KissanKulmasta

134 sotaa vai Jatkuva Sota?

  • "Uuden Lähi-Idän" projektin kartta
    "Uuden Lähi-Idän" projektin kartta
  • Islamilainen Kalifaatti
    Islamilainen Kalifaatti
  • Mediassa esitettyjä ratkaisumalleja
    Mediassa esitettyjä ratkaisumalleja
  • Terrorismi ryhmittäin
    Terrorismi ryhmittäin
  • Synteettinen terrorismi
    Synteettinen terrorismi

Sota terrorismia vastaan -tarinassa on useampia kuin kaksi puolta. Kerronnan korostukset ja koristukset riippuvat kertojasta; siitä, mitä näkökulmaa myydään.

Yhdysvallat on parhaillaan sekaantuneena 134:än sotaan - tai ei ainoaankaan - riippuen sodan määritelmästä, otsikoi The Global Post.

"Toinen maailmansota oli viimeinen sota, jonka kongressi on julistanut. Sen jälkeen konfliktit, joita on kutsuttu sodiksi - Vietnamista aina Irakin toiseen sotaan - ovat olleet kongressin auktorisoimaa sotilaallisen voiman käyttöä (AUMF). Ja hiljattain, alkaen vuoden 1973 War Powers Act -laista, presidentin valtaoikeuksia sodan suhteen on laajennettu niin paljon että ei ole enää lainkaan selvää, tarvitseeko presidentti kongressin hyväksyntää, arvioi Congressional Research Service."

Joten, laskutavasta riippuen Yhdysvallat ei käy sotaa missään koska se ei ole julistanut sotaa kenellekään sitten vuoden 1942; tai Yhdysvallat käy kuutta (julistamatonta) sotaa Irakissa, Somaliassa, Afganistanissa, Jemenissä, Pakistanissa ja Syyriassa; tai Yhdysvallat käy (julistamatonta) sotaa 134:ssä eri maassa, joissa sillä on erikoisjoukkoja (SOF) erilaisissa tehtävissä. Luku voi olla suurempikin, koska SOF:en tehtävät ovat yleensä salaisia ja niistä kuullaan vain, jos niistä kerrotaan, The Global Post aprikoi.


 

Valtion terroristit, synteettinen terrorismi

JSOC:n (Joint Special Operations Command) alaisuudessa toimivat SOF-joukot suorittavat tehtäviä, jotka Yhdysvaltain kulloinenkin hallitus katsoo tarpeellisiksi Yhdysvaltain ulkopolitiikan kannalta: salamurhia, terrori-iskuja, terroristien kouluttamista jne.

”Koko maailma on taistelukenttä” ei ole ainoastaan epämääräinen, sotaintoinen sanonta - se on lailliseksi katsottu määritelmä sotilaallisen voiman käytölle yhden ainoan globaalin sodan aikakaudella, terrorismia vastaan käytävän sodan aikakaudella”, kirjoittaa The Global Post.

Terrorismin vastaista terrorismia ja/tai sotaa on käytetty ainakin Irakissa, Afganistanissa, Algeriassa, Iranissa, Malesiassa, Malilla, Nigeriassa, Pakistanissa, Filippiineillä, Somaliassa, Syyriassa, Jemenissä, Indonesiassa, Thaimaassa, Kolumbiassa, Perussa sekä useissa Itä- ja Keski-Aasian maissa, The Global Post laskeskelee.

Yhdysvallat ei ole ainoa valtio, joka tukee terroristijärjestöiksi luokiteltuja ryhmiä eri maissa tahi tekee ja teettää omaan laskuunsa terroristi-iskuja eri puolilla maailmaa.


 

Hyvät ja pahat terroristit

Al-Qaida Irakissa (AQI) - paha. Al-Qaida Syyriassa - hyvä. Al-Qaida Malissa - paha. Al-Qaida Libyassa - ensin hyvä, vuonna 2013 paha. Kun järjestö on ”hyvä”, sitä sanotaan tiedotteissa ja mediassa maltilliseksi tai vapaustaistelijoiksi ja aseistetaan veronmaksajien laskuun. Kun järjestö on ”paha”, siis vastapuolella, järjestöä vastaan käydään sotaa veronmaksajien laskuun.


 

Pitkä jatkumo

!970-luvulla Yhdysvallat käytti Egyptin Muslimiveljeskuntaa estääkseen marxilaisen ideologian leviämisen arabimaihin sekä Neuvostoliiton laajenemisen. Samaan aikaan Yhdysvallat tuki islamilaista Jamaat-e-Islami -ryhmää Pakistanissa Zulfiqar Ali Bhuttoa vastaan sekä Sarekat Islam -ryhmää Indonesiassa Sukarnoa vastaan. Nykyään Pakistanissa tuetaan sunnimilitanttien Jundullah -ryhmää. Syyksi tähän ABC News mainitsi vuonna 2007 sen, että Jundullah toimii Iranin rajalla sijaitsevasta Baluchistanin provinssista, käsin; Pakistanin Jundullahia käytetään Iranissa tehtäviin terroritekoihin. Foreign Policy Journal puolestaan kertoo vuonna 2012 että Israel värväsi väkeä Jundullahiin esiintymällä CIA:n agentteina. Iranissa on oma Jundallah -ryhmä. Jundallah toimii myös Afganistanissa talibanien alueilla.

Yhdysvallat tuki talibaneja Neuvostoliittoa vastaan, koska katsoi Neuvostoliiton muodostavan uhkatekijän Lähi-Idässä sekä Yhdysvaltain liittolaisille Turkille ja Pakistanille. Neuvostoliitto, Iran, Intia ja muutama muu maa puolestaan tukivat talibaneja vastaan taistelevia, Pohjoisena allianssina (Northern Alliance) tunnettuja islamistiryhmiä.

Euroopassa toimi Operaatio Gladio, joka teki salamurhia ja kidnappauksia. Tästä on lähdeviitteisiin nojaten kertonut varsin tyhjentävästi Daniele Ganser kirjassaan ”Naton salaiset armeijat”. Latinalaisessa Amerikassa toimi Operation Condor, jota kuvailee J. Patrice McSherry teoksessa ”Predatory States”. Osallisina operaatiossa olivat Chilen, Argentiinan, Uruguayn, Bolivian, Paraguayn, Brasilian, Ecuadorin ja Perun ”antikommunistiset” oikeistodiktatuurit.

Algerian kansalaissodan aikana Ranska turvautui synteettiseen terrorismiin eli itse järjestämiinsä terroritekoihin murskatakseen vapausliikkeen entisessä siirtomaassaan.

1980-luvulla CIA synnytti al-Qaidan aiheuttamaan hankaluuksia Neuvostoliitolle sekä sotimaan NL:aa vastaan mm. Afganistanissa.

1990 -luvuilla on tuettu ulko- ja geopoliittisista syistä erinäisiä ”maltillisia” vapaustaistelijoita/kapinallisia/oppositioita/terroristijärjestöjä (valitse mieleisesi määre) eri puolilla maailmaa. Näitä ovat mm. Syyrian FSA, Libyan LIFG, Jabhat al-Nusra jne.

2000-luvulla AQI muuntui ISIS-järjestöksi, joka nyt, Khorasanin ohella, on uusin terrorismin vastaisen taistelun kohde. Tunnetaan myös nimellä Islamilainen Kalifaatti (IS).

Nämä vain muutamina esimerkkeinä käytännön, sen laajuuden ja pitkän jatkumon selventämiseksi. Tästä seuraa mm. se, että emme voi luotettavasti tietää, mikä tapaus on terroristien tekemä terroriteko, mikä valtioiden tukemien terroristiryhmien tekemä ja mikä SOF-joukkojen tekemä teko. Vastakkainasettelujen kautta käytävä keskustelu on turhaa. Muuttaako teon luonnetta se, tekeekö teon ”hyvä” , ”paha” vai valtion palkkalistoilla oleva terroristi? Pyhittääkö tarkoitus keinot?


