Sananvapaus Suomessa
...on pelkkä kupla. Ja tänään se kupla puhkesi.
Eduskuntatalon edessä mieltään hallituksemme suunnittelemaa Suomen (kansalle kuuluvien) pohjavesivarojen yksityistämistä vastaan ilmaissut Marko Sihvonen on pidätetty. Syytä ilmoittamatta.
Marko oli tehnyt asianmukaiset ilmoitukset mielenilmauksestaan jo 5. tammikuuta 2010 ja saanut siitä todisteeksi Helsingin Poliisilaitokselta jopa leiman mielenilmausilmoitukseensa. Aikaa mielenilmauksen jatkamiseen oli vielä kaksi viikkoa.
Nyt kuitenkin poliisi on pidättänyt Marko Sihvosen, hinannut pois asuntovaunun jossa Marko piti päämajaa. Asuntovaunusta käsin toimi myös vaihtoehtoinen kansalaisten oman median netti-tv-lähetys. Lähetys katkaistiin, tietokonearsenaali takavarikoitiin ja hinattiin vaunun mukana pois. Vaunuun ei poliisin mukaan saa mennä kukaan muu kuin Marko Sihvonen, joka on pidätettynä.
Elämme todella "vahvan demokratian ja tasa-arvon aikoja" kuten Tarja Halonen tapaa lausua.
Eduskunnan edusta on poliisin toimesta kylvetty täyteen betoniporsaita. Eivätkö ne haittaa lumenaurausta ja rakennustyömaata kuten Markon asuntovaunun väitettiin haittaavan (tosin rakentajat ja lumiauraaja eivät olleet kokeneet Markon asuntovaunua miksikään haitaksi kun heiltä asiaa tiedusteltiin).
Tämä tapahtui sen jälkeen kun kirjoitin Eduskunnan Oikeusasiamiehelle ja KRP:lle seuraavan kirjeen:
"lähettäjä Riikka Söyring
vastaanottaja EOA-kirjaamo EOA-kirjaamo@eduskunta.fi>,
kirjaamo.keskusrikospoliisi@poliisi.fi
date (päiväys)26. helmikuuta 2010 15.25
aihe kantelu Perustuslain rikkomuksista ja mielipiteen ilmaisun rajoittamisesta Eduskuntatalon edessä
lähettänytgmail.com
varmentanutgmail.com
Hei,
kansalaisena, äitinä ja ihmisenä olen syvästi järkyttynyt tapahtumien kulusta re Marko Sihvosen mielenilmaus hallituksen korruptiota vastaan siinä Eduskuntatalon edessä. http://www.supportmarkosihvonen.com/virkavalta-vaikeuttanut-mielenosoituksen-kulkua
Mielenilmaus alkoi 1.2 2010 klo 12.00.
Poliisi (joko poliisijohdon käskystä tai jonkun muun tahon toimesta) on toistuvasti häirinnyt Marko Sihvosen mielenilmausta.
Asiaan voi tutustua täällä http://bambuser.com/channel/supportmarkosihvonen äänen ja kuvan välityksellä.
Marko Sihvonen on toiminut asiassaan lakia noudattaen ja pyrkien yhteistyöhön poliisin, Helsingin kaupungin ja Eduskunnan kanssa.
Mielenilmaukseen on jopa kirjallinen lupa Hgin poliisilaitokselta.
Apulaiskaupunginjohtaja Pekka Saurin mukaan (kuten bambuser-linkistä voi kuulla) Helsingin kaupungilla ei ole asian kanssa ongelmaa.
Uutistietojen mukaan kuitenkin kaupungin edustajat, poliisi ja eduskunnan edustajat päätyivät torstaisessa kokouksessaan antamaan siirtokehotuksen vaunusta mielenosoittajille.
Tuosta uutistiedoissa mainitusta kokouksesta pitää olla tällä asetelmalla saatavissa virallinen kokouspöytäkirja ja se pitää löytyä päätöksen antaneen kaupungin instanssin virallisesta diaarijärjestelmästä.
Sen jälkeen konkreettista ja virallista päätöstä voidaan alkaa peilaamaan Helsingin poliisilaitokselle 5.1.2010 tehtyyn ilmoitukseen mielenosoituksesta.
Samoin kuin 9.2. Hgin kaupungin antamaan vastaukseen poliisin tekemästä lumehäädöstä.
Toivonkin, että alatte selvittämään mikä taho häärää taustalla näissä törkeissä Perustuslain vastaisissa toimissa, kuka valehtelee, kuka käskyttää poliisia. Tiemmä Suomen kansalaisilla yhä on oikeus mielenilmaisuun. Jos näin ei enää ole, on kenties syytä tiedottaa asiasta Suomen kansallekin. Missä piileskelee YLEn, hallituksen ja Eduskunnan toitottama avoimuus päätöksenteossa, läpinäkyvyys?
Onko korruptio maassamme niin syvälle, ettei sitä saa edes mainita ääneen? Tai että sen mainitsemisesta joutuu fyysiseen vaaraan ja hankaluuksiin viranomaisten kanssa? Onko kenties vapaamuurarien määrä ylittänyt kriittisen pisteen oikeusistuimissamme ja poliisivoimissa?
Toivon myös hartaasti, että kiinnitätte huomiota poliisin työolosuhteisiin. On väärin, että poliisijohto antaa alaisilleen käskyjä, joita noudattaessaan he joutuvat rikkomaan Perustuslakia! On väärin, että työtään tekevälle rivipoliisille aiheutetaan täten ristiriitoja komentoketjun tottelemisen ja moraalin kanssa. Poliisin työ lainvalvojana ja kansalaisten suojelijana on tärkeää. Kuinka siis voidaan antaa lainvalvojalle käskyjä joita noudattaessaan hän joutuu rikkomaan lakia jota valvoo? Kenen on vastuu, jos käskyä noudattanut rivipoliisi joutuu myöhemmin hankaluuksiin saamansa käskyn noudattamisesta?
Yllä olevista linkeistä löytyvät eri viranomaisten ja eri tahojen kanssa käydyt keskustelut, joissa todentuu äänenä ja kuvana se mitä tässä olen sanonut.
Riikka Söyring, Heinävesi"
Ironista tässä on se, että Suomen Poliisi perustettiin aikanaan valvomaan lakia ja järjestystä sekä suojelemaan Suomen kansalaisia.
--
NYRKKISÄÄNTÖ: kun luet lehtiä, virallisia tiedoitteita tai kuuntelet uutisia, muista että jokainen sana tarkoittaa sen ilmimerkitykseen nähden täsmälleen päinvastaista asiaa (Nevanlinna ja Relander: Työn sanat).
Ajankuva http://ajankuva.blogspot.com/
_____________________
lisätty 3.3 2010 Tärkeä linkki Suomen EIT-tuomarista http://www.promerit.net/hirvela.kansio.htm jolla vaikuttaa olevan väärennetty kaunisteltu ansioluettelo
Suomen Oikeuslaitoksesta Ilkassa järjestöneuvos http://www.ilkka.fi/Article.jsp?article=488525
Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!
Nyt, Riikka, olen kanssasi täysin samaa mieltä.
Poliisi toimi äärimmäisen varomattomasti ja typerästi hajottaessaan mielenosoituksen. Näin ei voi toimia vapaassa maassa. Ei vain voi.
"…on pelkkä kupla. Ja tänään se kupla puhkesi."
Kyllä se kupla puhkesi jo paljon aikaisemmin. Viimeistään silloin, kun Jussi Halla-aho tuomittiin 8.9.2009 sakkorangaistukseen siitä, että oli kirjoittanut Koraanin kertomis asioista, ja tehnyt niistä loogisia johtopäätöksiä.
Näin, tässä näemme mitä tarkoittaa vapaa kapitalismi, porvarillinen demokratia, vapaus jota mainostetaan valtiksemme. Suomi on lahtarien luvattu maa jossa poliisi toimii natsipyövelien käskyläisenä järkeä vailla!
Olemme ottaneet nyt ensimmäisen askeleen laittomuuteen porvari virkavallan toimesta, seuraavaa tekoa odotellaan....
Meitä on neljämiljoonaa työläistä, teitä vain miljoona saatanan luuserit. Neljä yhtä vastaan, kumpi voittaa? Yksi kommari vastaa neljää luuseria...
Jos mielenosoitus on rauhan omainen, on viranomaisten toiminta jo käsittämätöntä.
Kyllä kansalaisten täytyy alkaa jo heräämään, millaiset päättäjät meillä on onkaan.
Riikka Söyring
Voinko laittaa aloituksesi nettisivuilleni osioon http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/sivu31.htm ?
Olisin kysynyt tätä suoraan sinulta sähköpostitse, mutta minulla ei ole sinun sähköpostiosoitettasi.
Onpa harmi. Mutta toisaalta hyvin osoittavaa missä mennään. Tuliko tämä sitten meille yllätyksenä?
Asiaa kannattaa pitää esillä päivittäin.
Oli oikein, että karvian pikku-jeesus häädettiin. Kaveri yritti nälkälakkoilemalla kiristää toisia tahtoonsa. Se on halvekusuttavaa ja yhtä halveksuttavaa on sen tukeminen.
On halveksuttavaa, että housut kintuissa vaaditaan vaikka mitä ja odotetaan, että toiset tulevat ja pyyhkivät pyllyn. Se on Markon strategia.
Riikka, et ole yksin. Laitoin juuri myös postia kansanedustajalleni, linkitin tämän blogitekstin.
#11 Mäkelä tuli tänne avautumaan kun ei blogissani enää keksinytkään sopivaa vastaväitettä.
http://jackandolini.blogit.uusisuomi.fi/2010/02/26/mielenosoitukset-hajo...
Kommentti #8 ugaubugalta on kertakaikkisen loistava.
Positiivista kansalaisaktiivisuutta.
Demokraattiset oikeudet eivät ole missään yhteiskunnassa ikuinen itsestäänselvyys, jos kansalaiset eivät niitä vatvo ne voidaan menettää.
Katsoin juuri Markon bambuser-streamia. Streamin chatissa on koko illan ollut uuden tyyppistä häirintää, jonka volyymi ja laatu ovat eskaloituneet kahdessa vuorokaudessa hämmästyttävästi.
Sananvapauden kaventamista tämäkin.
Markon striimin chattivalvontaan täytyy saada tiukka ote.
Kuulkaas ihmiset. On aika surullista huomata, kuinka ihmisten aivottomuus näkyy. Tässä muutamia päiviä sitten Helsinki täyttyi mielenosoittajia, jotka olivat eläin aktivisteja. Mutta kun on kyse Poliittisesta korruptiosta ja maamme tulevaisuudesta, niin ihmisiä ei näy kaduilla vaatimassa oikeuksia ja demokratiaa. On tämä yhteiskunta Sairas ja sen ihmiset. Ei muutakaan selitystä ole. Tietysti jos kokee Lampaana olemisen elämän tehtäväkseen.
Vakavampi paikka nyt. Ihmettelen, miksi poliisi (ja kaupunki?) tässä nyt on viemässä mielenosoittamisen oikeuden.
Youtube-SatunnainenKulkija's Channel
Täällä on laadukasta videota eilisillan tapahtumista edarin edessä.
Riikka Söyring
Kiitos!
Laitoin kirjoituksesi sivuilleni ( http://www.kolumbus.fi/jouko.piho/sivu31.htm ).
Haluaisin vaihtaa kanssasi ajatuksia sekä tehdä muutamia kysymyksiä. Voisitko kirjoittaa minulle osoitteeseen jouko.piho@kolumbus.fi ?
Raporttia iltapäivän tapahtumista
http://bambuser.com/channel/supportmarkosihvonen/broadcast/587146
Ei sananvapaus toteudu, kun poliisi häiritsee. Kenen käskystä?
#24
Riikka Söyring, tehdään näin.
Ei mitään kiirettä.
Arvostan työtäsi ja vaivannäköäsi suuresti.
http://bambuser.com/channel/supportmarkosihvonen/broadcast/587806
on tämänhetken lähetys ja chat
http://www.adressit.com/oikeuspohjaveteen
Kumma kun tuo koko pohjavesiuutinen tuli ikäänkuin yhtäkkiä, en ole bongaillut uutisia tästä paitsi nyt vain sitten ilmoitetaan että nyt on näin, ilman että olisin ainakaan huomannut keskustelua tai selityksiä asiasta.
Riikka!
