustaja Oras Tynkkynen ja kokoomuksen kansanedustaja Marjo Matikainen-Kallström.
a.. Julkaistu: 6.4.2010 klo 13.00
a.. Kuunneltu: 46 kertaa
a.. Poistuu: 6.5.2010 klo 13.00
a.. Kuunneltavissa ulkomailla
http://areena.yle.fi/ohjelma/e665bf6fcde197091766104c935fa5f5
Kiitos Riikalle tästä ja aiemmistakin terävistä kirjoituksista.
On vaikea arkijärjellä käsittää sitä sokeaa luottamusta, jolla Suomessa päättäjät kuntatasolta hallitustasolle asti suhtautuvat ydinvoima- ja uraanikaivoshankkeisiin. Samaa, likipitäen horjumatonta lojaaliutta osoittavat viranomaiset, mm. STUK: Ihan sama mitä ulkomailla tutkimukset sanovat, ei se päde Suomessa. KIKK-tutkimus osoitti 0-5-vuotiaiden lasten leukemiamäärän saksalaisten ydinvoimaloiden suojavyöhykkeillä kohonneen yli kaksinkertaiseksi. Suomen STUK teetti oman tutkimuksen. Se osoitti, ettei syöpää esiinny suomalaisten ydinvoimaloiden suojavyöhykkeillä muita alueita enempää - tosin siellä ei ole ihmisiäkään kuin n. sata.
Moinen nollatutkimus naurattaisi, ellei kysymys olisi lasten elämästä. Kemiläisenä olen seurannut järkyttyneenä, miten Simon Karsikon ydinvoimalahankkeen edestä kaadetaan este toisensa jälkeen. Siinä ei paina mitään suunnitellun ydinvoimalan suojavyöhykkeellä asuva ihmismääräkään, joka on tällä hetkellä 3200 vakinaista asukasta plus satoja lomamökkiläisiä.
STUK:n oman suosituksen mukaan suojavyöhykkeellä "Pysyvien asukkaiden määrä tulisi pitää pienempänä kuin 200. Loma-asutusta tai vapaa-ajan toimintaa voi tällä alueella olla enemmän, mikäli kyseiselle alueelle voidaan laatia asianmukainen pelastussuunnitelma." (Stuklex 1.10, ks. linkki) STUK käveli kevyesti suosituksensa yli ja venytti siis Karsikon voimalan tapauksessa suojavyöhykkeen sallitun vakiasukasmäärän yli 16-kertaiseksi. Kun kysyin perustelua moiseen vapaamielisyyteen STUK:n Olli Vilkamolta Kemissä pitämässämme hätäkokouksessa viime helmikuussa, hän vastasi näin: "Tämä vastaus ei varmaankaan tyydytä sinua, mutta STUK HYVÄKSYI TUON 3200 ASUKASTA, KOSKA SIELLÄ ON 3200 ASUKASTA."
Niinpä. Ja saahan STUK aineistoa uskottavampiin tutkimuksiin, jos Karsikkoon rakennetaan se ydinvoimala.
http://www.edilex.fi/stuklex/fi/lainsaadanto/saannosto/YVL1-10
Ennen tuota Hilkan mainitsemaa STUK:n lausuntoa yrittivät kiertää tuon "max 200 henkeä suoja-alueella" säännön piirtämällä suoja-alueen pienemmäksi kuin tuo 5 km ympyrä: rajasivat siitä Maksniemen kylän ja Hepolahti-Rytikari taajamat pois. Vilppi paljastui ja julkistettiin, sitten piirsivät ympyrän oikean kokoiseksi mutta tulkitsivat henkilölukua "väljästi" 200 = 3200. STUK:n sivuilla (mihin tuo linkki viittaa) lukee edelleen "max 200 henkeä".