 

Julkisuudelta piilotetut liittolaiset, salatut syyt

Iran on syyttänyt Yhdysvaltoja, Pakistania ja Saudi-Arabiaa (Pakistanin) Jundallahin rahoittamisesta, kirjoittaa IDSA:n sivuilla Balaji Chandramohan, ja että Iran on antanut todisteet Pakistanin tiedustelupalvelu ISI:n – joka tekee yhteistyötä Yhdysvaltain liittolaisen Saudi-Arabian tiedustelun kanssa - osallisuudesta 18. lokakuuta 2009 Iranissa tapahtuneeseen iskuun.

Chandramohanin mukaan Pakistan todella hyötyisi sunnien sektariaanisesta väkivallasta Sistan-Baluchistanissa kolmella tapaa. Vaikka Iranilla ja Pakistanilla on virallisesti hyvät välit, Pakistanin sunni-talibanit vastustavat shiia-hallintoa. ”Shiiojen ja sunnimuslimien välinen sektariaaninen kuilu Pakistanin ja Iranin välillä, mikä näkyi erityisen selvästi Afganistanin kansalaissodan aikana, jolloin sekä Iran että Pakistan tukivat omia ”valtuutettujaan” (Pakistan talibaneja, Iran hazaroita, tadzikkeja ja uzbekkeja), on edelleen olemassa. Iran näkee Pakistanin tuen Jundullahille jatkumona samassa pelissä. ” Pakistan tukee jihadisteja hakiessaan alueellista vaikutusvaltaa.

Chandramohan katsoo, että toinen syy saattaa olla yritys heikentää Iranin asemaa ydinvoima-neuvotteluissa, koska Pakistan haluaa miellyttää Yhdysvaltoja. Kolmanneksi sunni-enemmistöinen Pakistan on kiinnostunut pidättelemään Iranin johtamien shiiojen nousua. Tämä taas sopii alueen arabivaltioille, eritoten Saudi-Arabialle, jotka pelkäävät Iranin nousua vaihtoehtoiseksi voimaksi alueella. Joten voitaneen olettaa, että Yhdysvallat jatkaa presidentti Obaman kaudellakin Iranin balukhi-, kurdi- ja arabivähemmistöjen tukea heikentääkseen Irania.

Vastaava kaava toistuu eri aikoina eri puolilla maailmaa. Eri tahot ovat tukeneet/yllyttäneet mm. Venäjän ja Kiinan muslimivähemmistöjä radikalisoitumaan.

Kiinan kansan päivälehden englanninkielinen versio The Morning Star uutisoi länsimaiden ja Iranin tekevän kulissien takana yhteistyötä ISIS:in kukistamiseksi, vaikka se virallisesti kiistetäänkin. ”Pahan akselin” shiialainen Iran ei halua nähdä sunnimilitantteja rajoillaan, mutta myöntymällä salaa yhteistyöhön Iran arvelee saavansa myönnytyksiä ”Suurelta Saatanalta”, Yhdysvalloilta, esimerkiksi kauppapakotteiden purkamisen muodossa, kirjoittaa The Morning Star. Osoituksena yhteistyöhalusta Iran veti tukensa Irakin shiia-pääministeri Nouri Al-Malikilta.

Uuskonservatiivisuuteen vankasti kallistuva The Daily Beast puolestaan raportoi Turkin kurdipoliitikkojen syyttävän Turkin hallitusta sopimuksen tekemisestä ISIS:in kanssa. ISIS itse ilmoittaa NATO-maa Turkin luvanneen olla osallistumatta NATO-maa Yhdysvaltain johtamaan ISIS:in vastaiseen, pääasiassa arabidiktatuureista koostettuun vapaaehtoisten kuppikuntaan vastineeksi siitä, että ISIS vapauttaa 46 turkkilaista ja 3 irakilaista panttivankia. Taraf-lehden kolumnisti Emre Uslu arvelee Turkin saattaneen luvata ISIS:ille apua sen taistelussa Syyrian kurdeja vastaan. Kurdit eivät ole suosiossa Turkissa. Suostumalla sopimukseen Islamilaisen Kalifaatin kanssa Turkki on epäsuorasti tunnustanut ISIS:in kalifaatin.

Kurdipoliitikko Ayla Akat Ata kertoo saaneensa raportteja, joiden mukaan aselasteja on kulkenut junassa Turkista Syyriaan kapinallisille, jotta nämä hyökkäisivät Kurdien autonomiselle alueelle Rojavassa kun taas kurdien PKK -puolue/kapinaliike on lähettänyt taistelijoita Syyriaan taistelemaan ISIS:ta vastaan. Samaan aikaan NATO-maa Saksa kouluttaa Irakin kurdeja taistelemaan NATO:n aseistamia ”maltillisia kapinallisia” jotka sittemmin liityivät ISIS:in, vastaan.

Israel puolestaan näyttää hyödyntäneen Yhdysvaltain iskuja ISIS:ta vastaan rakentamalla Golanille lentokieltoaluetta, jonka kautta terroristijärjestöksi nimetty Jabhat Al-Nusra kykenee hyökkäämään Etelä-Libanoniin sekä Hizbollahin kimppuun Qalamounissa.

New York Times raportoi Yhdysvaltain palkkaavan ”maltillisia kapinallisia” jalkaväkijoukoiksi taistelemaan ISIS:ta vastaan so. värväävän palkkasotureita. Valkoinen talo sekä senaatti ovat jo hyväksyneet ”apupaketin” kapinallisille. Kapinallisten oma prioreetti on Syyrian presidentti Bashar Al-Assadin kaataminen, kertoo New York Times.

Kapinallisten koulutusohjelma olisi tällä kertaa julkinen, ja sitä johtaisi Yhdysvaltain puolustusministeriö. Koulutusleiri on Saudi-Arabiassa. CIA:lla on Turkissa ja Jordaniassa vastaavat, mutta salaiset koulutusohjelmat meneillään.

Vuonna 2009 löytyi uusi, suuri kaasukenttä, joka sijaitsee Israelin, Libanonin, Kyproksen ja Syyrian alueilla.

Qatar aseistaa ja rahoittaa Syyrian kapinallisia – aivan kuten se käytti palkkasotureita Libyan Muammar Gaddafin kaatamiseen - koska Syyrian presidentti Al-Assad yhdessä Saudi-Arabian kanssa estää sitä ottamasta käyttöön Turkkiin asti vedettyjä öljy- ja kaasuputkia, joilla Qatar saisi tavaransa kaukaisemmille markkinoille eli Eurooppaan – ja emiirit rikastuisivat entisestään. Samalla tässä haukattaisiin pala Venäjän vientimarkkinoista, mikä sopii Eu:lle ja Yhdysvalloille, koska se vähentäisi Venäjän vaikutusvaltaa. Qatar nousisi öljyputkilla tärkeämpään asemaan kuin Saudi-Arabia.

Yhdysvallat on, Wall Street Journal kirjoittaa, tehnyt sopimuksen Saudi-Arabian kanssa. Saudit antavat oikeutuksen hyökkäyksiin ISIS:ta vastaan (ilmeisesti jatkamalla ”maltillisten kapinallisten” kouluttamista ja aseistamista?), ja Yhdysvallat kaataa Syyrian hallituksen, jolloin Saudit ehkä saavat luvan asettaa Syyriaan kaikille hyötyville osapuolille sopivan nukkehallituksen.

Useissa tapauksissa valtioiden, jotka sanovat käyvänsä terrorismin vastaista taistelua, oma toiminta soveltuu selvästi Yhdysvaltain itsensä antamaan määritelmään terroristivaltioista tahi terrorismia tukevista valtioista.

Garikai Chengu katsoo, että Syyriassa käydään tällä hetkellä kolmea eri sotaa. Yksi on sota Syyrian hallituksen ja Syyrian kapinallisten välillä. Toinen on Iranin ja Saudi-Arabian välillä käytävä sota ja kolmas Yhdysvaltain ja Venäjän välinen sota, ja tämän kolmannen sodan vuoksi Yhdysvallat otti riskin aseistamalla Syyrian islamisti-jhadisteja – osittain, koska Syyrian presidentti Bashar Al-Assad on Venäjän avainliittolaisia, joten Al-Assad halutaan kaataa. Samalla saadaan vietyä Israelin vihollisinaan pitämiltä, Libanonin Hizbollahilta ja Palestiinan Hamasilta Syyrian ja Iranin tuki.