Ole varovainen Pro-Karelian Karjalan palauttajien kanssa.
Eivät he kannata Marko Sihvosen protestia. Vastakkaina-
settelu naapurimaamme kanssa ja Suomen NATO-yhteen-
sopivuus ovat heidän ainoat todelliset päämääränsä.
Ville
#30
Vilho Juntunen antoi nyt väärää tietoa.
Minä kannatan Marko Sihvosen protestia. Minä en halua vastakkainasettelua Venäjän kanssa, vaan hyvää yhteyttä ja yhteistyötä Venäjän kanssa.
Minä en kannata Suomen liittymistä NATOon.
Eli kaikki väitteesi ja varovaisuusvihjailusi Riikalle olivat väärin.
Riikka, #22. Ihan samoilla linjoilla ollaan, täältä lähtee myös juurikin kyseisille henkilöille postia. Epäilen vaan kovasti varsinkin sisäministerin halua/kykyä vastata. Vaan pakkohan se on jotain vastata, jos tarpeeksi moni sitkeästi kysyy.
#13 Andolini
Meinasin laittaa saman kommentin sinun blogiisi, mutta ajattelin että keskustelu käy ajankohtaisempana Riikan blogissa. Komennti 11 siis on yhtä hyvin sinulle osoitettu. Että siinä sinulle vankkaa vastaväitettä.
Välillä on harmi, että sama aihe hajaantuu moneen blogiin.
Roistojen oli pysäytettävä juttu, koska mielenosoitus alkoi kasvaa- Pelkäävät kapinaa javallankumousta. EU:n poikkeustilaan liittyvät tai mellakkaan liittyvät uudet pykälät voidaan ottaa pian käyttöön.
Jouko Piho ja monet muutkin Sihvosen nuoleskelijat, miksette ryhdy itse nälkälakkoon. Älkää jättäkö sankarianne yksin.
#36 Mikset sinä perusta sitä puoluetta kun olet sitä mieltä että sillä saa jotakin aikaiseksi? Anna palaa, vain 5 000 kannattajakorttia ja voit muuttaa maailman paremmaksi (ai niin, tarvitset vielä enemmistön eduskuntapaikoista, hallituspaikan ja kunnollisen hallitusohjelman). Mutta mikset alottaisi jo tänään?
Riikka, tarjoile asiasi pienemmissä annoksissa. Turjalaista (tai mikä se oli) oli helpompi ymmärtää.
Luotettavista lähteistä on tullut tietoa että Kreikka ei ole ainoa
vetelät housuissa oleva EEC-maa. Seuraavana on tulossa United
Kingdom puntineen. Kapitalismin romahdus on alkanut. Samaan
tapaan kuin USA - Suomi jääkiekko-ottelussa. Eihän siinä ollut
mitään järkeä kuten ei jatkuvan kasvun kapitalismissakaan.
Ville
Puolueilla todellakin taitaa olla paremmat mahdollisuudet saada aikaan muutoksia kuin nälkälakkoilijoilla. Näetkö vaihtoehtoja.
Kai sitä on ihmisillä liian kiire seurata Onekkuuverin olymppialaisia että ei tällaisiin uutisiin tarpeeksi riitä huomiota(! :/
42. Puolueet ovat tälläkin kertaa osoittaneet, etteivät kykenen toimimaan. Sananvapaus ja mielenosoittamisen oikeus ovat sentään aika iso juttu nk. demokratiassa.
Muutos on joka hetki. Muutos saadaan aikaan nyt. Huomenna on myöhäistä.
#42 Näen. Poliittisen paineen, joka pakottaa ottamaan käyttöön tehokkaita kansalaisvaikuttamisen keinoja - kuten suoran demokratian.
Puoleen perustaminen on tehokas tapa tehdä hampaattomaksi mikä tahansa yhteiskunnallinen suuntaus. Sen vuoksi paineen pitää tulla puoluekentän ulkopuolelta, tavallisesta kansasta. Vain tällä tavalla voidaan demokratia saada pidetyksi Suomessa. Nälkälakkoilu on vain yksi esimerkki tästä paineesta, jota arkadianmäelle on luotava.
Näin minä asian näen.
47.
Nälkälakkoilu on kaikista halveksittavin ja itsekkäin tapa luoda painetta poliittiseen päätöksentekoon. Painetta pitää luoda, mutta ei raukkamaisilla menetelmillä. Ryhtyisitkö itse nälkälakkoon?
Jääkiekko-ottelua seuratessa tulee mieleeni joskus 70-luvulla
ottelu Suomi-Neuvostoliitto joka päättyi 0 - 20. Suomi silloin
romahti mutta nyt näyttää siltä että Suomi 0-15 romahtaa USA:lle
joka itse on romahtamassa omaan mahdottomuuteensa eli sota-
politiikkaansa.
http://costofwar.com
Ville
http://bambuser.com/channel/supportmarkosihvonen/broadcast/588066
eli raporttia eduskuntatalolta -- marko kaiketi putkassa mut mielenosoitus jatkuu
Joku on minulta riistänyt oman sähköpostiosoitteeni: vilho.juntunen@dnainternet.net kaksi viikkoa sitten
mutta minä olen vapaa ihminen joten avasin uuden
e-mail osoitteen: vilhojuntunen@gmail.com.
Minun ikäiseni (56 v) ei pelkää enää edes Jumalaa.
Jeesuksen kanssa minulla ei ole erimielisyyttä sen
jälkeen kun Hän kaatoi rahanvaihtajien pöydät.
Ville
Riikka Söyring, jos et nälkälakkoile, ei meidän kumpaisenkaan tavoilla vaikuttaa ole mitään eroa. Paitsi, että sinä kirjoitat ahkerammin ja minä oikeastaan vain kommentoin.
#43. Niin, monesti saa ihmetellä sitä asiaa että mitkä asiat ylittävät uutiskynnyksen. On tämä ihmeellistä!
#54 Riikka on tainnut saada paljon enemmän aikaan ihmisien mielissä ja teoissa kuitenkin.
#54
Kaiken näköisiä bloginpitäjiä näkee..Toi sun blogisi ei oikein ota tuulta purjeisiin. En usko, että on tarkoituskaan.hahahaha..Niikun aikasemminkin sanoin oletko YKSINÄINEN?? Mitä häh.. Mene v...u sinne omalle sivulles aukomaan päätäs. Mä tiedän se sattuu kun pienenä on hiekkalaatikolla isot pojat vieneet leikkikalut. Vai oletko niitä "poikia" jotka poltteli muurahaisia metsässä.?
Joko sinä,et tajua mitään, tai sitten olet t'äällä muuten vaan lietsomassa pahaa henkeä. Tuntuu kellä siltä,ettö olet vaan pelkkä j....i. Mä tiedän se espoo on todella tylsä paikka, mutta
Tuollainen adressi tuolla on, kai sekin ihan asiallinen in the meantime (http://www.adressit.com/keskustelu/9637)
#56
Kieltämättä, mutta kunniallisilla menetelmillä josta en voi enkä halua moittia... paitsi että tässä pohjavesiasiassa tukeutuu tähän paskahousumarkoon.
Support-blogin raporttia perjantain 27.2. tapahtumista:
... paikalla oli poliisiautoja sekä kuorma-auto. Poliisi oli juuri siirtänyt Markon maijaan eikä aluksi kukaan poliisi suostunut kertomaan mikä tilanne on. Kenttäjohtajan puheilla ollessani sain kuulla että kaupunki on tehnyt virka-apupyynnön asuntovaunun siirtämisestä.
Hetki hinausyhtiön saapumisen jälkeen poliisi siirsi muut mielenosoittajat kauemmas esittämättä perusteluja tälle toimenpiteelle. Samoihin aikoihin paikalle saapui videokamera ja kaksi asioilla ollutta henkilöä. Toni otti kameran ja lähti annetun rajan ulkopuolelle aikeissa kuvata kenttäjohtajan perustelut tapahtuneille asioille. Autosta hyppäsi kaksi poliisia ja toni lähti perääntymään. Poliisi kuitenkin ottivat hänet kiinni ja painoivat maahan, kameran omistaja haki tonin kädestä kameransa. Toni vietiin myös maijaan ja ajettiin pois paikalta, hänet on nyt kuitenkin vapautettu.
poliisin aiemmasta toiminnasta on tehty ainakin 15 tutkintapyyntöä/rikosilmoitusta, tänään yksi lisää. Myös kaupungin virkamiehen toiminnasta on tehty tutkintapyyntö.
Koko raportti osoitteessa
http://www.supportmarkosihvonen.com/selvitys-paivan-tapahtumista
Kattokaa ja kuunnelkaa video 22.2. nimeltä
Hunger striker Marko Sihvonen vs Finnish corruption. Finland needs your help
http://www.youtube.com/watch?v=t69uZ-MXQKc&feature=player_embedded#
"He is protesting against the corrupt government who is selling our groundwaters away to offshore corporations, all of this behind our backs."
Tietoa lisää osoitteista:
http://www.supportmarkosihvonen.com/
http://www.facebook.com/group.php?gid=286922701431
http://bambuser.com/channel/supportmarkosihvonen
Jouko #58:
"Mä tiedän se sattuu kun pienenä on hiekkalaatikolla isot pojat vieneet leikkikalut."
Voi parka, että leikkikalut vietiin. Taisivat viedä mennessään paljon enemmänkin.
#36
Simo Mäkelä kysyi: "Jouko Piho ja monet muutkin Sihvosen nuoleskelijat, miksette ryhdy itse nälkälakkoon. Älkää jättäkö sankarianne yksin."
Sihvonen ei ole minun sankarini. En edes tunne häntä. Minä vain kannatan hänen ajatuksiaan. Minä en ole nuoleskellut Sihvosta enkä ketään muutakaan. Minä en nuoleskele ikinä ketään. Minä olen kannattanut ja kannatan Sihvosen esiintuomaa asiaa, että Suomen pohjavesivaroja ei tule myydä ulkomaalaisille yksityislle yrityksille. Sellaisen asian kannattaminen ei ole Sihvosen nuoleskelemista, vaan Suomen puolesta olemista.
En ryhdy nälkälakoon siksi, että jokaisella on oma tapansa tukea asioita.
Minä tuen Sihvosen asiaa informaation avulla eli tukemalla häntä täällä Uuden Suomen blogissa sekä laittamalla tämän saman aloituksen omille sivuilleni, joilla on joka vuorokausi yli 1000 kävijää.
Sihvonen koki oikeaksi alkaa nälkälakon. Minä tuen häntä hänen oikeassa asiassaan.
On sinun kannaltasi suurta röyhkeyttä väittää, että ainoa oikea tapa tukea Sihvosta olisi alkaa itsekin nälkälakkoon. Mikä sinä olet päällepäsmärinä määräämään, mitä muut ihmiset tekevät poliittisen tuen antamisessaan?
Et mikään.
Paitsi suuri suunsoittaja.
Jokainen voi antaa tukensa niin kuin hän itse haluaa. Kukaan ulkopuolinen ei voi tulla määräämään sitä, miten sitä tukea pitäisi antaa, varsinkin kun on itse sitä asiaa vastaan.
Tämähän on kaiken ulkokultaisuuden huippu: ensin vastustetaan jotain asiaa ja sitten arvostellaan tekopyhästi asiaan puolustajia siitä, että he eivät ole tehneet tarpeeksi asian hyväksi.
Jouko Piho
#63 Jouko Piho
Itse voisin tukea nälkälakkoilijaa vain siinä tapauksessa, että olisin itse valmis nälkälakkoon. Mutta sellaista asiaa ei ole näköpiirissä, että olisin valmis moiseen alennustilaan.
62
Joo siltä näyttää.
#56 Marko "paskaa housuun" Mutta me pyyhitään se. Olisipa joku sunkin pepun pessy pienenä. Tai sitten se pesttiin liian usein.?
#64
"Itse voisin tukea nälkälakkoilijaa vain siinä tapauksessa, että olisin itse valmis nälkälakkoon."
-Aika erikoinen näkemys. Varsinkin kun tässä puolletaan asiaa asian tähden eikä keskustella asiasta silkasta rakkaudesta markoon. Ja itse asiassa blogin aihe taisi olla nyt mm. poliisien toimintatavat tässä.
#66
Voi olla erikoinen näkemys, mutta niin se vain on.
Mutta mikä on Joukon näkemys, se haluaa pyyhkiä jonkun pepun (65).
Sananvapaus Suomessa.
