KissanKulmasta

Financial Times: EU:n pankkivalvoja-suunnitelma on laiton

Talouslehti Financial Timesin haltuunsa saaman salaisen raportin mukaan EU:n ´Suuri Suunnitelma´ eurooppalaisen pankkivalvojan luomisesta saattaa olla laiton.

Jos Financial Timesin tiedot pitävät paikkansa, odotettu talouden toipuminen siirtynee jälleen kerran hamaan tulevaisuuteen.

Financial Times: EU:n pankkivalvoja-suunnitelma laiton

 

Euroopan Unioni on suunnitellut euroalueelle yhteistä pankkivalvojaa,vuoden 2010 marraskuussa perustetun EBA:n lisäksi. Suunnitelmissa on ollut muodostaa Euroopan keskuspankki EKP:sta pankkivalvoja koko euroalueelle.

Financial Times- lehden haltuunsa saama salainen raportti on Eurooppa-neuvoston lakiasioiden huippuneuvonantajan käsialaa, jossa lakineuvonantaja toteaa "suunnitelman ylittävän ne lain mukaiset valtuudet, joissa määrätään EKP:n toimintaa säätelevistä laeista." Salainen muistio on laadittu EU:n valtiovarainministereitä varten.

Muistiossa todetaan myös, että "muuttamatta EU-sopimuksia olisi mahdotonta antaa EKP.n sisällä olevalle pankkivalvontaelimelle mitään muodollista päätöksenteko-oikeutta kuten komission luonnostelmassa ehdotetaan.

Taloussivusto ZeroHedge huomauttaa tämän olleen Saksan - jolla ei ole aikeitakaan antaa Deutsche Bankin valvontaa vieraisiin käsiin - kanta kaiken aikaa.

ZeroHedge naurahtaa, että Deutsche Bankin pankkituista tässä on kyse. Pankkivalvojalla olisi oikeus myöntää pankkilupia sekä peruuttaa niitä.

Suomen hallituksen "näkemyksen mukaan keskitetyllä ja nykyistä yhtenäisemmällä ja tehokkaammalla pankkivalvonnalla luodaan edellytykset vakaammalle finanssisektorille ja EMU:n edelleen kehittämiselle" kertoi valtiovarainministeriö vasta viikko sitten. "Osaltaan pankkivalvonta on myös ensimmäinen askel kohti komission tavoittelemaa pankkiunionia, jonka ymmärretään käsittävän myös yhteisen pankkikriisien hallinnan sekä yhteisen talletussuojajärjestelmän."

Financial Timesin uutisoinnin valossa Suomen hallituksen into ja tuki vaikuttavat hieman ennenaikaisilta.

EMU:n edelleen kehittäminen tarkoittaa pankkiunionia ja liittovaltioitumista yhteisvelkoineen ja yhteisvastuineen.

Tärkeämpi kohta pankkivalvontasuunnitelmien mahdollisessa myttyynmenossa on kuitenkin se, että Euroopan va(r)kausmekanismi EVM, tuo pankkien uudelleenpääomittamisen johdannaismekanismi, ei voi aloittaa toimintaansa ellei ole olemassa aktiivista, toiminnassa olevaa pankkivalvontaelintä.

EVM rakennettiin zombiepankkien pelastamiseksi niin ettei EKP joutuisi ostamaan suoraan valtioiden velkakirjoja jälkimarkkinoilta, vaan EVM:aa voitaisiin käyttää "kolmantena osapuolena". Nyt EVM:aa ei voi käyttää siihen tarkoitukseen, jos pankkivalvojaa ei tule. Lisäksi EVM:lla ei edes ole kylliksi varoja Espanjan rahoittamiseen, toteaa International Finance Review, saati sitten seuraavaksi Italian rahoittamiseen - sittenkään, jos se "osakasmaidensa" ulkopuolelta lisärahoitusta.