Chengu huomauttaa Iranin valloitussotineen viimeksi vuonna 1738, ja kehottaa vertaamaan lukua Yhdysvaltain vastaavaan tilastoon. ”Iran ei selvästikään ole uhka alueen turvallisuudelle.”


 

Kuka hyötyy?

Hallitusten ohella sodilla ansaitsevalla aseteollisuudella on – myyntitiskin lisäksi - panokset pelipöydällä. Ilman sotia ei saa kunnollisia tuottoja. Ilmaiskuista Syyriaan äänestettiin Roll Call Vote 507:ssa. ”Kyllä” äänestäneet olivat saaneet aseteollisuudelta vaalikampanjarahoitusta vähintään $36 000 per nokka, joillain kongressin jäsenillä aseteollisuudelta saadut summat liikkuvat sadoissa tuhansissa. ”Ei” äänestäneetkin olivat saaneet keskimäärin $22 000 per nokka.

Toinen suuri hyötyjä sodista on agribisnes. RT News kertoo Yhdysvaltain johtaman koalition pommittaneen Syyriassa ISIS:in sijaan viljasiiloja ja muita kohteita kuten kaasulaitoksia, tappaen siinä sivussa siviilejä. Elintarvikkeiden, viljan ja vehnäfutuurien hinnat nousevat taas kohisten. Olisikin syytä jonkun riippumattoman tahon tutkia hieman, ketkä kaikki sotaan osallistuvien maiden hallitusten ja parlamenttien jäsenistä omistavat, aseteollisuusosakkeiden ohella, osuuksia agri-yhtiöistä ja/tai käyvät kauppaa viljafutuureilla.

Hyötyjiä ovat öljyteollisuus – joka tälläkin hetkellä rahoittaa ISIS:ta ostamalla siltä yhdessä Eu-maiden kanssa öljyä – lääketeollisuus, rahoitusteollisuus, kemian teollisuus, komponenttiteollisuus, elektroniikkateollisuus, turvallisuusalan yritykset, media...

Jopa ammattiyhdistykset hyötyvät epäsuorasti, koska aseteollisuuden työpaikat ovat ”varmoja työpaikkoja”.

Ainoa taho, joka ei missään maassa hyödy hallitusten aloittamista sodista, ovat siviilit. Punaisen Ristin kansainvälisen komitean (ICRC) antaman lausunnon mukaan Irakiin ja Syyriaan tehdyt ilmaiskut ovat pahentaneet humanitaarista tilannetta.

Miksi sotia siis käydään? Ajovoimana ovat ahneus, valta, hallitusten tarve oikeuttaa oma olemassaolonsa, tarve uskotella olevansa ”kansakunnan suojelija, etujen esivartio”. Sotia käydään, koska sotiin lähdöstä päättävät sodista hyötyvät tahot.

Ja koska nykyisiä, ”humanitaaristen interventioiden” nimikkeen alle piilotettuja sotia ei pääsääntöisesti käydä valtioiden välillä, vaan paikasta toiseen liikkuvia vaeltavia terroristeja vastaan, sodat eivät tule päättymään niin kauan kuin niistä päättäminen on edustuksellisten päätöksentekorakenteiden käsissä.


 

Sivuhuomautus:

Kuriositeettina kerrottakoon, että sotaintoinen senaattori John McCain, joka viime vuoden toukokuussa tapasi Syyriassa ”maltillisia kapinallisia”, tapasi nimenomaan Syyrian vapaan armeijan (FSA) Northern Storm -prikaatin jäseniä neuvotellakseen aseavusta.

Northern Storm -prikaatista voi lukea esimerkiksi Al-Monitorin artikkelista ”Details emerge on Syrian rebels responsible for kidnappings” http://www.al-monitor.com/pulse/tr/security/2013/08/syria-kidnapped-lebanese-brigade-azaz.html# sekä Informed Comment -sivustolta artikkelista ”The Northern Storm Brigade: It´s history, current status, and why it matters by Chris Looney” http://www.juancole.com/news/2014/03/northern-brigade-matters

Northern Storm -prikaatilla on kytköksiä Jaysh Al-Muhajereen -ryhmän kautta Venäjälle ongelmallisiin tsetseeni-kapinallisiin; tsetseeni Abu Omar Al-Shishan, joka nykyään on ISIS:in pohjoisia komentajia, johti Jaysh Al-Muhajereenia.

Kidnappauksiin erikoistunut Northern Storm -prikaati taas on se sama prikaati, joka luovutti amerikkalaisjournalisti Steven Sotloffin ISIS:ille. Sotloffin taustan tutkiminen nosti esiin seikkoja, jotka viittaavat siihen, että Sotloff saattoi tehdä töitä myös tiedustelupalvelu(i)lle.

Israel-Yhdysvaltain kaksoiskansalaisuuden Sotloff työskenteli CIA:n kanssa yhteistyötä tekevälle Christian Science Monitorille. Sotloffin työhistoriasta löytyvät myös CIA:n kanssa yhteistyötä tekevä Time, äärioikeistolainen The National Interest, Washingtonin äänitorvi CNN sekä äärioikeistolainen Fox News. Sotloff ”sattui olemaan paikalla” Arabikevään alkaessa, Libyan Benghazissa Yhdysvaltain lähetystöön tehdyn hyökkäyksen aikana, samoin kuin monessa muussakin paikassa silloin kun tapahtui jotain odottamatonta.

Sotloff opiskeli Interdisciplinary Center Herzliyassa, jonka kanssa samalla kampuksella sijaitsee Mossadin kanssa yhteen kytkeytynyt IICT, International Institute for Counterterrorism.

Myös kahden muun, ISIS:in teloittamaksi väitetyn henkilön, britti David Hainesin sekä amerikkalaisen toimittaja James Foleyn taustasta löytyy viitteitä mahdollisesta toimihenkilösuhteesta CIA:n ja MI6:n.

Asiantuntijoiden lavastetuiksi arvioimia toimittajien teloituskuvia monitoroineen ja julkaisseen SITE:n (The Search for International Terrorist Entities Intelligence Group) taustalta löytyy oikeistolaisen RAND Corp:in lisäksi Yhdysvaltain hallitus. SITE on myynyt konsultointiaan mm. FBI:lle. Kuvio vaikuttaisi toimivan siten, että SITE monitoroi nii-iiin hyvin jihadistien sivustoja, että se saa jo ennen tapahtumaa käsiinsä materiaalia, joka esittää tapahtumaa itseään, luovuttaa sen edelleen medialle, joka uutisoi kun vaeltavaa terroristia tarvitaan oikeuttamaan Yhdysvaltain ulkopolitiikkaa.

Vertaa esimerkiksi Washington Post -lehden artikkeli ”Leak Severed to Al-Qaeda´s Secrets” http://www.washingtonpost.com/wp-dyn/content/article/2007/10/09/AR2007100900791.html?hpid=topnews%20mccoy/189 jossa sanotaan ”A small private intelligence company that monitors Islamic terrorist groups obtained a new Osama bin Laden video ahead of its official release last month.”

Saattaa olla, että ISIS on tiennyt toimittajien tupladuunista, ja teloittanut toimittajat lähettääkseen viestin tiedustelupalveluille. Tai toimittajia ei ole teloitettu, vaan he elävät jossain uusilla kasvoilla ja uudella nimellä, jatkaen entisessä työssään, ja lavastetuiksi arvioidut videot ovat olleet osa hämäystä. Muitakin mahdollisia selityksiä toki on.