Karsikon ydinvoimalahanke (toivottavasti) kaatuu tekniseen mahdottomuuteensa: Pohjois-Suomen kantaverkkoa ei pystytä riittävästi vahvistamaan 2 GW tehoisen laitoksen liittämiseksi siihen. Matka kulutukseen on liian pitkä (500 km), verkon maksimikapasiteetti on tuo 2 GW ja sen pitäisi pystyä vetämään ydinvoimalan lisäksi koko Kemijoen sähköntuotanto (1.1 GW) sekä suunnitteilla olevien 3 GW tuulipuistojen tuotanto. Ruotsin puolelle ei jatkossa pysty ydinvoimaa viemään pohjoista reittiä, siitä pitävät huolen Piteån kaupungin lähelle rakennettavat tuulimyllyt (yhteensä 4 GW).
#56
Mitens Alexander Stubb voi olla ulkoministeri (on tosi ulkona).
vaikka suomen ulkopolitiikka on EU:n sisäpolitiikkaa.
Sekä koko Stubb ei ollut edes ehdolla 2007 vaaleissa,
eikä löydy eduskunnan hakukoneestakaan!
Eli koko tyyppiä ei ole olemassakaan:)))
http://web.eduskunta.fi/Resource.phx/eduskunta/index.htx?lng=fi
http://fi.wikipedia.org/wiki/Alexander_Stubb
Eli suomessa voi nimittää ulkoministeriksi vaikka spurkun kadulta.
http://fi.wikipedia.org/wiki/Suomen_valtioneuvosto
#56
Näin tapettiin siviilejä Irakissa.
Bagdadin verilöylystä on nyt vuotanut video.
http://www.globalresearch.ca/index.php?context=va&aid=18513
Kannattaa tutustua mitä sisäasiainministeriökin touhuu
http://www.intermin.fi/intermin/home.nsf/pages/index_fin
Ydinvoiman vastustajat = asiasta en mitään tiedä tai ymmärrä, silti vastustan.
http://zachrishaaparinne.wordpress.com/2009/01/14/apinat-vauhdissa-valhe...
Ekoterroristijärjestö Greenpeace on erityisen tunnettu valehtelustaan.
Kiitos, Riikka. Tiedoksesi sitten myös seuraavaa:
Simon Karsikkoon suunniteltu ydinvoimala sijaitsisi vain n. 10 km:n päässä Kemin ydinkeskustasta ja niin lähellä Kemin rajaa, että 5 km:n suojavyöhykkeen 3200 vakiasukkaasta on kemiläisiä 2400. Alue on maastoltaan rikkonainen - niemiä, luotoja, mutkaisia pikkuteitä - ja keväällä 2009 STUK:n järjestämässä keskustelutilaisuudessa Kemin palopäällikkö totesikin, että pelastussuunnitelman tekeminen tällaiselle alueelle on "haasteellista".
Mainitsemassani helmikuisessa hätäkokouksessa oli kuultavana STUK:n edustajien lisäksi myös tämä palopäällikkö. Hänen pelastussuunnitelmaselostuksensa oli loputtoman pitkä, ja siitä kävi selkeästi ilmi pelastustoiminen vaikeus: mistä riittävä kuljetuskalusto, miten hakea ihmiset riittävän pian hankalimpien reittien takaa, miten edes saada yhteys kaikkiin alueella asuviin ja tilapäisesti oleskeleviin? Hän totesi, että "toistaiseksi" ratkaisemattomia kysymyksiä on, mutta lisäsi samaan hengenvetoon antaneensa "nihkeän kyllä-vastauksen" kysymykseen pelastustoimien onnistumisesta. Sokerina pohjalla oli, että pelastussuunnitelma laaditaan toiseksi pahimman eli INES 6 -luokan onnettomuuden varalle, koska INES 7 -luokan onnettomuus ei ole todennäköinen.
Että näin. Eihän sellaista voi sattua koivun ja tähden alla.
#65
Mielenkiintoinen ajatustapa Haaparinteellä. Olen täysin samaa mieltä. GP:n, tai kenenkä tahansa ydinvoimaa vastustavan paremmat ehdotukset ovat varmasti kaukana siitä todellisuudesta missä hän kavereineen elää. Ei epäilystäkään siitäkään etteikö häntä kavereineen olisi aivopesty uskomaan muuta. Hämmästyttävää rehellisyyttä.