Kaupan päälle Kreikan talous kutistuu odotettuakin nopeammin. Myös Saksa on vajoamassa taantumaan. Vahva euro puree nyt Saksan vienteihin. Ydin alkaa hajota.

Lue lisää Verkkomediasta: Yli puolet EU-maista lamassa tai taantumassa

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=5393

Toisin sanoen meille on rakennettu rahoitusmekanismi (johon Suomi sijoitti jo 1,44 miljardia euroa ja on luvannut maksaa pyydettäessä lisää 11,14 miljardia euroa) jolla ei ole rahaa ja joka ei ehkä kykene aloittamaan toimintaansa lakiteknisten epäselvyyksien vuoksi, ainakaan niin ajoissa, että siitä olisi jotain iloa kriisimaille.

Tästä veroparatiisi-Luxemburgiin rekisteröidystä osakeyhtiöstä Suomi omistaa 14 379 osaketta, joiden nimellisarvo on 1 437 920 000 euroa, mutta aidoilla markkinoilla ilmeisesti nolla.

- Ikävämpi juttu Espanjalle, lohkaisee ZeroHedge. Ikävämpi juttu on myös se, että kaksi kolmesta saksalaisesta vastustaa enempää vallansiirtoa EU-tasolle, kertoo Business Insider. Bloomberg Business Week tiedottaa, että "pahimman mahdollisen skenaarion vaihtoehto" on muuttumassa todellisuudeksi Espanjanssa: talletuspaot Espanjan pankeista jatkuvat, maksukyvystä on epäilyjä ja pankkien lainatappiot kasvavat.

Myös muissa komission ehdotuksissa pankkivalvojan perustamista koskien on löytynyt lakimiesten taholta huomautettavaa.

Saksa tulee todennäköisesti kiristämään EVM:n avutonta tilaa hyväkseen käyttäen ja ajamaan läpi vaatimuksensa uudesta valuutta- ja talouskomissaarista, jolla on ylivalta euromaiden kansallisiin budjetteihin.

Lue lisää Verkkomediasta: Euro-tsaarille veto-oikeus kansallisiin budjetteihin

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=8&id=5389

 

ZeroHedge suosittaa lukemaan Lee Buccheitin "Next steps" for Europe, joka selittää täsmällisesti, mitä Euroopassa tuleman pitää seuraavien kvartaalien aikana, mutta painottaa, ettei tarinassa ole onnellista loppua. http://www.zerohedge.com/news/2012-10-17/once-jollying-markets-faith-hope-and-charity-fails-what-comes-next-primer-europes-ne

 

Kommentti: Rakenteilla on jälkidemokraattinen yhteiskunta

"Euroopan presidentti" Herman Van Rompuy esitteli hiljattain oman ideapaperinsa "Kohti todellista talous- ja rahaliittoa". Siinä kerrotaan vaihtoehdottomuuden linjoilla pysyen muun muassa

- Ei ole epäilyksen häivääkään siitä, että Euroopan integraatio on kumoamaton ja progressiivinen prosessi.

- Hallitustenvälinen menetelmä on saavuttanut rajansa, eikä ole sopiva demokraattiseen ja tehokkaaseen päätöksentekoon 21. vuosisadalla; pitäisi tehdä hyppy todella liittovaltiolliseen Euroopppaan.

- Mikään epäilys EMU:n tulevaisuudesta yleensä, mukaanlukien eurojäsenyyden peruuttamattomuus, ja unionin yhteisvaluuttaa kohtaan erityisesti on perusteeton sillä vahva unioni on kaikkien kansalaisten etu

- Viime vuosina Euroopan neuvosto on pyrkinyt löytämään tien ulos kriisistä ja laatinut useita ehdotuksia, joista Sopimuksissa ei kaikkiin ole annettu Unionille toimivaltaa.

- Euroopan unioni ja sen sisällä toimivien poliittisten johtajien on tullut aika osoittaa päättäväisyytensä, luovuutensa, rohkeutensa, periksiantamattomuutensa ja johtajuutensa jäljelläolevien puutteiden poistamiseksi, jotka vielä heikentävät EMU:n kunnollista toimintaa.