 

 


 

Lue myös:

Riikka Söyring: ISIS - Aito uhka vai tekouhka http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/175843-isis-aito-uhka-vai-tekouhka

Riikka Söyring: Vaeltava terroristi http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/174917-vaeltava-terroristi

Ari Rusila: Asekaupan valtapeli http://arirusila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/175909-asekaupan-valtapeli

Ari Rusila: Asekauppa: Odessan verkosto http://arirusila.puheenvuoro.uusisuomi.fi/176661-asekauppa-odessan-verkosto


 

Pääasialliset lähteet:

The Global Post - Timothy McGrath: The US is now involved in 134 wars or none, depending on your definition of ´war´ http://www.globalpost.com/dispatch/news/war/140911/the-us-either-134-wars-or-none-depending-your-definition-war?page=0,0

Global Affairs – Sergey Glazyev: The Threat of War and the Russian Response http://eng.globalaffairs.ru/number/The-Threat-of-War-and-the-Russian-Response-16988 (erittäin kiinnostava artikkeli)

New Eastern Outlook - Garikai Chengu: White House might still be arming ISIL http://journal-neo.org/2014/09/18/white-house-might-still-be-arming-isil/

Wall Street Journal – Adam Entous, Julian E. Barnes: Deal with Saudis paved way for Syrian airstrikes http://online.wsj.com/articles/deal-with-saudis-paved-way-for-syrian-airstrikes-1411605329?mod=WSJ_hp_LEFTTopStories

New Straits Times online - Syria blasts coalition against Islamic State http://www.nst.com.my/node/35736

Santa Fe New Mexican - David D. Kirkpatrick: Suspicions run deep in Iraq that CIA and the Islamic State are united http://www.santafenewmexican.com/news/suspicions-run-deep-in-iraq-that-cia-and-the-islamic/article_8b450940-27d8-5ec0-8a59-823990e7949a.html

Third World Traveler: Angola 1975 to 1980´s, The Great Powers Poker Game (excerpted from the book "Killing Hope" by William Blum) http://www.thirdworldtraveler.com/Blum/Angola_KH.html

ABC News – ABC News Exclusive: The Secret War Against Iran http://abcnews.go.com/blogs/headlines/2007/04/abc_news_exclus/

Foreign Policy Journal – Mark Perry: Exclusive: False Flag. A series of CIA memos describes how Israeli Mossad agents posed as American spies to recruit members of terrorist organization Jundallah to fight their covert war against Iran http://www.foreignpolicy.com/articles/2012/01/13/false_flag

Foreign Policy Journal – David Rothkopf: Bad moon rising

The Green Left – Yacov Ben Efrat: Afganistan: How the US put Taliban in power https://www.greenleft.org.au/node/23860

The New York Times – James Risen (1998): Russians are back in Afganistan, aiding rebels http://www.nytimes.com/1998/07/27/world/russians-are-back-in-afghanistan-aiding-rebels.html

Foreign Policy Journal – Daniel Altman: Is Syria a pay-to-play conflict? http://www.foreignpolicy.com/articles/2014/09/25/is_syria_a_pay_to_play_conflict_defense_industry_contributions_congress?utm_source=Sailthru&utm_medium=email&utm_term=%2AEditors%20Picks&utm_campaign=2014_EditorsPicks09%2F25RS

IDSA, Institute for Defence Studies and Analyses – Balaji Chandramohan: Who is supporting Jundullah´s terror campaign and why? http://www.idsa.in/idsacomments/WhoisSupportingJundullahsTerrorCampaignandWhy_BChandramohan_061109.html

Hannu Yli-Karjanmaa: Valtiot ja terrorismi (kirja)

Tariq Ali: Taistelu Pakistanista (kirja)

The Daily Beast: The Turks to Isis: ´Let´s make a deal´ http://www.thedailybeast.com/articles/2014/09/21/the-turks-to-isis-let-s-make-a-deal.html

The Counterpunch – Garikai Chengu: How the US helped create Al Qaeda and ISIS http://www.counterpunch.org/2014/09/19/how-the-us-helped-create-al-qaeda-and-isis/

U.S. Department of State: Foreign Terrorist Organizations http://www.state.gov/j/ct/rls/other/des/123085.htm

U.S. Department of State: State Sponsors of Terrorism Overview http://www.state.gov/j/ct/rls/crt/2013/224826.htm

The People´s Daily Morning Star: Iran and US in Secret Alliance http://www.morningstaronline.co.uk/a-c759-Iran-and-US-in-secret-alliance#.VChMBWN03IV

New York Times – Ben Hubbard: U.S. Goal is to make Syrian rebels viable http://www.nytimes.com/2014/09/19/world/middleeast/us-and-allies-turn-to-rebels-with-a-cause-fighting-isis.html&assetType=nyt_now&_r=2

The Daily Beast: White House has no international legal justification for hitting Isis http://www.thedailybeast.com/articles/2014/09/15/white-house-has-no-international-legal-justification-for-hitting-isis-in-syria.html

Reuters – Stephanie Nebehay: U.S. -led strikes in Iraq, Syria compound humanitarian plight: ICRC http://www.reuters.com/article/2014/09/26/us-mideast-crisis-redcross-idUSKCN0HL1V920140926

Washington Times: Obama-armed Syrian rebels: Airstrikes on Islamic State ´attack on the revolution ´ http://www.washingtontimes.com/news/2014/sep/25/obama-armed-syrian-rebels-airstrikes-on-islamic-st/

Vox.com: 14 maps that explain ISIS http://www.vox.com/2014/9/25/6843611/14-maps-that-explain-isis?utm_medium=social&utm_source=twitter&utm_campaign=vox&utm_content=feature-share-top

RT News: By mistake? US-led jets bomb grain silos in Syria, ´civilians killed´ http://rt.com/usa/191576-syria-coalition-silos-civilians/

Press TV: US bombing Syria to wrest control of oil: Kucinich http://www.presstv.ir/detail/2014/09/25/379988/us-bombing-syria-for-oil-kucinich/

Financial Times: US says attacks on Isis could last years (24.9 2014)


 

Perspektiiviä etsimässä


 

Islam on maailman toiseksi levinnein uskonto kristinuskon jälkeen – roomalaiskatoliset ovat suurin yksittäinen lahko - joten potentiaalisia muslimiterroristeja on, teoriassa, iso osa maailman väestöstä. Kuitenkin esimerkiksi Euroopan vähistä terrori-iskuista on alle 1% muslimien tekemiä.

Maailman mittakaavassa, suhteutettuna muihin kuolinsyihin, terrorismi ei ole suurimmasta päästä.

Vuonna 2013 kuoli maailmassa 17 891 henkilöä terrori-iskuissa, näistä yli kolmannes Irakissa. Toiseksi eniten kuoli terrori-iskuissa kuoli Afganistanissa ja kolmanneksi eniten Pakistanissa.

The National Consortium for the Study and Responses to Terrorism (START) laskeskeli pari vuotta sitten terrori-iskun seurauksena kuolleen keskimäärin 16 Yhdysvaltain kansalaista vuodessa vuoden 2001 jälkeen. Yhdysvallat, jossa on kuolemanrangaistus käytössä, teloittaa vuosittain useampia ihmisiä kuin mitä amerikkalaisia terrori-iskuissa kuolee. Sydänsairauksiin Yhdysvalloissa kuoli vuonna 2013 yli puoli miljoonaa ihmistä, diabetekseen 73 891 henkilöä ja itsemurhan teki 39 518 henkilöä.

Hyvällä syyllä voi kysyä, onko terrorismin länsimaille muodostamaa uhkaa liioiteltu, ja jos näin on, missä tarkoituksessa.


 

Lähteet:

Terrorist Attacks and Related Incidents in the United States - William Robert Johnston http://www.johnstonsarchive.net/terrorism/wrjp255a.html

Global Terrorism Database http://www.start.umd.edu/gtd/

FBI Terrorism: Terrorist attacks on U.S. soil by group, from 1980 to 2005 http://www.fbi.gov/stats-services/publications/terrorism-2002-2005/terror02_05#terror_05sum (ääri-islamistit 6%, juutalaisekstremistit 7%, kommunistit 5%, Latinot 42%, äärivasemmisto 24%, muut 16%)

Euroopassa alle 1% terrori-iskuista on muslimien tekemiä. Kts. esim. Europol: Situation and Trend Report (eri vuosilta) https://www.europol.europa.eu/content/te-sat-2014-european-union-terrorism-situation-and-trend-report-2014

Country Reports on Terrorism 2013 http://www.state.gov/j/ct/rls/crt/2013/index.htm

Triangle Center on Terrorism and Homeland Security http://sites.duke.edu/tcths/

CDC, Centre for Disease Control and Prevention: Leading causes of death http://www.cdc.gov/nchs/fastats/leading-causes-of-death.htm

Death Penalty Information Center: Executions by year since 1976 http://www.deathpenaltyinfo.org/executions-year

The Guardian: Jeh Johnson: ´No credible information that Isis planning to attack the US´ http://www.theguardian.com/world/2014/sep/10/jeh-johnson-dhs-chief-no-information-isis-attack-us-homeland

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (53 kommenttia)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Tässä muuten Venäjän federaation apulaispuolustusministeri Dmitri Rogozonin haastattelu. Haastattelun tekee kiinnostavaksi se, ett Rogozin puhuu kotiyleisölle, venäläisille, ei meille https://www.youtube.com/watch?v=2-cBISOTZzg#t=64

Mohamed Rasal

Hyvä Riitta Söyring! En tahdo sinua loukata millään tavoin, mutta uskotko oikeasti, että maaseudun rauhasta yhtäkkisesti paljastuvat koko maailman salaliitot?