Kukaan ei ole estänyt Marko Sihvosta sanoa sanottavaansa. Hänellä on ja on ollut täysi vapaus sanoa sanottavansa vaikkapa Uuden Suomen verkkolehden blogi-osastolla tahi missä tahansa muussa yhteydessä (esim HS) kenenkään viranomaisen sitä estämättä. Kuten on myös kenellä tahansa kansalaisella.
Onko joku eri mieltä? Andoliini??
Marko Sihvonen on putkassa ja saako siellä ruokaakaan jos
viedään jälkeen 12 toista.Iltaruokailua ei ole.
Ne voi pitää siellä viikon? kyllä uho lähtee koska on fasismin
kaltaisesta järjestöstä jota poliisi edustaa ei ne mitään lakeja noudata.
Simo Mäkelä näkyy uskovan sananvapauteen Suomessa.
Uskon Hänen tarkoittavan sitä samaa Unionissa. Aika
on muuttunut sanan vapautta ei enää ole. Onneksi
ajattelemisen vapautta ei vielä toistaiseksi ole pystyt-
ty estämään.
tv. Vilho Juntunen, Kajaani
Onko kissankulmasta@mail.com vielä toiminnassa? Katsoisitko Riikka viestini sieltä.
Onko poliisi luotettava sen saimme kokea järkyttävällä tavalla itse,kun pihapiirimme perustettiin laittomasti kivilouhimo. Räjähdysaineet jotka ovat myös luvanvaraisia,poliisi salasi louhijan käyttämät räjähdysaine määrät.Samoin poliisi esti rikostutkimukset, KRP:toimesta tehtiin tutkimukset,että louhija olisi 2-3 kertaa käyttänyt 60kg.kerr. räjähdysainetta vaikka todellisuudessa käyttivät satoja kiloja toistuvasti päivittäin.
Vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta annetun lain 390/2005 ja sen alemman asteisten säännösten noudattamista valvovat Turvatekniikan keskus sekä poliisi ja pelastusviranomainen. Turvatekniikan keskus valvoo työmaalla tapahtuvaa räjähteiden varastointia, myöntämällä varastointi lupia ja tekemällä käyttöön otto tarkastuksia.
Lain mukaan poliisin pitää vielä tarkistaa,että varastointi määräykset ovat kunnossa räjähdeasetus 76 §. 2 momen.
mm. 1.räjäytystyömaan sijainti
2.työmaan arvioitu kestoaika
3.käytettävät räjähteiden lajit
4.räjäytystyön joht.nimi
5.säilytys ja varastopaikat
Laki vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden käsittelyn turvallisuudesta 390/2005 1 §.
Tämän lain tarkoituksena on ehkäistä ja torjua vaarallisten kemik. ja räjähteiden valmistuksesta, käytöstä, siirrosta ja varastoinnista, säilytyksestä ja muusta käsittelystä aiheutuvia HENKILÖ-YMPÄRISTÖ- ja OMAISUUSVAHINKOJA.
Poliisi ei tutki kodit vaurioituu, lentävät kivet, paineaalto ihmisiin. (laki edellyttää suojaetäis.25kg.r.ainem. 1000m)
390/2005 23 § Luvanvaraisuus:
Vaarallisten kemikaalien laajamittaista teollista käsittelyä ja varastointia saa harjoittaa vain Turvatekniikan keskuksen luvalla. Hakemuksessa on esitettävä tiedot ja selvitykset suunnitellusta toiminnasta ja turvallisuusjärjestelyistä.
Kun lainsäädäntö ei anna mahdollisuutta sivutetaan luvanvaraisuus ja ilmoitusvelvollisuus.
Korruptio on ainoa mahdollisuus toimia mukana räjähdetehdas,Turvatekniikan keskus Sisäministeriö.
Ihmisiltä tuhotaan elämä kodeissa ympäri Suomen murskaamoiden ja kivilouhimoiden vieressä.
Sisäministeri aikoinaan soitti kotiimme,kuinka hänet estettiin toimimasta asiassa ja kertoi sisäministeriön suojelevan laittomuutta. Todeten, että pihapiiriimme ei olisi voinut tuoda grammaakaan laillisilla keinoilla r.ainetta.
Kemikaali säädökset käsittelevät lain vaarallisten kemikaalien ja räjähteiden turvallisesta käsittelystä (390/2005) sekä asetuksen käsittelystä ja varastoinnista (59/1999)
Nämä säännökset perustuvat suuronnettomuusvaaran torjuntaan koskevaan
Suomi on sitoutunut noudattamaan SEVESO-II direktiiviä (EY/105/2003)
Sisäministeriö antaa rikkoa kyseisiä lakeja. KRP. sanoi aikoinaan jos poliisia vastaan toimitte meillä tulee huonot oltavat.
Vaikka poliisi antoi tuhota meiltä elämän lasten kanssa kotona. Paatero ja sisäministeri Holmlund estävät tutkimukset edelleen.
Tutustua voi tapaukseen http://www. kotinet.com/veikko.tenkula
#71: "Marko Sihvonen on putkassa ja saako siellä ruokaakaan jos viedään jälkeen 12 toista."
Markohan on nälkälakossa.
#70 Jep, vastaan kysymyksiisi yksi kerrallaan.
En rupea nälkälakkoon, koska itsestäni ei olisi siihen. En yksinkertaisesti pystyisi. Se ei kuitenkaan tarkoita, ettenkö voisi sympatiseerata jotakuta joka siihen pystyy ja haluaa tällä tavalla vaikuttaa. Logiikkasi on vähän sama kuin se, että ei voi esimerkiksi olla ylpeä Suomen talvisodan saavutuksista jos ei itsekin ole tappanut paria venakkoa. Huteraa, todella huteraa.
Ja olet täysin oikeassa sanoessasi, että minulla on tähän sanottavaa: "Kukaan ei ole estänyt Marko Sihvosta sanoa sanottavaansa. "
Sananvapauden pointti ei ole tuo. Natsi-Saksassa oli sananvapaus. Saatoit arvostella Hitleriä vaikka Berliinin keskustassa megafonin äärellä. Kukaan ei sitä estänyt. Jossakin vaiheessa Gestapo kolkutti olkapäälle ja sen jälkeen odotti junalippu joko Colditziin tai johonkin keskittymistä harjoittavaan leiriin.
Neuvostoliitossa oli sananvapaus. Stalinia sai arvostella aivan vapaasti jopa Komsomolskaja Pravdassa. Kukaan ei estänyt arvostelua, arvostelijat itse vain kokivat usein sen kohtalon, että Tseka/GPU/OGPU/NKVD tai KGB tuli kyselemään millä asialla sitä oltiin. 100% tapauksista taustalta paljastui "vastavallankumouksellisuutta" ja poloinen toisinajattelija tuomittiin kuolemaan.
Ymmärrätkö nyt: ei ole sananvapautta, että jokainen saa sanoa mitä tahansa ja kärsii siitä rangaistuksen. Se on kiero näkemys (jota tälläkin palstalla tosin pari desanttia levittää). Sananvapaus on sitä, että kaikkein eniten halveksimasi ihminen saa sanoa kaikkein kuvottavimman mielipiteensä ilman että häntä siitä rangaistaan. Sen vuoksi minulle on aivan sama ajaako Sihvonen vesiasiaansa vaiko vaikkapa Suomen liittämistä Uuteen Neuvostoliittoon - tuen hänen oikeuttaan sanoa mielipiteensä viimeiseen asti.
Sillä muuten mikään ei erota meitä diktatuurista.
Ymmärrätkö tämän eron?
Mieltä on oikeus osoittaa, mutta kenelläkään ei ole oikeutta muuttaa asumaan eduskuntatalon edustalle niin kuin Marko teki.
#81 Eli mielenosoituksen saa järjestää, kunhan se ei näy, kuulu tai kukaan ei siitä tiedä. Selkis.
Ei voi muuta kuin olla ylpeä Markosta ja tukijoukoista. Fiksusti ja rauhanomaisesti he haluavat muuttaa Suomea paremmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Heidänlaisensa sisukkaat ja rohkeat nuoret ihmiset ovat Suomen toivo!
#65
Simo Mäkelä kirjoitti: "Itse voisin tukea nälkälakkoilijaa vain siinä tapauksessa, että olisin itse valmis nälkälakkoon. Mutta sellaista asiaa ei ole näköpiirissä, että olisin valmis moiseen alennustilaan."
Onpa erikoinen mielipide.
Nälkälakko ei ole mikään alennustila.
Se on yksi tapa ilmaista mielipidettään.
Ja tukea asialle voi antaa monella eri tapaa olematta itse nälkälakossa tai olematta itse eduskuntatalon edessä.
Vain vellihousut eivät uskalla käyttää sananvapauttaan.
Jokaisella on syyt vedota mihin haluaa, mutta Marko ei ole näitä vellihousuja,
#83 "Ei voi muuta kuin olla ylpeä Markosta ja tukijoukoista. Fiksusti ja rauhanomaisesti he haluavat muuttaa Suomea paremmaksi ja oikeudenmukaisemmaksi. Heidänlaisensa sisukkaat ja rohkeat nuoret ihmiset ovat Suomen toivo!"
Täysin eri mieltä. Koko homma oli käsittämättömän huonosti hoidettu ja etenkin teidotuspolitiikka oli niin sekavaa että minä en vieläkään kunnolla hahmota edes ketä vastaan Marko osoitti mieltä.
Olisin ollut ylpeä jos Marko & co. olisivat ennen mielenosoitusta kertoneet selvästi mitä vastaan osoittavat mieltä ja esittäneet myös jonkinlaisen vastaehdotuksen. Nälkälakko ei olisi ollut välttämätön, jo pelkkä läsnäolo asuntovaunun kanssa olisi riittänyt. Tällä porukalla oli intoa ja sisua mutta he eivät osanneet ilmaista itseään ymmärrettävästi.
Nyt tämän näytöksen katselijoille jää lähinnä hämmentynyt olo.
#86 "Onpa erikoinen mielipide.
Nälkälakko ei ole mikään alennustila.
Se on yksi tapa ilmaista mielipidettään"
Joo, aika erikoinen ajatus että oman mielipiteen esittäminen olisi "alennustila". Itse en käyttäisi nälkälakkoa mutta ymmärrän niitä jotka käyttävät sitä. Se on yksi protestointikeino muiden lomassa.
Minusta on hienoa että ihmiset ovat valmiita osoittamaan mieltään epäkohtia vastaan. Tämän Markonkin kohdalla arvostan hänen itsensä likoonlaittamista. Kova arvosteluni kohdistuu tämän näytelmän tiedotuspuoleen :)
En väitttänyt että oman mielipiteen esittäminen olisi alennustila. Nälkälakko on alennustila ja syvä sellainen. Sieltä häpeästä on enää vaikea nousta.
Hyvä, että ette ole yrittäneet minun pihalle soittamaan levyänne.
Pekka Suri olisi ottanut ja kirjoittanut jopa tälle palstalle, mutta hänellä on tärkeämpää tekemistä.
"Eli: kautta linjan Eduskuntatalon edustan tapahtumien aikana poliisi on pääsääntöisesti kieltäytynyt antamasta nimeään ja numeroaan tai tietoa esimiehestään sitä kysyttäessä."
Ihan mielenkiinnosta kysyn että mihin ihmeeseen te tarvitsette näiden poliisien nimiä ja esimiehiä?
(todennäköisesti te saatte ne tiedot vielä jostain - jäin vain miettimään että mihin ihmeeseen te tarvitsette tuollaisia tietoja?)
Ja eikö tehokkuuden nimissä olisi parempi jättää koko episodista yksi perusteellinen tutkintapyyntö eikä 15 suunnilleen samansisältöistä tutkintapyyntöä?
Marko on vaarallinen mies. Eliitillä on vesibisnes ym. panoksena ja Obaman ym. haukankatse valvoo, että päättäjät hoitavat sovitut asiat sujuvasti. Veikkaan, että Marko pysyy putkassa pitkään. Lakipykälillä ei tässä ole mekitystä. Tiedän eräitä vakuutusongelmaisia pidetyn ilmeisesti laittomasti pitkiä aikoja vangittuina. Myös eliitin ja vakuutusyhtiöiden rötöksissä kansaa vastaan kyseessä ovat suuret rahat. Kapinaliike halutaan murskata ja tukahduttaa ja siksi avainhenkilöitä pidetään pivossa juuri ratkaisevilla hetkillä, jolloin asia on ns pinnalla.