Vielä ei ole näkynyt yhdeltäkään Suomen eduskuntapuolueelta tai Suomi-poliitikolta selkeää kannanottoa, jossa he vaativat vaihtamaan "kansallisen nationalismin ylikansalliseen valtio-/internationaali-nationalismiin". Ei ole näkynyt mediakampanjaa, jossa selväsanaisesti vaaditaan ja ylistetään itsenäisyyden luovuttamista pois.

Kuten Pasi Pulkkinen toteaa. "Integraation kannattajat puhuvat kulttuurien moniarvoisuudesta ja toteuttavat kuitenkin hankkeita, jotka johtavat toteutuessaan kohti globaalia monokulttuuria. Onnistuessaan tuhoamaan kulttuurillista vaihtelua nämä integraation ja globalisaation kannattajat altistavat läntisen maailman ennen näkemättömälle kulttuurievoluution hävitykselle."

Kuntavaaleihinkin tämä kaikki liittyy siten, että päätökset kuntien valtionosuuksista (ja kuntakoosta) päätyisivät mitä suurimmalla todennäköisyydellä Brysseliin. Kunta-asiaa pohtii esimerkiksi kansanedustaja James Hirvisaari (ps)  US-blogissa "Kuntauudistus on vallanryöstö" http://jameshirvisaari.puheenvuoro.uusisuomi.fi/120455-kuntauudistus-on-vallanryosto

 

Lähteet:

 

Financial Times - Alex Barker: Europe banking supervisor plan ´illegal

http://www.ft.com/cms/s/0/d62db344-179f-11e2-9530-00144feabdc0.html

IFR, International Financing Review: ESM lacks cash for spanish bailout

http://www.ifre.com/esm-lacks-cash-for-spanish-bailout/21046572.article

Verkkomedia: Euroopan varkausmekanismi astui voimaan

http://www.verkkomedia.org/news.asp?mode=2&id=5256

Valtiovarainministeriö: Hallitus tukee tavoitetta perustaa EU:lle yhteinen pankkivalvonta

http://www.vm.fi/vm/fi/03_tiedotteet_ja_puheet/01_tiedotteet/20121011Hallit/name.jsp

ZeroHedge: Eurozone Bank Supervisor plan found to be illegal

http://www.zerohedge.com/news/2012-10-17/eurozone-bank-supervisor-plan-f...

Business Insider: Report: Europe´s big plan to fix banking system may be illegal

http://www.businessinsider.com/eu-throws-a-wrench-in-euro-rescue-plan-by...

Bloomberg Business Week: Spain Banks Face More Losses as Worts-Case Scenario Turns Real

http://www.bloomberg.com/news/2012-10-17/spain-banks-face-more-losses-as...

 

Piditkö tästä kirjoituksesta? Näytä se!

8Suosittele

8 käyttäjää suosittelee tätä kirjoitusta. - Näytä suosittelijat

NäytäPiilota kommentit (17 kommenttia)

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Ja sitten vielä ihmtetellään silmät pyöreinä, miksi luottamus poliitikkoihin on kadonnut!

Käyttäjän jariojala kuva
Jari Ojala

Ei luottamus ole kadonnut, koska sitä ei ole ollutkaan. Uskoa/toivoa on ollut vähän jäljellä, mutta se on nyt kadonnut. Vallan pitäisi tulla kansalta, mutta nyt kansa on vallan unohdettu.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Luottamusta poliittisiin teatterinukkeihin ei ole ollut enää pitkiin aikoihin. Suomessa toki pitäisi 90-luvun kokemusten myötä tietää miten käy, kun poliittiset intressit ja markkinavoimat ottaa yhteen.

Käyttäjän harmaasusi kuva
Harmaasusi ™

€U-uskonto on periaattessa hyvin samanlainen
perustaltaan kuin mustakaapujen tai Mekkaan
pyllistelijöiden.