Eikö kyse ole kuitenkin yksittäisen ihmisen omista peloista ja luuloista?

Ruoki lehmät. Meillä tänään tuoppi 3,5 euroa sekä tikkakisa.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Mistä salaliitoista mahdat puhua?

Minä täällä maaseudun rauhassa siteerailen suuren maailman mediaa ja hallitusten asiakirjoja ynnä virallisia tilastoja sen kummemmin luulematta, pelkäämättä.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Täydennetäänpä hieman bloggausta.

Breitbart raportoi NATO-maa Turkin rahoittavan jihadistiryhmiä/ISIS:ta

"ISIS fighter claims Turkey funds the jihadist group" http://www.breitbart.com/Big-Peace/2014/07/30/ISIS...

Turkkilaislehti Hurriyet kertoo lainlaatijoiden syyttävän Turkin hallitusta ISIL:in ja terroristiryhmien suojelemisesta

"CHP lawmakers accuse Turkish government of ´protecting ISIL and Al-Nusra militants´ "http://www.hurriyetdailynews.com/chp-lawmakers-accuse-turkish-government-of-protecting-isil-and-al-nusra-militants.aspx?pageID=238&nID=67750&NewsCatID=338

Todays Zaman uutisoi turkkilaisesta sairaanhoitajasta, joka sanoo olevansa kyllästynyt hoitamaan ISIL-terroristeja (turkkilaisessa sairaalassa)

"Nurse says she´s tired of treating ISIL terrorists" http://www.todayszaman.com/national_nurse-says-she...

Foreign Policy Journal kertoo terroristeja hoidettavan israelilaisissa sairaaloissa

"Exclusive: Israel is tending to wounded Syrian rebels" http://thecable.foreignpolicy.com/posts/2014/06/11...

ja Israel näyttää toimittaneen venäläisiä tankkeja ymv. terroristeille https://www.youtube.com/watch?v=6J1p6HR20_I

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Ai niin... Yahoo News tietää Valkoisen talon myöntävän, että siviilien kuoleman välttämistä koskevat standardit eivät koske Yhdysvaltain sotilaallisia operaatioita Syyriassa ja Irakissa.

"The White House has acknowledged for the first time that strict standards President Obama imposed last year to prevent civilian deaths from U.S. drone strikes will not apply to U.S. military operations in Syria and Iraq.

A White House statement to Yahoo News confirming the looser policy came in response to questions about reports that as many as a dozen civilians, including women and young children, were killed when a Tomahawk missile struck the village of Kafr Daryan in Syria's Idlib province on the morning of Sept. 23..."

Koko juttu linkissä http://news.yahoo.com/white-house-exempts-syria-ai...

Paljonko lisää "demokratian ja läntisten arvojen puolustamista" maailma mahtaa vielä kestää?

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Siinä vaiheessa olisin huolestunut,kun usa,nato ,eu lopettavat puuttumasta asioihin ja antavat asioiden mennä päin prinkkalaa,,,ilman noita toimijoita,maailma olisi täysin sekaisin,vaikka kommunistit eivät sitä suostu näkemään,,,,!

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield
Käyttäjän allsynergy kuva
Rami Ovaskainen

Aina voi tunnetusti mennä huonomminkin. Vara sekä ylös että alaspäin on loputon.

Käyttäjän MargaretaBlafield kuva
Margareta Blåfield Vastaus kommenttiin #4
Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Onnittelut Pirppu. Olet ilmiömäisen nopea lukija ja ajattelija! Julkaisin 14:20 ja 14:24 sinulla on jo harkittu mielipide.

Kysyisin kuitenkin, eivätkö maailman asiat nyt ole mielestäsi sekaisin? Voisivatko ne olla jotenkin toisinkin, paremmin? Rauhallisemmin? Tasa-arvoisemmin, oikeudenmukaisemmin, moraalisemmin?

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Voisivat olla ainoastaan enemmän sekaisin mikäli annamme maailman kommunistien,greenpeacen ja ääri-islamistien ja heidän keskinäisten liittoutumien haltuun,,siinä vaiheessa asiat olisivat sekaisin,,-nyt ne eivät ole !

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #12

Tuo on spekulointia koska sitä ei ole kokeiltu missään, tuollaista yhdistelmää.

En voi Pirppu olla kanssasi samaa mieltä siitä, että asiat eivät ole nyt sekaisin.

Pakolaisia juoksee maasta toiseen, milloin paeten demokratisointia, milloin humanitaarisia interventioita, milloin suuryritysten maakauppojen tai metsähakkuiden alta.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu Vastaus kommenttiin #17

Mutta usan,eu;n naton ja kokoomuksen näkeminen syylliseksi aivan kaikkeen on aivan liian yksinkertaista ja mustavalkoista,asioilla on monia keskinäisiä riippuvuussuhteita ja sidoksia,,kiinan toimet nyt hong kongissa,,voisit blogata niistä(et voikaan,,olet ddr;n kouluttama)

asiat ovat sekaisin kun kiinan nuoriso jatkaa oikeutettuja vaatimuksiaan demokratiasta ja sananvapaudesta,venäjän toimet tulevat venäjän kansalaisten tietoon(nyt fsb;n tiedotusmonopoli estää sen) ja kun lännen kremlin höpöttäjät jatkavat näitä älyttömiä syyttelybloggauksia seuraamuksista välittämättä(maksettuina?) ja mukamas analyyttisinä ja lähdeviitteisiin nojaten,-kaikki pelkkää teatteria !

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #28

Ehkä luit huolimattomasti ja sinulta jäi huomaamatta sellaiset bloggauksen kohdat, joissa kirjoitan

* Yhdysvallat ei ole ainoa valtio, joka tukee terroristijärjestöiksi luokiteltuja ryhmiä eri maissa tahi tekee ja teettää omaan laskuunsa terroristi-iskuja eri puolilla maailmaa.

* Yhdysvallat tuki talibaneja Neuvostoliittoa vastaan, koska katsoi Neuvostoliiton muodostavan uhkatekijän Lähi-Idässä sekä Yhdysvaltain liittolaisille Turkille ja Pakistanille. Neuvostoliitto, Iran, Intia ja muutama muu maa puolestaan tukivat talibaneja vastaan taistelevia, Pohjoisena allianssina (Northern Alliance) tunnettuja islamistiryhmiä.

* Algerian kansalaissodan aikana Ranska turvautui synteettiseen terrorismiin eli itse järjestämiinsä terroritekoihin murskatakseen vapausliikkeen entisessä siirtomaassaan.

* Useissa tapauksissa valtioiden, jotka sanovat käyvänsä terrorismin vastaista taistelua, oma toiminta soveltuu selvästi Yhdysvaltain itsensä antamaan määritelmään terroristivaltioista tahi terrorismia tukevista valtioista.

jne? Muuten tuskin kommentoisit "Mutta usan,eu;n naton ja kokoomuksen näkeminen syylliseksi aivan kaikkeen on aivan liian yksinkertaista ja mustavalkoista"

Käyttämäni lähdeviitteet olivat tässä länsivoittoisia, melko uuskonservatiivivoittoisia, etten sanoisi. Kenen teatteria se sitten on?