GP:
Greenpeace julkaisi joulukuussa Kestävän energian vallankumous-energiaskenaarion, joka osoittaa, miten vuoteen 2020 mennessä voidaan vähentää ilmastopäästöjä kotimaassa 35 prosenttia vuoden 1990 tasosta, irtautua sähkön tuontiriippuvuudesta ja aloittaa ydinvoiman alasajo sulkemalla yksi nykyisistä ydinreaktoreista. Ohjelman kokonaiskustannukset ovat samat kuin hallituksen ilmastostrategian..”
ZH:
Tämä on taas tätä iänikuista idealisointia, jolla ei kuitenkaan valitettavasti ole minkäänlaista totuuspohjaa. Greenpeace suoltaa tätä tekstiä niin paljon, usein ja kritiikittömästi, että sen jäsenet ovat oikeasti alkaneet jopa uskoa tähän valheeseen. Me kriittiset ihmiset kuitenkin ymmärrämme, koska meitä ei ole aivopesty uskomaan muuta, ettei ehdotuksella tai koko energiaskenaariolla ole minkäänlaista yhteyttä todellisuuteen, jonka me tunnemme ja, jossa me elämme.
Kainuun Sanomat 26.3 2010
"Arktisen keskuksen tutkija Mika Flöjt kritisoi kärjekkäästi Suomen kaivosteollisuutta ja Talvivaaran kaivosta. Hänen mukaansa Talvivaarassa salattiin jo hankevaiheessa oleellista tietoa, mikäli yhtiö ei kertonut alueen uraanivaroista maanomistajille ja muille sidosryhmille.
Geologian tutkimuskeskus löysi Talvivaarasta uraania jo 70-luvun alussa. Vuodesta 1981 lähtien Talvivaaran uraanimalmio on mainittu myös kansainvälisen atomienergiajärjestön IAEA:n raporteissa.
Tutkijan mielestä uraanista olisi pitänyt kertoa alueen asukkaille ja maanomistajille jo kaivoksen suunnitteluvaiheessa. Yhtiö on hänen mukaansa siis pimittänyt oleellista tietoa, mikäli uraanista ei kerrottu. Uraania ei myöskään mainita kaivoksen ympäristöluvassa.
– Ympäristölupa on tehty puutteellisten tietojen pohjalta, koska uraania ei mainita. Se ei ole pätevä, Flöjt lataa.
Muiden varjolla
Flöjt esitti täydelle Sotkamon valtuustosalille rajuja vihjauksia muun muassa Outokummun toiminnasta. Kun yhtiö kaavaili uraanikaivosta Pahtavuomaan, joutui hanke voimakkaan vastustuksen kohteeksi. Myöhemmin yhtiö vei hanketta eteenpäin kuparikaivoksena. Yhtiön historiikissa kuitenkin todetaan, että alueelta louhittua uraanimalmia oli aiemmin kuljetettu eroteltavaksi Australiaan.
Hän vihjasi, että kaivoshankkeita saatetaan jopa ajaa eteenpäin jonkun muun malmin varjolla, vaikka tarkoituksena onkin päästä käsiksi uraanivaroihin.
Tutkija ryöpytti varsin kärkkäästi myös GTK:n ja Säteilyturvakeskuksen toimintaa. Flöjtin mukaan esimerkiksi GTK on väittänyt, ettei kaivostoiminnan kannalta riittäviä uraanipitoisuuksia löydy, vaikka sillä oli jo tiedossaan huomattavia esiintymiä.
GTK ei hänen mukaansa anna puolueetonta tietoa, sillä sen tehtävänä on edistää kaivostoimintaa Suomessa.
STUK on hänen mukaansa syyllistynyt siihen, että se on muun muassa tutkinut vain yrityksen lähettämiä näytteitä, joiden säteilyarvot ovat paljastuneet huomattavasti alhaisemmiksi kuin tutkijoiden paikan päällä mittaamat arvot.
Poliittisia päätöksiä
Tutkijan tehtävänä on Flöjtin mukaan etsiä totuutta ja osallistua yhteiskunnalliseen keskusteluun. Tutkijan täytyy myös seistä väitteidensä takana ja todistaa ne.