#95 "Pyydäthän sinäkin varmaan virkailijan nimen kun selvittelet asioitasi esim. Kelassa, pankissa tmv."
En yleensä. Kyllä se nimi tulee "automaattisesti" johonkin paperiin jos tarve vaatii :)
Nimimerkki "Ajatteleva mies" on lausunut vesiasioista jo vuonna 2006 seuraavaa:
-----
Kuvailen nyt esimerkinomaisesti, kuinka useimmiten tavalliset työtätekevät (duunari, toimihenkilö, pomo , virkamies tms) ihmiset edistävät suurpääoman omaavan kapitalismin etua, omaa hyvinvointiaan heikentäen.
Lähtötilanteessa kaikki Suomen vesilaitokset ovat paikallisten kuntien omistuksessa. Veden ja jäteveden puhdistus sekä jakelu tuotetaan omakustannushintaan. Jos voittoa syntyy, ne tulevat verotuloina yhteisen hyvinvoinnin rakentamiseen, vaikkakin pitkässä juoksussa pyritään siihen, että vesi- ja jätevesimaksuilla katetaan kustannukset ja investoinnit, mutta ei tuoteta voittoa. Veden hinta pysyy kurissa, samoin jätevesimaksujen. Kaikki toiminnassa liikkuva raha "pyörii" kotimaassa, jopa vielä omalla paikkakunnalla, hyödyttäen sitä ja sen elämää.
Sitten kapitalismin ääripään ideologian innoittamana poliitikot aina vasemmistoa myöden saadaan sumutetuksi ajatukseen, ettei tuo toiminta kuulu kunnan toimialaan ja vakuutetaan, että yksityinen firma hoitaisi tuota toimintaa tehokkaammin ja kuluttajille edullisemmin. Vesilaitoksia aletaan myydä yksityisille yrittäjille. Aluksi homma näyttää pelaavan lähes entiseen malliin, vesimaksut saattavat jopa hiukan halventua. Aikaa myöden kuitenkin toimitusvarmuus ja veden laatu heikkenevät, koska omistaja ei välitä investoida eikä panostaa kunnossapitoon tarpeeksi voittojensa maksimoimiseksi. Lisäksi hän samasta syystä ryhtyy hilaamaan hintoja ylöspäin, alalla kun ei paljon ole kilpailua, kukapa ryhtyisi rakentamaan kilpailevaa vesi- ja viemäriverkkoa :)
Kun yrittäjä on kupannut vesilaitostoiminnasta tarpeeksi rahaa ja kun suuret korjausinvestoinnit ovat laukeamassa käsiin, hän päättää ryhtyä elämään säästöillään ja sijoittaa ne muualle. Ränsistyneen vesilaitoksen hän myy vielä silti melkoisen hyvällä hinnalla kansainväliselle veden myyntiin, puhdistukseen ja jäteveden käsittelyyn erikoistuneelle kansainväliselle suuryritykselle, jonka bisnes ovat juuri vesilaitokset. Yrittäjä saa suomalaisesta laitoksesta huonossakin kunnossa hyvän hinnan, koska kansainvälinen toimija tietää Suomen hyvät vesivarannot ja yhä pahenevan vesipulan maailmalla. Tämä toimija ajaa maailmalle vesipörssiä, jossa hinnoiteltaisiin veden hinta, koska pörssissä ostaminen ja myyminen tapahtuu myös tulevaisuudella spekuloiden ja hinta irtoaa toiminnan realikustannuksista. Yrittäjä saa kansainväliseltä toimijalta siis melkoisen lisäpotin eläkepäivikseen, mutta toki kansainvälisen sijoittajan tarkoitus on saada "investointinsa" takaisin voittojen kera.
Tämä sijoittaja toki kunnostaa vesilaitokset jälleen, mutta sen jälkeen on hintakin paljon korkeampi. Suomen maaperästä pumpattavasta aineesta joutuvat kuluttajat maksamaan huiman korkeaa hintaa. Vaihtoehtojakaan ei ole, koska vesiverkon alueella olevien talouksien on oltava liittyneenä lain mukaan vesi- ja viemäriverkkoon. Sen verran jää peruja kunnallisista laitoksista. Vettä ei ole pakko käyttää, mutta "siirtomaksut" verkon ylläpitämiseksi kattavat jo puolet laskusta, tosiasiassa yksinään jo enemmän kuin omakustannuperiaatteella tuotettu kunnan vesi aikanaan kaikkinensa.
Tässä vaiheessa veden kokonaishinta on jo moninkertaiseen alkuperäiseen tuotantokustannuksiin perustuvaan verrattuna ja kansalaisella ei ole juuri vaihtoehtoja kuin maksaa. Myös kaupoissa myytävä vesi tulee samojen sijoittajien omistamien yritysten kautta. Veden hinta on moninkertainen tuotantokustannuksiin nähden ja vain murto-osa siitä saatavasta rahasta jää kotimaan ja alueen hyödyksi, lähinnä tuo tuotantokustannusten osuus, joka muodostuu paikallisten ihmisten toiminnasta ja työstä. 50-80% veden hinnasta menee tästä ikuisuuteen ulkomaisille sijoittajille muualle. Maksamme siis ulkomaille siitä, että pumppaamme ja puhdistamme itse omat vetemme ja jätevetemme, sekä ylläpidämme siinä tarvittavia laitoksia kunnossa.
Tuollaisen järjestelyn puolustaminen on täydellistä idiotismia, samoin kuin se, että asiat päästetään sille mallille.
----
#100. Siinä se tuli. Paremmin ei kukaan osaa selittää sitä, mistä pohjavesien myynnissä on kyse. Kiitos, "Patriootti" ja "ajatteleva mies".
Sähkön olemme jo menettäneet pörssiyrityksille ja maksamme siitä riistohintaa.
#88 Eipä taida ardilla olla minkääntasoista suunnitelmaa korruption ym. epäoikeudenmukaisuuksien esille tuomista kansalaisten tietoon Suomessa?
Kupla on puhenu ja vappaus on kans missä lie, hä! Ja täh! Ja met jatkama niinko ossaama ja petoja met olema toisile ja ittelle ennenmuuta. Hullut suomalaiset kaivaa ittele kuoppaa ja omille rakhaillensa. Vaikenevat ja painavat päänsä ja kulmien alta kurkkivat, miten nuile käy, ko net uskaltaa puhua ja jokku mennä sinne euskunnan etheenki.
Pittää vissiin tosihaan meän kaikkien täältä korpien kätköistä lähteä sinne paanalle ja tulla kello viien teelle euskunnan porttaille joka arkipäivä. Häh, onhan tämä aivan outoa.
Rakastavin ja kunnioittavin terhveisin jokkaiselle meille pikkuiselle suomalaiselle, joita muutama sata politiikkoa pyörittää ja muutama tuhat virkamiestä hölmöilee, ja hinnan maksama met itte terhveyellä ja köyhyyellä, joka ei olekhaan köyhyysrajoissa eikä euroissa, on suuremmasta kyse.
Älkääkä ennää kehatko kysyä, mistä on kysymys, kyllä aikunen, vastuullinen ja toimiva aikunen ossaa lukea sen verran ja ajatella ihan vähän, on niin kovin selvä tämä asianlaita ja meno.
Voi miten suloinen ja koskettava on tuo Markosta ja pienimmästä lapsesta tehty musiikkivideo. Käykäähän katsomassa ja kuuntelemassa. "Ne myyvät vaikka taivaan".
Seurasin vähän aikaa tuota supportmarkosihvonen -chattia ja siellä vaikutti siltä, että porukka on sopimassa joillekin paikkakunnille klo 17 tukikokoontumisia. Ehkä FB:ssa ja irc:ssä on tarkemmin, käykää sieltä kurkkimassa...
Tässä lisävalaistusta siihen, millä tavoin maassa suhtaudutaan luonnonvarojen hyödyntämiseen.
1. Hankkeet tehdään salassa. Sotkamon Talvivaarassa Kainuun luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja ei tiennyt asiasta mitään.
2. Asukkaiden elinkeinojen turmelemiseen ja turvallisuusnäkökohtiin suhtaudutaan leväperäisesti. Kaivosyrityksen hyöty on ykkösasiana.
Juttu on osoitteesta tiedonantaja.fi
"Talvivaaran uraanikaivaukset herättävät huolta
Hannu Ketoharju – 12.02.2010
Talvivaaran Kaivososakeyhtiö ilmoitti viime tiistaina aloittavansa uraanin talteenoton nikkelikaivoksellaan Sotkamossa.
— Yhtiön ilmoitus tuli täytenä yllätyksenä, sanoo Kainuun luonnonsuojelupiirin toiminnanjohtaja Tarja Leinonen Kajaanista. — Olimme kyllä tietoisia, että Talvivaarassa on uraania ja tarkoituksemme oli ryhtyä selvittämään asiaa.
— Pettymys on senkin vuoksi suuri, koska uraanin etsintäyhtiö Namura vastoittain veti saamansa valtausluvat Kainuun alueelta pois. Euroopassahan uranikaivokset on suljettu ympäristöongelmien vuoksi. Talvivaarassa kaivosyhtiö aikoo ovelasti taktikoida, muka uutta ympäristövaikutusten arviointia ei tarvita.
— Yhtiö järjesti Kainuun luonnonsuojelupiirin johdolle oman tiedotustilaisuuden samana päivänä kun tieto julkistettiin. Paikalla olivat tehdaspäällikkö, kestävän kehityksen päällikkö ja uraaniprojektin päällikkö. Päälliköt olivat varautuneet kalvosulkeisella vaikuttamiseen. Puolitoista tuntisen väittelyn aikana selvisi, ettei heillä ollut riittävästi tietoa uraanin käsittelyyn liittyvistä riskeistä, kertoo Tarja Leinonen.
Valtimolla aivan Sotkamon rajalla asuvat Anita ja Lauri Tienhaara. He saavat toimeentulonsa uusiutuvia luonnonvaroja hyödyntäen. Oma mehiläistarha tuottaa hunajaa, metsästä kerätään marjat ja sienet.
— Tästä on linnuntietä Talvivaaraan noin kolmekymmentä kilometriä, sama kuin Kajaanista ja Sotkamosta, sanoo Anita Tienhaara.
— Olemme aivan järkyttyneitä. Jos Talvivaarasta tulee uraanikaivos, emme voi markkinoida tuotteitamme enää luomuna. Ja merkitseehän se terveysriskiä koko alueelle. Puhdas ja terveellinen luonto ja mahdollisuus luonnonmukaiseen elämäntapaan menetetään lyhytnäköisen hyödyntavoittelun takia, Anita Tienhaara pohtii.
— Senkin jälkeen kun kaivos suljetaan, jäävät uraanin haitat meille ikuisiksi ajoiksi.
Uraanin talteenottaminen ei ole niin yksinkertaista, kuin kaivosyhtiö antaa ymmärtää, sanoo eläkeläinen Jouko Partanen Sotkamosta.
— Kaivostoiminnan riskit heijastuvat ympäristöön monella tavalla. Vaikka ns. "keltaisen kakun" valmistaminen onnistuisi, uraania joudutaan säilyttämään huolella prosessin aikana, ettei se joudu vääriin käsiin.
— Siinä joudutaan terrorismin pelossa tiukkoihin turvatoimiin. Mitkä sen vaikutukset ovat kansalaisyhteiskuntaan, joudummeko jonkinlaiseen poliisivaltioon, jossa ihmisiä seurataan hyvinkin tarkkaan. Kuinka turistit suhtautuvat siihen? kyselee Jouko Partanen.
— Sotkamo elää turismista ja uraanin kaivaminen ja käsittely ei varmasti ole mikään vetovoimatekijä. Jos uraanin käsittelyyn saadaan muutamia kymmeniä työpaikkoja, niin minkä verran menetetään toisaalla? Jos valtioneuvosto käsittelee vielä luvan myöntämistä, niin siinä nähdään kenen etuja hallitus valvoo.
Talvivaaran kaivoksesta louhitaan nikkelin ja sinkin lisäksi uraania."
February 26, 2010
CNN Poll: Majority says government a threat to citizens' rights
Posted: February 26th, 2010 09:00 AM ET
From CNN Deputy Political Director Paul Steinhauser
Washington (CNN) – A majority of Americans think the federal government poses a threat to rights of Americans, according to a new national poll.