Tuosta fsb:n tiedotusmonopolista tulikin mieleeni... Varmaan olit tietoinen, että kansalaisjärjestöt Yhdysvalloissa ovat hyvin huolissaan median keskittymisestä, ja siellä on parhaillaan kova vääntö eräiden mediatalojen yhteensulautumisesta.
Tuon "mergerin" jälkeen jäljellä olisi enää 4 isoa mediataloa, jotka omistavat käytännöllisesti katsoen kaikki amerikkalaiset mediat: lehdet, tv- ja radiokanavat.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Yhdysvallat puolustaa vapautta ja demokratiaa kaikkialla maailmassa. Hongkongissa olisi juuri nyt kysyntää amerikkalaisten väliintulolle, mutta se taitaa olla vielä tässä vaiheessa liikaa pyydetty.

Käyttäjän tampere515 kuva
Jarmo Makkonen

"Yhdysvallat puolustaa vapautta ja demokratiaa kaikkialla maailmassa"

Ei aseilla voi demokratiaa viedä. Lähi-idän vapauttaminen USA:n käytännöllä tarkoittaisi että kaikki miespuoliset tapettaisiin ja osa naisistakin, yhden tapetun "terroristin/vapaustaistelija" tilalle tulee jatkuvasti kaksi uutta. Miksi muuten jenkit eivät ole kiinnostuneet vapauttamaan Pohjois-Koreaa?

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

ja miksei Israel taistele millään tavoin ISISia vastaan (tai päinvastoin)? Yhdysvaltojen (länsiliittoutumineen) ISIS taistelutkin ovat lähinnä mediasyötön kannalta välttämätöntä pintakosmetiikkaa, ei yhtään sen enempää.

Kun Obama vetoaa "laajaan kansainväliseen koalitioon" ISIS-järjestöä vastaan, joka niin sanotusti uhkaa koko Lähi-itää, Israelia ei ole pyydetty liittymään mukaan. Kanadaa, Saksaa, Australiaa, Ranskaa, Turkkia... kaikkia heitä on pyydetty mutta ei Israelia.

Israel on kuitenkin vahvin sotilasvalta alueella ja saa Yhdysvaltojen veronmaksajilta 3 miljardia sotilas- eli lähinnä aseaqpua joka vuosi.

Eli Kuinka vakavissaan Obama on "pyrkiessään" pysäyttämään ISIS?? Tämä on erinomainen kysymys.

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

JS tarjosi nyt päivän naurut! :DD

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Puolustaa demokratiaa tukemalla milloin talibaneja, milloin "maltillisia kapinallisia"? Jassoo.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Ei Yhdysvallat voi mennä HongKongiin demokratisoimaan niin kauan kuin Kiina rahoittaa Yhdysvaltain valtionvelkaa, arvelen. Jos Yhdysvallat menisi HongKongiin, Kiina panisi rahat ja am. yritysten kiinalaiset työvoimareservit lukon taakse.

Käyttäjän jounisnellman kuva
Jouni Snellman

Monet kansainväliset yritykset, myös eurooppalaiset, ovat tehneet epäpyhiä diilejä kommunistien kanssa. Se on hidastanut ja hidastaa Kiinan demokratisoitumista, mutta ei toivon mukaan pysäytä sitä.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #38

Hmmmm...

Ymmärrän Jouni, mitä ajat takaa, mutta itsestäni näyttää siltä, että suunta on päinvastainen.

Minusta näyttää siltä, että länsimaiset yritykset ovat nähneet kiinalaisen mallin edulliseksi omalle yritystoiminnalleen ja että kiinalaista keskusjohdon mallia yritetään siirtää länsimaihin.

Oikeuksia ja vapauksia on kavennettu (kansallisen turvallisuuden nimissä totta kai) ja nyt yritetään istuttaa aasialaista palkkamalliakin (kilpailukyvyn nimissä, totta kai) länsimaihin. Lakko-oikeuksia yritetään kaventaa, valtakunnallista sopimista hävittää jne.

(Suur-)Yritykset ja sijoittajat kannattavat demokratiaa vain niin kauan kun se tarjoaa totalitarismia suuremmat tuotot. Kun totalitarismi tarjoaa suuremmat voitot, ne kannattavat sitä.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #39

Tätä demokratian, vapauden ja hyvinvoinnin määrää!

Yhdysvaltain ex-presidentti Jimmy Carter on huolestunut siitä, että Yhdysvalloissa on vakava orjuus-ongelma. Pelkästään Carterin kotivaltio Georgiassa myydään seksiorjiksi 200-300 lasta kuukaudessa jne.

CNBC: "Jimmy Carter: Slavery is worse now than in 1700s" http://www.cnbc.com/id/102035539#.

Seppo Paasikallio

# 25
Ystävämme Amerikassa ovat eri mieltä. USAn hallinnon mielestä Kiinaan pääsee parhaiten vaikuttamaan toimimalla sisältäpäin Ukrainan ja Georgian tapaan. Mukavasti HongKongin kautta.
http://www.paulcraigroberts.org/2014/09/30/new-col...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #41

"...Ming Chun Tang in the alternative media CounterPunch says that the protests are against the neoliberal economic policies that are destroying the prospects of everyone but the one percent. In other words, the protests are akin to the American occupy movement.

Another explanation is that once again, as in Kiev, gullible westernized students have been organized by the CIA and US-financed NGOs to take to the streets in hopes that the protests will spread from Hong Kong to other Chinese cities. The Chinese, like the Russians, have been extremely careless in permitting Washington to operate within their countries and to develop fifth columns..."

eli protesteissa ei vaadittaisikaan demokratiaa vaan vastustetaan uusliberaalia taloutta; kyseessä olisi kiinalainen versio Occupy-liikkeestä.

Toinen mahdollinen selitys on, että mielenilmaukset ovat Yhdysvaltain hallituksen rahoittamien kansalaisjärjestöjen ja/tai CIA:n organisoimia; venäläiset ja kiinalaiset ovat olleet huolimattomia salliessaan Washingtonin operoida alueellaan viidettä kolonnaa rakentamassa.

Kaikki on mahdollista. Täytyykin vilkaista, mitä venäläiset, israelilaiset, kiinalaiset ja aasialaiset lehdet asiasta kirjoittavat.

Seppo Paasikallio Vastaus kommenttiin #45

# 45
Tuli mieleeni eräs kuvio, joka hyodyttää Kiinaa. Miksi FED tarkoituksellisesti pitää kullan hintaa alhaalla. Kenties Kiinan toivomuksesta. Kiinahan on ostamassa paljon lisää kultaa petrodollarin lopullista hävittämistä odoteltaessa. Toisaalta kullan alhainen hinta tukee myos dollaria.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #41

Nonnih...

"Chinese leaders unnerved by protests elsewhere this year have been steadily tightening controls over civic organizations on the mainland suspected of carrying out the work of foreign powers.

The campaign aims to insulate China from subversive Western ideas such as democracy and freedom of expression, and from the influence, specifically, of U.S. groups that may be trying to promote those values here, experts say. That campaign is long-standing, but it has been prosecuted with renewed vigor under President Xi Jinping, especially after the overthrow of Ukrainian President Viktor Yanukovych following months of street demonstrations in Kiev that were viewed here as explicitly backed by the West.

One foreign policy expert, who spoke on the condition of anonymity to discuss a sensitive subject, said Putin had called Xi to share his concern about the West’s role in Ukraine. Those concerns appear to have filtered down into conversations held over cups of tea in China, according to civil society group members."

“They are very concerned about Color Revolutions, they are very concerned about what is going on in Ukraine,” said the international NGO manager, whose organization is partly financed by the National Endowment for Democracy (NED), blamed here for supporting the protests in Kiev’s central Maidan square. “They say, ‘Your money is coming from the same people. Clearly you want to overthrow China.’ ”

Congressionally funded with the explicit goal of promoting democracy abroad, NED has long been viewed with suspicion or hostility by the authorities here. But the net of suspicion has widened to encompass such U.S. groups as the Ford Foundation, the International Republican Institute, the Carter Center and the Asia Foundation."

Eli Washington Post-lehden mukaan Yhdysvallat on rahoittanut NED:in, Ford-säätiön jne kautta viidennen kolonnan rakentamista Hong Kongiin.
Nämä on samoja säätiöitä ja "kansalaisjärjestöjä" joiden kautta rahaa on ohjattu mm. Venäjälle, Ukrainaan ja moneen muuhun maahan.