Kaikki mikä sopii jumalille, on jumalien puolta
pitävien mielestä oikein.
Niin tässä yllä mainitussa tapauksessasi myös,
laiton muuttuu lailliseksi.

----------------

Täyspäisten maailmassa pätee yksi EHDOTON sääntö:
"Ei kannata luottaa niihin inimisiin lain, jotka niin
varmasti tietävät, mitä heidän oma jumala tahtoo
tekevän?

Heidän jumalansa näkyy aina yhtyvän heidän omiin
toiveisiinsa."


█║▌│█│║▌║││█║▌║▌║
H a r m a a s u s i ™ 2 0 1 2

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Mika Waltari sen sanoi: "Mikä on oikein ja mikä on väärin? hän kysyi puolestaan. Meille oikeaa on se, mitä me haluamme, ja väärää on se, mitä naapurikansat haluavat. Tämä on hyvin yksinkertainen oppi ja tekee elämän ja valtiotaidon helpoksi, eikä se mielestäni suurestikaan eroa tasankojen jumaluusopista, sillä mikäli olen oikein ymmärtänyt, tasankojen jumalat pitävät oikeana sitä, mitä rikkaat haluavat, ja vääränä sitä, mitä köyhät haluavat..."

Arvo Kuusela

Kuka ne lait on asettanut?
Jumalako? Ei, ihmiset, kansanedustajat.
Se joka on tehnyt lain voi sen myös muuttaa.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Herra Antonutti ei taida olla tietoinen siitä, että perussopimuksen muuttaminen tässä kohtaa olisi niin hurja tempaus, ettei siihen halua kukaan ryhtyä. Se poistaisi markkinoilta vähäisetkin toiveet kertaheitolla.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

EVM:n koko tulisi vähintäänkin nelinkertaistaa, jolloin se voisi mahdollisesti jopa riittää. Vivuttamisesta on turha haikailla tämän hetken markkinatilanteella. Joko tämä lisäpääoma (Suomelle n. 50 miljardia, eli n. vuoden budjetin verran) kaivetaan jäsenmailta tai pohditaan jotain muita mahdollisuuksia. Olisi mielenkiintoista tietää miten kriisimaat Italialla, Ranskalla ja Hollannilla täydennettynä selviäisivät EVM:n nelinkertaistamisesta.

Pankkivalvonta on joka tapauksessa silmänkääntötemppu. Ei sellaisella instituutiolla ole riittävästi resursseja toimia aktiivisesti. Yhdysvalloissa SEC:n porukka keskittyikin mielummin pornon seurantaan kuin pankkien vahdintaan.

Seuraava hetki, jolloin voi odottaa jotain tapahtuvaksi on silloin, kun usko tämän hetken ideoihin lopahtaa markkinoilla. Silloin EKP aloittaa Espanjan suoran rahoittamisen kutakuinkin ehdoitta (koska Espanjalla on kiristyspositio rahaliiton hajoamisen vuoksi) ja me muut vaan voimme ihailla vierestä ja huojentua ajatuksesta, ettei meidän velkoja ole kukaan kuittaamassa.

Voi toki olla niinkin, että seuraavassa paineaallossa yhteiskuntarauha järkkyy jossain kriisimaassa niin pahasti, että muutoksia tulee Eurooppaan aivan eri tavoin kuin Nobelin komitea on uumoillut.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Onhan tämä absurdia: joka jäsenmaalla on jo oma kansallinen pankkivalvojansa, joka jäsenmaan hallituksella on tukuittain erilaisia yhteistyösopimuksia muiden maiden hallitusten kanssa pankkitietojen luovuttamisesta ymv.
EKP ja EBA taas valvojat jo enemmän tai vähemmän jäsenmaiden pankkisektoria - jopa niin suurella menestyksellä, että Libor- ja Euribor -korkohuijaus sai jatkua vuosien ajan "kenenkään huomaamatta".