– Mitä enemmän olen Pohjois-Suomessa kaivostoimintaan perehtynyt, sitä mielenkiintoisempia piirteitä löytyy.
Flöjtin mukaan kaivoshankkeet, aivan kuten ydinvoimahankkeet, ovat poliittisia päätöksiä.
– Miksi kaivoslaki jäi 2000-luvun alussa pöydälle? Miksi juuri silloin, kun useat ulkomaiset yhtiöt kiinnostuivat Suomen uraanivaroista? Mutta miten todistaa? Kaikista poliittisista keskusteluista ei jää merkintöjä.
Kainuun luonnonsuojelupiirin järjestämään tilaisuuteen oli kutsuttu myös Talvivaaran edustajat paikalle, mutta Sotkamon Luonto ry:n varapuheenjohtajan Antti Lankisen mukaan yhtiö ei katsonut tarpeelliseksi saapua tilaisuuteen."
Arevan rakentaa Olkiluoto III
Lukekaapa tuolta miten Areva hoitaa uraanikaivostoimintaa Nigerissä
http://www.spiegel.de/international/world/0,1518,686774,00.html
Kiitokset tämän blogikirjoituksen julkaisemisesta myös Oulun ja Länsi-Lapin alueella ilmestyvässä "iso magneetti"- ilmaisjakelulehdessä. Artikkelin tiedoista on suuresti apua täällä käytävään ydinvoimakeskusteluun, jossa pieni klikki pelottelee väestöä suurteollisuuden lähdöllä työllisyyden kasvulla jos ei ydinvoimalaa tule...
Pieni toivomus liittyy englanninkielisten termien käännöksiin, niissä kannattaa olla tarkkana.
Käsittelen ydinvoiman ja ydinaseiden suhdetta seikkaperäisesti blogissani. Siellä on tarvittava tieto: http://urhostyrman.blogspot.com/2010/04/ydinasiaa-kohmeloisille-peipposi...
s-postiini saapunutta materiaalia:
"Kaksi uutta ydinvoimalaa eivät saa sähkön kuluttajahintoja laskuun. Kaavaillut voimalat lähinnä hillitsisivät hintojen nousupaineita, sanoo Pellervon taloustutkimuksen toimitusjohtaja Pasi Holm.
Pohjoismaisilla sähkömarkkinoilla hinta määräytyy kalleimman tuotantomuodon, tällä hetkellä hiililauhteen mukaan. Holm arvioi, että hiililauhdetta tarvitaan myös vuonna 2020. Siten tuolloin valmistuva uusi ydinvoimakapasiteetti ei alenna markkinahintaa, joka kaikissa tapauksissa nousee sähkön kulutuksen kasvun myötä.
Nousupainetta aiheuttavat myös kantaverkon vahvistaminen ja päästökauppa.
– Jos pohjoismaiset markkinat muuttuvat eurooppalaisiksi markkinoiksi, nostaa se vielä rajusti suomalaisen sähkön hintaa, Holm sanoo.
Valtion teknillisen tutkimuslaitoksen tutkija Veikko Kekkonen lisää, että markkinat alkavat varautua uusiin voimaloihin siten, että vanhenevia voimalaitoksia ei uusitakaan.
– Tämä alkaa luultavasti etukäteen hilata sähkön hintaa ylöspäin.
Holm huomauttaa, että Fennovoiman osakaskuntaan kuuluvat kymmenet kunnalliset sähköyhtiöt, mukaan lukien Turun, Jyväskylän ja Vantaan energiayhtiöt, saattavat ryhtyä tarjoamaan asiakkailleen sähköä alle markkinahinnan.
– Tässä on vielä epäselvää, mikä on strategia, että miten käy kuluttajille.
Kahden uuden voimalan suurimmat hyötyjät ovat tietysti Fennovoiman ja TVO:n osakasyritykset, jotka saavat laitostensa sähkön omakustannehintaan."