WP tietenkin kirjoittaa asiasta lännen näkökulmasta, mutta itse asia tulee selväksi.

"Hong Kong erupts even as China tightens screws on civil society" http://www.washingtonpost.com/world/hong-kong-erup...

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #54

Lisättäköön vielä, että Yhdysvalloissa esim. FARA http://www.fara.gov/
kieltää turvallisuuteen ja Yhdysvaltojen sisäisiin asioihin sekaantumisen perusteella esim. kansalaisjärjestöjen rahoittamisen vaalien alla. Muulloinkin saadusta rahoituksesta tulee ilmoittaa rekisteriin.

Vieraiksi kansallisuuksiksi luetaan

The following groups and individuals are considered "foreign nationals" and are, therefore, subject to the prohibition:
•Foreign governments;
•Foreign political parties;
•Foreign corporations;
•Foreign associations;
•Foreign partnerships;
•Individuals with foreign citizenship; and
•Immigrants who do not have a "green card."

Jyrki Paldán

"Yhdysvallat puolustaa vapautta ja demokratiaa kaikkialla maailmassa."

Vai että puolustaa vapautta ja demokratiaa. Tässä uutisessa kerrotaan kuinka Obama oikein retosteli miten on saanut lähi-idästä hienoja diktaattorikavereita ISIS-operaatioihinsa:

http://www.uusisuomi.fi/ulkomaat/72310-barack-obam...

Miksi Yhdysvallat ei puolusta sitä demokratiaa esim. Saudi-Arabian diktatuurissa?

"eli protesteissa ei vaadittaisikaan demokratiaa vaan vastustetaan uusliberaalia taloutta; kyseessä olisi kiinalainen versio Occupy-liikkeestä."

Ja vaikka en asiaan juuri ole perehtynyt, eiköhän tämä ole se todellinen syy protesteille. Hong Kongin Gini-kerroin on yksi maailman suurimmista. Olisi ihme jos tuollaiset elintasoerot saataisiin kestäviksi ilman poliisivaltiota ja panssarivaunuja.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Niin, ja näissä Lähi-Idän liittolaisvaltioissa (Qatar, Kuwait jne) joissa naisilla ei ole äänioikeutta, orjakauppaa harjoitetaan, työolot vastaavat orjuutta jne?

Hannu Tanskanen

"134 USA:n sotaa" ...

Heh ;-)

Putinin tukkutiimi on ollut ahkerana ja jakelukanavalla käännöstyötä koko viikonloppu?

Käyttäjän timovaittinen kuva
Timo Vaittinen

USA vs Iran
http://socioecohistory.files.wordpress.com/2012/09...
listasta (2012) puuttuu es. Syyria (USAn kohdalta).
Ikuinen "Putin "-aseesi on lapsellinen konkreettisemman tiedon kohdallasi yleensä puuttuessa. Ei edistä keskustelua.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Hannu Tanskanen, tuon 134 sotaa -pätkän lähde oli The Global Post, kuten tekstistäkin ilmenee. The Global Post on saanut aikanaan rahoitusta mm. Ford -säätiöltä, joka kuten ehkä tiedät, on ohjannut CIA:nkin rahoja valituille kohteille.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Itse asiassa blogistin leijunnat menevät hieman mielikuvituksen piikkiin.
Ennen nykyistä Venäjän aggressiota Ukrainaan läntiset valtiothan olivat jo pitemmän aikaa suunnanneet puolustustaan perinteisen kriisinhallinnan menetelmiin.
Erikoisjoukkoa käytetään tilanteissa jossa alueella ei ole taloudellisesti kannattavaa pitää jatkuvia rajoitetun erikoisosaamisen joukkoja valmiudessa.
Toiminnaksi voidaan esimerkiksi laskea räjähteiden etsintä ja raivaus sekä evakuointi. Varsinaisiin taistelutoimiin liittyen tulee mieleen maalinosoitus.

Toki perinteisiäkin tehtäviä varmaan vielä löytyy. Tulee mieleen Litvinenkon myrkytys sekä Venäjän laivaston sukeltajien suorittamat laituri- ja pohjatarkastukset ennen Putinin valtiovierailua Turussa. Erikoisjoukkoja.

Maailmantila näyttää ikävästi kääntyneen takaisin perinteisemmän sodankäynnin suuntaa. Siksipä Yhdysvallatkin joutuu palaamaan ja jatkamaan Euroopan sotilaallista vahvistusta muiden Natomaiden suorittaessa oman osansa puolustusmenojen kasvattamisesta. Siitä kiitos Venäjälle.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Kuulostat Tomi Ketola usein kommentoidessasi siltä, kuin mielestäsi Venäjä toimisi jossain tyhjiössä. Ikään kuin Venäjä touhuaisi omiaan ilman että muiden maiden tekemiset vaikuttavat sen toimintaan/reaktioihin ja että muu maailma sitten reagoi näihin Venäjän tekemisiin.

Minusta maailma ei ole kääntymässä perinteiseen sodankäyntiin vaan sodankäyntiin, jossa sotilaat pidetään kaukana rintamalta; malliin, jossa sotilaat kauko-ohjatuin laittein tuhoavat.
Tästä tuskin voi Venäjää "kiittää" mutta epäilemättä Venäjä seuraa muiden esimerkkiä, pelkästään siksikin että sen on pakko.

"Leijunnat" perustuvat kenen tahansa luettavissa oleviin tietoihin, uutisjulkaisuihin ja tilastoihin.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

Maailma toimii vuorovaikutuksessa, osittain, mutta vahvoille/vahvaksi itseään luuleville sooloiluja sattuu jopa ilman liittolaisia tai kansainvälistä hyväksyntää. Kuvaannollisesti sanoen tyhjiössä joka yrittää laajeta.

Puheet isovenäläisyydestä tai Novorussijasta ovat vallan mainio esimerkki. Esimerkki nimeenomaan haaveilusta suurvalta-aseman palautamiseen ilman liittolaisia tai naapurivaltoiden hyväksyntää. Aseellisesti, väkivalloin ja kansainvälisen oikeuden vastaisesti.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Tomi Ketola,

esimerkkisi ei oikein toimi. Onhan olemassa myös Yhdysvaltain Wolfowitz-doktriini samoin kuin Yhdysvaltain hallinnossa vahvasti vaikuttavien uuskonservatiivien "The Global Dominance" -strategia.

Ja tällä hetkellä Yhdysvallat pommittaa apuryhmänsä kanssa Irakia ja Syyriaa ilman YK:n turvallisuusneuvoston (tai Syyrian hallituksen) suostumusta. Eikö sitä voi kutsua sooloiluksi ja kansainvälisen oikeuden vastaiseksi toiminnaksi? Ainakin amerikkalaiset lakimiehet näyttävät olevan sitä mieltä.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola

En käsitä mitä Yhdysvaltain doktriineilla on tekemistä Venäjän toimiin Ukrainassa, Tsetseniassa ja Georgiassa. Onko Venäjällä noihin toimiinsa oikeutus koska USA?

Miä tulee iskuihin Syyriassa ja Irakissa niin olet joko IS:n puolella tai sitä vastaan. Olet selkeästi puolesi valinnut niinkuin sulla tietysti oikeus onkin.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #26

Onko Yhdysvalloilla oikeutus toimiinsa 134:ssä maassa koska Venäjä?

Ja vielä ilman YK:n lupia http://www.thedailybeast.com/articles/2014/09/10/i...

Georgiasta: Oletko tutustunut tähän Eu:n nimittämän selvitysryhmän IIFFMCG-CEIIG raporttiin http://www.ceiig.ch/

Raportin mukaan Georgia aloitti sodan, johon osallistuivat Georgian lisäksi Etelä-Ossetia, Abhasia ja Venäjä.

Käsitys Venäjän syyllisyydestä saattaa johtua median tavasta uutisoida. Tapahtumakuvausten sijaan julkaistiin paljon suomalaispoliitikkojen ja hallituksen arvioita (jotka kaikki, turha sanoakaan, olivat pieleen menneitä).

Esimerkiksi silloinen ulkoministeri Alexander Stubb syyllisti heti Venäjän ja puheli läpiä päähänsä. Iskusanat "suurvalta-asema", "nationalismi", "protektionismi" ja "asevoima ulkopolitiikan välineenä" mainittiin heti.