Montako eri valvojaa Yhdysvalloissa on? SEC:in lisäksi m o n t a.
Moni niistä ei saa koko rahoitustaan julkiselta sektorilta vaan ne joutuvat haalimaan varoja yksityissektorilta (= valvottaviltaan), ja seuraukset on nähty.

EVM:n sääntöjen mukaan avun tarpeessa olevien maiden ei tarvitse rahoittaa EVM:n toimintaa. Ja mistä ne rahoittaisivatkaan kun rahaa ei ole?
Piakkoin ei enää ole rahoittajia.

Kreikassa suuri työllistäjä CocaCola Co "pani tehtaan pakettiin" ja siirtyi Sveitsiin tuotantoineen = suuri piikki työttömyyteen Kreikassa tilanteessa jossa työttömyys on jo yli 26% (ja nuorisotyöttömyys yli 50%) > lisää yhteiskuntarauhan järkkymistä.
CocaCola tuskin siirtyi siksi, että Sveitsissä on Kreikkaa edullisemmat työvoimakulut, ei ainakaan luulisi.

Käyttäjän susijumala kuva
Henri Alakylä

Todellakin, rahoittajia ei piakkoin enää ole. Nyt huudetaankin kuorossa enempikin EKP:a apuun. Kokonaan eri asia on, hyväksytäänkö EKP:n sääntöjenmuutos niin, että sille annetaan oikeudet rahoittaa jäsenmaitaan suoraan ja kursailematta - ja olisiko tällä toiminnalla kenties jotain vaikutusta eurovaluutan luottamukselle.

Jaakko Anttila

Verotus; opetus, koulutus ja kulttuuriasiat; sosiaaliturva, sosiaalinen suojelu ja eläketurva; työmarkkina-asiat ja tulopolitiikka; sairausvakuutus, terveydenhoito, sairaanhoito ja hoivapalvelut sekä maanpuolustus kuuluvat yksinomaan Suomen valtion toimivaltaan.

Kuin myös kunnallinen itsehallinto ja kaikki muut jäsenvaltion sisäiset asiat. Ruotsissa on 290 kuntaa, 2512 seurakuntaa, 20 lääniä ja Landstinget-väliportaanhallinto. Tanskassa on 100 kuntaa, 2100 seurakuntaa, 4 lääniä vastaavaa aluetta ja Region-väliportaanhallinto.
Saksassa on 16 osavaltiota, joista jokaisessa on osavaltion parlamentti, osavaltion hallitus ja osavaltion perustuslakituomioistuin. Sen lisäksi liittovaltion tasolla hallitus, kaksikamarinen parlamentti ja perustuslakituomioistuin.

Jokaisessa jäsenvaltiossa on oma koulutusjärjestelmä ja omat kulttuuri-instituutiot. EU edistää vain jäsenvaltioiden välistä opiskelijavaihtoa ja EU kunnoittaa jokaisen jäsenvaltion kulttuuriperintöä.

Sammuttakaa änkyrät paperilyhtynne, sillä Suomen pursi purjehtii kaukana eurooppalaisen kansanvallan merellä siellä, missä muidenkin kansojen purret purehtivat.

. suvituuli

"Verotus; opetus, koulutus ja kulttuuriasiat; sosiaaliturva, sosiaalinen suojelu ja eläketurva; työmarkkina-asiat ja tulopolitiikka; sairausvakuutus, terveydenhoito, sairaanhoito ja hoivapalvelut sekä maanpuolustus kuuluvat yksinomaan Suomen valtion toimivaltaan."

Lähes kaikki noista asioista kulkevat (=rahoitetaan) valtion budjetin kautta.

Anttila, te ette ole kartalla!