Fifty-six percent of people questioned in a CNN/Opinion Research Corporation survey released Friday say they think the federal government's become so large and powerful that it poses an immediate threat to the rights and freedoms of ordinary citizens. Forty-four percent of those polled disagree.
The survey indicates a partisan divide on the question: only 37 percent of Democrats, 63 percent of Independents and nearly 7 in 10 Republicans say the federal government poses a threat to the rights of Americans.
According to CNN poll numbers released Sunday, Americans overwhelmingly think that the U.S. government is broken - though the public overwhelmingly holds out hope that what's broken can be fixed.
The CNN/Opinion Research Corporation poll was conducted February 12-15, with 1,023 adult Americans questioned by telephone. The survey's sampling error is plus or minus 3 percentage points for the overall survey.
Filed under: 2010 • CNN Polls • Popular Posts
300 Comments | Permalink
http://politicalticker.blogs.cnn.com/2010/02/26/cnn-poll-majority-says-g...
Hei
Olisi hyvä, jos mainittaisiin myös paikkakunta eikä yksinomaan katuosoite, kun on jotain mielenkiintoisia tapahtumia.
Taitaa tuo Annikin keskustelukerhon tilaisuudet ollakin Tampereella.
KIvilouhimot ja murskaamot myös tekevät salassa kaikki asiansa. Luvat haetaan sellaiselle toiminnalle,että todellisuus on aivan muuta.
Konsulttifirmat tekevät valheellisia melututkimuksia ympäri Suomen.Meidänkin pihapiirissä oleva kivilouhimo oli täysin meluton 20db. melu. Luonnonmelukin hiljaisuus on jo 30db. Melu ei saa ylittää 55db egvivalenttitaso,mutta vaikka yksi sekuntti esim. räjäytys ylittää 103db. siitä tullee laskennallesti 55db/jaettu ajalle klo.7-22.Samoin toiminnanharjoittajat eivät anna mitään selvityksiä hakemuksissa räjähteiden varastoineista, käytöstä, haitoista/vaaroista ja ympäristöselvityksiä.
Vaarallisten räjähteiden käsittelyssä ja varastoinneissa on useita lain velvoitteita.
Ympäristösuojelulaki- ja asetus edellyttävät räjähdysaineiden huomioimista ympäristöluvassa. Työturvallisuuslaissa ja useissa valtioneuvoston päätöksissä on riskien arviointiin liittyviä säännöksiä. Tavoitteena on tunnistaa merkittävimmät turvallisuuspuutteet, myös muutkin kuin kemikaalien aiheuttamat,jotka saattavat aiheuttaa vakavaa haittaa ihmisen terveydelle tai turvallisuudelle.
Ympäristöriskeillä tarkoitetaan epävarmmaa tilannetta, jossa ympäristöön voi kohdistua haitallisia vaikutuksia.
Samat viranomaiset pyörii louhimoiden ja kaivosten ympärillä. Peli on likaista.
Katsokaa tuho: http://www.kotinet.com/veikko.tenkula
En muista oliko tämä linkki jo täällä. Jos oli, niin voi poistaa.
Jos ei, suosittelen lukemaan.
-----
GrowHow - liian suuri erehdys kerrottavaksi
Soneran UMTS-kaupan loppulasku oli 4,3 miljardia euroa. Silloin kun Sonera osti saksalaista ilmaa, sen suurin omistaja oli valtio yli 50 %:n osuudella. Kaupasta kohistiin vuosikaudet talouselämän lehdissä. Samoin tehtiin Stora Enson kohdalla. Sen Amerikan-seikkailu maksoi 5,6 miljardia euroa. Valtio on tälläkin hetkellä Stora Enson suurin omistaja ja isäntä. Se omistaa 15,7 % osakkeista ja 35,1 % äänivallasta.
Jostakin syystä talouselämän lehdet ovat lähes vaienneet paljon huono-onnisemmasta GrowHow-kaupasta, jossa jopa 30 miljardin omaisuus myytiin 207 miljoonalla. Ehkä virhe on täysin uskomaton.
Valtio oli myös Kemiran ja siitä myöhemmin irrotetun lannoitetehdas GrowHow:n suurin omistaja. Valtio päätti luopua GrowHowsta ja myi loput osakkeensa norjalaiselle lannoitejätti Yaralle. Valtio, joka suurimpana omistajana hallitsi yli kolmannesta yhtiöstä, sai GrowHow-osakkeistaan 207 miljoonaa.
Tuolla kolmanneksella Yara joutui - oikeammin pääsi - tekemään ostotarjouksen yhtiön lopuistakin osakkeista ja onnistui siinä, sillä tarjosihan Yara pörssipelureille kunnon pikavoitot. Samaan aikaan ostajan edustaja arvioi yhtiön varallisuudeksi 870 miljoonaa. Valtio siis myi Jyri Häkämiehen nimissä 290 miljoonaa 207 miljoonalla - tässä vaiheessa.
Juuri ennen vuoden 2007 kesällä tehtyä kauppaa Suomen valtio oli asetuksella määrännyt, että Suomessa ei saa käyttää käytännössä kuin GrowHown lannoitteita. Tämän se teki kiristämällä lannoitteita koskevia säädöksiä niin, että käytännössä vain GrowHown Siilinjärven ja Soklin fosfaatti kelpaavat. Nyt meillä tulee käyttää kadmiumin osalta puhtaampia lannoitteita kuin EU:n luomuasetukset määräävät, eikä muilla lannoitetehtailla ole asiaa Suomen markkinoille. Tämä johtuu osin myös siitä, että EU varjelee suojatulleillaan typpilannoitteiden markkinoita. Typpilannoitteet ovat puhtaita tulivatpa ne mistä tahansa, sillä pääraaka-aineena on ilmasta otettava typpi.
Typpilannoitteen hinnan määrää maakaasun hinta. Maakaasua on sekä norjalaisilla että venäläisillä. Ennen GrowHow-kauppaa norjalaisilla ei ollut toista peltolannoitteiden tärkeää osaa, fosforia. Nyt on, ja Soklin osalta samaa geologista alkuperää kuin venäläisten. Lannoitteiden arvosta ja merkityksestä kertoo sekin, että venäläiset oligarkit kaappasivat lannoitetehtaat ja lannoiteraaka-aineet ensimmäisinä.
GrowHow-kaupan mukana meni useita tuotantolaitoksia ja mainitut Siilinjärven ja Soklin malmivarat, jälkimmäiset ilmaiseksi kaivosoikeudella. Kun kauppa oli vasta tekeillä, Soklin fosfaatin arvoksi katsottiin Kauppalehden artikkeleissa, joissa haastateltiin GrowHow:n toimitusjohtajaa, 13-14 miljardia. Samaan aikaan hätäiltiin maailman ruokakriisistä, biopolttoaineista ja Kiinan ja muun idän kysynnän vaikutuksesta ruoan hintaan - siis lannoitteidenkin hintaan. Näitä asioita tarjoiltiin jokaisessa mediassa lähes ykkösaiheena, kuten jokainen muistaa.
Pohjois-afrikkalaista alkuperää olevan fosforihapon hinta oli GrowHown kaupan aikoihin 436 euroa tonnilta. Nyt hinta 2268 dollaria tonnilta, eli se on yli viisinkertaistunut nopeasti. Afrikalla ei olekaan enää varaa omasta maaperästään kaivettavaan lannoitteeseen. Näin vaikka fosforia tarvittaisiin peltohehtaaria kohden usein vain kolmas- tai neljäsosan siitä, mitä Euroopassa käytetään. Typpi voidaan tuoda maaperään muutenkin, mutta kasvulle välttämätön fosfori on mineraali ja se täytyy antaa lannoitteena.
Kymmeniksi vuosiksi riittävä Soklin malmi on huomattavasti puhtaampaa kuin Euroopassa käytettävä marokkolainen ja malmin fosfaattipitoisuus on korkea. Siilinjärvi toimii erittäin kannattavasti ja sitä laajennetaan 8%:n pitoisuudella mutta Soklissa pitoisuus on 20%. Voi hyvin arvioida, että Siilinjärven ja Soklin malmin arvo on 3-5-kertaistunut ja Siilinjärveä rikkaamman Soklin arvoksi voi laskea laajalla haarukalla ainakin 40 mutta nyt jopa 70 miljardia euroa. Tämä ilman niobia ja uraania.
Yksin ”sotilasmetalli” niobin arvo on noin 5 miljardia euroa. Vielä silloin, kun GrowHow:n myynnistä ei ollut tietoa, Soklin kaivos arveltiin avattavaksi pelkän niobin varaan. Muun muassa kansanedustaja Erkki Pullianen kyseli eduskunnassa, kuinka Soklin niobikaivoksen ympäristöasiat tullaan hoitamaan. Soklissa on myös uraania ja kaivosta on kaavailtu myös uraanin varaan.
Kun ottaa huomioon Siilinjärven arvon, näyttää siltä, että valtio myi jopa 30 miljardiksi kasvavan osuutensa 207 miljoonalla. Tässä valossa Soneran ja Storan seikkailut kutistuvat pieniksi. Tuolla GrowHown 207 miljoonalla saadaan juuri ja juuri rakennettua Soneran kanssa myyty viranomaisten tietoverkko uudelleen. Voi ajatella, että kallis erehdys tulee paikatuksi vielä kalliimmalla.
Erehdyksen mittaluokkaa kasvattaa se, että lannoiteraaka-aineiden hintakehitys oli myyntihetkellä jokaisen maanviljelijän ja kadunmiehenkin nähtävissä ja osin jo käsillä. Joku olisi jo valmis kysymään, että oliko kyseessä edes erehdys.
Joka tapauksessa muualla maailmassa kaupasta vastuulliset ministerit eli kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarinen sekä valtion omistajaohjauksesta vastaava puolustusministeri Jyri Häkämies olisivat joutuneet eroamaan. Lannoiteasetuksen kaupan alla vahvistanut tuolloinen maatalousministeri Juha Korkeaoja olisi nyt pelkkä rivikansanedustaja - ilmoittamansa mukaan viimeistä kauttaan.
Samalla valtion omistajaohjausyksikön virkamiehet olisi hyllytetty ja heidän toiminnastaan olisi aloitettu selvitys. Myös kilpailuvirastomme, joka ei tiennyt tai välittänyt lannoitemonopolista, järjestettäisiin perusteellisten selvitysten jälkeen uudelleen ja uusin johtajin.
On vain arvailtavissa, mitä esimerkiksi ranskalaiset maanviljelijät olisivat tehneet, jos heidän lannoitekustannuksensa olisivat 1,6-kertaistuneet viimeisen vuoden aikana vieläpä omien ministeriensä toimien seurauksena.
----
http://pseudonyymi.blogspot.com/2008/09/growhow-liian-suuri-erehdys.html
Alkuperäisen linkin takana lähteet yms.
Nyt livekeskustelua myös Tampereelta: http://bambuser.com/channel/H2O+Tampere/broadcast/591858
Kommentissa #108 oli kyllä melkoinen älynväläys taas jälleen -
Luomumehiläistarhaajat pelkäävät uraania: "Olemme aivan järkyttyneitä. Jos Talvivaarasta tulee uraanikaivos, emme voi markkinoida tuotteitamme enää luomuna. Ja merkitseehän se terveysriskiä koko alueelle. "
Otetaanpas järki käteen:
Ensinnäkin se uraani on jo siellä kallioperässä ja maaperässä ja sitä kautta ns. puhtaassa luonnossa
Toisekseen kun malmia louhitaan niin se uraani tulee esiin joka tapauksessa, vaikka sitä ei otettaisikaan talteen
= Vaihtoehto on ottaa uraani talteen ns. jätekivestä tai sitten jättää se sinne alueelle jätekiveen. Jos uraani otetaan talteen niin silloinhan Kainuun säteilymäärä pienenee luonnontilaan verrattuna :)
Toivottavasti tästä ei väännetä samanlaista farssia kuin eräistä muista asioista viime aikoina ;)
#115. Tässä toinen juttu antamastasi linkistä. Se ansaitsee tulla kommentteineen esiin, koska kuvastaa harvinaisen selvästi ajankohtaista asiaa, Suomen hallituksen, ministereiden, kansanedustajien sekä virkamiesten yhteistoimintaa kansallisomaisuuden myymisessä pilkkahintaan ulkomaille.