Jussi Rosendahl
jussi.rosendahl@kauppalehti.fi
+358-10-665 101
http://www.kauppalehti.fi/5/i/talous/uutiset/etusivu/uutinen.jsp?oid=201...
Luento Leukemiasta Uraanivoimaloiden läheisyydessä. Luennoitsija fysiikan tohtori Alfred Körblein.
Uraanivoimaloiden vaikutuksesta syövän ja leukemian lisääntymiseen on tehty useita tutkimuksia. Luennoitsija fysiikan tohtori Alfred Körblein (työskennellyt Münchenin ympäristö instituutissa), joka oli tekemässä yhtä ensimmäisistä tutkimuksista. Luennolla esitellään seikkaperäisesti laaja saksalainen KiKK-tutkimus (Kinderkrebs um Kernkraftwerke), joka näyttää selvästi lisääntynyttä riskiä uraanivoimaloiden läheisyydessä Mutta miksi ja mikä on yhteys uraanivoiman ja kasvaneen riskin välillä?
Luento pidetään Lapin yliopistolla maanantaina 26.4. kello 10.00 alkaen luentosali 2:ssa, pääaulan vieressä. Luento on englanninkielinen.
Yhteenvedon ja kommenttipuheenvuoron pitää tutkija Mika Flöjt, Pohjoisen ympäristö- ja vähemmistöoikeuden instituutista, PYVI:stä, Arktisesta Keskuksesta.
Lisätietoja:
Mika Flöjt
tutkija
Ilmasto-, ympäristö- ja energiapolitiikka
Arktinen Keskus / PYVI
Lapin yliopisto
email: mika.flojt@ulapland.fi
gms: 040 578 8784
fax: 016 241 2777
A-studio: ydinvoimaa ja lobbausta http://areena.yle.fi/ohjelma/6406e7d1c55404461de3e06b9cc73b0d
Väitöstutkimuksessa vuodelta 2006 STUKin tutkija Erkki Ilus osoittaa, että ydinvoimalaitos aiheuttaa meriympäristössä jo käytön aikana samat ympäristömuutokset, jotka ilmastonmuutoksen on ennustettu aiheuttavan vasta tulevaisuudessa. Lienee insinöörin logiikkaa aiheuttaa ympäristömuutokset jo nyt ydinvoimalla eikä vasta tulevaisuudessa ilmastonmuutoksella ?
Ydinturvallisuuden luennossaan vuodelta 2009 TKK:n tutkija Seppo Sipilä toteaa esimerkiksi seuraavat asiat:
Yksi polttoainenippu, joka sisältää 180 kg uraania.
1 vuosi voimalasta poistamisen jälkeen:
Jos ihminen oleilee metrin etäisyydellä nipusta aiheuttaa se kuoleman kolmessa minuutissa, tai nielemällä sitä 20 milligrammaa. (kuolemaan johtava säteilyannos on 10 sieverttiä)
40 vuoden kuluttua:
Kuolemaan johtavan säteilyannoksen saa nipun lähellä 40 minuutissa, tai nielemällä sitä 50 milligrammaa.
500 vuoden kuluttua:
Nipusta saa tunnissa saman määrän säteilyä kuin voimalatyöntekijän vuotuinen annosraja on, eli 20 millisieverttiä.
10000 vuoden kuluttua:
1 tunnin säteilyannos nipusta on yhtä suuri kuin vuotuinen luonnosta saatu säteilyannos, eli 2 millisieverttiä, tai nieltynä sitä 4 milligrammaa.
250000 vuoden kuluttua:
Kallioon sijoitetun ydinjätteen säteilymäärä vastaa samaa luokkaa kuin kalliossa sijaitseva keskikokoinen uraaniesiintymä.
Loppukommenttina radioaktiivisen aineen joutumisesta ihmisen ravintoon todettakoon vuoden 2006 tapahtuma, kun venäläiset myrkyttivät Lontoossa vakoilijansa Litvinenkon laittamalla häneen ruokaansa radioaktiivista ainetta.