Kartalla, jolla noita kaikkia yksittäisen valtion toimivaltaan kuuluvia toimintoja ollaan siirtämässä Brysselin alaisuuteen monilla toimenpiteillä. Yhtenä ja tärkeimpänä se, että tänä vuonna jo hyväksytyllä kasvu- ja vakaussopimuksella valtioiden budjetit alistetaan komission ennakkotarkistukseen sekä budjettialijäämälle (eli suhdannepolitiikan liikkumavaralle) asetetulla rajoitteella.

Puhumattakaan esim. Saksan suunnitelmasta talouskomissaarin valta-oikeuksien lisäämisestä entisestään koskien yksittäisen valtion budjettia.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Kiitos Suvituuli, että ehätit vastaamaan Jaakko Anttilalle. Meillä on näemmä kanssasi samat mietteet.

Tässä tulee kysymykseen myös se, mista mep Sari Essayah puhui jo toissa vuonna eli sosiaalijärjestelmien (ja koulutuksen sekä työmarkkinatukien) "harmonisoiminen yleiseurooppalaiseksi" mikä suomeksi merkitsee paitsi vallansiirtoa myös hyvinvointivaltion purkamista.

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Jaakko Anttila, sinulla on selvästi hyvin hallussa kaikki Eurooppa-tiedotuksen esitemateriaali.

Kuitenkaan pikku pätkien siteeraaminen ei anna kokonaiskuvaa.

Aloitteita, ideapapereita, mietintöjä, lausuntoja ymv. on pilvin pimein Eurooppa-neuvostolta, europarlamentilta, komissiolta ynnä muilta vastaavilta EU-instansseilta. noiden paperivuorien sisältö on samaan suuntaan vievä: ennen itsenäisistä valtioista muodostetaan EU-liittovaltion osavaltioita ja niihin jätetään maakunnalliset tynkäparlamentit, joilla ei ole päätäntävaltaa.

Jäsenmaiden ominaispiirteille saati kulttuurisille tekijöille ei noissa mietinnöissä uhrata tilaa, pääpaino on taloudella ts. kuinka raha siirtyy pois "maakunnista" Brysseliin jaettavaksi.

Jaakko Anttila

Financial Timesin pääkirjoitus tänään 18.10.2012:

"EU must progress on banking union."

"For once, institution building is what Europe needs. The EU is often denounced for fiddling with institutional reform instead of taking immediate and concrete action to stop market panic. For once, at this week's European Council, institutional reform is what EU leaders must address.

What matters most is for the eurozone leaders to show they are serious about breaking 'the vicious circle between banks and sovereigns', as they promised in June. A legacy of huge private cross-border debt claims can explode the single currency if the banking system through which the credit was channelled fragments into national pieces. The weight of private debt overhang is simply too great for deficit governments to bear on their own. And without a credible state backstop, troubled banks can fund neither themselves nor the economy, ultimately harming sovereign creditworthiness further."

Sovereign on valtio. Sovereign creditworthiness on valtion luottokelpoisuus.

. suvituuli

Anttila - kannatatteko te tuota? (se muuten on talouselämän, ja erityisesti rahoitussektorin, ymmärrettävä tavoite, koska tällä tavalla yksityiset riskit ja tappiot saadaan siirrettyä veronmaksajien kannettavaksi yhteisvastuullisesti koko Euroopassa.)

Kirjoitus sisältää myös ns. legacy- eli jo olemassa olevien pankkiriskien sisällyttämisen yhteisvastuullistamiseen. Suomi, Saksa ja Hollanti eivät tätä hyväksy muutama viikko sitten allekirjoittamansa julkilausuman mukaan - hyväksyttekö te?

Käyttäjän riikkasoyring kuva
Riikka Söyring

Anttila ei ehken ollut ajatellut, että sijoittajat ja pankkisektori ovat ensisijassa kiinnostuneita siitä, että luottotappiot roskalainoista ja riskipelimerkkien kustannukset halutaan siirtää veronmaksajille.
Kun hän sitä tältä kannalta miettii, hän ehkä harkitsee asiaa uudestaan.

Toimituksen poiminnat