1. Media on asiasta lähes vaiennut.
2. Ministerien ja poliitikkojen korruptioepäilyt ovat asian yhteydessä esillä.
3. Kukaan vastuullinen ei ole eronnut eikä tiettävästi ketään ole mistään syytetty.
Kommentoija sanoo: "Luultavasti aika isoja rahojakin on asian tiimoilta maksettu upeetupeelle ja sika-anttilalle ym. kepun penaalin terävimmille kynille, että jos vain vihiä saisi niin voisi tehdä myös rikosilmoituksen..."
Teksti on julkaistu netissä (linkki #115) 8.10.2008
Sensuuria ja painostusta GrowHow-kaupassa?
Yle Uutiset eilen:
"Valtiontalouden tarkastusvirasto käsittelee lannoiteyhtiö Kemira GrowHown viimevuotisesta myynnistä tehtyä kantelua. Kantelun mukaan Suomen valtio myi kaupan mukana lannoitetuotantoon tarvittavat strategiset luonnonvarat pilkkahintaan."
"Kantelun tehnyt agroekologian professori Juha Helenius Helsingin yliopistosta sanoo, että ruuan tuotantoon liittyvää strategista luonnonvaraa ei olisi pitänyt myydä kansalaisilta kysymättä ja eduskuntaa kuulematta. Näin siksi, että muutamassa vuosikymmenessä ruuan kulutus ja kysyntä kasvaa jo väestönkasvunkin seurauksena.
Maa- ja metsätalousministeriöltä ei YLE Uutisten tietojen mukaan pyydetty lausuntoja lainkaan. Apua olisi tarjonnut myös entisen kauppa- ja teollisuusministeriön KTM:n asiantuntijaelin, kaivoslautakunta."
"Tänään päivitetyn Ylen uutisen mukaan myös MTK olisi tuohtunut GrowHow-kaupasta:"
"Maa- ja metsätaloustuottajain keskusliitto MTK on pyytänyt Kilpailuvirastoa selvittämään, käyttääkö Yara määräävää markkina-asemaansa väärin."
MTK:n rooli ei ole aivan itsestään selvä kuten tuonnempaa käy ilmi. Myös Kilpailuviraston oma toiminta täytyisi ensiksi selvittää, sillä se on katsellut usean vuosikymmenen ajan sormiensa läpi Kemiran ja myöhemmin siitä irrotetun GrowHow:n lannoitemonopolia.
Erikoisinta on, että joidenkin lähteiden mukaan Kilpailuvirasto on väittänyt, ettei se edes olisi tiennyt vuoden 2007 lannoiteasetuksesta, jolla GrowHown monopoliasema sinetöitiin lopullisesti. Kilpailuvirasto ei ole myöskään puuttunut GrowHown (eli Yaran) nykyiseen asemaan tai tehtyyn kauppaan millään tavoin.
Se, että Kilpailuvirasto tutkisi asiaa nyt vieläpä GrowHow-asiassa ilmeisen kyseenalaisesti menetelleen MTK:n pyynnöstä on - huono vitsi.
Myös Keskustan ja MTK:n osuus on tutkittava
Kannattaa huomata, että uutisessa puhutaan ministeriöiden kuulemisista, ei ministereistä. Ero on tässä yhteydessä hyvin oleellinen.
Maatalousministerinä jo kaupan toteutuessa oli keskustan Sirkka-Liisa Anttila. Anttilaa ennen ministerinä toimi Juha Korkeaoja niinikään Keskustasta. Korkeaoja hyväksyi muutama kuukausi ennen kauppaa uuden lannoiteasetuksen, joka takasi GrowHowlle vieläpä entistä vahvemman lannoitemonopolin. Nyt Suomessa pitää käyttää kaikkeen viljelyyn puhtaampaa fosforia kuin Euroopassa vaaditaan luomulle! Ja sitä "puhtaampaa" saadaan sattumalta vain nyt Yaralle luovutetuista kaivoksista.
GrowHow-kauppaa tuskin on valmisteltu saati tehty kuulematta keskustan kauppa- ja teollisuusministeri Mauri Pekkarista. Todennäköisesti näin merkittävästä kaupasta on keskusteltu koko hallituksessa. Ellei, se olisi täysin poikkeuksellista.
Sirkka-Liisa Anttilalla on tunnetusti vahvat sidokset MTK:hon. MTK:n aiempi puheenjohtaja on Esa Härmälä, joka siirtyi vuonna 2006 Euroopan lannoiteteollisuusyhdistys EFMA:n toimitusjohtajaksi ja samalla lannoitealan EU-lobbariksi, siis edustamaan myös Yaraa.
MTK julkaisee Maaseudun Tulevaisuus - lehteä, joka on levikiltään Suomen viidenneksi suurin sanomalehti. Maaseudun Tulevaisuus on tiettävästi ja myös uutisointiaan seuraten kieltäytynyt julkaisemasta GrowHow-kauppaa koskevaa kritiikkiä jo suhteellisen lievässä muodossaan. Valikointi on tiedon mukaan koskenut myös toimituksen aineistoa.
Myöskään MTK:n nykyinen puheenjohtaja Michael Hornborg ei ole arvostellut GrowHown myyntiä vaan on sen sijaan puolustellut kauppaa.
Vielä erikoisempaa on se, että varsin näkyviä maatalousalan asiantuntijoita on kerrottu painostetun työpaikoillaan, jotta nämä eivät puuttuisi millään tavalla perin oudon GrowHow-kaupan vaiheisiin.
Öljyä arvokkaampi aarre
Heleniuksen tarkoittama strateginen luonnonvara on fosfaatti, öljyn tapaan niukka ja uusiutumaton luonnonvara, jonka pelätään loppuvan. Se olisi katastrofi, sillä fosfaatti on viljelykasveille välttämätön mineraali, jota kasvikunta ei voi tuottaa itse.
Siilinjärvellä on läntisen Euroopan ainoa merkittävä fosfaattikaivos. Savukosken Soklissa on Siilinjärveä yli kaksi kertaa rikkaampi ja hyvin suuri fosfaattiesiintymä, sekin ainoa Länsi-Euroopassa ja Siilinjärven tapaan Yaran hallinnassa. Euroopassa käytetty lannoitefosfaatti tuodaan enimmäkseen Marokosta mutta se on varsin raskasmetallipitoista. Suomalaista lannoitefosfaattia voikin verrata arvossaan loppumassa olevaan öljyyn tai uraaniin. Jotkut pitävät sitä vieläkin arvokkaampana. Lisäksi Soklista saadaan sivutuotteena hyvin arvokkaita niobia ja jo mainittua uraania.
Suomen valtio käytännössä lahjoitti nyt jopa 30 miljardin arvoisen osuutensa tähän malmin norjalaiselle Yaralle. Kauppahinta oli vain 207 miljoonaa euroa. Vähintäänkin tuo summa kuluu valtion suunnittelemaan Soklin rautatien rakentamiseen. Muiden kaivosten väylähankkeet on sen sijaan suunniteltu tehtäväksi jälkirahoitusmallilla, eli valtio käytännössä lainaa rahat yhtiöille. Yaran hallitseman Soklin kohdalla tehdään jostakin syystä poikkeus.
3 kommenttia:
Anonyymi kirjoitti...
Uskomatonta miten pienellä huomiolla tämä erittäin tärkeä asia on sivuutettu mediassa! Olen vasta itsekin havahtunut asiaan kosa minulla ei ole juuri ollut tarpeita lannotteille. Täytyy yrittää pitää ääntä asiasta ja saada tämäkin kupru ansaitusti kepulaisten piikkiin seuraavissa eduskuntavaaleissa. Luultavasti aika isoja rahojakin on asian tiimoilta maksettu upeetupeelle ja sika-anttilalle ym. kepun penaalin terävimmille kynille, että jos vain vihiä saisi niin voisi tehdä myös rikosilmoituksen...
8.10.08
jantteri kirjoitti...
Kyllä Sinikka Mönkäre (sdp) oli aikoinaan myymässä lannoiteteollisuutta. Erkki Pulliainen (vihr.) vastusti kiivaan oloisesti tv-haastattelussa. KAIKKI kolme suurta puoluetta oli tekemässä tätä valtiopetosta. Kaikki tiedotusvälineet vaikenee, on kait liian masentava asia että siitä kehtaisi edes keskustella. Vai onko kyse siitä kun on vuosia haukuttu viljelijöitä ravinnepäästöistä, niin nyt ei kehdata puhua näistä asioista. Paljastuisi se tosiasia, että peltomaat on köyhtynyt viimevuosina. Ilman ravinteita ei ole ruokaa. Nyt ruuan hintaan tulee tämä Norja -lisä. Ja kyse on koko Euroopan ruuanhinnasta, kiitos suomen mokan.
8.10.08
Pseudo Nyymi kirjoitti...
"Kyllä Sinikka Mönkäre (sdp) oli aikoinaan myymässä lannoiteteollisuutta. Erkki Pulliainen (vihr.) vastusti kiivaan oloisesti tv-haastattelussa."
Demareilla ei ole tosiaankaan aihetta henkselienpaukutteluun mitä valtion omaisuuden tuhlaamiseen tulee. Silläkös ovat olleet täysin hiljaa GrowHow-kaupasta.
Vasemmistoliitto ei taas puhu eikä pukahda Soklista, koska saa puoli Lappia ja omasta paristaan vielä Esko Tennilän takajaloilleen.
"Paljastuisi se tosiasia, että peltomaat on köyhtynyt viimevuosina."
Käsittääkseni maaperän fosforista ei aivan vielä ole erityistä pulaa.Nythän fosforia laitetaan tosin jo aika vähän, ja kait joillakin lohkoilla syödään kohta seiniä.
Luomu taitaa olla oma lukunsa ja osin menestynyt vain takavuosina reilusti laitetun fosforin varassa. Mutta eiköhän nekin ole kohta sananmukaisestikin syöty. Riittäneekö Honkajoen tuotanto mihinkään tässä, en tunne kilojaan. Taidetaan tarvita Yaraa avuksi tässäkin viljelytavassa.
"Ilman ravinteita ei ole ruokaa."
Monella on jäänyt biologian oppitunti väliin, sillä ihan aidosti luullaan, että lannoittaminen on hupaisa keväinen harrastus tai kylmää voitonmaksimointia.
Lannoitteilla - typpi, fosfori, kali - pääasiassa on poistettu nälkä ensin länsimaista ja nyttemmin laajasti muualtakin. Jos hieman tarkemmin ajattelee, koko länsimainen hyvinvointi nojaa kahteen seikkaan: lannoitteet ja ja öljy ovat vapauttaneet pääosan väestöstä alkutuotannosta. Ei ole kuin 50 vuotta siitä, kun noin puolet suomalaisista eli suoraan maataloudesta. Nyt 3%.
Ilman lannoitteita se nälkä myös palaa, se on ihan "aikuisten tosiasia". Ei luomun puolella satotasolla ruokita tätä väkimäärää, vaikka luomu on periaatteessa tietenkin kannatettavaa kuten kaikki muukin kiva ja herttaisen pienimuotoinen puuhastelu.
Jää siis se tosiasia, että GrowHownkin lannoitteita tarvitaan. Öljyä ja maakaasua typen tekoa varten meillä ei ole mutta fosforia _oli_ lähes määrättömästi.
Mikä mielenkiintoisinta, sitä ei ole kuitenkaan mualla Euroopassa läheskään näin rikkaana ja puhtaana. Virosta on taidettu kaivaa jotain, mutta muistaakseni pitoisuudet olivat alle Siilinjärven 8 prossan ja kaivokset lienevät sulki. Osaan kaivoksista liittyi myös ympäristöhaittoja.
Ja fosfori on yhtä tärkeää viljelyssä kuin öljy ja maakaasu. Yara pääsi Soklin ja Siilinjärven ansiosta käsiksi melkoiseen kultakaivokseen, Suomen osalta monopoliin. Samalla se pääsi EU-tullisuojan paremmalle puolelle.
Nyt sillä on käytössään Norjan kaasuvarat, (typpi otetaan ilmasta) ja Länsi-Euroopan ainoat fosforivarat. Luultavasti se ei ryhdy käyttämään niitä hyväntekeväisyyteen. Ainakaan kevään lannoitepula ja lannoitehintojen kolminkertaistaminen ei sellaiseen viittaa...