TIEDOTE
Ydinvoiman vastaiset toimintapäivät to 17 - la 19.6 ympäri Suomea
Osallistu Suomen huomiotaherättävimpään flash mob -tempaukseen omalla paikkakunnallasi! Toimintapäivänä muodostetaan maassa makaavista ihmisistä ihmisbanderolli, josta muodostuu ydinvoiman säteilystä varoittava merkki ja muita ydinvoiman vastaisia viestejä. Osalla paikkakunnista näytetään ydinjätteen loppusijoituksesta kertova, Onkalossa kuvattu ja kansainvälisesti palkittu Into Eternity -elokuva.
Kansanedustajat äänestävät ydinvoiman lisärakentamisesta muutaman viikon kuluttua. Ydinvoimakantaansa epäröivien kansanedustajien määrä on vielä niin suuri, että se voi kääntää äänestyksen lopputulokseksi minkä vaihtoehdon hyvänsä: 0, 1 tai 2 uutta ydinjätemyllyä.
Me tarvitsemme sinut, jotta voimme lähettää epäröiville kansanedustajille mahdollisimman voimakkaan viestin: Turvallisen energian aika on nyt. Ei lisää säteilevää jätettä eikä uusia Olkiluoto 3:n kaltaisia Iisakin kirkkoja. Osallistu ja tuo kaverisi mukaan!
http://www.ydinvoima.fi/toimintapaiva-19-6
TIEDOTE:
YDINVOIMAN PERINTÖ - SEMINAARI KASAUTUVASTA ONGELMASTA
Raumalla Kulttuuritalo Posellissa, Nortamonkatu 12
sunnuntaina 29.8.2010 klo 13.00 – 16.00
Maan ystävät ry järjestää sunnuntaina 29.8. seminaarin ydinvoiman kasautuvista ongelmista. Alustajina on ydinvoiman asiantuntijoita ja kansalaisjärjestötoimijoita Ruosista, Venäjältä, Ranskasta ja Suomesta. Seminaari keskittyy pääasiassa ydinjätteeseen liittyviin ongelmiin, mutta myös ydinvoiman muut riskit tulevat esille.
Olkiluotoon ja Ranskan Flamaanvilleen rakennettavat reaktorit ovat herättäneet voimakasta arvostelua Ranskassa ja myös muualla Euroopassa. Myös reaktorien tuottama ns. superydinjäte ja sen aiheuttamat ongelmat loppusijoitukselle aiheuttavat lisähuolta. Muiden ratkaisujen puutteessa Sosnovy Borissa välivarastoidaan käytettyä polttoainetta altaisiin enemmän kuin on turvallista. Olkiluodon turvalliseksi väitetty kallioperä on monessa suhteessa ongelmallinen loppusijoituksen suhteen, eikä muihinkaan suunniteltuun loppusijoitukseen liittyviin ongelmiin ole löytynyt yksiselitteisen turvallista ratkaisua.
Seminaari on osa ”Vallataan Olkiluoto” - tapahtumaa, jonka tarkoituksena on sulkea Olkiluodon ydinvoimalaan johtavat tiet 28.8. http://olkiluotoblockade.info
Seminaarin ohjelma:
13.00 - 13.30 professori Nils-Axel Mörner, Ruotsi
Onko Olkiluodon peruskallio sopiva ydinjätteille?
13.30 - 14.00 Maria Nuutinen, Greenpeace Finland
Uudet ydinreaktorit - moninkertaiset ongelmat
14.00 - 14.30 Jean-Yvon Landrac, Réseau Sortir du nucléaire, Ranska
Ydinvoiman "suurvalta" suurten ongelmien edessä.
14.30 - 15.00 Andrey Ozharovskiy, Ecodefense, Venäjä
Altaat täynnä Sosnovy Borissa, ydinjätettä risteilee Itämerellä.
15.00 - 16.00 Keskustelua
Lisätietoja:
Tapio Solala 0400 114622
Onpa varsinainen asiantuntija tuo professori Mörner. Eläkkeellä, uskoo kaivon katsomiseen varvulla eikä usko ilmastonmuutoksen vaikuttavan meriveden pinnan korkeuteen.

Kommentoi 94 kommenttia