Pääministeri Matti Vanhanen puhui Venäjän provokaatiosta jne.

Der Spiegel kirjoitti myöhemmin NATO:n päämajassa tuolloin jo tiedetyn Georgian suunnitelleen hyökkäystä Etelä-Ossetiaan jo pitkään.
http://www.spiegel.de/international/world/did-saak...

Tässä taas CFR:n äänenkannattajassa Mearsheimer pitää Ukrainan tilannetta länsimaiden syynä http://www.foreignaffairs.com/articles/141769/john...

Toki olen valinnut puoleni. Puoleni on siviilien ja rauhan puoli. En pidä siitä, että diplomatia on poistunut valtioiden keinovalikoimasta.

Käyttäjän tomiketola kuva
Tomi Ketola Vastaus kommenttiin #27

Valitettavasti näen asian toisin. Et ollenkaan siviilien saati rauhan puolella.

Jo vm:n aikaan useat mielipidevaikuttajana VM:ssa kirjoittamasi tarinat oli jälkeenpäin helppo osoittaa disinformaatioksi sekä muunnelluksi totuudeksi.
Syyllistettiin tahoja joilla asian kanssa ei sitten ollutkaan mitään tekemistä.

Sananvapauden kannalta se on ok. Rauhan ja siviilien kannalta? Enpä usko.

Käyttäjän VesaHellman kuva
Vesa Hellman Vastaus kommenttiin #32

Siulla onn varmaa laittaa linkkejä niihin tarinoihin?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #32

Jos kerran jotain on osoitettu jälkeenpäin vääräksi, olisi palaute tullut osoittaa suoraan minulle. Nyt en ole tietoinen mistään disinformaatiosta, enkä pysty vastaamaan esittämääsi väitteeseen.

Joka tapauksessa on niin, että jutut/artikkelit/bloggaukset ovat aikaan sidottuja. Mikäli 2 viikkoa tai 4-60 vuotta myöhemmin tulee uutta tietoa, se tieto huomioidaan seuranta-artikkeleissa.

Juttu voi oikeastaan olla vain niin luotettava kuin alkuperäinen lähde. Jos esim. hallitus valehtelee - kuten niillä on tapana - jostain asiasta, juttu on siltä osin epäluotettava.

Käyttäjän JariPirppu kuva
Jari Pirppu

Toki olen valinnut puoleni. Puoleni on siviilien ja rauhan puoli. En pidä siitä, että diplomatia on poistunut valtioiden keinovalikoimasta.

Mitä diplomatia auttoi Zdanovin,Molotovin ta Stalinin kanssa 1939 ?

Tuo"rauhan puoli"on kominternin wanha fraasi,ja niin kaukana n-liitt,,oops venäjän toimista kuin voi olla,,,:)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Jummijammi, olenko tietämättäni ollut Yhdysvaltain puolella?! Fraasi "rauhan puolesta" valuu siellä joka poliitikon huulilta. (sarkasmivaroitus)
Ovat sitten kominternin soluttamaa väkeä?

Sivusta seuraten näyttää, että hallitukset ovat kuitenkin "räyhän puolesta".

Käyttäjän erlandsalo kuva
Erland Salo

Minä ainaskin olen Riittä Söyringin kanssa absoluuttisen samaa mieltä. Itse asiassa tunteva ja seriöösisti toisen tuskan kokeva ihminen ei voi olla eri mieltä.

Kävin juuri Tallinnassa, mutta en viihtynyt ollenkaan. Siellä saattoi aivan haistaa kaiken peittävä rahanhimo tuo kapitalistisen yhteiskunnan suorastaan jumala. Tunnelma oli aivan toinen kuin joskus 1988, kun kävin siellä Neuvostovirossa ja koin erittäin ystävällisen sekä pimeän, mutta mukavan "salakaupan" Tallinnan. Ystävällinen naapuruussuhde ilmeni monella tavalla esimerkiksi yksillä kunnon sukkahousuilla saattoi parikin miestä olla umpikännissä kaksi vuorokautta.

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

Nyt kun USA:ta hehkutetaan imperialistiseksi niin olisiko sinulla Riikka vertailutietoja USA vs. Venäjä, miten paljon muita maita ja alueita on liitetty kumpaakiin maahan ja milloin?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Totta kai minulla on sinulle vastaus. "Aluelaajennuksiin on monta tapaa (Valtapolitiikkaa ja vararikkoja)" http://riikkasoyring.puheenvuoro.uusisuomi.fi/1747...

Käyttäjän mctimo kuva
Timo Korpelainen

Kiitos vastauksesta. Olisin kylläkin toivonut ihan numeerista tietoa, olisi vertailun kannalta helpompaa. Mulle ei aina avaudu nämä ideologiset vastaukset.

Voisitko vielä yrittää kerran vastata ihan lyhyesti miltä tilanne näyttää numeroiden valossa?

Siis kumpaamko on liitetty enemmän? Ja kumpaanko viimeksi?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring Vastaus kommenttiin #46

Ei ole ideologinen vastaus kertoa, että aluelaajennuksia voi tehdä toisellakin tapaa kuin suorin alueliitoksin/valloitussodalla. Eu:ta voisi pitää esimerkkinä epäsuorasta laajenemisesta.

Yhdysvaltain vaikutuspiiriin kuului pitkään Latinalainen Amerikka, edelleen kuuluu Kanada, Uusi-Seelanti, Australia, Filippiinit, Japani - ja tietenkin Eu omine pikku satelliitteineen. Yritys on kova Lähi-Idässä ja P-Afrikassa.

Sota on vain näkyvin tapa (tai helpoin käsittää) alueliittää.

Mutta nyt mun täytyy kirittää ruoan laittoon ennen kuin lapset pitää noutaa koulutaksilta.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Nauroin ihan kippurassa. Suomennoksella varustettu saksalainen parodia Die Anstalt https://www.youtube.com/watch?v=5joIMry7Ul0

Kyytiä saavat Vihreät, Saksan hallitus, ulkopolitiikka, media/journalismi, Yhdysvallat ja moni muu asia.

Toinen klippi Die Anstaltia https://www.youtube.com/watch?v=06-sa-m8zqg

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

"None of the five current and former contractors who spoke with The Daily Beast expected a replay of last decade’s Iraq war. But they all said a major opportunity was coming—both for them, and for Obama, who could use the private armies as a way to conceal just how many people will be fighting in this new conflict."

Yhdysvallat aikonee palkata alihankintana armeijan hoitamaan sotimisen niin että voitaisiin salata, paljonko väkeä oikein on sotimassa
http://www.thedailybeast.com/articles/2014/09/13/c...

Kustannusarvioikin on pyydetty

"Those expectations were whet earlier this summer, as ISIS was gaining ground in northern Iraq and the first U.S. special operations teams were arriving in Iraq, when the Pentagon asked military contractors to participate in two important surveys.

“It’s a political disguise. This is an industry that is a proxy, it is creating the environment of security and protection without too many U.S. soldiers on the ground.”

The first one, issued in July, asked the industry to give a rough estimate of the costs associated with building a new network of ten ground based communications satellite stations, known as VSATs in military lingo. VSATs were used by the U.S. military in the last decade throughout Iraq to provide forward operating bases with secure internet and voice communications.

The second one was more specific. It asked for estimates of the cost for “Security Assistance Mentors and Advisers” for Iraq’s ministry of defense and the Iraqi Counterterrorism Service."

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Jaaha, mielenkiintoinen (Suomessa uutisoimatta jäänyt) uutispätkä YK:n hyväksymästä terrorísmi-päätöslauselmasta ja sen mahdollisista seurauksista https://www.youtube.com/watch?v=WUmuUIHz_Uc

Mielenkiintoista on sekin, että yksimielisesti hyväksytyn päätöslauselman hyväksyivät sellaisetkin valtiot, jotka itse palkkaavat ja aseistavat "maltillisia kapinallisia", vaikka päätöslauselman perusteella heidän kotivaltioidensa pitäisi joutua muiden päätöslauselman hyväksyneiden valtioiden terrorisminvastaisten toimien (pommituksen) kohteeksi.

Toimituksen poiminnat