Suomalaisille jää tosiaan se Norja-lisän maksajan rooli. Vähän samaan tapaan kuin Pohjois-Afrikalle, joka on ollut Euroopan fosfaatin pääasiallinen lähde ja jolla ei silti ole ollut varaa ostaa omasta maaperästään kaivettua fosforia. Aika sama kohtalo, kuin raaka-aineen tuottajilla on ollut aina."
#118 "Luomutarhaajat ovat sikäli oikeassa, että eri EU-maiden lainsäädäntö kieltää luomuna markkinoimisen jos lähistöllä on uraanikaivos taikka ydinvoimala. Eli Suomessa uraanikaivoksen lähellä tuotettua ei voi markkinoida muualle EU:n."
En vieläkään ihan ymmärrä - se uraanihan louhitaan sieltä joka tapauksessa ulkoilmaan ja jauhetaan biokäsittelykasoihin. Talvivaarahan miettii vain sitä otetaanko se talteen eli ei.
Eli eikös tuo luomuna markkinointi pitäisi kieltää koska de facto Talvivaara on uraanikaivos, se ei vaan vielä kerää metallia talteen malmista?
Riikka, pohdipas asiaa, koska Talvivaaralla voi olla mielenkiintoinen ennakkotapauksen rooli. Jos kaivoslaissa nimittäin tehdään uraanikaivoksen perustaminen vaikeammaksi kuin tavallisen niin itse kaivosmiehenä tekisin "talvivaarat":
1. Tehdään tavallisen kaivoksen (vaikka nikkeli) kaivosvaltaus.
2. Saadaan "helppo" lupa tavalliselle kaivokselle
3. Malmia aletaan louhia ja "löydetään" malmista uraania
4. Kaivos toimii ja tontille kertyy käsiteltyä uraanipitoista "jätekiveä"
5. Haetaan YMPÄRISTÖlupaa uraanin "puhdistamiseksi" pois jätekivestä
6. Myydään tuo ympäristöluvalla siivottu uraani eteenpäin
= Hupsista - nikkelikaivos muuttuikin uraanikaivokseksi!
Katsopas Riikka miten helpoksi poliitikkojen tekemien lakien kiertäminen on tehty. Kuntalaiset tajuavat asuvansa uraanikaivoksen naapurissa vasta kun uraanijunat kolkuttelevat kylän halki :)
PS: älkää nyt tästä kuitenkaan mitään nälkälakkoja tehkö, ylläoleva on vain villiä spekulointia ;)
#117 #118 #120
Mehiläisluomutarhaus ja uraanikaivos
Euroopan maissa asia katsottu SÄÄDÖKSEN arvoiseksi. Säädöksen määrittelemät toiminnot syystä alistuvat sille, mutta luonnontilaiseen ympäristöön se ei yleensä tartu.
Ranskalaisen Arevan toiminnot tuottaneet ympäristökatastrofialueita.
(http://weblog.greenpeace.org/nuclear-reaction/2009/11/areva_nuclear_scan...)
"Paukkajanvaaran uraanikaivos- ja rikastamoalueella ... kastustoiminta ovai nostaneet itse alueen säteilytasoja ... Säteilytasot saadaan pienenty- ..."
(http://www.uraanitieto.tormunet.fi/STUK-B-VALO%2061.pdf) (3,1 Mt)
STUK
"Suurimmat aktiivisuuspitoisuudet ovat uraanimalmin kemiallisessa rikastuksessa syntyvässä jätteessä, johon jää uraanin poistamisen jälkeen vielä muita uraani- ja aktiniumsarjan radioaktiivisia aineita."
(http://www.stuk.fi/sateilytietoa/sateily_ymparistossa/fi_FI/uraanikaivok...)
TÄSSÄ on kopioitu tuosta ylläolevasta STUK sivusta lähes kaikki, mutta siellä oleva minun lainaukseni JÄTETTY POIS!
(http://www.joensuulainen.fi/?q=node/21) Kaupunkilehtikään ei kansalle kerro kaikkea!
"Luonnonsuojeluliitto tuomitsee Sotkamon Talvivaaran kaivoksen suunnitelmat rikastaa uraania ympäristöriskinä. Luonnonsuojeluliiton mukaan uraanikaivos on aina ympäristölle ja ihmisille haitallista toimintaa. Lisäksi liitto muistuttaa, että EU-maiden kaikki uraanikaivokset on suljettu ympäristö- ja terveysriskien takia. "
"- Luonnonuraani sisältää eri uraanin isotooppeja.
- Ydinpolttoaineeksi kelpaava U235 hajoaa luonnossa myös itsekseen
- hajoamistuotteina syntyy tässä prosessissa radiumia ja poloniumia
- radium hajoaa itsekseen moniportaisena ketjuna tuottaen mm. radon- kaasua. Lopulta jäljelle jää lyijyä. Puoliintumisajat ovat pitkiä, tuhansia vuosia.
- Polonium on melko rajua myrkkyä. Se höyrystyy helposti jo huoneenlämmössä ja saattaa karata ympäristöön.
Siis: jos on uraania, on myös radiumia ja poloniumia. Mihinkäs Talvivaara ne pistää? Erotetaanko ne ja haudataan korkea-aktiivisena jätteenä Posivan Onkaloon? Vai jätetään sivukiveen kuten maailmalla on tapana. Sivukivi ei mahdu onkaloon, sitä on nimittäin todella paljon."
"Kun uraania jatkojalostetaan polttoaineeksi, uraanirikaste toimitetaan jatkokäsittelyyn eli väkevöintiin. Väkevöinnissä muutetaan uraanin luonnollista isotooppikoostumusta. Isotoopin 235U määrää kasvatetaan isotoopin 238U suhteen, mikä on välttämätöntä ydinreaktion aikaansaamiseksi. Väkevöinti on kansainvälisesti katsottu luvanvaraiseksi toiminnaksi, sillä väkevöityä uraania voidaan käyttää ydinräjähteiden valmistukseen. Ja siitä on kyse noissa Iran-uutisissa. Rikastaminen on sallittua. Rikastamo on kaivoksen yhteydessä toimiva tuotantolaitos. Uraanimalmista valmistetaan yleensä puolituotetta eli uraanipentoksidia.
Englanninkielinen ja suomenkielinen sanasto poikkeavat toisistaan, mikä ilmeisesti johtaa harhaan. Englannin ”enrichment” tässä yhteydessä tarkoittaa väkevöintiä, kun taas ”concentration” tarkoittaa rikastamista."
(http://yle.fi/alueet/teksti/kainuu/2010/02/talvivaara_suunnittelee_uraan...)
"[DOC]Uraanikaivos merkitsee aina ekokatastrofia
Uraanikaivosten jätealtaista on tapahtunut usein vuotoja, kuten mm. ... Siellä oli säteilytaso vielä 1985 mittauksissa jopa 30-kertainen keskimääräiseen ..."
(http://www.kerkkoo.fi/files/kerkkoo/LAUSUNTO_VALTAUSHAKEMUKSESTA.doc)
"AUSTRALIAN ATOMIC ENERGY COMMISSION RADIATION HAZARDS IN URANIUM ..."
(http://apo.ansto.gov.au/dspace/bitstream/10238/209/1/AAEC-IP9.pdf)
URANIUM: Known Facts and Hidden Dangers :
Radiumin vaaroja: 1920
"Some of it was used to make luminous paint, with which they would paint dials so they could be read even in the dark.
Now the young women who painted these things began to get sick. This was first reported by an American dentist called Blum, who said that he had some very young women -- 19 years old, 18 years old, 20 years old -- coming into his dentistry office. Their teeth were falling out, their gums were badly infected and bleeding profusely, they were anemic, their bones were soft, and in some cases their jawbones had spontaneously fractured. Some of them died of severe anemia.
The only thing these women had in common was that they worked in a radium dial painting factory in New Jersey. Blum called this phenomenon "radium jaw". A few years later, the women who had recovered from these symptoms started developing problems in the rest of their skeleton. They suffered weakening of the bone, spontaneous fractures of the hip and of other bones, and growths -- tumors, some of which were cancerous -- in the bones themselves. Now, bone cancer is such an exceedingly rare disease, that there was little doubt that this cancer was caused by exposure to radium.
It was discovered that simply by wetting the tip of the brush in order to get a nice clean figure on the dials, these women were ingesting minute quantities of radium. And that was sufficient to cause all these symptoms. When autopsies were performed on the corpses of these women, doctors discovered that in their entire skeleton there were only a few micrograms of radium. This quantity was so small, that no conventional chemical analysis could detect it. Nevertheless, this tiny amount of radium had distributed itself so thoroughly through their skeleton, that you could take a picture of any one of their bones just by laying it on a photographic plate in a dark room, It is called an auto-radiograph -- that is, an x-ray picture with no x-ray machine.
Radontyttäriä:
The worst of the radon daughters, by the way, is a substance called polonium -- the same polonium that Marie Curie discovered so many years ago. Recent scientific evidence shows that polonium is, in many circumstances, at least as toxic as plutonium, and in some cases more toxic.
Radioaktiivisten aineiden vaikutuksia tervyteen:
"there are two categories of human illness that everyone agrees can be caused by exposure to atomic radiation even at very low levels. They are (1) cancers of all kinds, and also (2) genetic mutations -- which can be caused right down to the lowest levels of radiation exposure."
"It has now been confirmed by the scientific community -- only in recent years, by the way -- that mental retardation is caused by radiation exposure in the womb. This type of biological damage also seems to be linear, that is, proportional to dose, right down to the lowest levels of exposure. And so we have now discovered yet a third category of documented and scientifically accepted harmful effects of radiation and that is mental retardation in children who were irradiated while still in the womb."
Sivukivestä joka onkin hienojakoista jauhoa:
"When we extract uranium from the ground, we dig up the rock, we crush it and we leave behind this finely pulverized material -- it's like flour. In Canada we have 200 million tons of this radioactive waste, called uranium tailings. As Marie Curie observed, 85 percent of the radioactivity in the ore remains behind in that crushed rock. How long will it be there? Well, it turns out that the effective half-life of this radioactivity is 80,000 years. That means in 80,000 years there will be half as much radioactivity in these tailings as there is today. "
"And as these tailings are left on the surface of the earth, they are blown by the wind, they are washed by the rain into the water systems, and they inevitably spread. Once the mining companies close down, who is going to look after this material forever? How does anyone, in fact, guard 200 million tons of radioactive sand safely forever, and keep it out of the environment? "
"In addition, as the tailings are sitting there on the surface, they are continually generating radon gas. Radon is about eight times heavier than air, so it stays close to the ground. It'll travel 1,000 miles in just a few days in a light breeze. And as it drifts along, it deposits on the vegetation below the radon daughters, which are the radioactive byproducts that I told you about, including polonium. So that you actually get radon daughters in animals, fish and plants thousands of miles away from where the uranium mining is done. It's a mechanism for pumping radioactivity into the environment for millennia to come, and this is one of the hidden dangers".
"So all the radioactive decay products of uranium remain in the crushed rock when uranium is separated from the ore. That's why Marie Curie found most of the radioactivity left behind in the residues, including all the radium and all the polonium."
"We have no mechanism for speeding up, slowing down, starting or stopping radioactivity. That's why radioactive wastes are such a problem."
"The decay products of uranium are due to radioactive disintegration. They are about two dozen in number, and they occur in nature because uranium does."
"When you talk about fission products, however, you are dealing with completely different substances. They are created only inside nuclear weapons or nuclear reactors. They are the leftover pieces of uranium atoms which have been violently broken apart by the fission process. There are over 300 of them altogether, when you consider that -- being radioactive -- each of the fission products also has its own decay products! "
(http://www.ratical.com/radiation/WorldUraniumHearing/GordonEdwards.html)
Huomaa East Germany, ollut "täynnä" kaivoksia 43 kpl, sen puolen 'luomutuotteet' kannattanee jättää hyllyyn.
(http://en.wikipedia.org/wiki/List_of_uranium_mines)
(http://en.wikipedia.org/wiki/Uranium_mining)
(http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=radiation+levels+outside+u...)
(http://www.google.fi/search?hl=fi&source=hp&q=uranium+mines+and+the+radi...)
************
Vladimir Chernousenko, Tsernobylin puhdistuksen koordinaattori
Vladimir Chernousenko, CIS. Physicist, scientific co-ordinator of the clean-up in Chernobyl.
TESTIMONIES, LECTURES, CONCLUSIONS,THE WORLD URANIUM HEARING, SALZBURG 1992
(http://www.ratical.com/radiation/WorldUraniumHearing/Chernousenko.html)
"If, in May, we had begun with fields of somewhere around 10, 100 or sometimes 200 Roentgen per hour, then in August, we went out in the zones with fields of 12,000 to 15,000 Roentgen per hour. As you understand yourselves, it was just impossible to work in such fields, and even the machinery we had bought in the West for hard currency -- it just immediately went out of order in fields with such high radiation. And then, on the order of our government headed at that time by Gorbachev, the command was given to throw living people in these highly dangerous radiation fields. We tried somehow to make some sort of protection, we tried to design some clothing that would have protected at least the most important organs.
Kovalla valuutalla lännestä ostetut koneet lakkasivat toimimasta 10000 - 15000 curieta/tunnissa säteilyalueilla, ja Corbachevin käskystä ihmisiä heitettiin hoitamaan koneiden tehtävä. (Oli varmaan pakkorakonen) Yritimme valmistaa suojapukuja tärkeimpiä elimiä suojaamaan.
Well, as you understand yourselves, it is practically impossible to do so in fields of such high radiation. Today, it is simply impossible to find protection against fields of 15,000 Roentgen per hour in the form of a high-pressure suit so that a living human being could work in such fields, in such zones.
and we, thank God, observed it when we were in the air over the fourth block many times during a period of three to four months -- we saw that it was absolutely empty, and we estimated that such a quantity of the radionuclides had been thrown out.According to our estimates that was not 50 million Curies, but approximately 6.3 billion Curies of activity. And then, at that moment, Hans Blix saw that the radionuclides were being thrown out from the block and were being spread over the whole territory of the earth and, at the same time, he made calming statements: "Just be quiet, everything is all right, everything is under control, there is no cause to worry." This put us on our guard.
Ilmasta olimme nähneet monta kertaa että neljäs yksikkö oli täysin tyhja , joten ulos heitetty radiaktiivisuuden määrä olikin arviolta 6300 miljoonaa curieta 50 miljoonan sijasta ja kun Hans Blix näki ja tajusi tämän hän käski pitää suun kiinni!
(Tänään meiltä varmaan salataan yhtä vakavia asioita atomienergiatuotannon suhteen.)
"it was approximately one year after the catastrophe of Chernobyl --, we began to call the whole organization a good united international atomic mafia which we all have to fight, of course, because they can very quickly and easily murder us. "
# 121 Korjaus: Säteilyalueet olivat 10000 - 15000 Röntgeniä/tunnissa.
1 Ci = 3,7×10^10 Bq
Röntgen (tunnus R) on säteilytyksen mittayksikkö.
Kansainvälisen yksikköjärjestelmän mukaisilla yksiköillä ilmaistuna 1 R = 2.58×10^−4 C/kg
On this scale a dose of about 500 R in 5 hours is lethal for humans.
HYvä kommentti ardilta. Kyllä totuuskin on sitä,että saadaan helppo lupa.
Siihen löytyy apureita ministeriötä myöten.
Lakien kiertäminen on helppoa myös, totuus on monesti aivan muuta mille luvat haetaan. Tänäpäivänäkin moni elää pelon vallassa murskaamoiden ja kivilouhimoiden vieressä, taloja vaurioituu ja poliisi estää rikostutkimukset.
Forsitin sivuilta löytyy kuinka suuret räjähdetilaukset saivat Talvivaarasta.Mutta kivilouhimoille ja murskaamoille myydään räjähteitä ilman lain edellytyksiä .
Paketti autot ovat räjähteillä "varastoina" ja tuhannet kilot paukkuu talojen vieressä. Lupa papereihin asian tuntijat kirjoittavat melua ei kannata mitata,kun luonnonmelu on suurempaa.
Viranomais rikollisuus saa jatkua asiassa kuin asiassa.
#120. ard, kaivosasiantuntijan analyysi. Kiitos. Kuvaamallasi tavalla asiat näyttäisivät suurin piirtein tapahtuvan, kun valtion arvokkaita luonnonvaroja siirtyy ulkomaalaisomistukseen.
Jos ansiokasta listaasi jatkaisi:
7. Virkamiesten, hallituksen, poliitikkojen ja kolmannen sektorin toimijoiden korruptoiva voitelu myötämieliseksi. Ilman myyjätahon suopeaa myötävaikutusta hankkeet eivät onnistuisi.
8. Paljastavan ja hanketta vastustavan mediainformaation tukahduttaminen keinovalikoimalla, johon kuuluu houkuttelua ja painostusta kenties myös korruptiota.
Kuten blogeilla on usein todettu, valtioiden kansallisomaisuuksien ryöstön kohteena eivät ole ainoastaan kaivosteollisuus, sähkö, tietoliikenne tai pohjavedet.
Sikaflunssa-valepandemian yhteydessä nähtiin, että myös valtioiden kansalaiset fyysisinä henkilöinä sekä terveydenhoitojärjestelmä, ovat luonnonvaran tai kauppatavaraksi kelpaavan hyödykkeen asemassa.
Vuonna 2009 ulkomaiset rokotevalmistajat päästettiin valheeksi todetun pandemian turvin ryöstämään Suomen valtiolta jättimäiset summat.
Ketään ei ole saatettu asiasta vastaamaan.
Suomen hallintoeliitin valtiopetoksellinen toiminta terveydenhuollossa saa ilmeisesti jatkua.
Minäkin jatkan hiukan.
Pharmaceuticals are Weapons of Mass Prescription (comic)
Monday, March 01, 2010
by Mike Adams, the Health Ranger
Editor of NaturalNews.com (See all articles...)
(NaturalNews) Most people are familiar with traditional weapons of mass destruction such biological weapons, nuclear weapons and chemical weapons. The point of all such weapons of mass destruction is to inflict a large number of casualties on civilian populations as a way to cripple a nation into political or military submission.
When it comes to actually deploying weapons of mass destruction (WMDs) against civilian populations, no country has murdered more innocent civilians than the United States of America through its bombing of two Japanese cities during World War II. (This isn't rhetoric, it's an historical fact.)
Atomic bombs were very visible WMDs deployed in World War II as a way to force the empire of Japan to surrender to western forces. Since that time, full-scale nuclear weapons have never again been used directly on civilian targets, meaning the United States of America maintains the distinction of being the only nation in the history of human civilization to have dropped atomic weapons on civilian populations.
It begs the question: If national leaders believe dropping atomic weapons on civilian populations is justified, what other weapons might they feel justified in unleashing upon civilian populations?
Weapons of Mass Prescription
What if a nation wanted to reduce its own civilian population but do it covertly? The way to accomplish that would be to slowly poison the civilian population through exposure to toxic chemicals, heavy metals, hormone-disrupting molecules and nerve toxins.
And as any terrorist can tell you, the most covert way to accomplish that would be to inject such chemicals into the everyday products that people routinely consume: Water, food, personal care products and medicines.
Here's another interesting fact: If you examine what's in the water, food, products and medicines sold across North America, you'll discover a dangerous assortment of chemicals that, taken together, could quite reasonably be considered weapons of mass destruction.
Interestingly, the fluoride dumped into public water supplies was originally an offshoot of the enrichment processing facilities for uranium to be used in nuclear weapons. These days, however, fluoride is usually just the toxic waste from fertilizer manufacturing factories or the waste from smokestack scrubbers of coal-fired power plants. Either way, it's not good for your teeth: The entire fluoride agenda largely a convenient, low-cost way to dispose of industrial waste chemicals while calling it a public health program.
Antibacterial soaps derive their antibacterial properties from chemicals that are molecularly quite similar to the infamous Agent Orange used in the Vietnam War. And yet these products are openly marketed for use by children.
Similarly, children and adults continue to be poisoned by heavy metals like mercury thanks to the highly toxic practices of modern dentistry -- an industry which astoundingly has still failed to admit to the obvious toxicity of a heavy metal its practitioners continue to install in people's mouths as "silver fillings" (which actually contain more mercury than silver).
There are hormone-disrupting chemicals in most of the plastics used in the processed food industry -- especially canned soups which are often highly toxic for a variety of other reasons. MSG and other nervous system destroyers are used throughout the food supply in soups, snack foods, salad dressings, flavorings and dips.
These are all chemical assaults of one kind or another, but the greatest assault on the minds and bodies of western consumers comes in the form of pharmaceutical chemicals. That's why I call them 'Weapons of Mass Prescription.'
Destroy any nation by destroying the health of its citizens
If you want to destroy any nation, simply unleash Big Pharma into its medical system. Within just two generations, its people will suffer widespread organ damage, sharp decline in cognitive function and rampant degenerative disease brought on by the side effects of everyday pharmaceuticals.
Antidepressants, for example, cause diabetes and obesity. Cancer drugs cause neurological disorders. Some arthritis drugs actually promote arthritis!
Virtually all pharmaceuticals cause nutritional deficiencies. Most of them also contribute to long-term organ damage that affects the liver, heart, brain and kidneys. Pharmaceuticals are synthetic chemicals which are inherently incompatible with human biology. Whatever "therapeutic effects" appear to be present from pharmaceuticals are really just poisoning side effects that temporarily appear to be therapeutic but are actually disruptive to human biology.
Many pharmaceuticals are, in fact, blatant poisons to begin with. Popular blood-thinning drugs, which are usually just rebranded warfarin chemicals, are molecularly identical to rat poison. (Warfarin is actually used as rat poison. It's true. This is not an urban legend.)
Chemotherapy chemicals are extremely poisonous, and cancer patients frequently die from the toxicity of these drugs. Those who don't die often suffer from "chemo brain" -- a severe loss of cognitive function routinely experienced by victims of chemotherapy.
Lue lisää.....
#121 "- Polonium on melko rajua myrkkyä. Se höyrystyy helposti jo huoneenlämmössä ja saattaa karata ympäristöön."
No, sitä poloniumia syntyy siellä (ja itse asiassa kaikkialla maassamme) koko ajan, oli kaivos eli ei. Ja poloniumin puoliintumisaika on vain 138 PÄIVÄÄ, eri se on äärimmäisen epästabiili ja aktiivinen alkuaine. Poloniumista ei kannata huolestua - muutenhan tavalliseen graniittikallioon poratun porakaivon vesikin tappaisi
#125 "Virkamiesten, hallituksen, poliitikkojen ja kolmannen sektorin toimijoiden korruptoiva voitelu myötämieliseksi. Ilman myyjätahon suopeaa myötävaikutusta hankkeet eivät onnistuisi."
Suomessa ei tarvi lahjoa tai edes voidella. Suomi on siitä hyvä maa suuryrityksille että nuo tahot itse "suomettavat" itseään. Ei tarvi lahjusrahoja, ei suuria korruptiorahoja tms. Riittää että kansainvälisen suuryrityksen edustajana kerrot mitä haluat - virkamiehet & poliitikot hoitavat hommat. Joskus jopa niinpäin että nämä tahot itse tulevat kysymään mitä he voisivat tehdä hyväksemme ;)
#127 "Mihinkähän se on lähetetty eteenpäin? Vetoja pystyyn, anyone?"
Se on lähetetty osoitteeseen "Oma Tietokone / Roskakori" ;)
Polonium-210 on yksi alkuaine poloniumin isotooppi ja lienee myrkyllisin aine ihmiselle maan päällä. Se on miljoonia kertoja myrkyllisempi kuin esimerkiksi dekkareiden vakiomyrkky, syanidi.
On arvioitu, että ihmisen keho ja solut kestävät kerralla vain seitsemän pikogrammaa polonium-210:tä. Pikogramma on gramman miljardisosa.
Miksi ard vähättelee asiaa? Paljasta jo itsesi!
Useat Poloniumin isotoopit ovat erittäin myrkyllisiä. 210 on yleisin Poloniumin isotooppi.
Meidänkin rikosilmoitukset ministeriössä lähetettiin eteenpäin. Ensinkään niitä ei kirjattu rikosilmoitus järjestelmään. Ministeriö siirsi henkilöille jotka olisivat olleet tutkinnan kohde. Sitten ne vain raukesivat tai muuttuivat kanteluiksi. Rikosilmoitus ei voi raueta.
Katosivat kuin kanit taikurin hatusta.Voi sanoakkin,että Holmlund ja Paatero ovat taikureikisi sopivia.
Sisäministeriön suojellessa vielä todella vakavaa rikosta laitonta räjähdysaineen käyttöä ja varastointia.
http://www.kotinet.com/veikko.tenkula

Kommentoi 131 kommenttia